Sebbee2 Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Jeg har planer om å ta mastergrad i teknologi. For så å jobbe som programutvikler noen år før jeg prøver meg på å bli it sjef. Går det? Foreksempel jobbe meg oppover til It sjef eller bare bytte arbeidsplass helt. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 (endret) Ja, mastergrad i teknologi er ingen hindring for å bli IT-sjef, men ikke utdanning som er viktigst for å få en slik jobb. Det er like mange siviløkonomer som er IT-sjefer som det er teknologer. Jeg er selv IT og utviklingssjef og har en IT-relatert mastergrad. Det viktigste er erfaringen din, det er nok ikke mange som hopper direkte fra utvikler til IT-sjef. Nå er det stor forskjell på IT-sjef roller, avhengig av størrelsen på selskapet du jobber i og hva slags type selskap. Men du bør ha erfaring med en del av disse (i tillegg til teknologi): * Personalledelse * Prosjektledelse * Basic økonomiforståelse * Leverandørstyring (kontrakter og avtaler med leverandører) * IT arkitektur og strategi * Foretningsforståelse (skjønner hvordan virksomheten du jobber i tjener penger og hvordan IT henger sammen med det) Du må finne ut først hva du mener med IT-sjef. Jeg har begge rollene men absolutt mest fokus på CTO-typen rolle (der bedriften har en stor del av softwareutvikling og lager produkter selv) eller en mer CIO-aktiv rolle der du jobber med forretningssystemene for bedriften (CRM, ERP,++++) Det andre er bransje og størrelsen på selskap du ønsker å jobbe i, det krever helt annen erfaring å være IT-sjef et sted med 10 mennesker enn en organisasjon med 1000. Min karrierevei var konsulent -> prosjektleder -> konsulentsjef -> IT-sjef (3 forskjellige selskaper) Endret 10. juni 2017 av stadskle 1 Lenke til kommentar
Sebbee2 Skrevet 10. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2017 Hvaa ligger lønna di på med hvor mange års erfaring, og hvilken utdanning har du? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Jeg kjenner noen som ikke har mer utdanning enn videregående og er IT-sjef i større bedrifter. De har noe mer erfaring enn disse med mastergrad eller doktorgrad. De har 950 000 kroner i lønn + bonus. 2 Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Jeg fikk jobben jeg hadde nå 6 år etter at jeg var ferdigutdannet. Men da hadde jeg hatt lederstilling i to år før det og steget ganske raskt i gradene så det er nok noe kjappere enn "vanlig". Lønnsmessig høres det som nevnes her ganske riktig, men avhenger mye av størrelsen på selskapet, fra 700-800 i mindre roller, opp til 3-4 millioner (men da er du IT-sjef i DNB). Så rundt 1M er nok ikke feil. Andre ting som betyr noe er også hvor du er i hierarkiet, om du f.eks. rapporterer til administrerende direktør direkte eller om du er ett steg lengre ned. Det du må skaffe deg er ledererfaring, i IT kan det ofte starte med prosjektledelse som er en viktig erfaring og så må du ofte skaffe deg noe personalleder erfaring før du kan få en IT-sjef rolle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå