Gå til innhold

Her er Stockholms nyeste taxi-tjeneste: Bli med på tur i el-tuk-tuk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant løsning. Jeg har inntrykk av at folk flest som har behov for taxi ikke har behov for å sitte i nyeste modell av BMW eller Merceders som virker til å være eneste alternativ i taxibransjen, og dersom man kan kraftig redusere prisene på å komme seg kortere distanser så ønsker jeg denne løsningen velkommen til markedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Interessant løsning. Jeg har inntrykk av at folk flest som har behov for taxi ikke har behov for å sitte i nyeste modell av BMW eller Merceders som virker til å være eneste alternativ i taxibransjen, og dersom man kan kraftig redusere prisene på å komme seg kortere distanser så ønsker jeg denne løsningen velkommen til markedet.

 

Med taxiprisene her i landet, så FORLANGER jeg skinnsete, arcondition, og minimum Mercedes.

De forsøkte seg med Lada på 80-tallet, til Mercedes-pris. Forlangte avslag eller Mercedes. Det kom en Mercedes til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Interessant løsning. Jeg har inntrykk av at folk flest som har behov for taxi ikke har behov for å sitte i nyeste modell av BMW eller Merceders som virker til å være eneste alternativ i taxibransjen, og dersom man kan kraftig redusere prisene på å komme seg kortere distanser så ønsker jeg denne løsningen velkommen til markedet.

Med taxiprisene her i landet, så FORLANGER jeg skinnsete, arcondition, og minimum Mercedes.

De forsøkte seg med Lada på 80-tallet, til Mercedes-pris. Forlangte avslag eller Mercedes. Det kom en Mercedes til slutt.

 

Prisene i dag er også resultatet av at det kun ruller luksusbiler på veiene og er en utgift for taxiselskapene ingen andre enn kundene må betale for. For de fleste land i Europa regnes den norske taxibilparken som egne luksus taxiselskap med dobbel pris og svarte vinduer, mens vanlige taxier er eldre biler av rimeligere merker som Skoda, Fiat og Seat som hjelper å holde prisene nede.

 

Den ene gangen i året jeg trenger en taxi hadde jeg gladelig satt meg i en eldre billigere bil om det betydde billgere tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser jo finfint ut for en med litt dårlige knær som meg. Så lenge tjenesten er såpass rimelig at det er aktuelt å bruke tuktuk-taxi flere ganger i løpet av en dag. Da blir det plutselig litt kjekkere og mer aktuelt å ta byen i bruk. :-)

Endret av Herindur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tuktuk er for svak mot nordisk vær og konstruksjonen er for spinkel med tanke på sikkerhet og hvilke andre kjøretøyer den deler vei med. Med en toppfart på 50 km/t er den også lite fleksibel om man må innom de nærmest obligatoriske veiene med høyere hastighet for å komme seg nevneverdig av gårde. Tuktuk er som golfbiler - kjekt for visse ting, men ikke egnet i den nordiske biltrafikken.

 

Interessant løsning. Jeg har inntrykk av at folk flest som har behov for taxi ikke har behov for å sitte i nyeste modell av BMW eller Merceders som virker til å være eneste alternativ i taxibransjen, og dersom man kan kraftig redusere prisene på å komme seg kortere distanser så ønsker jeg denne løsningen velkommen til markedet.

Jeg skjønner noe av logikken bak ønsket men prisen på kjøretøyet, eller rettere sagt differansen i årlig avskrivning utgjør en veldig liten del av omsetningen. Prisen på turen ville neppe blitt mer enn 5% redusert om man gikk fra Mercedes til Lada. Det er lønnsutgifter som virkelig koster noe. Med andre ord, hvorfor ikke koste på seg noen prosent ekstra for å få sitte i en skikkelig bil? Hvis pris er så kritisk så bør du heller se frem til førerløse biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tuktuk er for svak mot nordisk vær og konstruksjonen er for spinkel med tanke på sikkerhet og hvilke andre kjøretøyer den deler vei med. Med en toppfart på 50 km/t er den også lite fleksibel om man må innom de nærmest obligatoriske veiene med høyere hastighet for å komme seg nevneverdig av gårde. Tuktuk er som golfbiler - kjekt for visse ting, men ikke egnet i den nordiske biltrafikken.

 

Interessant løsning. Jeg har inntrykk av at folk flest som har behov for taxi ikke har behov for å sitte i nyeste modell av BMW eller Merceders som virker til å være eneste alternativ i taxibransjen, og dersom man kan kraftig redusere prisene på å komme seg kortere distanser så ønsker jeg denne løsningen velkommen til markedet.

Jeg skjønner noe av logikken bak ønsket men prisen på kjøretøyet, eller rettere sagt differansen i årlig avskrivning utgjør en veldig liten del av omsetningen. Prisen på turen ville neppe blitt mer enn 5% redusert om man gikk fra Mercedes til Lada. Det er lønnsutgifter som virkelig koster noe. Med andre ord, hvorfor ikke koste på seg noen prosent ekstra for å få sitte i en skikkelig bil? Hvis pris er så kritisk så bør du heller se frem til førerløse biler.

Førerløse biler ser jeg virkelig fram til (som en taxi/kollektivtjeneste, ikke som en erstatning for privatbilen), men forventer også en desperat kamp fra taxisjåførene om å forby selvkjørende biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant løsning. Jeg har inntrykk av at folk flest som har behov for taxi ikke har behov for å sitte i nyeste modell av BMW eller Merceders som virker til å være eneste alternativ i taxibransjen, og dersom man kan kraftig redusere prisene på å komme seg kortere distanser så ønsker jeg denne løsningen velkommen til markedet.

 

1) Det går nesten ingen BMW som taxi.

2) Det er svært få luksusbiler. Mest MB, Toyota, Skoda og Volvo.

 

Hva blir da igjen av poenget ditt?

Lenke til kommentar

Er nok en grunn til at man kjører en skikkelig bil i drosjetrafikk. Koster nok ikke så mye mer å drifte en Mercedes kontra de fleste andre biler. Både på grunn av service/garantier/skatt/avskrivninger. Du som passasjer sitter i bilen 15 min, mens en sjåfør sitter der 8-10 timer. Sett deg i en ukomfortabel stol hele dagen, eller bruk dårlig verktøy så får vi se hvor hyggelig arbeids dag du får...

Lenke til kommentar

 

Tuktuk er for svak mot nordisk vær og konstruksjonen er for spinkel med tanke på sikkerhet og hvilke andre kjøretøyer den deler vei med. Med en toppfart på 50 km/t er den også lite fleksibel om man må innom de nærmest obligatoriske veiene med høyere hastighet for å komme seg nevneverdig av gårde. Tuktuk er som golfbiler - kjekt for visse ting, men ikke egnet i den nordiske biltrafikken.

 

Interessant løsning. Jeg har inntrykk av at folk flest som har behov for taxi ikke har behov for å sitte i nyeste modell av BMW eller Merceders som virker til å være eneste alternativ i taxibransjen, og dersom man kan kraftig redusere prisene på å komme seg kortere distanser så ønsker jeg denne løsningen velkommen til markedet.

Jeg skjønner noe av logikken bak ønsket men prisen på kjøretøyet, eller rettere sagt differansen i årlig avskrivning utgjør en veldig liten del av omsetningen. Prisen på turen ville neppe blitt mer enn 5% redusert om man gikk fra Mercedes til Lada. Det er lønnsutgifter som virkelig koster noe. Med andre ord, hvorfor ikke koste på seg noen prosent ekstra for å få sitte i en skikkelig bil? Hvis pris er så kritisk så bør du heller se frem til førerløse biler.
Førerløse biler ser jeg virkelig fram til (som en taxi/kollektivtjeneste, ikke som en erstatning for privatbilen), men forventer også en desperat kamp fra taxisjåførene om å forby selvkjørende biler.

Taxi-næringen er allerede i krigsmodus på grunn av Uber. De er livredde for å miste kunder men det de ikke forteller er hvordan taxi-næringen har skrudd opp prisene på takstene med 65% over en periode hvor prisveksten forøvrig lå på 25%. (kilde: http://www.nettavisen.no/.../frislipp-i.../3423310774.html)

 

Taxiene har også mer eller mindre monopol på kjøring gjennom å sitte på ubrukte taxiløyver og dermed kontrollere tilgjengeligheten på taxier i nærområdet. Det er ene og alene grunnen til at taxi'er i Oslo er blant de dyreste i Norge selv om man skulle tro at Oslo ville hatt Norges billigste taxier på grunn av utbredt konkurranse.

 

Personlig har jeg fått nok av overprisede taxi'er som syter og griner over potensiell konkurranse når de selv har priset seg opp og ut. Den direkte årsaken til Bzzt, Uber, Lyft og andre selskaper som ser sitt snitt til å starte opp i Norge er de skyhøye takstene som taxiene opererer med.

 

Jeg klarer ikke å finne frem sympati for artikler som dette http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/30-prosent-av-drosjelonna-er-borte-1.959915 hvor drosjesjåførene griner om redusert lønn. Dersom takstene har økt med 65% og drosjesjåførene har mindre lønn så må de nesten gå i seg selv og spørre om enten taxi-selskapet holder tilbake lønninger mens de selv melker ut profitt fra økte takster... eller om taxi-næring har priset seg så kraftig ut at folk har gått over til kompiskjøring og pirat-taxier for å slippe å bli svindlet på høylys dag.

 

Velkommen Bzzt.

Velkommen Uber.

Velkommen Lyft.

Velkommen til alle selskaper som kan skape konkurranse inn mot drosjenæringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en spennende tanke, men som tidligere nevnt så er det lønnsutgiftene som utgjer den store kostnaden for drosjer, og ein billegare "bil" vil ikkje endre dette i særleg grad.

 

Står i artikkelen at prisen for tuk-tuk er 30 kroner per kilometer (som er ein svært uvanlig måte å prissette ein taxitur på), dette gjer det vanskelig å samanlikne prisen på tuk-tuk kontra vanlig taxi i Stockholm. Eg finn på nett at billegaste taxiselskap i Stockholm tek 239 kr for ein typisk tur som er definert som 10 km distanse på 15 min.

 

Men eg har vanskeligheiter for å sjå at det kan være så mykje billegare, særlig når ein også tek i betraktning at det blir maks to passasjerar å dele rekninga på. Tuk-tukane har vell heller ingen særrettigheiter i trafikken som gjer at dei kan benytte sykkelfelt, gangveg, og liknande snarvegar i bymiljøet.

Lenke til kommentar

Er nok en grunn til at man kjører en skikkelig bil i drosjetrafikk. Koster nok ikke så mye mer å drifte en Mercedes kontra de fleste andre biler. Både på grunn av service/garantier/skatt/avskrivninger. Du som passasjer sitter i bilen 15 min, mens en sjåfør sitter der 8-10 timer. Sett deg i en ukomfortabel stol hele dagen, eller bruk dårlig verktøy så får vi se hvor hyggelig arbeids dag du får...

Vel, Merceders er det nest dyreste merket å vedlikeholde bak BMW

Det er også et av de merkene med størst avskrivning på. I USA kåret Forbes Merceders SL-Class til bilen med 3. største verditap bak Nissan Leaf og Dodge Charger.

Det er heller ikke slik at Mercerders tilbyr en sjåførkomfor som ingen andre bilprodusenter kan matche. Selv står jeg oppreist 7 timer dagen på jobb, så jeg har dessverre lite sympati dersom taxisjåfører må nøye seg med noe annet enn det dyreste av seter som er tilgjengelig.

 

Men det er uansett helt rett at kosten på bilen er ikke den største synderen til hvorfor taxier er så overpriset som de er. Synest uansett det er tragisk at med så vannvittig overpriset som taxier er i dag så velger selskapene likevel blandt de dyreste bilene på markedet. Det er kun i en monopolvirksomhet dette er mulig å gjøre uten å straffes for det. Hadde det vært reell konkurranse hadde taxiselskaper måtte spare der der kunne, og de hadde valgt blandt billigere biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...