torest Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Fjord1-bestilling til over en milliard kroner.Hayvard bygger fem batteriferger som skal gå i Møre og Romsdal Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Veldig bra, men virker unødvendig de må ha dieselmotor som backup. Dette må vel bli veldig fordyrende, og el-drift er jo vanligvis overlegent diesel når det kommer til driftssikkerhet. Har dieselferger batterier og elmotor som backup i tilfelle motorproblemer? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Dieselmotorer på skip er vel noe av den mest velprøvde og kjente teknologien vi har, mens det som installeres på skip av store elektriske fremdriftsanlegg fremdeles har en eim av nybrottsarbeid over seg. Det er nok lettere å få tak på deler til en serieprodusert marin dieselmotor enn et avansert prototype batterianlegg. Det er vel også gjerne slik at ferger og andre større skip har (minst) to dieselmotorer, nettopp for å ha redundans og dermed sikkerhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå