Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017

104 stemmer

1. 1. Hvilket parti fikk du?

• RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29

Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle vi hatt lover som regulerer partitester? Den ene er jo tom laget av staten selv. Vi kan ikke detaljstyre absolutt alt her i verden. Se til UK, der skriver avisene titler som "Corbyn er en idiot, stem på Theresa May" stort på forsiden av avisen. Partitestene er noe av det mer nøytrale som finnes der ute. Og ja selvfølgelig er den bare laget for å skille partier. De har vel aldri påstått noe annet. Hvis du vil ha en test på hva folk mener politisk er den ikke brukbar. Det er en ren sammenligning av partiprogrammer.

Det at alle er veldig enige er ikke nødvendigvis bra. Det blir mindre forskjellige tanker og innspill på den måten, og vi går alle samme retning. En av grunnene til at jeg synes det er bra med innvandring, fordi da får vi inn litt andre syn på ting også. Det er lett å sette seg fast på en kurs og ikke vurdere alle alternativer, fordi du har så snevert syn. for mye forskjellige tanker og det er kaos. Vi trenger en god balanse.

@Skatteflyktningen, skal jeg ringe til legen for deg? Høyre og AP er voldelige ekstremistpartier? Definert av PST?

Det er jo du som har de ekstreme meningene her... Sentrum kan per definisjon ikke være ekstremt. Ord som "ekstremt" "sentrum" osv er ikke absolutte verdier. Selv om du later til å tro det. Det er alle relative verdier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg er fra (Haugesund området) snakker de faktisk sånn. Om hvordan de snappet opp det vet jeg ikke.

Tror ikke jeg oppgav adresse, eller går det på IP? :hmm:

Er ikke KRFs partileder Knut Arild Hareide fra samme område? Muligens derfor. Endret av SLapsy
Lenke til kommentar

@Skatteflyktningen, skal jeg ringe til legen for deg? Høyre og AP er voldelige ekstremistpartier? Definert av PST?

Det er jo du som har de ekstreme meningene her... Sentrum kan per definisjon ikke være ekstremt. Ord som "ekstremt" "sentrum" osv er ikke absolutte verdier. Selv om du later til å tro det. Det er alle relative verdier. 

Fra Regjeringens egen "Handlingsplan mot radikalisering og voldelig

ekstremisme"

Voldelig ekstremisme forstås her som aktiviteten til personer og grupperinger som er villige til å bruke vold for å nå sine politiske, ideologiske eller religiøse mål.

https://www.regjeringen.no/contentassets/c74e3bb8914f41abaad0ac713ac24983/handlingsplan-mot-radikalisering-og-voldelig-ekstremisme_2014.pdf

(Opprinnelig fra PST, men finner ikke den kilden for øyeblikket, dog det er vel liten tvil om at mye, eller det meste, av denne handlingsplanen er skrevet av PST)

Ettersom Høyre og AP er "villige til å bruke vold for å nå sine politiske, ideologiske eller religiøse mål" er det ingen tvil om at disse er voldelige ekstremistpartier per egen definisjon. ;)

Skal jeg ringe legen for deg, eller for dem?

Lenke til kommentar

Har jeg er fra (Haugesund området) snakker de faktisk sånn. Om hvordan de snappet opp det vet jeg ikke.

Tror ikke jeg oppgav adresse, eller går det på IP? :hmm:

Du skriver altså "De' e' " og ikke "De e"? Hele poenget med å skrive dialekt over nettet og meldinger er jo at det er kortere. Du leser om SMS språk i norskbøkene utenfor Oslo, men det gir ikke mening. Fordi når du skriver på dialekt er det allerede mye kortere.

Så da skriver du: "D e nok ikkje så lurt" (åpenbart De om du er fra Haugesund/Bømlo). Det med de fonetiske markeringene føler jeg er veldig Oslo-person og det jeg reagerte på. 

Lenke til kommentar

Fra Regjeringens egen "Handlingsplan mot radikalisering og voldelig

ekstremisme"

Voldelig ekstremisme forstås her som aktiviteten til personer og grupperinger som er villige til å bruke vold for å nå sine politiske, ideologiske eller religiøse mål.

https://www.regjeringen.no/contentassets/c74e3bb8914f41abaad0ac713ac24983/handlingsplan-mot-radikalisering-og-voldelig-ekstremisme_2014.pdf

(Opprinnelig fra PST, men finner ikke den kilden for øyeblikket, dog det er vel liten tvil om at mye, eller det meste, av denne handlingsplanen er skrevet av PST)

Ettersom Høyre og AP er "villige til å bruke vold for å nå sine politiske, ideologiske eller religiøse mål" er det ingen tvil om at disse er voldelige ekstremistpartier per egen definisjon. ;)

Skal jeg ringe legen for deg, eller for dem?

Ja, jeg tror nok vi begge vet at det er det PST mente når de skrev det :) PST er super liberale dem. Det er ikke som om PST har lyst å få friere tøyler til å overvåke folk, og mindre privatliv for folk. Ikke som om PST allerede har brutt loven, og sikkert bryter loven, på det feltet allerede i dag. Så PST er nok definitivt for å nesten bli lagt ned. De hater nok alle jobben sin.

Så jeg tror du får ringe til legen for PST folka :) De sliter visst med litt tunge tanker tror jeg.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel på "finn ditt parti"-idiotiet, med vennlig hilsen Aftenposten:

Vi sjekket hvem den typiske velgeren til de ulike partiene er. Kjenner du deg igjen?

Joda, det er morsomt å se om gamle stereotyper fortsatt gjelder blant dagens velgere, (det gjør de, om enn i mindre grad enn før). Men burde det ikke være politikken som avgjorde valget, og ikke gruppetilhørighet? Jeg forstår at det er lettere å bli SP'er og ulvemotstander om du er bonde på Hedmarken, å bli KrF'er om du er kristen og bor på sørlandet eller vestlandet, og å bli frepper og innvandringsmotstander om du er minstepensjonist i Spania, (eller nei, den siste forstår jeg ikke), men hva skal vi bruke den informasjonen til?

Hvis jeg ikke kjenner meg igjen, skal jeg slutte å stemme på partiet jeg har valgt? Og om jeg kjenner meg igjen i et annet partis velgere, skal jeg også velge stereotypisk og ikke politisk?

Nå skal jeg ikke stemme i år. Ikke en gang for å redde mitt gamle parti fra det store stygge sperregrensemonsteret...

Geir :)

Lenke til kommentar

At det meste foregår rundt det moderate sentrum i norsk politikk er utelukkende positivt og tyder på stor enighet blant folk og politikere og noe som igjen gir ett åpenbart veldrevet land en selvforsterkende effekt av å høste resultatene man oppnår ved å nettopp dra i samme retning. Det er først når flertallet søker ut mot ytterkantene at dette blir truet, uavhengig om det er kommunister som tar makten slik vi har sett i sør amerika eller om det skulle være hodeløse populister som herjer i nord, den fjerde statsmakt er under press med dem begge.

Så forhandlingsgrunnlaget blir bredere i politisk homogene Norge hvor de fleste finner hverandre rundt sentrum, en slik ideologisk harmoni gir resultater og må kunne tas som en bekreftelse på at vi her har hatt ett sunt demokrati virkende over tid.

Jo da, homogenitet er bra om du tilhører den kompakte majoritet. Selvsagt dumt når noen skiller seg ut og vi ikke vet hva vi skal gjøre med dem: Narkomane som vi definerer som kriminelle i stedet for hjelpetrengende, innvandrere som blir en trussel i stedet for en ressurs. Og så er vi så glade når folk "finner hverandre", som feministene og de kristne i seksualpolitikken, de kristne og fagbevegelsen i alkoholpolitikken, og fagbevegelsen og feministene i likestillingspolitikken. Og der de alle tre kan enes setter vi opp et stort norsk flagg og kaller det sentrum.

Men uansett hvem vi velger hives norskfødte barn av innvandrere ut med sine foreldre, narkomane settes i fengsel, oljebyråkratene planlegger nye felt helt uavhengig av politisk dekning (det kommer alltid en annen regjering en dag), våre folkevalgte sprekker egne byggeprosjekter med 2500%, idrettstoppene bruker en million på betalt "journalistikk" og alkohol, politiet jager prostituerte fra egen bolig, politikerne bruker tvang for å oppnå samling (kommunesammenslåing), de støtter Liu Xiaobo i opposisjon og ryggslikker Kina i posisjon, ...

Veldrevet er det nok, for den nevnte kompakte majoritet. De andre kan jo gjøre som skatteflyktningen: Om de ikke trives her kan de bare reise, kan de ikke?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om jeg er vestlending og endte opp med KRF som vinner i denne testen, er jeg hverken Kristen(ikke frelst) eller

har stemt på KRF noengang. Har aldri vurdert partiet engang tror jeg. :hmm:

Testen er neppe mer avansert enn at om du skrev at du støttet en videreføring av K`en i KRLE så er du Hareides mann.... 

Jeg begynner å forstå hvor farlige disse testene potensielt sett kan være for demokratiet da jeg vet med sikkerhet at mange stemmeberettigede tar utgangspunkt i nettopp disse random partitest resultater når de avgir sin stemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner å forstå hvor farlige disse testene potensielt sett kan være for demokratiet da jeg vet med sikkerhet at mange stemmeberettigede tar utgangspunkt i nettopp disse random partitest resultater når de avgir sin stemme.

Kanskje det nettop er et symptom på konsensus-samfunnet, at demokratiet er redusert til underholdning og "se hvem som passer for meg" helt uten intellektuell egeninnsats.

Vi har det for godt til å bry oss.Og så blir sosiale markører viktigere for valgene vi gjør enn hvor verden går hen. Selvsagt synd med Trump og Putin og krig og fred og sånn, men så lenge ikke Norwegian innstiller sydenflyet vårt er det meste til å leve med.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror nok vi begge vet at det er det PST mente når de skrev det :)

Hva de mente vet de ikke selv engang.

PST er super liberale dem. Det er ikke som om PST har lyst å få friere tøyler til å overvåke folk, og mindre privatliv for folk. Ikke som om PST allerede har brutt loven, og sikkert bryter loven, på det feltet allerede i dag. Så PST er nok definitivt for å nesten bli lagt ned. De hater nok alle jobben sin.

Ironi fungerer litt bedre med en smiley ;)

Ellers er det sikkert noen som ville tolke deg til å tro at du mener det du skriver.

Så jeg tror du får ringe til legen for PST folka :) De sliter visst med litt tunge tanker tror jeg.

De sliter litt med å tenke, tror jeg, dog hva kan man forvente fra byråkrater.
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror nok vi begge vet at det er det PST mente når de skrev det :)

Hva de mente vet de ikke selv engang.

PST er super liberale dem. Det er ikke som om PST har lyst å få friere tøyler til å overvåke folk, og mindre privatliv for folk. Ikke som om PST allerede har brutt loven, og sikkert bryter loven, på det feltet allerede i dag. Så PST er nok definitivt for å nesten bli lagt ned. De hater nok alle jobben sin.

Ellers er det sikkert noen som ville tolke deg til å tro at du mener det du skriver.

Uten PST så hadde vi pr nå garantert fått smake Islamistenes sadisme på kroppen også her i Norge, så å sitte og kritisere de samme som vi har satt til å verne Norge og nordmenns interesser ifra terroren blir nesten like umodent dumt som den sedvanlige "purk, purk, sur agurk" ;)

Lenke til kommentar

Selv om jeg er vestlending og endte opp med KRF som vinner i denne testen, er jeg hverken Kristen(ikke frelst) eller

har stemt på KRF noengang. Har aldri vurdert partiet engang tror jeg. :hmm:

Det at Vestlandet og sørlandet er kristen stemmer ikke så mye. Ikke fordi de regionene ikke er mer kristne, men mest bare fordi landet er så lite kristent generelt. Eller skal jeg si kristent, men ikke troende?

Tingen med Norge selv om vi har kristelig parti er at kristendom er ekstremt svak i politikk. I USA er det utroooolig mye viktigere. Så alle som er kristne, enten der er konservative, liberale eller noe i mellom er med i KrF. Så hvordan blir politikken deres? Et kompromiss fra alle kanter som havner sånn ca i midten.

Og det er ærlig ikke såå mye som skiller partiene. Så de legger inn spesifikke spørsmål en kan se som er ment til å se om du er for spesifikt det partiet eller ikke. Så du kan ligge likt ellers i midten, men svare veldig enig til noe som er ment for å detektere velgere for det partiet generelt. Disse testene er ikke bedre at en så liten ting vipper Krf til nummer 1. Det er morsomt for underholdning, men jeg er enig med det over at en ikke bør stole på dem for faktisk valg.

Det at det ødelegger demokratiet derimot er vel litt drøyt da.... Jeg tror FB er verre, skal vi stenge FB og da? Moderere FB? Hvilket samfunn ønsker dere egentlig? Hvis folk ikke klarer å tenke selv for å finne ut hva parti de vil stemme er ikke problemet tester. Fjerne testene løser ikke det faktiske problemet. Du prøver bare å ta kontroll over konsekvensene. Fungerer aldri.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Av det jeg leser over her, så tror jeg noen ikke helt har forstått alt selv om du bruker smiley :)

Jeg tenkte ironien min var åpenbar, men du har helt rett, du vet ikke hva folk kan tro er seriøst ment på internet.

Kina har faktisk et enormt system med promotering innenfor byråkratiet. Knyttet sammen med alle statseide selskaper. Så folk som jobber i Kinas ekvivalent til statskraft er f.eks knyttet til samme pyramide som regjeringen. Så de som er helt i den øverste komiteen må jobbe seg opp helt fra bunnen, basert på ferdigheter. De som er dårlige på jobben forblir nederst og gjør de enkleste oppgavene, mens de som tenker mest går helt opp til øverste komitee for styringen av hele Kina. Samme prinsipp for private selskaper, men av en latterlig stor skala. Om du har tid se hele videoen, men du kan se et par minutter fra dette tidspunkt så ser du hva jeg mener:

https://youtu.be/s0YjL9rZyR0?t=8m10s

Det er veldig få land i dag som kan konkurrere med Kina når det kommer til hvem som styrer. Spesielt USA. Det folk tror i USA er jo at i Kina så er det eliten som styrer, men i USA har de mer valg og ikke like stort problem med det. Samme med andre land i Europa. I realiteten derimot så ser du at nesten alle i toppen i Kina faktisk har jobbet seg opp rangeringene til sine toppposisjoner. Og så ser du på private som essensielt gjør det samme. Og hvis du ser på Kina AS så er det umulig å benekte at veksten i forhold til alle andre sammenlignbare land, organiseringen osv i landet langt overstiger både forventninger og sammenlignbare land. Så det å si generelt at byråkrater ikke kan tenke (selv om jeg vet det var ironi, er det ikke så langt ifra det du mener) er jo utifra dataene ikke sant. Du finner masse eksempler på at det er horribelt, men og eksempler der det er utrolig bra. 

Og hvis du ser på diktaturer er alltid byråkratiske diktaturer de som gjør det best :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...