Avgangselev98 Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Hei!Jeg går siste året påbygg, og trenger hjelp ang. en standpunkt karakter. Faget det gjelder er naturfag, der jeg fikk 5er første semester, tross mistet en vurdering pga. sykdom i den perioden som var avklart med legeerklæring. Fikk beskjed om det var nok å ta en vurdering for å få karakter første semester. (Hadde totalt to vurderinger, jeg var på en) Jeg fikk da altså 5 på denne og godkjent på innleveringer, og fikk 5 i faget første semester.Andre semester (vår) har jeg vært på alle vurderinger og levert alle innlevering, første vurdering fikk jeg 5/6 og andre vurdering fikk jeg 6. Dette burde jo da altså tilsvare 6 / svak 6, i snitt andre semester. Læreren min mener at på påbygg gjelder første semester 50% av standpunkt karakter, men fortsatt burde vell dette bli svak 6er? Mtp. 5er første semester og det som skal tilsvare en 6er andre semester blir jo 11/2 som er 5.5, altså svak 6er?Spurte om begrunnelse og fikk følgende svar: "Det er standpunkt karakter der teller 1 semester 50%""Det å ha legeerklæring betyr ikke at vurderingene ikke er viktige når vi skal sette stp karakter."Noen som kan noe mer om klageprossesen, og har læreren rett eller?Tenker og på disse: § 3-3.Grunnlaget for vurdering i fag Føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen, praksisbrevkandidaten eller lærekandidaten skal ikkje trekkjast inn i vurderinga i fag. § 3-7.Varsling Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag. § 3-17.Sluttvurdering i fag Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen, praksisbrevkandidaten og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3. Sluttvurderingar i vidaregåande opplæring er standpunktkarakterar, eksamenskarakterar og karakterar til fag-/sveineprøve, praksisbrevprøve og kompetanseprøve. Endret 9. juni 2017 av Avgangselev98 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Det er riktig at i fag som naturfag, historie, samfunnsfag osv der de ulike semestrene dekker ulike kompetansemål, så skal hele året vektes likt. 5/6 tilsvarer ca 5.5 regnet om til desimaler. Så du ligger på 5.375 om vi ser på det rent matematisk. Altså det ville vært veldig urimelig om du skulle vippes opp til 6er på grunnlag av disse tre karakterene. Lenke til kommentar
Avgangselev98 Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2017 Det er riktig at i fag som naturfag, historie, samfunnsfag osv der de ulike semestrene dekker ulike kompetansemål, så skal hele året vektes likt. 5/6 tilsvarer ca 5.5 regnet om til desimaler. Så du ligger på 5.375 om vi ser på det rent matematisk. Altså det ville vært veldig urimelig om du skulle vippes opp til 6er på grunnlag av disse tre karakterene. Hm, hvordan får du 5.375? En 5er en 5,5 (om 5/6 regnes som det) og en 6er, altså 16.5 / 3 = 5.5, matematisk sett da. Har i tillegg gjort det som kreves i timene og innleveringen, så ser ikke helt hvorfor. Gikk Industri teknologi (yrkesfag) før påbygg, og der regnet de alltid desimaler, og 5.5 rundes opp, og gir altså 6 / svak 6, gjelder ikke det på påbygg? Lenke til kommentar
Avgangselev98 Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Trodde uansett de regnet hvert semester for seg selv og så la sammen?Altså snitt karakter fra første semester som er 5 skal regnes med snitt karakter fra semester 2, ikke alle vurderinger fra semester to. Og snitt karakter på semester to bør jo uansett være sekser med tanke på 5/6 og en 6er. Så da burde det vell være 5 (første semester) 6 (andre semester) = 5,5 standpunkt. Som tilsvarer 6? Eller er jeg helt på jordet? Endret 9. juni 2017 av Avgangselev98 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Du er nok helt på jordet. For det første så er en femmer alt fra 4.9-5.1 ( sånn ca) 5+, 5.2-5.3 osv. Det ligger jo litt i ordet også "fem til seks" du er altså nærmere femmeren enn sekseren. Slik regner jeg ut snittet ditt: Første halvår vektet 50% av året totalt, karakter 5. Andre halvår vektet 50% av året totalt: 5.75 ( regnet ut ved å ta gjennomsnitt av 5.5 og 6) Så totalt ligger du da på (5+5.75)/2 = 5.375 Det du gjør feil er at du runder opp til 6 i andre halvår før du tar snittet totalt. Det blir ikke riktig. Det som er riktig er at du skulle hatt 6 st.punkt andre halvår, men ikke 6 i st.punkt for hele året. Endret 9. juni 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Jeg hadde en tilsvarende situasjon da jeg gikk på VGS. Det var riktignok i norsk. Hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg 4+ på heldagsprøven til jul (hadde vel da 4 i standpunkt til jul), 5/4 på særoppgaven og 5 på heldagsprøven på våren. Fikk 4 i standpunkt og klagde. Fikk medhold pga at jeg hadde vist fremgang i faget. Skrev også en lignende klage i samsunnsfag der jeg hadde en 6er på en fremføring, samt et par 5ere på diverse prøver. Hadde vel 5 i standpunkt til jul tror jeg. Fikk ikke medhold i denne. Så svaret er vel at det kommer an på. Det er aldri feil å klage i alle fall når man ligger og vipper oppover. 1 Lenke til kommentar
Avgangselev98 Skrevet 9. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2017 Du er nok helt på jordet. For det første så er en femmer alt fra 4.9-5.1 ( sånn ca) 5+, 5.2-5.3 osv. Det ligger jo litt i ordet også "fem til seks" du er altså nærmere femmeren enn sekseren. Slik regner jeg ut snittet ditt: Første halvår vektet 50% av året totalt, karakter 5. Andre halvår vektet 50% av året totalt: 5.75 ( regnet ut ved å ta gjennomsnitt av 5.5 og 6) Så totalt ligger du da på (5+5.75)/2 = 5.375 Men blir vell feil å regne andre semester sammenslått med desimaler? Om første termin teller 50% og andre termin 50% så blir det jo 5 første semester, og skulle hun satt en karakter andre semester blir det 5,5+6= 11,5 = 5.75 som hadde tilsvart 6er. Da blir det igjen 5 + 6 = 11/2= 5.5 Mtp. at om jeg hadde hatt flere vurderinger første semester, typ en 4+ og en 5 så hadde det stått som 5 på karakterkortet for høst, ikke som desimal. Da blir det jo feil å regne sammen med desimal på 2.semester uten å dele semestrene fra hverandre for å så finne ut gjennomsnittet siden begge veier 50% Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Hadde du fått 4+ som første vurdering høst, så hadde ditt vektede snitt første halvår vært på ca 4.65. Da hadde du vært enda lenger unna sekseren, totalt sett. Feilen i tankegangen din er at du runder opp før du er ferdig med utregningen din. Hadde du fått 4+, 5, 5/6 og 6 som karakterer, og alle disse vektes likt, så hadde ditt vektede snitt vært på (4.3+5+5.5+6)/4 = 5.2 I et fag som matematikk eller et språkfag, så er det slik at det er sluttkompetansen som teller mest, fordi man testes i de ulike emnene flere ganger, og i en avsluttende tentamen. Da blir utregningen over ikke riktig, siden de siste karakterene vektlegges mer. Om du ikke ser dette selv, så kan jeg ikke hjelpe deg videre. Men av det som foreligger her, så finnes det ingen sjans i havet for at du egentlig skulle fått sekser som standpunkt. Endret 9. juni 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
ukjentfenomen Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Naturfag er delt opp i ulike bolker som tester helt ulike kompetansemål gjennom året. I og med at du går inn på ulike fagfelt i løpet av året (fysikk, kjemi, biologi), så er det riktig at hele året skal telle like mye. I andre fag er det sluttkompetansen som skal telle mest, men det er fag som matte og norsk, der du på slutten av året kan vise at du innehar den kompetansen som kreves for å få 6. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Det er sluttkompetansen i faget som skal telle, ville derfor bedt om å bli testet i kompetansemålene fra 1. semester slik at du kan vise at du kan dem. Lenke til kommentar
Inventory Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Det er sluttkompetansen i faget som skal telle, ville derfor bedt om å bli testet i kompetansemålene fra 1. semester slik at du kan vise at du kan dem. TS har jo blitt testet i disse kompetansemålene i 1. semester, og da fikk han 5. Det virker jo helt idiotisk at læreren hans skal lage _enda_ en ny prøve fordi TS ikke fikk sekser. Det er selvfølgelig lov til å prøve seg, men karakterene TS viser til her er en soleklar 5er. Det at TS gjorde det bedre i 2.semester har ingenting å si i naturfag, da prøvene dekker forskjellige kompetansemål. Én 6er er ikke nok til å vippe opp 5/6 og 5 til 6 totalt sett (gitt at alle prøvene teller like mye). Har du noen lekseprøver eller muntlig framføringer du kan legge ved, så kan det selvfølgelig styrke en eventuell klagesak. 2 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Jeg vil anta du ikke får medhold i klagen om standpunktkarakter i naturfag. Bakgrunnen er basert på karakterne dine: Prøve 1: 5 Prøve 2: IV (Ikke vurdert) Prøve 3: 5/6 Prøve 4: 6 Regning: 5+5.4+6 / 3 = 5,47 Rett standpunktkarakter er 5. Hadde du derimot fått 6/5 på prøve 2, så ville du ha fått 6 i standpunktkarakter. Endret 9. juni 2017 av Fast Jobb 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå