Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017

104 stemmer

1. 1. Hvilket parti fikk du?

• RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29

Anbefalte innlegg

Oljenæringen kommer ikke til å gå i minus etter 12 år. Det kommer nok til å ta langt mer tid enn det. Det å i det hele tatt vite hva som skjer om 12 år er rimelig urealistisk for å si det slik. Mulig MDG sitter hjemme og er eksperter på oljeprisen, men selv eksperter tar feil angående oljeprisen hele tiden. 

Det vi trenger er en realistisk plan for hva vi i Norge skal tjene penger på. MDG er bare opptatt av å kutte inntekter, øke utgifter. Likevel har de ingen reell plan for hvordan vi skal tjene penger. Og ikke bare like mye som i dag, men enda mer for å dekke alle de ekstra utgiftene. 

Det er enkelt regnestykke:

Norge inntekt: 100

Norge inntekt - olje: 60

Norges utgifter i dag: 100

Norges utgifter med MDGs løfter: 150.

60 inn - 150 ut = -90.

^Grunnen til at folk ikke stemmer MDG. Pluss det er så mye de ikke har politikk på. Kloden er alt sier dere. Problemet er at den ikke er, og MDG er ikke et "skikkelig" parti og har ikke meninger og partiprogram for alt. Hvem som helst kan bare putte merkelige ting om noe. Med mer popularitet vil det også følge mer oppmerksomhet. Journalister vil gå gjennom og påpeke alle disse merkelige tingene. 

Det er litt det samme med Frp, bare de har meninger og partiprogram for alt da, og de vil ikke ødelegge hele inntekten vår. Så de er fortsatt mye bedre. Likevel de hadde jo som mål å senke alle skatter og utgifter. Og så skulle de også bevilge mye penger til all slags. Så nå er de i regjering. Skjer noe av de løftene? De fant visst ut at det å senke inntekter og øke utgifter ikke var mulig..... Blir spennende å se hvor lang tid det tar for MDG å sjekke opp tall som sier hvor mye oljenæringen utgjør i Norge får så å finne ut at det å kutte halve eksportnæringen til landet liksom ikke kommer til å fungere.

Du er og klar over at vi må ha en ikke-olje økonomisk vekst på 100% på 15 år? Så nesten 5% vekst årlig. Hvis MDG tror de klarer det og starter det greiene så kan jeg hvertfall si sikkert at jeg flytter til et land som Tyskland hvor folk faktisk vet hva de driver med. De er og best på fornybar energi i EU. Bare.... på en smart måte. Jeg er ikke imot å redde kloden. Jeg bare foretrekker at landet jeg bor i ikke går under i prosessen. Og det å kutte olje i Norge om 15 år er selvmord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle vet jo at rike betaler mer, og fattige betaler mindre, og folk med mindre penger trenger gjerne felles goder mer. Tror ingen benekter det. Nå har det seg slik at mange i Norge synes det er en bra ordning. Selv om jeg betaler mer enn jeg mottar så vil jeg fortsatt være for den ordningen. Tror vi får et bedre samfunn for alle da. Samfunn blir veldig lett skilt av penger. Norge er veldig lite skilt nettopp pga måten vi styrer på. Synes det er positivt jeg. Ikke alt du kan telle i kroner og øre. Eksempelvis lykke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten rart at man klarer å få alt gærnt, hvert eneste punkt er totalt umusikalsk i forhold til MDG`s politikk. Man får bare begynne øverst med denne "kutte oljenæringa umiddelbart" løgnen. De siste rapporter viser at oljenæringen i Norge vil tape penger om 12 år om utviklingen som den har vært det siste året fortsetter, dette samtidig som at MDG har gitt næringen 15 år på å avvikles. Det er mer romslighet enn de sannsynligvis vil trenge.

For det første, oljen gir enorme overskudd for staten Norge, har alltid gjort det, å kommer til å gjøre det så lenge vi pumper olje opp av bakken.

MDG vil redusere olje- og gassutvinning i Norge med 50% innen 2020, å så avvikle helt innen 20 år.

MDG vil også stanse all leting på norsk sokkel.

Det er det samme som å nærmest stenge av krana når det kommer til den norske stats inntekter.

Mens de er i farten, vil MDG bruke en betydelig del av oljefondet, eller Statens pensjonsfond som det heter, til forskning og investering innen energi, infrastruktur, klimatilpasning og grønt næringsliv i de fattigste og mest klimasårbare delene av verden

Enorme summer skal også tilføres FNs klimafond fra oljefondet.

Fra partiets egen munn, skal "..økologisk bærekraft, ikke økonomisk vekst, være det overordnede målet".

Faktum er at de ønsker å gi bort mesteparten av Norges penger til utlandet, mens de stanser ytterligere inntekter.

MDG ønsker også å forby import av nye biler med bensin- og dieseldrift, fjerne bilene fra de større byene, å sette i gang et program for å redusere bilbruken i de mindre byene, og øke andelen bilfrie arealer og gater, fjerne all taxfree-ordning, redusere veibyggingen samtidig som store arealer skal vernes osv.

Så om man ikke har gjennomskuet den kyniske bløffen ifra Høyreside om at det bare er å kjøre på videre, så har man heldigvis forskere, professorer og MDG til å lære deg mer om akkurat det ;)

Det er jo forskjell på å barbere seg å kappe av seg hodet. Det er en ting å være mer miljøbevisste, men dersom man leser arbeidsprogrammet til MDG så går det temmelig klart frem at de ønsker å avvikle det meste av norsk industri, fjerne bilene, helst også fjerne veiene, frede skogen, å i følge dem selv "Øke norsk selvforsyning av korn, poteter, frilandsfrukt og -grønnsaker, melk, kjøtt og egg" samt "Innføre totalforbud mot nedbygging av matjord".

Med andre ord, dersom vi følger MDG's politikk, så ender vi alle opp som lut fattige pottitbønder.

Når vi har lagt ned alle arbeidsplassene, å disse grønne arbeidsplassene enkelte tror skal magisk dukke opp uteblir, så sitter vi igjen som fiskere og bønder, slik det var før oljen.

Faktisk blir det veldig likt slik det var før oljen, ettersom MDG har gitt bort oljefondet, å det heller ikke penger til sosiale ordninger som trygder og pensjoner.

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmmm...likte ikke helt resultatet jeg fikk

SP 74%

FrP 71%

AP 67%

Kommer ikke til å stemme på noen av disse 3, mistenker at jeg ikke var ekstrem nok for å få utslag, var mye delvis enig/uenig.

Litt synd man ikke kan sammenligne sine resultater med det parti man ønsker, slik for å bekrefte at man er klar over prioriteringene.

Lenke til kommentar

MDG ønsker også å forby import av nye biler med bensin- og dieseldrift, fjerne bilene fra de større byene, å sette i gang et program for å redusere bilbruken i de mindre byene, og øke andelen bilfrie arealer og gater, fjerne all taxfree-ordning, redusere veibyggingen samtidig som store arealer skal vernes osv.

Høres fantastisk ut!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt i partiprogrammet til MDG forstår jeg ikke at folk vil stemme på de. Det er som om de ikke har bakkekontakt og kan trylle.

Hmmm, hva er det du ikke forstår egentlig? Selv føler jeg at det er gode intensjoner hele veien her som jo vil legge grunnlaget for en bærekraftig framtid. Men klart, blåser man i våre nasjonale og internasjonale klimaforpliktelser så vil det hele selvfølgelig virke meningsløst, siden det er nok ett kriterie at man har tatt inn over seg klima og miljøproblematikken vi står ovenfor samt godtatt det kommende grønne skifte for å forstå seg på dette. Du får lese deg litt opp på dette først også tror jeg du klarer å se poenget og viktigheten av klima og miljøpolitikk du også.

Får ikke til å laste ned partiorogrammet for 2017-2020. Men ser jo holdningene i det forrige programmet også. Problemet mitt er at jeg liker ikke at man skal detaljstyre livene til folk på et sånt nivå. Slik velferdstaten er PDD så synes jeg det fungerer bra så jeg er ikke for liberalistenes tilnærming heller.

Men jeg er for at vi skal ta bedre vare på skog og utmark. Er også for å redusere bruk av plast. Det er også flott at det nå forskes på løsninger på plastproblemet i sjøene.

Egentlig er det ingen parti som passer meg helt. Jeg er nemlig lidenskapelig interresert i bil/mc etc. Det sånne som meg folk som stemmer MDG hater.

Catch-22 der.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt i partiprogrammet til MDG forstår jeg ikke at folk vil stemme på de. Det er som om de ikke har bakkekontakt og kan trylle.

Hmmm, hva er det du ikke forstår egentlig? Selv føler jeg at det er gode intensjoner hele veien her som jo vil legge grunnlaget for en bærekraftig framtid. Men klart, blåser man i våre nasjonale og internasjonale klimaforpliktelser så vil det hele selvfølgelig virke meningsløst, siden det er nok ett kriterie at man har tatt inn over seg klima og miljøproblematikken vi står ovenfor samt godtatt det kommende grønne skifte for å forstå seg på dette. Du får lese deg litt opp på dette først også tror jeg du klarer å se poenget og viktigheten av klima og miljøpolitikk du også.

Får ikke til å laste ned partiorogrammet for 2017-2020. Men ser jo holdningene i det forrige programmet også. Problemet mitt er at jeg liker ikke at man skal detaljstyre livene til folk på et sånt nivå. Slik velferdstaten er PDD så synes jeg det fungerer bra så jeg er ikke for liberalistenes tilnærming heller.

Men jeg er for at vi skal ta bedre vare på skog og utmark. Er også for å redusere bruk av plast. Det er også flott at det nå forskes på løsninger på plastproblemet i sjøene.

Egentlig er det ingen parti som passer meg helt. Jeg er nemlig lidenskapelig interresert i bil/mc etc. Det sånne som meg folk som stemmer MDG hater.

Catch-22 der.

Noe av det jeg liker best med MDG er nettopp at de er for større personlig frihet enn venstresiden generelt er, samtidig som de ikke hater noen. Det er det som går igjen når jeg møter MDG`ere, de er solidariske til alt og alle og selvfølgelig også alle bil interesserte. Mange misforstår hvem MDG retter skytset mot, det er ikke mannen i gata som kjører bil eller knipser sneipen på fortauet, det er den kyniske fossile bransjen som ikke tar sitt ansvar ene og alene på grunn av profitt. Husk at denne skittne bransjen på mange måter opererer som tobbaksprodusentene gjorde en stund før de ble konfrontert med fakta og bare måtte tusle seg tilbake til kroken sin. Siden dette er penger vi ikke ser noe til men som vi og barna våre vil få smake/puste inn resultatene av, ikke minst betale for på sikt med tanke på følgende det vil få å drite i (evnt utsette) problemene langt over 90% av forskerne sier vi vil få. Om vi trodde vi hadde sett flykningstrøm by now liksom, tror ikke FRP helt tok med den brøken inn i likningen sin for å si det pent siden det er skremmende tall.

Så uten å ta helt av så tror jeg å ha ett parti som virkelig tar dette på alvor og holder tradisjonelle politikere litt i øra er sunt for både folk og miljø. Det er jo en positiv greie og menneskene som fronter dette er fulle av gode intensjoner og opplever en forferdelig ufortjent hets overalt syntes nå jeg.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg reager ihverfal når MDG kommer med idene sien , for de tar overhode ikke hensyn til andre

Lokalt så setter de syklister opp med bilister og kolektiv reisende

De vil stenge av viktige gater til fordel kun for syklister , når det også medfører lenger kjørestrekning for alle anne trafikk

( det sitste er jo stikk morsatt av det MDG ønsker )

Så vil de også flytte ( eller streng tatt ) fortrenge deler av bustrasene i bodø til fordel for syklister

Syklister trenger egene kjøerefelt i trafikken , for ikke å vær for my til hinder for raskere kjøretøy

Lenke til kommentar

Noe av det jeg liker best med MDG er nettopp at de er for større personlig frihet ...

Det du i det minste får med MDG, er enormt mye mer fritid.

Når pensjonsfondet er blåst, inntektene borte og alle jobbene i alt som ikke er "grønt" er lagt ned, så får de aller fleste av oss særdeles mye fritid, det eneste som er synd er at vi ikke lengre får pensjon, trygd eller andre sosiale goder mens vi går å sparker i grusen uten jobb.

Løsningen er kanskje å bli politiker, de ser jo ut til å klare seg uansett hvor tomsete de er.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Noe av det jeg liker best med MDG er nettopp at de er for større personlig frihet ...

Det du i det minste får med MDG, er enormt mye mer fritid.

Når pensjonsfondet er blåst, inntektene borte og alle jobbene i alt som ikke er "grønt" er lagt ned, så får de aller fleste av oss særdeles mye fritid, det eneste som er synd er at vi ikke lengre får pensjon, trygd eller andre sosiale goder mens vi går å sparker i grusen uten jobb.

Løsningen er kanskje å bli politiker, de ser jo ut til å klare seg uansett hvor tomsete de er.

Jeg vil si å kunne ta hvilket dop du vil uten å bli straffet vitner om langt større personlig frihet enn noen andre i gamet her er villige til å gi oss ja.

Og er det ikke akkurat dette vi alle sitter å kritiserer Trump for nå da, at de ved å ignorere klimautgifter og ikke skifte satsingsområder så vil de nettopp bli økonomiske tapere på sikt. De som starter først ved å benytte og flytte ressursene av høyteknologisk kompetanse i den fossile bransjen over i andre bransjer vil nettopp få ett særdeles viktig forsprang.

Så hvorfor skal vi ikke starte omleggingen for fult mens vi enda har tid og råd? Hvordan skal det å satse på andre områder enn den som alle vet uansett må avvikles iløpet av de nærmeste tiår gjøre at vi ender opp som fattige tapere?

Ikke bare er det helt nødvendig, men det er jo også utelukkende godt for menneskenes framtid på kloden her. Jeg syntes NASA`s rapportering fortjener å bli tatt seriøst og vi må forme politikken vår etter hva vitenskapen forteller oss, ikke bankmenn, politikere og lommebok. Det har pågått for lenge nå, vi må snart forstå at få av disse ønsker vårt alles beste som i menneskehetens videre progresjon. De ser ikke så langt, nesa er i veien.

Lenke til kommentar

Jeg vil si å kunne ta hvilket dop du vil uten å bli straffet vitner om langt større personlig frihet enn noen andre i gamet her er villige til å gi oss ja.

Jeg derimot vil påstå det er ren skjær galskap !

Så hvorfor skal vi ikke starte omleggingen for fult mens vi enda har tid og råd? Hvordan skal det å satse på andre områder enn den som alle vet uansett må avvikles iløpet av de nærmeste tiår gjøre at vi ender opp som fattige tapere?

Hvilken omlegging? MDG vil gi bort det meste av pensjonsfondet til grønn forskning og lignende i utlandet, samt overføre en gigantisk sum til FN.

Hvor mange nye norske arbeidsplasser tror du det skapes av å gi bort pensjonspengene dine?

Nå vil de jo også sterkt redusere pensjoner og trygder, så de er jo tydeligvis klar over at man ikke kan få både i pose og sekk.

MDG ønsker å bruke dine og mine penger, vår pensjon og trygd, samt fremtidige generasjoners pensjoner og trygd, til å redde verden.

Det er jo en nobel tankegang, men i mellomtiden sitter altså du og jeg å sutter på fingeren når vi blir gamle eller syke.

Det MDG egentlig ber deg om, er å satse den tryggheten du har ved å bo i Norge, et land med verdens beste sosiale ordninger, på klimaet og et grønt skifte.

Er du villig til å gi fra deg dette, samt kanskje arbeidsplassen din, fordi et norsk politisk miniparti ønsker å teste ut om de kan gjøre noen forskjell ved å dytte enorme summer inn i utenlandsk forskning og klimaarbeid ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg derimot vil påstå det er ren skjær galskap !

Hvilken omlegging? MDG vil gi bort det meste av pensjonsfondet til grønn forskning og lignende i utlandet, samt overføre en gigantisk sum til FN.

Hvor mange nye norske arbeidsplasser tror du det skapes av å gi bort pensjonspengene dine?

Nå vil de jo også sterkt redusere pensjoner og trygder, så de er jo tydeligvis klar over at man ikke kan få både i pose og sekk.

MDG ønsker å bruke dine og mine penger, vår pensjon og trygd, samt fremtidige generasjoners pensjoner og trygd, til å redde verden.

Det er jo en nobel tankegang, men i mellomtiden sitter altså du og jeg å sutter på fingeren når vi blir gamle eller syke.

Det MDG egentlig ber deg om, er å satse den tryggheten du har ved å bo i Norge, et land med verdens beste sosiale ordninger, på klimaet og et grønt skifte.

Er du villig til å gi fra deg dette, samt kanskje arbeidsplassen din, fordi et norsk politisk miniparti ønsker å teste ut om de kan gjøre noen forskjell ved å dytte enorme summer inn i utenlandsk forskning og klimaarbeid ?

Det blir vanskelig å diskutere om du ikke har tatt inn over deg at ett kommende skifte ifra fossil til bærekraftig energiutnyttelse er uungåelig, det minner mye om mine uttallige forsøk på å prøve og opplyse religiøse om vitenskapens forundelige verden.... Det faller også på stengrunn fordi at de ikke har tilstrekkelig bakgrunnskunnskap. Siden om du hadde tatt til deg alvoret så ville du ha sett at eneste løsningen er fornybar energi og at Norge ikke vil bli fattige av å være tidlig ute med denne satsingen, i den forbindelse svarte du aldri på hva du tenker om at verdensamfunnet spår dårlige økonomiske tider for USA nettopp fordi de ikke går igang med det grønne skiftet og havner i bakleksa. men dette er du altså helt uenig i? Vi burde følge Trumps eksempel og gi disse tree huggers fingern? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

... og at Norge ikke vil bli fattige av å være tidlig ute med denne satsingen

Tja, Norge vil bli fattig uansett takket være offentlig sektors tyngde og fallende oljeinntekter, det hele er ett tidsspørsmål.

Så om MDG kjører Norge på fattigkassa fortere vil de ikke endre utfallet. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Klart, om det er kjørt for vår del og vi uansett kommer til å ende i fattigdom her så velger vi vel da en tilværelse med rent vann og en natur vi fortsatt kan høste av, sånn om vi ikke lenger har råd til å leve på portvin og dadler mener jeg ;)

Om du tror vi blir kjørt på fattigkassa av å drive med teknologisk innovasjon så har vi nok bladd i to helt forskjellige leksikon oppigjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...