torest Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Havgående bulkskip med LNG-motor er både teknisk og økonomisk forsvarlig.Dette skipet skal krysse havet mellom Australia og Kina med jernmalm og kull – på flytende naturgass Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Når det er flytende.... kan vi da kalle det en gass? Nope... Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 "LNG som drivstoff er mer miljøvennlig enn tungolje, CO2-utslipp er cirka 30 prosent lavere, NOx-utslipp 80 prosent redusert og så å si ingen svovel og partikkelutslipp. Skipsfarten står for rundt 2,5-2,8 prosent av verdens klimautslipp." Vil det neste steget være Hydrogen-elektrisk? ( Australia vil jo være en stor produsent av Hydrogen fremover.) 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Vil det neste steget være Hydrogen-elektrisk? ( Australia vil jo være en stor produsent av Hydrogen fremover.)Neppe. Hydrogen ved 700 bar tar dobbelt så mye plass som LNG, selv om man regner 50% tap for LNG og 0% tap for H2. Det realistiske tallet er kanskje et sted mellom tre og fire ganger så mye plass. Om du ser på tegningen i artikkelen ser du den relative størrelsen til LNG-tankene, og så kan du jo finne ut hvor du skal putte tre-fire-fem slike til. Det er antagelig dessverre slik at selv om vi kjenner mange løsninger som vi kan få til å fungere med nok vold og vaselin, så har vi ikke så mange fullgode alternativer til tunge karbohydrater for lang og tung transport. En annen ting er at dette skipet er et dual fuel-skip. Det er slett ikke utenkelig at man kjører PR-kampanje og kanskje noen showoff-turer på LNG, og så går man over til å bruke det som til enhver tid er billigst per kilometer. Jeg mistenker at det er flytende drivstoff som vinner den vurderingen. Og hvor har du det forresten fra at Australia skal produsere mye hydrogen? Endret 9. juni 2017 av Carpe Dam 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Når det er flytende.... kan vi da kalle det en gass? Nope... "Natur" er også morsomt. Like naturlig som olje. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Nå er jo råolje forsåvidt helt naturlig... Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Når det er flytende.... kan vi da kalle det en gass? Nope... "Natur" er også morsomt. Like naturlig som olje. Hva som ikkje er naturlig med naturgass da? Vi har ikkje laget dette produktet. Enkelte av produsentene justerer den ja, men den finnes da helt "natur"lig Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Når det er flytende.... kan vi da kalle det en gass? Nope... "Natur" er også morsomt. Like naturlig som olje.Hva som ikkje er naturlig med naturgass da? Vi har ikkje laget dette produktet. Enkelte av produsentene justerer den ja, men den finnes da helt "natur"lig Har ikke skrevet noe annet. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Når det er flytende.... kan vi da kalle det en gass? Nope... "Natur" er også morsomt. Like naturlig som olje.Hva som ikkje er naturlig med naturgass da? Vi har ikkje laget dette produktet. Enkelte av produsentene justerer den ja, men den finnes da helt "natur"lig Har ikke skrevet noe annet. Hva mente du med posten din da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå