Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lage spill med Javascript?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk innenfor programmering. 

 

Jeg ønsker å lære meg å lage spill til Android, men er veldig usikker på språk jeg kan bruke, har blitt anbefalt c++ og eller Javascript.

Det sies at javascript er enklere å bruke? stemmer det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Hvis du skal lage spill til Android, er det C++ og Java du skal se på. JavaScript er til webløsninger og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg er helt fersk innenfor programmering. 

 

Jeg ønsker å lære meg å lage spill til Android, men er veldig usikker på språk jeg kan bruke, har blitt anbefalt c++ og eller Javascript. [..]

Hvis du skal lage spill til Android, er det C++ og Java du skal se på. [..]

 

Å herregud så dårlige råd det er mulig å få.

 

Ta heller en titt på Unity3D og les guider/bøker som tar for seg spillutvikling med dette verktøyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

 

Jeg er helt fersk innenfor programmering. 

 

Jeg ønsker å lære meg å lage spill til Android, men er veldig usikker på språk jeg kan bruke, har blitt anbefalt c++ og eller Javascript. [..]

Hvis du skal lage spill til Android, er det C++ og Java du skal se på. [..]

 

Å herregud så dårlige råd det er mulig å få.

 

Ta heller en titt på Unity3D og les guider/bøker som tar for seg spillutvikling med dette verktøyet.

 

 

Vel, om det ikke er en JavaScript-tråd har den vel ikke noe inne på webutvikling å gjøre? Ro ned hormonene, du.

Lenke til kommentar

 

Vel, om det ikke er en JavaScript-tråd har den vel ikke noe inne på webutvikling å gjøre? [..]

 

Hæ? Jeg har da ikke sagt noe som helst om hvor tråden hører hjemme hen. Men, det er opplagt at den er feilplassert, so what.

 

Jeg kritiserte bare rådet (som ble gitt til en nybegynner!) om at h*n skulle begynne med C++ og/eller Java når ønsket var å lage spill for Android.

Lenke til kommentar

Det kan vel umulig være et dårlig råd å lære seg Java, dersom man skal drive med utvikling for Android?

Java er tross alt det foretrukne språket for all utvikling innen Android, også spill.

 

At man kan lage spill i Unity3D er jo forsåvidt greit, men først må man jo kunne et C-lignende språk, fortrinnsvis JavaScript, C# eller for den saks skyld Boo (som man forøvrig neppe bør bruke særlig med tid på), å da må man jo begynne et sted.

 

JavaScript kan være enklere enn noen av de kompilerte språkene, i og med at det ordner ting som typer og garbage collection for deg, samt normalt ikke krever at man roter med minnet direkte eller noe som er bitwise osv.

Ofte er JavaScript også lettere å lære, fordi man raskere ser resultater, enklere kan feilsøke osv.

 

Dog, i spillutvikling som annen utvikling, også i Unity, så kommer man ofte over ting som krever at man må skrive noe kode utenfor Unity, å da er man i Android uansett tilbake på Java.

Lenke til kommentar

Det kan vel umulig være et dårlig råd å lære seg Java, dersom man skal drive med utvikling for Android? [..]

 

Det sies at man må bruke 10 000 timer når man ønsker å lære seg noe nytt. For Java er det kanskje mindre, men for C++ er det definitivt mer. Vil du da likevel anbefale trådstarter å måtte bruke laaang tid på dette, til tross for at vedkommende er nybegynner?

 

Hvorfor gjøre det så vanskelig når trådstarter allerede nå kan få se litt 'action'? Programvareutvikling/spillutvikling er tross alt vanskelig nok fra før, man trenger ikke gjøre det verre.

 

1. [..] Java er tross alt det foretrukne språket for all utvikling innen Android, også spill.

 

2. [..] At man kan lage spill i Unity3D er jo forsåvidt greit, men først må man jo kunne et C-lignende språk, fortrinnsvis JavaScript, C# eller for den saks skyld Boo [..]

 

3. JavaScript kan være enklere enn noen av de kompilerte språkene, i og med at det ordner ting som typer og garbage collection for deg, samt normalt ikke krever at man roter med minnet direkte eller noe som er bitwise osv.

Ofte er JavaScript også lettere å lære, fordi man raskere ser resultater, enklere kan feilsøke osv.

 

4. Dog, i spillutvikling som annen utvikling, også i Unity, så kommer man ofte over ting som krever at man må skrive noe kode utenfor Unity, å da er man i Android uansett tilbake på Java.

(fete typer = min markering)

 

1. Inntil du kommer med dokumentasjon på dette kaller jeg din påstand for sludder og vås.

 

2. Ja, man må lære et språk uansett. Forskjellen er at i Unity3D er det lagt tilrette så man øyeblikkelig får se litt action. Bare noen få linjer er nok til opprette synlige ting i spillverdenen.

 

3. Det varierer hva folk liker. Typefrikode gjør det ofte lettere å bli forvirret (syns i hvertfall jeg). Forøvrig er det ikke bare JavaScript som har GC. C# og andre er da for pokker ikke C++.

 

4. Dette kan ikke jeg huske å ha støtt på, og jeg har flere spill i Unity3D bak meg. Hvor mange har du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

 

 

Vel, om det ikke er en JavaScript-tråd har den vel ikke noe inne på webutvikling å gjøre? [..]

 

Hæ? Jeg har da ikke sagt noe som helst om hvor tråden hører hjemme hen. Men, det er opplagt at den er feilplassert, so what.

 

Jeg kritiserte bare rådet (som ble gitt til en nybegynner!) om at h*n skulle begynne med C++ og/eller Java når ønsket var å lage spill for Android.

 

 

Android er et Javarammeverk (I know, jeg har holdt en del på med Android-apper), og C++ brukes hovedsaklig til spillutvikling i Android fordi det er langt mer effektivt og kraftig. Jeg tror ikke du finner en eneste spillutvikler som lager spill til Android som vil synes at JavaScript er et godt teknologivalg i så måte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, om det ikke er en JavaScript-tråd har den vel ikke noe inne på webutvikling å gjøre? [..]

 

Hæ? Jeg har da ikke sagt noe som helst om hvor tråden hører hjemme hen. Men, det er opplagt at den er feilplassert, so what.

 

Jeg kritiserte bare rådet (som ble gitt til en nybegynner!) om at h*n skulle begynne med C++ og/eller Java når ønsket var å lage spill for Android.

 

 

Android er et Javarammeverk (I know, jeg har holdt en del på med Android-apper), og C++ brukes hovedsaklig til spillutvikling i Android fordi det er langt mer effektivt og kraftig. Jeg tror ikke du finner en eneste spillutvikler som lager spill til Android som vil synes at JavaScript er et godt teknologivalg i så måte.

 

Igjen: Hæ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

 

 

 

 

Vel, om det ikke er en JavaScript-tråd har den vel ikke noe inne på webutvikling å gjøre? [..]

 

Hæ? Jeg har da ikke sagt noe som helst om hvor tråden hører hjemme hen. Men, det er opplagt at den er feilplassert, so what.

 

Jeg kritiserte bare rådet (som ble gitt til en nybegynner!) om at h*n skulle begynne med C++ og/eller Java når ønsket var å lage spill for Android.

 

 

Android er et Javarammeverk (I know, jeg har holdt en del på med Android-apper), og C++ brukes hovedsaklig til spillutvikling i Android fordi det er langt mer effektivt og kraftig. Jeg tror ikke du finner en eneste spillutvikler som lager spill til Android som vil synes at JavaScript er et godt teknologivalg i så måte.

 

Igjen: Hæ?

 

Altså, jeg kan forklare det for deg, men jeg kan ikke forstå det for deg. Rådet om å se på Java og C++ for å lage Androidspill er fordi dette er de vanligste språkene i økosystemet, og ble gitt på bakgrunn av det. Slutt å kveruler, nå.

Lenke til kommentar

Jeg er helt fersk innenfor programmering. 

 

Jeg ønsker å lære meg å lage spill til Android, men er veldig usikker på språk jeg kan bruke, har blitt anbefalt c++ og eller Javascript.

Det sies at javascript er enklere å bruke? stemmer det? 

han forklarer det ganske bra i javascript, han lager også mange andre spill:

 

Endret av bigggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, jeg kan forklare det for deg, men jeg kan ikke forstå det for deg. Rådet om å se på Java og C++ for å lage Androidspill er fordi dette er de vanligste språkene i økosystemet, og ble gitt på bakgrunn av det. Slutt å kveruler, nå.

 

Vanlig for nybegynnere også?

Lenke til kommentar

1. Inntil du kommer med dokumentasjon på dette kaller jeg din påstand for sludder og vås.

Har man ikke fått med seg at Java er det foretrukne språket for Android, så er det lite jeg kan gjøre for å dokumentere det?

Dog brukte Google frem til KitKat Dalvik i stedet for JVM, nå er det ART, som stort sett er samme greiene, men språket er fremdeles å anse som Java.

 

At det er mulig å bruke en rekke andre språk er en selvfølge, til og med webspråk dersom man benytter riktig programvare, men det betyr ikke at JavaScript eller Unity er den beste løsningen, ei heller den foretrukne løsningen.

Det er dog en enkel måte å komme i gang på, litt som Phonegap for apps, i stedet for å faktisk lære seg Swift og Java.

 

2. Ja, man må lære et språk uansett. Forskjellen er at i Unity3D er det lagt tilrette så man øyeblikkelig får se litt action. Bare noen få linjer er nok til opprette synlige ting i spillverdenen.

Greit nok, men skal man lære seg utvikling for Android, så er ikke Java å anse som et dårlig råd, tvert i mot, det vil være et langt mer egnet språk enn JavaScript for utvikling av det aller meste som har med Android å gjøre.

 

3. Det varierer hva folk liker. Typefrikode gjør det ofte lettere å bli forvirret (syns i hvertfall jeg). Forøvrig er det ikke bare JavaScript som har GC. C# og andre er da for pokker ikke C++.

De fleste språk har en eller annen form for automatisert GB, forskjellen går mest på hvor mye man må optimalisere å tenke på garbage collection, som i enkelte tilfeller kan være vanskelig å forstå når man er nybegynner.

I JavaScript slipper man for det meste å tenke på slikt i det hele tatt.

På den andre siden må man fremdeles forstå closures, scope, begrensningene en enkelt tråd gir, askynkron kode og den slags, slik at det er ikke så mye verre å lære Java (eller de fleste andre språk) enn JavaScript, det er bare litt annerledes. 

 

4. Dette kan ikke jeg huske å ha støtt på, og jeg har flere spill i Unity3D bak meg. Hvor mange har du?

Gratulerer, men pissekonkurranser er lite interessante.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

1. Inntil du kommer med dokumentasjon på dette kaller jeg din påstand for sludder og vås.

1. Har man ikke fått med seg at Java er det foretrukne språket for Android, så er det lite jeg kan gjøre for å dokumentere det?

 

2. Ja, man må lære et språk uansett. Forskjellen er at i Unity3D er det lagt tilrette så man øyeblikkelig får se litt action. Bare noen få linjer er nok til opprette synlige ting i spillverdenen.

2. Greit nok, men skal man lære seg utvikling for Android, så er ikke Java å anse som et dårlig råd, tvert i mot, det vil være et langt mer egnet språk enn JavaScript for utvikling av det aller meste som har med Android å gjøre. 

 

4. Dette kan ikke jeg huske å ha støtt på, og jeg har flere spill i Unity3D bak meg. Hvor mange har du?

3. Gratulerer, men pissekonkurranser er lite interessante.

(fet type = min markering)

 

1. Her prater du om utvikling av apps, mens temaet faktisk var spill og hvor du hevdet at Java var mest brukt også her.

 

2. JavaScript? Hvor pokker kommer JavaScript fra? Jeg prater jo om Unity3D, og da velger man mellom C#, UnityScript, og Boo.

 

3. Du påstod at man ofte måtte kode utenfor i tillegg, når man brukte Unity3D. Jeg skrev at jeg aldri hadde opplevd dette i de spillprosjektene jeg har holdt på med.

 

------

 

Hva som brukes mest er ikke viktig for trådstarter. Det h*n trenger er et verktøy som gjør det enklest mulig å komme i gang.

Lenke til kommentar

1. Her prater du om utvikling av apps, mens temaet faktisk var spill og hvor du hevdet at Java var mest brukt også her.

Så vidt jeg vet er de aller fleste spill laget for Android skrevet i nettopp "native" språk, altså Java.

Fra og med i år sannsynligvis stadig mer i Kotlin, ettersom det nå også er støttet.

 

Det kan godt være Unity er fint for nybegynnere, men de fleste seriøse selskaper som driver med spillutvikling skriver fremdeles native kode, altså Java for Android og Swift for iOS.

 

Spill er også applikasjoner.

 

2. JavaScript? Hvor pokker kommer JavaScript fra? Jeg prater jo om Unity3D, og da velger man mellom C#, UnityScript, og Boo.

 

Nå nevnes jo JavaScript i nettopp det innlegget du mener gir dårlige råd, kanskje du bør lese hva du svarer på?

UnityScript er jo også nærmest JavaScript, det er noen små forskjeller, men det i hovedsak samme greiene.

 

3. Du påstod at man ofte måtte kode utenfor i tillegg, når man brukte Unity3D. Jeg skrev at jeg aldri hadde opplevd dette i de spillprosjektene jeg har holdt på med.

 

Det hender jo det oppstår behov for native kode utenfor selve spillet, da må man nødvendigvis over i andre språk, sannsynligvis Java.

 

Å utbasunere at Java er helt feil språk for Android-utvikling, men å anbefale C#, som tross alt er et Microsoft språk, virker noe pussig, selv om det er i Unity. Optimalt sett, dersom man skal satse på Android for fremtiden, så ville jeg kanskje lært meg Kotlin, men Java er fremdeles det foretrukne for Android, enten man lager med spill eller regneark.

Lenke til kommentar

1. Så vidt jeg vet er de aller fleste spill laget for Android skrevet i nettopp "native" språk, altså Java. Fra og med i år sannsynligvis stadig mer i Kotlin, ettersom det nå også er støttet. [..] de fleste seriøse selskaper som driver med spillutvikling skriver fremdeles native kode, altså Java for Android og Swift for iOS.

 

2. Spill er også applikasjoner.

 

3. Nå nevnes jo JavaScript i nettopp det innlegget du mener gir dårlige råd, kanskje du bør lese hva du svarer på? UnityScript er jo også nærmest JavaScript, det er noen små forskjeller, men det i hovedsak samme greiene

 

4. Det hender jo det oppstår behov for native kode utenfor selve spillet, da må man nødvendigvis over i andre språk, sannsynligvis Java. [..]

 

5. Å utbasunere at Java er helt feil språk for Android-utvikling, men å anbefale C#, som tross alt er et Microsoft språk, virker noe pussig, selv om det er i Unity. [..]

 

6. Optimalt sett, dersom man skal satse på Android for fremtiden, så ville jeg kanskje lært meg Kotlin [..]

(fet type = min markering)

 

1. Noen gjør ditt og andre datt. Om du ser bort i fra fortiden et lite øyeblikk og fokuserer på år 2016, hvor du tenker deg alle spill som ble lagd for Android av både små og store aktører: Hvor mange prosent ble lagd med native, og hvor mange ble ikke? Hvor mange ønsket å ikke lage i native, men måtte fordi kodebasen var gammel? O.s.v. Jeg aner ikke, og det gjør ikke du heller. Så å hevde at <navn på programmeringsspråk> er foretrukket faller på sin egen urimelighet.

 

(Hvorfor dette i det hele tatt skal noe å si for trådstarter som bare ønsker å komme i gang med spillutvikling som nybegynner skjønner jeg fortsatt ikke.)

 

2. *sukk*

 

3. Du refererer til ett av mine innlegg som handlet om Unity3D hvor du så hevder at Java er bedre enn JavaScript. Jeg skjønte ikke døyten og lurte på hva JavaScript hadde med saken å gjøre, noe jeg fortsatt ikke vet. Jeg har jo ikke forsvart JavaScript i det hele tatt.

 

JavaScript og UnityScript er forøvrig to vidt forskjellige ting: http://wiki.unity3d.com/index.php/UnityScript_versus_JavaScript

 

4. Kanskje er man også uheldig en dag og får himmelen i hodet. Duh, selvsagt kan det skje at trådstarter må skrive litt native kode en dag, so what. Man kan ikke la dette styre alt annet. (C# ligner forsåvidt mye på Java og vice versa.)

 

5. Hvilken betydning har MS her, og hvorfor bryr du deg? Mono.

 

6. Man bør satse på det som passer en selv best og gi blaffen i hva alle andre gjør.

Lenke til kommentar

1. Igjen, Java, å nå Kotlin, er de foretrukne språkene for Android. At et program oversetter andre språk slik at de kan benyttes, betyr ikke at de er å foretrekke over de språkene som offisielt støttes av OS'et, tvert i mot.

 

2. Enig, sukk! En applikasjon er i utgangspunktet en hver programvare beregnet for en sluttbruker, det inkluderer spill.

 

3. UnityScript er jo så nære JavaScript man kommer. Det sier jo litt når man må sette opp en egen side for å forklare forskjellen. Det pussige er at den store forskjellen ser ut til å være at det er klasser i UnityScript, men dokumentasjonen er feil, tilsvarende klasser finnes nå i JavaScript etter ES2015.

 

4. Poenget er jo ikke at C# ligner på Java, alle C-lignende språk ligner på hverandre, poenget var at du utbasunerer "Å herregud så dårlige råd ..." når noen foreslår Java for utvikling i Android, et språk som tross alt er det eneste, i tillegg til nå Kotlin, som faktisk er støttet av Android, alt annet krever tredjepartsprogrammer.

 

5. C# er et Microsoft språk, det benyttes i all hovedsak av MS. Å lære seg C# for å utvikle ting til Android virker derfor noe pussig.

 

6. Det kan så være, men skal man bruke uhyggelig mange timer på å lære seg et språk, så kan det jo være greit å lære noe som er relevant å har en viss nytte, annet enn proprietære språk som kun brukes av ett enkelt program e.l.

 

Jeg gir forøvrig opp. Selv etter gjentatt bruk at svært liten teskje, så forstår du ikke poenget, å fortsetter å kverulere om irrelevant rør.

Skal man utvikle spill eller noe som helst annet til Android, så er Java i aller høyeste grad relevant, og forsåvidt også C++ dersom man ønsker å komme nærmere metallet.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Du besøker ikke lenkene jeg gir deg for å forsøke å opplyse deg, så liten vits å holde på med dette noe lengre.

 

Om trådstarter som er nybegynner velger native kan h*n ikke regne med å lage et spill på egenhånd nå i nær fremtid. For det er veldig mye å lære først. Det er her skoen trykker.

 

Hva et verktøy heter og/eller hvor dets innhold kommer fra er totalt uten interesse! Hadde djevelen selv lagd noe som var bedre enn Unity3D hadde jeg i stedet anbefalt dette uten problemer.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Du besøker ikke lenkene jeg gir deg for å forsøke å opplyse deg, så liten vits å holde på med dette noe lengre.

 

Jeg har besøkt alle lenkene du har postet.

Jeg har lest den wiki siden du lenket til, å er forøvrig godt kjent med Mono.

 

Hvorfor tror du jeg ikke har besøkt lenkene du poster, å kanskje viktigere, hvorfor antar du at jeg trenger å opplyses?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...