Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindla av telefonopplysningen 1800.no. Kva no?

Anbefalte innlegg

Eg har nettopp blir godkjent som enkeltmannsforetak. Dei første som ringte var 1800.no. Eg misforstod og trudde det var Altinn så ringt. Han fekk det til å høyre ut som han berre oppdaterte informasjonen. Han sa han tok opp samtalen for min eigen sikkerheit (eg tok også opp samtalen) og avslutta samtalen med at det var ein bindande avtale på 2500 kroner. Noko som eg svart ok på, eg skjønner ikkje kvifor. Fakturaen kjem eg til å få om nokre dagar.

Er det noko eg kan gjere eller må eg berre betale fakturaen?

Anonymous poster hash: 0467d...369
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altinn og skatteetaten gjør ikke slike avtaler over telefon, det går på e-post og brevpost. Ikke svar ja eller ok på noenting når det kommer til avtaler fra folk som ringer, si at du vil ha et avtaleforslag på e-post eller brev. Det er en del bedrifter som lever av å svindle nystartede bedrifter og folk som ikke vet hva de svarer på, de har en veldig strategisk fremgangsmåte for å få det til å høres ut som krav eller at det er myndighetene som ringer.

Lenke til kommentar

Umulig å få tak i de er en del av strategien. Slapp av og vent på regninga så kan du bestride den når den dukker opp. Dette er standardsvindel og ikke noe problem å ordne opp i. Bare kjedelig å kaste bort tid på slik tull.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det i det hele tatt mulig å motta en faktura eller inkassovarsel fra et firma som det er umulig å bevise at det eksisterer? Et antatt ikke-eksisterende firma, er det i stand til å utstede en faktura som oppfyller kravene i norsk lov?

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt mulig å motta en faktura eller inkassovarsel fra et firma som det er umulig å bevise at det eksisterer? Et antatt ikke-eksisterende firma, er det i stand til å utstede en faktura som oppfyller kravene i norsk lov?

Hæ? Hvorfor antar du at kreditor her ikke eksisterer?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Umulig å Google, hjemmesida har ikke kontaktopplysninger.

Edit: og finnes ikke på brreg.no

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Umulig å Google, hjemmesida har ikke kontaktopplysninger.

OK. For det første er ikke kontaktopplysninger på hjemmesiden nødvendig for at det skal finnes et selskap som selger tjenester på nettsiden. For det andre finner du kontaktinfoen på ca. femten sekunder om du faktisk prøver.

Det er 180.no som står bak 1800.no også, og 180.no nummeropplysningen AS er definitivt et selskap som eksisterer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvilken firmainformasjon forventer du å finne på fakturaen?

BTW: er vi sikre på om TS ble kontaktet av 1800.no eller 180.no?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Hvilken firmainformasjon forventer du å finne på fakturaen?

BTW: er vi sikre på om TS ble kontaktet av 1800.no eller 180.no?

NordID er det ansvarlig selskapet for toppnivådomenet .no

Det er vanskelig for oss å si hvilket "selskap" som du vil finne på fakturaen.

Lenke til kommentar

Du har antakeleg ein god sak mtp. at nettstaden deira faktisk ikkje funkar. Veit ikkje kva som står i avtalen, men har vanskeleg for å skjønna at dei kan oppfylla nokon som helst ytelse med ei nettside som er i tidleg utviklingsfase, og openbart har vore det sidan 2012.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Huff. husker selv alle de telefonene som ringte når jeg selv oppretta ENK.

Virker som alle ville ha en bit av kaka.

en som ville selge meg hjemmeside.. så han lagde den tydeligvis mens vi snakka over telefonen. når jeg sa at jeg ikke var noe særlig interessert, så prøvde han å få meg til og føle meg dårlig mtp han hadde brukt så mye tid på denne her siden.. så jeg ba han ringe meg opp om 20minutter.. tok aldri tlf fra han etter den første. :/

Lenke til kommentar

Du har antakeleg ein god sak mtp. at nettstaden deira faktisk ikkje funkar. Veit ikkje kva som står i avtalen, men har vanskeleg for å skjønna at dei kan oppfylla nokon som helst ytelse med ei nettside som er i tidleg utviklingsfase, og openbart har vore det sidan 2012.

Her kan de åpenbart ikke levere en gjenytelse, databasen er jo ikkeeksisterende og ikke tilgjengelig. Jeg tror jaggu du må lenger tilbake enn 2012 og, de hevder å skulle støtte "Symbian", Nokias OS som vel var utdatert allerede i 2010.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg mener absolutt at han har det. I ytterste instans kan opptaket bli brukt i en rettssak og da blir det offentlig eiendom uansett. En annen sak er at opptaket kan ha blitt redigert/manipulert slik at det ikke inneholder hele samtalen slik den foregikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...