Annjali17 Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Hei! Jeg håper ikke dere er møkk lei av slike tråder som dette, tar en sjanse og håper noen av dere bilkyndige kan hjelpe. Vi er på jakt etter ny bil, og tenker da i retning stasjonsvogn. Tenker fra år 2012 og nyere, og budsjett på ca 250 000. Ønsker ikke blant de største stasjonsvognene, men trenger plass til to barneseter og en del bagasje. Vi er gjennomsnittlig høyde og trenger ikke mer enn normalt i benplass. Vi bruker ikke bil til jobb og bilen blir dermed stående en del i hverdagene. Hovedbruken er en del korte turer til butikk, levering, henting, besøk, osv. I tillegg reiser vi på langtur ca 7-8 ganger i året (kjøring 7 timer per vei). Øvrige ønsker/krav er at den skal være bensindrevet og ha automat-gir. Aktuelle modeller som vi har sett på (ikke fysisk, bare på nett) er foreløpig vw golf stasjonsvogn, skoda octavia stasjonsvogn, ford focus stasjonsvogn, peugeot 308 stasjonsvogn og hyundai i30 stasjonsvogn. Ønsker tips og råd både om dette er gode forslag, og gjerne tips om andre modeller vi bør se nærmere på. På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Superb burde kanskje være med i vurderingen med tanke på at det da skal bli barneseter bak hver av forsetene? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96567932 Lenke til kommentar
Annjali17 Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2017 Superb burde kanskje være med i vurderingen med tanke på at det da skal bli barneseter bak hver av forsetene? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96567932 Takk for svar! Superb kan absolutt være et alternativ, men syns egentlig den er litt for lang. Går det ikke med to barneseter i de nevnte modellene? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Hva med noe helt nytt? Kia Niro hybrid koster 270.000.- da med 7 års garanti. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Går absolutt an med to bilseter, bare at man skal ikke være veldig lang i bena hvis man skal bruke forsetene... Det blir fort trangt... Superb har en del mer bakseteplass å gå på, så for komforten til de som sitter i forsetene sin del så er det å anbefale ihvertfall. Men ja, det er en stor bil... Av egen erfaring: Hadde 2001 VW Bora og en 2013 VW Caddy Maxi med barnesete bak passasjersetet. De som satt i passasjersetet foran kunne ikke være lenger enn 170cm før det ble veldig ukomfortabelt... Lenke til kommentar
Annjali17 Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2017 Hva med noe helt nytt? Kia Niro hybrid koster 270.000.- da med 7 års garanti. Den så ikke helt dum ut nei, har ikke hørt om den før. Størrelsen ser veldig fin ut, uten å ha prøvd den, det eneste jeg er skeptisk til er hybrid da jeg er redd for at det vil være større vedlikeholdskostnader med en slik motor. Går absolutt an med to bilseter, bare at man skal ikke være veldig lang i bena hvis man skal bruke forsetene... Det blir fort trangt... Superb har en del mer bakseteplass å gå på, så for komforten til de som sitter i forsetene sin del så er det å anbefale ihvertfall. Men ja, det er en stor bil... Av egen erfaring: Hadde 2001 VW Bora og en 2013 VW Caddy Maxi med barnesete bak passasjersetet. De som satt i passasjersetet foran kunne ikke være lenger enn 170cm før det ble veldig ukomfortabelt... Skjønner. Var dette med bakovervent barnesete da? Vi er ca 165 og 175 i høyde. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Hva med noe helt nytt? Kia Niro hybrid koster 270.000.- da med 7 års garanti. Den så ikke helt dum ut nei, har ikke hørt om den før. Størrelsen ser veldig fin ut, uten å ha prøvd den, det eneste jeg er skeptisk til er hybrid da jeg er redd for at det vil være større vedlikeholdskostnader med en slik motor. Uff, blir aldri helt klok på den quotingen her på Diskusjon. Du får leve med siste linjen over, den vil ikke bort :-) Jeg kjenner ikke til hverken bilen eller motoren. Men kostnadene vil nok være temmelig forutsigbare, i og med at det er 7 års garanti. Dere blir forpliktet til å følge serviceprogrammet, men min lille erfaring med Kia Soul EV (elektrisk) er at kostnaden på servicene er ganske lave i.f.t. andre merker. Da snakker jeg om hva de faktisk gjør, og hva det koster. På Sould EV har de endel valgbare servicenivå som en kan velge eller la vær. F.eks bremseservice, som kun innbefatter å smøre opp bremsene, noe som er en veldig smart ting her i Norge. Men en kan altså velge å ikke gjøre det, og fremdeles ha full garanti, men da trolig måtte bytte bremser oftere enn om dere valgte den bremseservicen. Jeg ville iallfall ha satt stor pris på å bli tilbydt slike tjenester frivillig. Mitt inntrykk av Soul EV-eiere er at de er rimelig fornøyd med Kia-verkstedene rundtom i Norge. Fordelen med å kjøpe helt nytt er at finansiering gjerne/ofte rimeligere enn hva som er tilfellet med brukt, og at du vet hva du får. Sånn sett ville jeg ikke sett meg blind på prisen på bilen, men mer prisen på bil med service, om der er garanti, hvor lenge levere dekkene, er bilen antirustbehandlet, altså totalkost over de antall år dere vil ha bilen. Der finnes helt sikkert andre biler som kan være aktuelle, foreslo bare Kia-en fordi de har en nokså unik garanti samt at servicekostnaden er "edruelig". :-) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Hva med noe helt nytt? Kia Niro hybrid koster 270.000.- da med 7 års garanti. Den så ikke helt dum ut nei, har ikke hørt om den før. Størrelsen ser veldig fin ut, uten å ha prøvd den, det eneste jeg er skeptisk til er hybrid da jeg er redd for at det vil være større vedlikeholdskostnader med en slik motor. Jeg kjenner ikke til hverken bilen eller motoren. Men kostnadene vil nok være temmelig forutsigbare, i og med at det er 7 års garanti. Dere blir forpliktet til å følge serviceprogrammet, men min lille erfaring med Kia Soul EV (elektrisk) er at kostnaden på servicene er ganske lave i.f.t. andre merker. Da snakker jeg om hva de faktisk gjør, og hva det koster. På Sould EV har de endel valgbare servicenivå som en kan velge eller la vær. F.eks bremseservice, som kun innbefatter å smøre opp bremsene, noe som er en veldig smart ting her i Norge. Men en kan altså velge å ikke gjøre det, og fremdeles ha full garanti, men da trolig måtte bytte bremser oftere enn om dere valgte den bremseservicen. Jeg ville iallfall ha satt stor pris på å bli tilbydt slike tjenester frivillig. Mitt inntrykk av Soul EV-eiere er at de er rimelig fornøyd med Kia-verkstedene rundtom i Norge. Fordelen med å kjøpe helt nytt er at finansiering gjerne/ofte rimeligere enn hva som er tilfellet med brukt, og at du vet hva du får. Sånn sett ville jeg ikke sett meg blind på prisen på bilen, men mer prisen på bil med service, om der er garanti, hvor lenge levere dekkene, er bilen antirustbehandlet, altså totalkost over de antall år dere vil ha bilen. Der finnes helt sikkert andre biler som kan være aktuelle, foreslo bare Kia-en fordi de har en nokså unik garanti samt at servicekostnaden er "edruelig". :-) Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Ja er servicekostnadene på Kia så edruelig egentlig? Har inntrykk av at servicene er ganske dyre. Men garantien er god og lang da. Octavia fra 2013 og oppover er større innvendig en de andre bilene dere har sett på. Men samtidig ikke så stor å kjøre rundt med som feks superb og Mondeo. Jeg tror Octavia vil være optimalt for dere. Anbefaler at dere drar å ser på bilene fysisk og prøver med to barneseter i den og dere foran på en litt lengre tur. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Skjønner. Var dette med bakovervent barnesete da? Vi er ca 165 og 175 i høyde. Var bakovervendt og forover, på den tiden hadde vi Maxi Cosi Cabriofix sete med base. Lenke til kommentar
Annjali17 Skrevet 10. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2017 Takk for tipsene . Skal tas med videre i vurderingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå