Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spiste en dårlig stekt hamburger. Hva er sannsynligheten for å bli syk i Norge?

Anbefalte innlegg

Bare fordi noen er overbekymret, så gir vel ikke det grønt lys til å være frekk og mobbete? Merkelig kultur. Det hjelper jo ingenting. Dårlig humor er det også.

TS: Du kan ta innvolsormpiller. Jeg har hatt rundorminfeksjon en gang, og dét er ikke noe jeg vil ha igjen! Nasty business. Så jeg tar pillekur 2-3 ganger per år. Hvordan jeg fikk dem kan jeg ikke ane, men jeg koker alt vann og kjøler ned før jeg drikker det. Er veldig nøye med hygiéne.

Alt kjøtt gjør deg syk. Men det anses som normalt, så det er få som sier noe. Blodårene svekkes og stivner bare minutter etter at man inntar kjøtt og svekker kroppens immunsystem og enzymer som blandt annet hindrer kreftceller i å feste seg til årevegger. Usunne bakterier tar over mer av magesekken mens kjøttet råtner og brytes ned. Over tid får du vesentlig høyere risiko for nesten alle de vanligste sykdommene som tar livet av folk og tar ifra dem livskvaliteten.

Damn, dette skulle jeg gjerne visst mer om. Lenker, pls?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kjøtt gjør deg syk. Men det anses som normalt, så det er få som sier noe. Blodårene svekkes og stivner bare minutter etter at man inntar kjøtt og svekker kroppens immunsystem og enzymer som blandt annet hindrer kreftceller i å feste seg til årevegger. Usunne bakterier tar over mer av magesekken mens kjøttet råtner og brytes ned. Over tid får du vesentlig høyere risiko for nesten alle de vanligste sykdommene som tar livet av folk og tar ifra dem livskvaliteten.

Kjøtt gjør deg sterk, og er helt naturlig. Uten kjøtt hadde ikke vi mennesker eksistert. Det ville vært ganske ironisk om kjøtt uten videre gjorde oss syke. Med tanke på at menneskekroppen er designet for å være en jeger og fordøyelsessystemet er tilpasset slik at vi kan spise kjøtt. Så fysiologisk sett er vi født jegere.

Endret av Heradon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare fordi noen er overbekymret, så gir vel ikke det grønt lys til å være frekk og mobbete? Merkelig kultur. Det hjelper jo ingenting. Dårlig humor er det også.

TS: Du kan ta innvolsormpiller. Jeg har hatt rundorminfeksjon en gang, og dét er ikke noe jeg vil ha igjen! Nasty business. Så jeg tar pillekur 2-3 ganger per år. Hvordan jeg fikk dem kan jeg ikke ane, men jeg koker alt vann og kjøler ned før jeg drikker det. Er veldig nøye med hygiéne.

Hehe, hva finner du om du søker på : Alt kjøtt gjør deg syk 

Lenke til kommentar

Jeg vil ha førstehåndsinformasjon av folk som har gjort jobben ^^ Så gjør jeg det samme om ting jeg kan om. Så blir alt effektivt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg søkte det opp fant bare stoff om, blir man syk av rått kjøtt?, at rått kjøtt kan gjøre deg dårlig, hvilket 5 kjøttyper er mest sannsynlig å bli syk av? og kan vegetarianere blir dårlig av kjøtt?

Jøss, dette var relevant. Akkurat det han ønsket å lese om... Underbygger det Misanhtropes påstander også...

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte mobbete. Hvis jeg hadde vært det kan jeg love deg at tonen hadde vært en helt annen. Det er heller ikke et forsøk på humor. Det er jo vanskelig å vise følelser over tekst. Et jeg mener å skrive som er at han virkelig ikke trenger å bekyrme seg i en vennlig tone. Vanskelig å forklare helt. Problemet er jo at når du snakker med noen og ser dem kan du si ord som sånn sett er negative, men du kan se på personen at de mener det er positivt. Så jeg prøvde enkelt og greit bare å få frem at det virkelig ikke er noen som helst grunn til bekymring.

Grunnen er at mat er en viktig del av menneskers liv. Og for mange er det noe de kan nyte også. Det å tenke på om maten er sikker, eller bekymre seg om man spiser noe en tror kan være farlig begrenser en, og gjør det mindre fornøyelig å nyte all slags mat. Og jeg synes det å kunne sette seg ned og nyte mat er viktig i livet. Så jeg har ikke lyst til at miste den følelsen pga bekymring over matsikkerhet. Og spesielt i Norge er det virkelig ikke verdt det. Fordi du kommer ikke til å bli syk.

Du sier nå at du fikk en infeksjon, og selv om du ikke vet hvor den kom fra går du nå så langt som å koke vann. Det er det jeg mener med at han ikke bør høre på overbekymrede personer. Jeg mener ikke å være frekk mot deg, og hvis du føler deg bedre med å ta piller og koke vann så gjør gjerne det. Sannsynligheten for å bli syk er nemlig utrolig lav, spesielt infeksjon som du fikk. Som du heller ikke vet hva kom av, som jo ikke er uvanlig. 

Og jeg synes virkelig ikke det er verdt det å drive å steke alt så grundig, koke vann osv. Grunnen til at vi har så utrolig streng kontroll på ting i Norge er nettopp fordi vi skal slippe det. Folk kan spise og drikke hva de vil, og stole på at Mattilsynet har 100% kontroll på at det er 100% trygt. Så er det viktig med god hygiene og vaner på kjøkken ol for å ikke ødelegge din egen mat (eksempel ikke kutte grønt med kjøttkniv), men ikke altfor mye. Og dette kommer fra en fyr som vasker ting definitivt mer enn vanlig.

Angående vann så er det stort sett mindre, og gjerne private, anlegg som er mest utsatte. Det å bli syk fra vann i et større kommunalt anlegg tror jeg er tilnærmet umulig. Selv drikker jeg vann fra fjellet, og har alltid gjort det. Aldri blitt det minste grunn dårlig av det. Bare ekstra godt der oppe. (Bare ikke drikk vann som har passert steder der dyr ofte går (som sauer) eller mennesker bor). Og en annen viktig ting. Jeg var alltid renslig, så når jeg kom til veldig skittent felleskjøkken så var jeg litt dårlig i magen fra tid til annen. Gjett hva? Etter litt tid går det over, kroppen din blir sterkere. Om du steriliserer hele kjøkkenet og alt du spiser så vil du være veldig sensitivt til hva som helst. Så om du er litt dårlig av og til (ikke slik infeksjon altså, det er bare negativt) er det faktisk ganske sunt. Da opprettholder du kroppens forsvar mot slike ting, og vil ha mindre sannsynlighet for å bli rammet og rammet mindre av diverse. Fordi du vil gå andre steder å spise, og ikke ha 100% kontroll.

Er nå i et land hvor du kan se med en gang du kommer inn mange steder at om det var i Norge ville Mattilsynet stengt dem på sekundet. Folk spiser samme mat, drikker av samme glass, putter bestikk rett på bordet osv. Spiser likevel alt her, også ting som sushi på billigere plasser. Og for å være ærlig? Ikke vært så mye dårlig i magen i det hele tatt. Samtidig får jeg nyte mat og kultur uten å bekymre meg over om det jeg spiser er trygt. 

Så poenget mitt er bare, jeg gjør alle disse greiene. Aldri noen orminfeksjon. Tar aldri noen piller. Og det er ingen problemer. Så det er virkelig ikke verdt det å bekymre seg over helt vanlig mat i Norge. Burgere med rått kjøtt i midten er noe som skal nytes ekstra! Fersk kjøttdeig fra kjøledisk som en lager sine egne hamburgere med er det beste! Du steker dem på relativt høy varme, og snur dem gjerne bare 2 ganger, slik at du forsegler saftigheten inne i burgeren. Så lar du den hvile seg litt slik at du ikke ser helt vampyr ut når du spiser den (litt blodige). Og så nyter du en god hjemmelaget burger som er rød og saftig på innsiden (og litt blodig). Hvis du ser det komme litt blod ut av burgeren da vet du du har laget den riktig. Det er ikke tiden å tenke at du kanskje blir syk.

Og bare en siste ting jeg kom på. Burgere er jo veldig godt med salt og pepper. Før i tiden kjøpte jo folk salt og pepper for å skjule smaken på det råtne kjøttet de spiste! For dem er nok dagens super-kontrollerte kjøtt rett fra kjøledisken som himmelen!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis kjøttet er rått får du forhøyet risiko for å bli syk, men i Norge er sannsynligheten fortsatt temmelig lav--ekstra lav for storfekjøtt.

Virker som en del folk ikke vet forskjell på biff og hamburger. Hamburger er farse og anbefales ikke å spise rå, mens biff er helt uproblematisk så lenge du steker utsiden. Sushi og sånt kan ha rå fisk fordi fisken følger svært strenge hygienekrav.

Å spise rå kjøttdeig jevnlig er ikke så bra, det kommer jo som kjent utbrudd av e.coli en gang iblant som et eksempel, og det er jo folk som ikke steker kjøttdeigen sin grundig som blir sårbare for å bli infisert av denne bakterien. Og hvis man liker litt halvrå kjøttdeig og trives med det er det greit for meg, men ikke server det til barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøtt gjør deg sterk, og er helt naturlig. Uten kjøtt hadde ikke vi mennesker eksistert. Det ville vært ganske ironisk om kjøtt uten videre gjorde oss syke. Med tanke på at menneskekroppen er designet for å være en jeger og fordøyelsessystemet er tilpasset slik at vi kan spise kjøtt. Så fysiologisk sett er vi født jegere.

Ta det med ro. Dette gjelder kun veganere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Slapp av. Hvis du blir dårlig av mat får du rask beskjed. I de fleste tilfeller vet jeg det innen et kvarter etter at jeg har forlatt kantina.

Lenke til kommentar

Hvis kjøttet er rått får du forhøyet risiko for å bli syk, men i Norge er sannsynligheten fortsatt temmelig lav--ekstra lav for storfekjøtt.

Virker som en del folk ikke vet forskjell på biff og hamburger. Hamburger er farse og anbefales ikke å spise rå, mens biff er helt uproblematisk så lenge du steker utsiden. Sushi og sånt kan ha rå fisk fordi fisken følger svært strenge hygienekrav.

Å spise rå kjøttdeig jevnlig er ikke så bra, det kommer jo som kjent utbrudd av e.coli en gang iblant som et eksempel, og det er jo folk som ikke steker kjøttdeigen sin grundig som blir sårbare for å bli infisert av denne bakterien. Og hvis man liker litt halvrå kjøttdeig og trives med det er det greit for meg, men ikke server det til barn.

Sjansen for e.coli er temmelig lav. Ellers aldri blitt dårlig av rå kjøttdeig, uansett om jeg har spist mye. 

Enig i at du bør være forsiktig og ikke gi det til barn derimot. Hasdde nok gått bra det og, men barn er mye mer sårbare, så ikke en risk en bør ta med barn.

Jeg søkte på det. Siste funn var i 2012, et parti som ble laget en dag og solgt til 35 butikker på Østlandet. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg også. :p

Stekt/kokt er best men er kjøttet ferskt kan mennesker spise det. Det er derfor gammelt kjøtt lukter død og fordervelse for oss mens det lukter snadder for bikkja. Evolusjonen har gitt oss en innebygd dårlig-mat-sans.

Edit: Desverre kan vi ikke lukte infeksjon/bakterier. Derfor bør en ikke spise f.eks. rå kylling.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ja, industrialisert i Norge er mye trygger enn naturlig. Gjelder ikke alle land. Mange steder er det omvendt.

Grunnen til at islam har forbud mot svinekjøtt er jo fordi det ble veldig raskt dårlig i varme Midtøsten og mange ble dårlige/døde av å spise det. Og andre typer kjøtt, som fra diverse fugler osv er betydelig farligere for oss mennesker. Så tror ikke mennesker er laget for å spise det rått akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har en teori om at trikiner også er en del av forbudet mot svinekjøtt. Uansett blir jeg uvel av å det i kjøttdisken. Det og fårekjøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...