intox_neb Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Legger ved en fil av hjemmet mitt som jeg tegnet i all hast. Bygde hus for få år siden, fikk da lagt TP kabler til de fleste rom hvor det ble vurdert nyttig. Huset er over 3 etasjer, 270 kvm og sliter med god wifi dekning. Punktene fra rommene møtes i sikringsskapet i kjelleren, har kommer også telefonkabelen inn (ADSL) som går inn i modemrouter fra nextgentel. Har nå et Dark Knight ruter som står i øverste etasje i AP modus, fungerer sammen med nextgentel ruteren. Tenkte nå jeg kanskje skulle kjøpe en ubiquity ruter som står i sikringsskapet, samt deres trådløse accesspunkter som har kablet kontakt med ruteren. Tenker det vil bli 3 slike punkter, ett i hver etasje. Hvis ubiquity ruter, hvilken? Eller er det like greit å bare bruke Dark Knight ruteren i sikringsskapet og bare kjøpe slik accesspunkter? Hvilke av access punktene, de har mange å velge mellom? Vil gjerne at punktene mottar strøm over ethernet. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Om du vil ha det enkelt. En USG (router), US-8-150W(switch) (kanskje du klarer deg med US-8-60W, eventuelt ønsker 16 porteren). Du klarer deg sikker med UAP-AC-LR.(de nye støtter vanlig POE). Da trenger du bare en kontroller eks en cloudkey, eller egen maskin(eller VM) å kjøre controller/serveren på. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 12. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Om du vil ha det enkelt. En USG (router), US-8-150W(switch) (kanskje du klarer deg med US-8-60W, eventuelt ønsker 16 porteren). Du klarer deg sikker med UAP-AC-LR.(de nye støtter vanlig POE). Da trenger du bare en kontroller eks en cloudkey, eller egen maskin(eller VM) å kjøre controller/serveren på. Heisan, takk for svar. En liten oppklaring vedrørende siste punktet ditt. Har 2 stasjonære maskiner tilkoblet et par av punktene, vil dette erstatte eventuelle behov for cloudkey, eller dekker denne en annen funksjon? Jeg må kjøre noe spesiell programvare på maskinen? Kan du eller noen andre si noe om hvilke kabler som skal hvor? Tenker intuitivt at VDSL -> Nextgentel router -> USG -> switch (alle husets TP kabler skal også inn i switch, tre av disse vil ha UAP-AC-LR) Er egen switch nødvendig eller kan ruteren ivareta alt hvis den har PoE og jeg realistisk sett kun vil anvende 4 av punktene som er kablet i huset Ser denne har PoE https://www.komplett.no/product/867933/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-edgerouter-5-port-poe# Endret 12. juni 2017 av intox_neb Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 12. juni 2017 Del Skrevet 12. juni 2017 (endret) Hei, du kan kjøre programvaren fra en datamaskin. Trenger ikke cloud key. Med de nye aksesspunktene til Ubiquiti kan du sette det opp via mobilapp, men da mister du mange av funksjonene(logg og flere SSIDer, vlan osv, men om du bare skal ha stabilt wifi kan du klare deg med appen uten kontroller i det hele. Selv anbefaler jeg å kjøre serverprogrammet fra en datamaskin som alltid er på, om du vil sette opp gjestenett osv. Jeg har selv en Edgerouter POE, den virker veldig bra. Bare vær klar over at det er 3 ethernetporter, der 1 port er koblet til en 3 porter innebygget switch. Så mitt oppsett hjemme er port 1 WAN, port 2 foreløpig ikke i bruk, port 3-5 er del av switch, her er to porter til UniFi akesspunkter, slik at disse er i samme subnet/nettverk. Siste porten går i egen vanlig(dum)switch, slik at wifi klienter enklere kan snakke med kablede enheter.(har flere kablede enheter, så trenger en switch for å få disse koblet til). Ønsker meg en unifi-8-150w switch, men klarer ikke forsvare innkjøpet helt enda. Endret 12. juni 2017 av St. Anders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå