Gå til innhold

Ønsker å lære meg Islandsk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir jo selvstudium uansett hvor du bor. Kjøp deg et kurs eller grammatikk og ordbok, så er du i gang. Ønsker du å kunne tale språket, og ikke bare lese og skrive det, må du nesten skaffe deg et kurs med lydinnspillinger, for uttalen er ikke akkurat slik en nordmann umiddelbart tror den er. Grammatikken er av middels vanskelighet, mye lettere enn samisk f.eks., men der blir det litt pugg. Ordforrådet er lettere å lære seg, for mye der kan minne om norsk. 

Lenke til kommentar

Å tale og forstå islandsk hvis du kan lese det, er ingen heksekunst, bare en tilvenningssak. Bare du er over den vesle kneiken, går det greit nok. Men å bli god i et  fremmedspråk, det tar som alltid mange år (men det varierer voldsomt etter hvor flink du er i språk).

Lenke til kommentar

Jeg er intresert i språk. Ser selv med meg og engelsk, sliter enda med det. Jeg nektet å lære meg det på barne skolen. Pga jeg har aldri hatt stor intresse for å lære meg engelsk. Men sier ikke at jeg ikke forstår engelsk, forstår enkel engelsk.

Men Islandsk derimot, 100% instilt for å kunne lære meg det. Den instillingen har jeg hatt siden jeg var ca 13år og nå er jeg snart 35. Nei, jeg kan ikke lese Islandsk, aldri fodt muligheten for å gjøre. Jeg vil tro at jeg vil klarer å lære å forstå Islandsk bedre en jeg gjør med engelsken. :wee:

Lenke til kommentar

Det finst lærebøker i islandsk for sjølvstudium, bl.a. i Colloquial- og Teach Yourself-seriene. Dei har ei grei tilnærming der ein jobbar med ein dialog om gangen, der orda og grammatikken som er brukt blir forklart i same kapittel. Men viss du ikkje er så komfortabel med engelsk føretrekker du kanskje ei lærebok med norsk som basis? Engelsken er som regel er relativt enkel i dei bøkene, men engelsk er ein litt upraktisk omveg når språket ein lærer er så nære norsk.

Lenke til kommentar

Eg kjenner berre ei lærebok i islandsk på norsk, og ho er skriven av Ivar Eskeland. Dei lærebøkene på engelsk spm eg har vori borti, tek det smått og fint, kanskje i meste laget så. Ikkje alt treng heller forklarast for ein nordmann, for islandsk og norsk er like på nokre punkt som er framandarta for engelsktalande. At substantiv har tre ulike kjønn, til dømes.
Eskeland tek derimot utgangspunkt i nynorsk og kastar deg uti frå femmeteren. Men bevares, det fungerer minst like bra.

Lenke til kommentar

Eg kjenner berre ei lærebok i islandsk på norsk, og ho er skriven av Ivar Eskeland. Dei lærebøkene på engelsk spm eg har vori borti, tek det smått og fint, kanskje i meste laget så. Ikkje alt treng heller forklarast for ein nordmann, for islandsk og norsk er like på nokre punkt som er framandarta for engelsktalande. At substantiv har tre ulike kjønn, til dømes.

Eskeland tek derimot utgangspunkt i nynorsk og kastar deg uti frå femmeteren. Men bevares, det fungerer minst like bra.

Oki :wee: Men, hva betyr spm? :hmm: :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er intresert i språk. Ser selv med meg og engelsk, sliter enda med det. Jeg nektet å lære meg det på barne skolen. Pga jeg har aldri hatt stor intresse for å lære meg engelsk. Men sier ikke at jeg ikke forstår engelsk, forstår enkel engelsk.

Men Islandsk derimot, 100% instilt for å kunne lære meg det. Den instillingen har jeg hatt siden jeg var ca 13år og nå er jeg snart 35. Nei, jeg kan ikke lese Islandsk, aldri fodt muligheten for å gjøre. Jeg vil tro at jeg vil klarer å lære å forstå Islandsk bedre en jeg gjør med engelsken. :wee:

Hei der! Hvordan mon går det med islandsken din? Jeg også, i fortiden tenkte mig å ta til å lære den.

Hvor kan din innstilling ha sin brunn i, mon? Kan du måskje gå ut fra at du i ditt forrige liv skulde kunne ha levd på Island? Hvordan skulle du kunne forklare denne din innstilling?

Endret av Audhumbla
Lenke til kommentar

Hei der! Hvordan mon går det med islandsken din? Jeg også, i fortiden tenkte mig å ta til å lære den.

Hvor kan din innstilling ha sin brunn i, mon? Kan du måskje gå ut fra at du i ditt forrige liv skulde kunne ha levd på Island? Hvordan skulle du kunne forklare denne din innstilling?

Kan du være så snill å snakke bokmål? :huh: Veldig mange ord jeg ikke kjønte. :hm:

Lenke til kommentar

Audhumbla er ikke norsk men prøver å lære seg språket ved å lese eldre norsk litteratur som Hamsund.

Islandsk - Hva med å søke etter noen fra Island som bor i ditt distrikt? Legg ut en forespørsel på Facebook, i lokalavis eller lignende? Ser at det finnes en Islandsk norsk vennskapsforening på Facebook, https://facebook.com/#!/islandsk.vennskapsforening

Et liten problem, jeg er ikke på Facebook. :dontgetit: :dontgetit:

Lenke til kommentar

Audhumbla er ikke norsk men prøver å lære seg språket ved å lese eldre norsk litteratur som Hamsund.

Islandsk - Hva med å søke etter noen fra Island som bor i ditt distrikt? Legg ut en forespørsel på Facebook, i lokalavis eller lignende? Ser at det finnes en Islandsk norsk vennskapsforening på Facebook, https://facebook.com/#!/islandsk.vennskapsforening

Hva hindrer deg i å opprette en konto på Facebook? Du har jo kunnet opprette to her på Diskusjon.no...

Tror du forresten kanskje at du allerede hadde levd før dette nåværende livet ditt, som islending?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva hindrer deg i å opprette en konto på Facebook? Du har jo kunnet opprette to her på Diskusjon.no...

Tror du forresten kanskje at du allerede hadde levd før dette nåværende livet ditt, som islending?

Har kun vært bortig nesten konstant dårlig nytt om Facebook, og at jeg ikke føler meg velkommen. Det er grunnen. :( :(

Tilbake til trådens teme takk. :glare:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Islandsk er nok et av de letteste språkene du kan lære deg. De bruker nøyaktig de samme ordlydene som på norsk.

Jeg har flere islandske venner i Oslo, og de snakket flytende norsk etter omtrent 2 år. Hører ikke forskjell på dem, og noen med norsk som morsmål.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...