Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kobler jeg ryggekamera til stereo?

Anbefalte innlegg

La meg først si at jeg er veldig ny når det kommer til kobling i biler. Er også mulig jeg poster på feil sted, så flytt gjerne.

Har nå montert et ryggekamera, men må aktivere det manuelt. Det er koblet til ryggelampa, så får strøm derifra.

Ønsker jo såklart at den skal aktiveres automatisk når jeg setter bilen i revers. Har en pioneer AVH x3800DAB stereo. Er en lilla/hvit ledning som det står "Reverse signal input", men er usikker på hvor jeg skal koble denne ledningen.

Bilen er en Ford Mondeo MK4 2007.

Må jeg trekke helt bak å koble til ryggelyset?

Takker for svar!

Endret av gangangan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk koblingene til den originale bilstereoen, kanskje det er lagt ut reverse-signal i originalkablingen?

Lenke til kommentar

På tynn is her men jeg ville ha sjekket om det er mulig å koble spilleren til det interne datanettverket (CANBUS*) i bilen og få signalet om at reversen er koblet inn derfra.

Står det noe i manualen eller på Pioneer sine nettsider om det mulig å koble seg til CANBUS?

*Mulig det heter noe annet enn CANBUS hos Ford men tror den betegnelsen brukes der også.

Lenke til kommentar

La meg først si at jeg er veldig ny når det kommer til kobling i biler. Er også mulig jeg poster på feil sted, så flytt gjerne.

Har nå montert et ryggekamera, men må aktivere det manuelt. Det er koblet til ryggelampa, så får strøm derifra.

Ønsker jo såklart at den skal aktiveres automatisk når jeg setter bilen i revers. Har en pioneer AVH x3800DAB stereo. Er en lilla/hvit ledning som det står "Reverse signal input", men er usikker på hvor jeg skal koble denne ledningen.

Bilen er en Ford Mondeo MK4 2007.

Må jeg trekke helt bak å koble til ryggelyset?

Takker for svar!

Mulig dette kan hjelpe deg: 

http://www.talkford.com/community/topic/214875-retrofitting-rear-view-camera/

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar! Bestemte meg for å heller bruke en bryter og koblet den til samme kurs som sigarettenneren. Mulig jeg bruker CAN-bus senere.

Det funker i en liten stund, men så går sikringen, så tror jeg trekker for mye strøm. Kan jeg bruke en sikring med høyere ampere, eller er det veldig risky? Som sagt, den funker, men sikringen går etter hvert så kan ikke være koblingsfeil.

Endret av gangangan
Lenke til kommentar

Advarsel....!!!

Beklager, men slike tråder gjentar seg. Som nevnt her, så er det canbus signaler som gjelder på biler fra de siste 15 år.

Så alle råd om å se etter ledning fra girkasse, håndbrekket o.l. for ordinære bilstereoer, er ikke lenger gjeldene. Kenwood, Sony, Pioneer, Jvc, Clarion m.m. krever alle en adapter som oversetter canbus signalene.

Tiden med analoge systemer i biler er forlengst over og historie. Så kabelen fra reverse på girkasse, eller fra håndbrekket er en del av en datakrets. Å splitte eller tukle med de kablene kan gi uante andre feil i bilen.

Du må ha canbus adapter. En slik adapter gir ledning til håndbrekksignal, reversesignal, pluss ofte mere. Mere er at du kan bruke rattkontroller M.m.

Har selv montert en Kenwood med ryggekamera i min Focus 2007. Med canbus adapter. Deilig å beholde rattstyring for lyd og annet. Byttet også takantenne, for best radiosignaler, kontra vindus klebeantenne.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Den skal vel kobles til ryggelysbryteren som jeg vil tro sitter på girkassa på denne også. Om du følger ledningen inn i bilen så får det an å koble seg på der, om det er lettere.

Unnskyld, vet du hva du snakker om her nå egentlig? Jeg vet overgangen er stor på bilelektrisk fra før 1990/1995 og nå. Så mange gamle råd er ikke lenger gjeldene.

Unntaket er selve lyd delen, altså høyttalere. Der spiller det ingen rolle alder på bil.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Den skal vel kobles til ryggelysbryteren som jeg vil tro sitter på girkassa på denne også. Om du følger ledningen inn i bilen så får det an å koble seg på der, om det er lettere.

Unnskyld, vet du hva du snakker om her nå egentlig? Jeg vet overgangen er stor på bilelektrisk fra før 1990/1995 og nå. Så mange gamle råd er ikke lenger gjeldene.

Unntaket er selve lyd delen, altså høyttalere. Der spiller det ingen rolle alder på bil.

Ja? Hvorfor skulle ikke det fungere fortsatt?

Lenke til kommentar

Ja? Hvorfor skulle ikke det fungere fortsatt?

antageligvis fordi nye biler har så mye elektronikk at det ikke skal mye til før alt går bonkers

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg bare venter til skattepengene kommer, og kjøper en CAN-bus adapter, så slipper jeg en halvhjertet løsning. Må jeg kjøpe en spesiell for min modell eller er en universell løsning? Takker for svar.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg bare venter til skattepengene kommer, og kjøper en CAN-bus adapter, så slipper jeg en halvhjertet løsning. Må jeg kjøpe en spesiell for min modell eller er en universell løsning? Takker for svar.

Det er veldig mange ulike adaptere, selv til Ford, også på samme bilmodell.

http://www.connects2.co.uk/products/steering-wheel-control-interfaces/vehicle

Du må ha denne

http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CTSFO003.2AA Søk på google " CTSFO003.2 ", kister omkring 800 kr i norske butikker.

Dem selges av mange ulike norske forhandlere.

Håndbrekksignal har med videovisning å gjøre, da video krever signal om at håndbrekket er på. Altså DVD o.l.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...