*F* Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Da satt jeg her på jobb og har egentlig lenge irritert meg over hvor dårlig GUI-et til Microsoft i windows server er på mange måter. F.eks ved bruk av Print Management, i dette tilfellet på 2012 R2 (men også på resterende versjoner) så kan man ikke søke etter skrivere i listen, ingen søke-bar eller noe, som hadde vært superkjekk på ha på toppen, spesielt med hundrevis av skrivere i listen. Trikset er jo å eksportere listen til en .txt fil og søke etter skriveren ved bruk av søkefunksjonen i notepad. Relativt dårlig løsning dog. Men fant nå en kjekk funksjon, nemlig "custom filters" som beskrevet her: https://technet.microsoft.com/en-us/library/dd834790(v=ws.11).aspx Det fungerer supergreit, men kunne tenke meg en egen "mappe" under "Custom Filters" for å søke på disse, slik at det ikke bare blir en stor liste med forskjellige filter. Er det mulig å lage på noen måte? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Med Domene og printserver satt opp, så publiserer man printerne gjennom AD. Man kan også deployere skrivere via AD. Skrivere har selvsagt faste ip'er i et domene. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Du mener at man kan søke opp printer i AD? Det stemmer, men kan man konfigurere skriveregenskaper for skriveren direkte fra AD? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Nei det tror jeg ikke, men skal ikke si for sikkert da jeg har aldri hatt den problemstillingen. Brukere skal jo gjerne ha frihet til å gjøre slike ting selv, men samtidig vet jeg man gjøre alt av innstillinger via GPO i AD. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 joda, men tenker mer for administrative ting, endre port, driver, stanrad-instillinger osv for skriverobjekter. Så det blir vel å Bruke Printer Management. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2017 I et domene, så er skrivere tilkoblet via nettverket og tildelt IP-adresse. Snakker du om skrivere som er tilkoblet lokalt på hver enkelt brukers sin maskin? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juni 2017 Nop. Snakker om printer management på serveren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2017 (endret) Og du har printer server installert? Da skal det ikke ha noe å si hvor skriverne kobler til, siden de får lokalport som er tilordnet en ipadresse. Man kan skrive i Comments hvor den og den skriveren står. Drivere får jo brukeren lovt til å oppdatere, om det er satt slikt i AD. Endret 10. juni 2017 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juni 2017 (endret) Slik vi har det er alle skrivere satt opp på IP, porten man bruker på print-server er IP-adressen. Det er forøveig ikke poenget. printerveren har kjørt lenge og alt fungerer helt som det skal. Det er ikke noe problem. Det er mer det å bla i listen over skrivere når man skal feilsøke dem som kan være litt irriterende. Endret 10. juni 2017 av Evelen! Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 10. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2017 Kan du ikkje berre namngje filtera på ein fornuftig måte slik at det er lett å finne dei igjen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2017 (endret) AD er nå ikke akkurat til slik. https://www.paessler.com/printer-monitoring Endret 10. juni 2017 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2017 Fikk ordnet litt, hadde vært kult om jeg f.eks kunne klikket på Kristiansand og fått avdelinger eller noe sånn, men bedre enn ingenting. Tror kanskje det egentlig ikke finnes noen slik funksjon som jeg leter etter, da hadde den nok vært mer synlig, greit nok dog. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juni 2017 (endret) Vel, så enkelt var det ikke, filtrene forsvinner når jeg lukker Printer Management https://social.technet.microsoft.com/Forums/office/en-US/0cdfcbd0-d109-4ff5-b103-9e96581515fc/why-do-my-print-management-custom-filters-disappear-on-logoff?forum=winserverprint EDIT: NP; bruker bare MMC (Y) Endret 14. juni 2017 av Evelen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå