Gå til innhold

En alternativ road trip i Europa, ca 15k km :)

Anbefalte innlegg

For to år siden bygde jeg om bilen min, en Mercedes S210, 98 modell - til campingbil. Nå har jeg laget en v2 av camping-modifiseringen, med forbedringer gjort etter erfaringer fra den gang. Da gikk turen fra Stavanger til Stockholm, ferja til Finland - og opp til Nordkapp og norge på langs hjem igjen. Ca 6300 km.

Nå har jeg lagt opp til enda en mer ambisiøs tur. 

Først, litt bilder av det NESTEN ferdigstilte harry camping-settet mitt.

OzViP7o.jpg

MzjOV3k.jpg

KITNHVF.jpg

Og bare for spesielt interesserte, slik så bilen ut på forrige road trip i 2015:

vEJG7xs.jpg

Reiserute

Avreise er 1 juli fra Stavanger. Vi har lyst å dra mot nord, gjerne til Lofoten. Før vi kjører gjennom Sverige mot Finland, og tar ferja til Estland. Vi må være i Zürich, Sveits før 22 juli. Der må min reisepartner av pga jobb. Og jeg fortsetter turen alene etter det. 

Fra 22 juli er jeg alene på vei fra Zurich, og må på en-eller-annen måte komme meg hjem til Stavanger. Men jeg står ganske fritt, og har god tid på meg. Jeg kan godt bruke 2-3 uker på vei hjem.

Mål med turen

Det absolutt viktigste er å få gode naturopplevelser. Deretter blir det å utforske kulturer, mat og gjerne unne oss litt spesielle opplevelser på veien. Vi kommer for det meste til å unngå store byer. 

Budsjett

På første halvdel av turen, fra 1 til 22 juli har jeg med ei venninne. Budsjettet vårt er 7000 x 2, altså 14 000. Siden hun er jente, og er i større grad avhengig av dusj og komfort enn meg, så blir det ikke bare å sove i bil. Men hun er mer pengesterk enn meg, så dersom vi sprekker. Er det på hennes kappe.

Pluss: Vi deler på bensinutgifter og eventuelle overnattinger.

Ulempe: Vi er to stk, med to meninger. Og må sikkert komme med kompromisser med hverandre.

På andre halvdel av turen, fra 22 juli og hjem, har jeg nye 7000 å gå på.

Pluss: Jeg kommer ikke til å bruke penger på overnatting. Særdeles lite isåfall. 

Ulempe: Må dekke 100% av bensinkostnader selv.

Bekymringer

Selv om bilen er gammel og fra 1998. Er det en pålitelig gammel kjerring. Jeg har nettopp byttet helt nytt bremsesystem, og bilen har fått det meste av service som den trenger. Men det er selvfølgelig alltid en risiko med biler, og man vet aldri. Så det er jo en bekymring.

En annen bekymring er at det er nesten umulig for meg å kalkulere bensinutgiftene. Campingen jeg har bygget for bilen veier nok i overkant mye, ca 70 kg +/- tipper jeg. Så kommer to voksne + bagasje, så med bilens egenvekt har vi vel ca 300 kg på topp av det. Bilen sluker en del bensin. 

Så over til trådens formål.

- Jeg ønsker tips og innspill til reiserute, samt budsjettvennlige plasser vi kan besøke. Camping-plasser med dusj (til min kjære venninne), og andre tips på hva jeg bør / ikke bør gjøre.  :w00t: 

Ble en voldsom lang tråd dette her. Men tusen takk, hvis du leste så langt ned som dette. Dette blir artig! Jeg gleder meg.  :green: 

> Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, jævlig fet bil! Har ikke så mange tips, men da jeg og en kompis var på roadtrip hadde vi ikke råd til dusj, så da ble det å bade med såpe i diverse vann rundt omkring. Funka fett det!

Endret av Utah
Lenke til kommentar

Haha, jævlig fet bil! Har ikke så mange tips, men da jeg og en kompis var på roadtrip hadde vi ikke råd til dusj, så da ble det å bade med såpe i diverse vann rundt omkring. Funka fett det!

Hehe, takk! Jeg kommer nok til gjøre det. Men blir litt vanskelig å få med min litt konservative venninne på leken.  :wee:

Men jeg hopper glatt naken ut i et lite vann jeg. Om jeg har tilskuere eller ei, bryr jeg meg lite om. Men tror ikke jeg får hu med på det. Selv om jeg har prøvd å forklare at vi i Skandinavia generelt er ganske så liberale på nakenbading og det som er.  :love:

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

personlig har jeg funnet ut at det er triveligst å investere i en campingvogn, du får jo poletta vogner o.l nye for rundt 120000,- om du vil ha noe lite, men klart det vekker mer oppstyr enn en mer anonym bil som det du har her mht fricamping.

jeg har en liten adria vogn med solpanel på, mobilt bredbånd osv og komforten i den er jo faktisk nesten bedre enn det jeg har hjemme.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Ibis hotel kjeden i tyskland er rimelige, 2 person med frokost fra 40-65 euro... Den første starter i Flensburg, eller rettere sagt Scandinavian park... Shopping mekka før grensa...

Litt usikker på hvor langt du skal...Om du skal mot østerike Italia

Brenner Pass, 39041 Brenner, Province of Bolzano - South Tyrol, Italy

https://www.grossglockner.at/gg/en/index

Kjør mot Brenner pass, deretter mot Grossglockner opp mot Salzburg og mot Muchen.. vær 1 kvelds aften og spaser

i munchen og nyt det. og kjør hjemover evt.. Ikke for langt ifra Zurich og mulig..

Du må regne med å betale ekstra vei avgift, vignett kort. Klassisk mc rute. Var på Grossglockner ifjor... Alpekjøring.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...