Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017

104 stemmer

1. 1. Hvilket parti fikk du?

• RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29

Anbefalte innlegg

Noe av det jeg liker best med MDG er nettopp at de er for større personlig frihet ...

Det du i det minste får med MDG, er enormt mye mer fritid.

Når pensjonsfondet er blåst, inntektene borte og alle jobbene i alt som ikke er "grønt" er lagt ned, så får de aller fleste av oss særdeles mye fritid, det eneste som er synd er at vi ikke lengre får pensjon, trygd eller andre sosiale goder mens vi går å sparker i grusen uten jobb.

Løsningen er kanskje å bli politiker, de ser jo ut til å klare seg uansett hvor tomsete de er.

På tide å bli moderne hippier da  :D

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thoto79

Kan du vennligst fortelle meg hva MDG vil tjene penger på ? Og ikkje si, fornybar energi, og teknologisk innovasjon

Vet ikke om jeg orker å være så vennlig, det skjer noe med tålmodigheten når man må repetere seg selv og mate folk med informasjon de selv er 4 tastetrykjk unna (NASA). Evnt så kan du jo lese deg opp selv på hva de mener og skriver her.

Selv finner jeg det det både rasjonelt og fornuftig, men det er vel sikert fordi at jeg tror på forskning og vitenskap mer enn synsing og ønsketenkning.

Lenke til kommentar

Thoto79

Kan du vennligst fortelle meg hva MDG vil tjene penger på ? Og ikkje si, fornybar energi, og teknologisk innovasjon

Vet ikke om jeg orker å være så vennlig, det skjer noe med tålmodigheten når man må repetere seg selv og mate folk med informasjon de selv er 4 tastetrykjk unna (NASA). Evnt så kan du jo lese deg opp selv på hva de mener og skriver her.

Selv finner jeg det det både rasjonelt og fornuftig, men det er vel sikert fordi at jeg tror på forskning og vitenskap mer enn synsing og ønsketenkning.

Så svaret ditt på spm mitt om hva MDG ønsker å tjene penger på, så svarer du altså med :

• -Kutte 60 prosent av norske klimagassutslipp innen 2030, og kutte alle utslipp fra de største byene
  • -At det grønne skiftet skal starte i kommune-Norge, og at din kommune går foran med å kutte klimagassutslipp.
  • -Sikre en forpliktende klimalov som forplikter regjeringen og hver enkelt statsråd til å kutte klimagassutslippene.
  • -Trekke Statens pensjonsfond utland ut av fossil energi, og investere i fornybar energi og klimatiltak i utviklingsland.

Eg vil også ha en ren verden, men problemet til MDG er at de lever i en fantasiverden. 

Det er ikkje bare å si " vi skal leve av fornybar energi" eller "vi skal tjene penger på teknologisk innovasjon" . 

Sannheten er jo at det for det første vil forurensingen gå opp om Norge kutter sin olje produksjon, ihverfall i starten, men mest sannsynlig helt til oljen er utfaset. 

Dette pga "renheten" vi har på vår olje. 

Og oljen kommer til å bli brukt i noen tiår til.

Samtidig når eg leser igjennom MDG sitt partiprogram så ser eg jo overhodet ingenting vetig der angående hva som skal satses på. De bruker veldig mye generelle ord som som kan bety alt mellom himmel og jord. 

I spørretimene så svarer de jo heller aldri på spørsmålene. Og er nesten sånn at eg finner frem popkornet når det er MDG som skal opp under spørretimen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Thoto79

Nå er ikke jeg Thoto, men forsøker å lime inn deler av partiprogrammet.

For å begynne med inntekter de vil kutte, så er selvfølgelig den største tilførsel av penger fra oljefondet.

De Grønne mener fondet bør brukes aktivt for en bærekraftig utvikling i hele verden, inkludert å hjelpe oss ut av fossilenergi-alderen.
Det er heller ikke avgjørende om slike investeringer gir økonomisk avkastning i ordinær forstand

For De Grønne er det uaktuelt å bruke fondet til å dekke ordinær drift

De landene som trenger mest støtte til en grønn omlegging, har som regel også betydelig gjeld og arbeidsledighet.
De Grønne mener en betydelig del av fondet må komme disse landene til gode, ikke minst fordi de er mest utsatt for klimaendringer og andre problemer som oljefondet indirekte er medskyldig i.

Med andre ord, de pengene Norge har tjent på oljen, skal i stor grad gies bort.

En del til FN, en del til forskning i utlandet, og en del til fattige land som vist nok lider av norges petroleumsdrift?

Dette punktet være nok til å få en hver oppegående nordmann til å nærmest brenne stemmesedlene til MDG ved valg, men det ser ut som svært mange nå er enig i denne politikken.

Når det kommer til inntekter for å erstatte alt som faller bort ved dette "grønne skiftet", så er det stort sett økt skatt som skal løse problemet.

....

Skattesystemet skal først og fremst finansiere fellesskapets utgifter. Samtidig kan det brukes målrettet til å jevne ut sosiale forskjeller. 

Utover et visst velstandsnivå fører ikke økt kjøpekraft til økt lykke blant norske forbrukere.
Når miljøet i tillegg setter grenser for videre økonomisk vekst i de rike landene, er det logisk at strebingen etter å gjøre alle rikere må erstattes av rettferdig fordeling og omfordeling av godene. 

Et viktig verktøy for sosial utjevning er progressiv skattlegging

Formueskatt er nødvendig for å utjevne eksisterende sosiale skjevheter. Merverdiavgiften er en godt etablert skatt på forbruk

Videreføre en progressiv personskatt, samtidig som skattetrappens progressivitet skjerpes. På sikt søker vi å samkjøre skattlegging av lønns-og kapitalinntekter bedre.

Begrense retten til rentefradrag i skatten 

Gi kommunene anledning til å øke sine inntekter ved å fjerne maksimalgrensene for kommunale skattesatser

Med andre ord, ved å øke skatten for alle, redusere pensjoner, trygder og en del andre store utgifter, så får man råd til et grønt skifte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og er det ikke akkurat dette vi alle sitter å kritiserer Trump for nå da, at de ved å ignorere klimautgifter og ikke skifte satsingsområder så vil de nettopp bli økonomiske tapere på sikt. De som starter først ved å benytte og flytte ressursene av høyteknologisk kompetanse i den fossile bransjen over i andre bransjer vil nettopp få ett særdeles viktig forsprang.

Så hvorfor skal vi ikke starte omleggingen for fult mens vi enda har tid og råd? Hvordan skal det å satse på andre områder enn den som alle vet uansett må avvikles iløpet av de nærmeste tiår gjøre at vi ender opp som fattige tapere?

Ikke bare er det helt nødvendig, men det er jo også utelukkende godt for menneskenes framtid på kloden her. Jeg syntes NASA`s rapportering fortjener å bli tatt seriøst og vi må forme politikken vår etter hva vitenskapen forteller oss, ikke bankmenn, politikere og lommebok. Det har pågått for lenge nå, vi må snart forstå at få av disse ønsker vårt alles beste som i menneskehetens videre progresjon. De ser ikke så langt, nesa er i veien.

Enig i at Trump kommer til å tape på sin anti-klima politikk nettopp fordi verden må og vil bli mer klimavennlig. Som betyr at Trumps USA faller bak i utviklingen, og til slutt når kull og olje begynner å kuttes så sitter de der med ingenting.

Det finnes derimot forskjell på å være klima-fornekter å gjør ingenting og MDG. MDG er klima-ekstremister. Det er ikke liksom fokusere mer og bygge opp miljøvennlige og teknologiske inntektskilder. Nei, det skal gjøres på 10 år liksom. Det MDG ikke forstår at det GÅR IKKE å gjøre det på 10 år. Om det hadde vært et parti som hadde sagt klart at de vil satse mye på teknologi og spesielt fornybart og bygge oss skikkelig opp på det, så hadde jeg stemt på dem på dagen. Jeg tror 100% at det er det Norge bør gjøre. Når oljen renner ut så tror jeg teknologi, og blant det miljøvennlig er noe vi kan gjøre det godt på. Smarte folk skjønner derimot at det ikke kan gjøres på en dag. Og oljen kan ikke kuttes før disse inntektene fra teknologi osv kommer. 

Og hvis det enda ikke var klart for MDG så handler land i egeninteresse. Tror du Kina plutselig ble super miljøvennlige, fordi de bryr seg om kloden? Aldri i livet. Vet du hvorfor Kina ble miljøvennlige? Fordi de har fått en stor middelklasse som nå har det så bra at forurensning har blitt en av deres største problemer. Og den kinesiske regjeringen kan ikke ignorere befolkningen sin (De bor alle i det verste området selv også). Tror du at det å bi penger til miljøfond osv kommer til å hjelpe så mye? Land vil bare ha pengene for egen økonomisk vinning, de bryr seg ikke om kloden. Hvorfor tror du indere begynner så mye med solcelle? Fordi kineserne har masseprodusert dem til en så lav pris av det blir billigere enn kull. Og hvorfor er det det? Fordi India infrastruktur er elendig og da slipper de å bygge strømlinjer overalt. 

Så jeg vil ha miljøpolitikk. Jeg vil ha bærekraftig teknologisk/miljøvennlig industri fremover, men vet du hva vi trenger da? Vi trenger smarte folk som vet hva de må gjøre for å tilrettelegge for selskaper, innovasjon, bygge industri slik du ser i eksempelvis Tyskland, Kina, California. Ikke noen grønne idealister. Vet du hvorfor? Fokuset deres er ikke på å bygge industri og tjene penger. Det er på å kutte alt ned. Og derfor kommer MDG aldri til å få mange stemmer. Folk er opptatt av miljøpolitikk i Norge, men de vil ikke ha noen som bare kutter og ingen konkrete svar på hva de skal BYGGE OPP istedenfor. Og folk legger 1 og 1 sammen og ser at om du kutter et sted, så må du legge til et annet sted. Fordi folk kommer ikke til å stemme på dårligere levekår for å redde planeten. Mennesker er ikke så idealistiske.

Du snakker om religiøse osv. men jeg tror ikke du forstår at det er MDG, og deg, som er idealistene her. Det er idealister, som religiøse, som har skikkelig overbevisning om noe, og ikke hører på noe annet. Men det hjelper ikke å skrive at du vil tjene penger på teknologi og miljøvennlig energi i partiprogrammet.  Det er det vanskeligste i verden å tjene penger på. Nettopp derfor jeg mener vi bør satse på det i Norge, fordi jeg mener vi er flinke nok til å klare det, men det kommer ikke uten innsats. Å nei, du må virkelig jobbe hardt for det. Og MDG har bare plan om at det skal fikse seg selv.... Eller på norsk: Vi vil aldri få det. Sannheten er at MDG ikke kan svare konkret på hva de skal gjøre, fordi de har egentlig aldri tenkt på det.  Så hvorfor skulle jeg noengang stemme på noen som ikke har tenkt på det jeg mest vil ha? Selv dagens elendige AP/H politikk(på dette feltet) er bedre enn det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Thoto79

Nå er ikke jeg Thoto, men forsøker å lime inn deler av partiprogrammet.

For å begynne med inntekter de vil kutte, så er selvfølgelig den største tilførsel av penger fra oljefondet.

De Grønne mener fondet bør brukes aktivt for en bærekraftig utvikling i hele verden, inkludert å hjelpe oss ut av fossilenergi-alderen.
Det er heller ikke avgjørende om slike investeringer gir økonomisk avkastning i ordinær forstand

For De Grønne er det uaktuelt å bruke fondet til å dekke ordinær drift

De landene som trenger mest støtte til en grønn omlegging, har som regel også betydelig gjeld og arbeidsledighet.
De Grønne mener en betydelig del av fondet må komme disse landene til gode, ikke minst fordi de er mest utsatt for klimaendringer og andre problemer som oljefondet indirekte er medskyldig i.

Med andre ord, de pengene Norge har tjent på oljen, skal i stor grad gies bort.

En del til FN, en del til forskning i utlandet, og en del til fattige land som vist nok lider av norges petroleumsdrift?

Dette punktet være nok til å få en hver oppegående nordmann til å nærmest brenne stemmesedlene til MDG ved valg, men det ser ut som svært mange nå er enig i denne politikken.

Når det kommer til inntekter for å erstatte alt som faller bort ved dette "grønne skiftet", så er det stort sett økt skatt som skal løse problemet.

....

Skattesystemet skal først og fremst finansiere fellesskapets utgifter. Samtidig kan det brukes målrettet til å jevne ut sosiale forskjeller. 

Utover et visst velstandsnivå fører ikke økt kjøpekraft til økt lykke blant norske forbrukere.
Når miljøet i tillegg setter grenser for videre økonomisk vekst i de rike landene, er det logisk at strebingen etter å gjøre alle rikere må erstattes av rettferdig fordeling og omfordeling av godene. 

Et viktig verktøy for sosial utjevning er progressiv skattlegging

Formueskatt er nødvendig for å utjevne eksisterende sosiale skjevheter. Merverdiavgiften er en godt etablert skatt på forbruk

Videreføre en progressiv personskatt, samtidig som skattetrappens progressivitet skjerpes. På sikt søker vi å samkjøre skattlegging av lønns-og kapitalinntekter bedre.

Begrense retten til rentefradrag i skatten 

Gi kommunene anledning til å øke sine inntekter ved å fjerne maksimalgrensene for kommunale skattesatser

Med andre ord, ved å øke skatten for alle, redusere pensjoner, trygder og en del andre store utgifter, så får man råd til et grønt skifte.

Svært mange var da å ta litt i. Lå vel på rundt en 3% sist eg hørte noe om det tror eg.

Ett av problemene er det at folk ikkje leser programmet til partiene. De tenker " hey, en grønnere verden, det vil eg og ha" også gir de sin stemme. 

Men om de hadde sett at vi skal tilbake til steinalderen først for å få det til så tror eg de hadde tenkt seg om to ganger.

Lenke til kommentar

Og er det ikke akkurat dette vi alle sitter å kritiserer Trump for nå da, at de ved å ignorere klimautgifter og ikke skifte satsingsområder så vil de nettopp bli økonomiske tapere på sikt. De som starter først ved å benytte og flytte ressursene av høyteknologisk kompetanse i den fossile bransjen over i andre bransjer vil nettopp få ett særdeles viktig forsprang.

Så hvorfor skal vi ikke starte omleggingen for fult mens vi enda har tid og råd? Hvordan skal det å satse på andre områder enn den som alle vet uansett må avvikles iløpet av de nærmeste tiår gjøre at vi ender opp som fattige tapere?

Ikke bare er det helt nødvendig, men det er jo også utelukkende godt for menneskenes framtid på kloden her. Jeg syntes NASA`s rapportering fortjener å bli tatt seriøst og vi må forme politikken vår etter hva vitenskapen forteller oss, ikke bankmenn, politikere og lommebok. Det har pågått for lenge nå, vi må snart forstå at få av disse ønsker vårt alles beste som i menneskehetens videre progresjon. De ser ikke så langt, nesa er i veien.

Enig i at Trump kommer til å tape på sin anti-klima politikk nettopp fordi verden må og vil bli mer klimavennlig. Som betyr at Trumps USA faller bak i utviklingen, og til slutt når kull og olje begynner å kuttes så sitter de der med ingenting.

Det finnes derimot forskjell på å være klima-fornekter å gjør ingenting og MDG. MDG er klima-ekstremister. Det er ikke liksom fokusere mer og bygge opp miljøvennlige og teknologiske inntektskilder. Nei, det skal gjøres på 10 år liksom. Det MDG ikke forstår at det GÅR IKKE å gjøre det på 10 år. Om det hadde vært et parti som hadde sagt klart at de vil satse mye på teknologi og spesielt fornybart og bygge oss skikkelig opp på det, så hadde jeg stemt på dem på dagen. Jeg tror 100% at det er det Norge bør gjøre. Når oljen renner ut så tror jeg teknologi, og blant det miljøvennlig er noe vi kan gjøre det godt på. Smarte folk skjønner derimot at det ikke kan gjøres på en dag. Og oljen kan ikke kuttes før disse inntektene fra teknologi osv kommer. 

Og hvis det enda ikke var klart for MDG så handler land i egeninteresse. Tror du Kina plutselig ble super miljøvennlige, fordi de bryr seg om kloden? Aldri i livet. Vet du hvorfor Kina ble miljøvennlige? Fordi de har fått en stor middelklasse som nå har det så bra at forurensning har blitt en av deres største problemer. Og den kinesiske regjeringen kan ikke ignorere befolkningen sin (De bor alle i det verste området selv også). Tror du at det å bi penger til miljøfond osv kommer til å hjelpe så mye? Land vil bare ha pengene for egen økonomisk vinning, de bryr seg ikke om kloden. Hvorfor tror du indere begynner så mye med solcelle? Fordi kineserne har masseprodusert dem til en så lav pris av det blir billigere enn kull. Og hvorfor er det det? Fordi India infrastruktur er elendig og da slipper de å bygge strømlinjer overalt. 

Så jeg vil ha miljøpolitikk. Jeg vil ha bærekraftig teknologisk/miljøvennlig industri fremover, men vet du hva vi trenger da? Vi trenger smarte folk som vet hva de må gjøre for å tilrettelegge for selskaper, innovasjon, bygge industri slik du ser i eksempelvis Tyskland, Kina, California. Ikke noen grønne idealister. Vet du hvorfor? Fokuset deres er ikke på å bygge industri og tjene penger. Det er på å kutte alt ned. Og derfor kommer MDG aldri til å få mange stemmer. Folk er opptatt av miljøpolitikk i Norge, men de vil ikke ha noen som bare kutter og ingen konkrete svar på hva de skal BYGGE OPP istedenfor. Og folk legger 1 og 1 sammen og ser at om du kutter et sted, så må du legge til et annet sted. Fordi folk kommer ikke til å stemme på dårligere levekår for å redde planeten. Mennesker er ikke så idealistiske.

Du snakker om religiøse osv. men jeg tror ikke du forstår at det er MDG, og deg, som er idealistene her. Det er idealister, som religiøse, som har skikkelig overbevisning om noe, og ikke hører på noe annet. Men det hjelper ikke å skrive at du vil tjene penger på teknologi og miljøvennlig energi i partiprogrammet.  Det er det vanskeligste i verden å tjene penger på. Nettopp derfor jeg mener vi bør satse på det i Norge, fordi jeg mener vi er flinke nok til å klare det, men det kommer ikke uten innsats. Å nei, du må virkelig jobbe hardt for det. Og MDG har bare plan om at det skal fikse seg selv.... Eller på norsk: Vi vil aldri få det. Sannheten er at MDG ikke kan svare konkret på hva de skal gjøre, fordi de har egentlig aldri tenkt på det.  Så hvorfor skulle jeg noengang stemme på noen som ikke har tenkt på det jeg mest vil ha? Selv dagens elendige AP/H politikk(på dette feltet) er bedre enn det.

Amen!

Lenke til kommentar

Føles bra å betale ekstra skatt til å betale gjelden til et land, der de i kontroll tar masse av landets inntekter til dem selv. Selvfølgelig kommer disse folkene ikke til å ta mer av landets inntekter når noen andre bare kommer inn og betaler landets gjeld. Det er jo og helt klart klimaendringer landets befolkning sannsynligvis lider mest av. Ikke lederne som bryter samtlige paragrafer om menneskerettigheter og utnytter hele befolkningen for å race med sheiker i Emiratene. Det er bra at MDG er opptatt av de virkelige problemene for folk i fattigere land. Jeg tror den vanlige afrikaner virkelig kommer til å sette pris på disse pengene fra Norge.

Fantasiverden.

Lenke til kommentar

Men så lenge lenge klima-ekstremister ikke finner at de skal være terrorister dem også så kan folk få mene hva de vil. De kommer aldri til å få makt med et slik partiprogram. Folk vet gjerne ikke MDG sitt partiprogram i dag. Og de kan gjerne slippe unna med generelle svar nå, men om de faktisk begynner å få litt popularitet hvor de blir et parti av en betydelig størrelse (nå er det vel om de klarer 1 fyr fra Oslo eller ei). Da kommer partiprogrammet til å komme over hele media. Og folk kommer til å se alle disse artiklene og innslagene, og så kommer de til å huske hva som skjedde bare når oljeprisen gikk ned. Så kommer de til å gå hjem å brenne stemmeseddelen for MDG. (Eller resirkulere). Prøv å finne noen i Rogaland, som var verst rammet, som ikke jobber tilknyttet til olje, eller kjenner noen som er f.eks. Si til dem at du skal fjerne jobben deres, men du lover å skaffe ny. Ekstra pluss om du svarer generelt på det og så begynner å snakke om LGBT, at det finnes flere enn 2 kjønn osv. Selv om jeg føler at MDG ville hatt problemer med folk som identifiserer seg med Apache helikopter som kjønn da. Det er en av grunnene til at Trump vant over Hillary og at de nå har masse folk som er anti-klima osv. Folk vil ha jobber. De vil ha konkret plan for jobber. Da kan de støtte grønt skifte. Og hvis du som politiker ikke har en spesifikk plan engang, så er sjansen for at det skjer ~0%. Det er dette MDG må jobbe med om de vil at folk skal ta dem seriøst og stemme på dem, men åpenbart så skjønner de ikke det. Bare masse idealistisk preken om hvordan de skal redde hele kloden, stenge oljen osv. I en verden med overproduksjon der land stenger olje for å øke prisene......Så essensielt gjør de store oljeselskap, diktatorer og oljesheiker rikere, ikke miljøet bedre, men hey la oss ikke ødelegge fantasien om at det vil redde verden. I Norge går i det minste oljepengene til sykehus og ikke privatfly....

Lenke til kommentar

Den som ikke har penger kjøper ikke bensin eller andre forurensende forbruksvarer. ;)

Økonomisk krise ville vært beste metoden å redusere globale utslipp. Vi burde alle følge Venezuelas eksempel :)

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Hvilket-parti-er-du-enig-med-Test-deg-selv-i-Aftenpostens-valgomat-30503b.html

Aftenposten har også oppdatert sin valgomat for 2017 (tror jeg). Den er hvertfall mer omfattende og virker riktigere.

På denne testen kom jeg ut med FRP, som også er det jeg har tenkt å stemme. Synes denne var en del bedre enn NRKs hvor jeg kom ut som AP, MDG og SP.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...