Gå til innhold

Kan jeg bli it sjef med mastergrad i teknologi?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å ta mastergrad i teknologi. For så å jobbe som programutvikler noen år før jeg prøver meg på å bli it sjef. Går det? Foreksempel jobbe meg oppover til It sjef eller bare bytte arbeidsplass helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, mastergrad i teknologi er ingen hindring for å bli IT-sjef, men ikke utdanning som er viktigst for å få en slik jobb. Det er like mange siviløkonomer som er IT-sjefer som det er teknologer. 

Jeg er selv IT og utviklingssjef og har en IT-relatert mastergrad. 

Det viktigste er erfaringen din, det er nok ikke mange som hopper direkte fra utvikler til IT-sjef. Nå er det stor forskjell på IT-sjef roller, avhengig av størrelsen på selskapet du jobber i og hva slags type selskap. Men du bør ha erfaring med en del av disse (i tillegg til teknologi):

* Personalledelse

* Prosjektledelse

* Basic økonomiforståelse

* Leverandørstyring (kontrakter og avtaler med leverandører)

* IT arkitektur og strategi

* Foretningsforståelse (skjønner hvordan virksomheten du jobber i tjener penger og hvordan IT henger sammen med det)

Du må finne ut først hva du mener med IT-sjef. Jeg har begge rollene men absolutt mest fokus på CTO-typen rolle (der bedriften har en stor del av softwareutvikling og lager produkter selv) eller en mer CIO-aktiv rolle der du jobber med forretningssystemene for bedriften (CRM, ERP,++++)

Det andre er bransje og størrelsen på selskap du ønsker å jobbe i, det krever helt annen erfaring å være IT-sjef et sted med 10 mennesker enn en organisasjon med 1000.

Min karrierevei var konsulent -> prosjektleder -> konsulentsjef -> IT-sjef (3 forskjellige selskaper)

Endret av stadskle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk jobben jeg hadde nå 6 år etter at jeg var ferdigutdannet. Men da hadde jeg hatt lederstilling i to år før det og steget ganske raskt i gradene så det er nok noe kjappere enn "vanlig". Lønnsmessig høres det som nevnes her ganske riktig, men avhenger mye av størrelsen på selskapet, fra 700-800 i mindre roller, opp til 3-4 millioner (men da er du IT-sjef i DNB). Så rundt 1M er nok ikke feil. Andre ting som betyr noe er også hvor du er i hierarkiet, om du f.eks. rapporterer til administrerende direktør direkte eller om du er ett steg lengre ned.

Det du må skaffe deg er ledererfaring, i IT kan det ofte starte med prosjektledelse som er en viktig erfaring og så må du ofte skaffe deg noe personalleder erfaring før du kan få en IT-sjef rolle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...