Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017

104 stemmer

1. 1. Hvilket parti fikk du?

• RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29

Anbefalte innlegg

Gitt resultatene fra diverse galupps ang. de såkalte "miljøpartiene" lurer jeg på hvilke underfundige kroker av landet, internett inkludert, disse kommer ut med en betydelig oppslutning?

Folk har hatt anledning til å se hva slags politikk MDG utfører i praksis i Oslo, og det har ikke slått heldig ut for oppslutningen gitt endel meningsmålinger. Det er vel bare miljøautist/raw-food gjengen som er igjen snart. Selv deres egne (eks-)velgere er lei av bløffen om at vi må kutte i oljen, forbruk og what not.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gitt resultatene fra diverse galupps ang. de såkalte "miljøpartiene" lurer jeg på hvilke underfundige kroker av landet, internett inkludert, disse kommer ut med en betydelig oppslutning?

Folk har hatt anledning til å se hva slags politikk MDG utfører i praksis i Oslo, og det har ikke slått heldig ut for oppslutningen gitt endel meningsmålinger. Det er vel bare miljøautist/raw-food gjengen som er igjen snart. Selv deres egne (eks-)velgere er lei av bløffen om at vi må kutte i oljen, forbruk og what not.

hehe tydelig at du ikke bor i Oslo og har fått med deg de ekstreme forbedringen i bybildet etter at rød-grønne fikk tilbake makta, plutselig blir ting gjort i Oslo beboeres interesser og ikke kapitalen eller forbikjørende pendlere. Om du ikke har merket alt som har kommet på plass av utbedringer innen offentlig transport, sykkelveier, gater brukt til uteservering kontra biler etc etc lista har blitt lang. Noe sier meg at du ikke bor i Oslo, evnt ikke er for mye utendørs... ;)

Lenke til kommentar

hehe tydelig at du ikke bor i Oslo og har fått med deg de ekstreme forbedringen i bybildet etter at rød-grønne fikk tilbake makta, plutselig blir ting gjort i Oslo beboeres interesser og ikke kapitalen eller forbikjørende pendlere. Om du ikke har merket alt som har kommet på plass av utbedringer innen offentlig transport, sykkelveier, gater brukt til uteservering kontra biler etc etc lista har blitt lang. Noe sier meg at du ikke bor i Oslo, evnt ikke er for mye utendørs... ;)

"Tydelig" at jeg bor midt i Oslo, går rundt i byen både titt og ofte, og ikke merker annet enn at huseier setter opp husleien, blant annet på grunn av eiendomsskatten til glupingene som styrer det hele. De som mener dagens styre er å foretrekke lever på placeboeffekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir mest glad for at de fleste har fått øynene opp for klimautfordringene jeg, det vitner om ett opplyst folk og håp om en god framtid.

De fleste ? Hvor i alle dager får du det ifra ?

Ifra mennesker rundt meg, både på jobb, nett og privat. Siden det går heldigvis noen måneder imellom hver gang jeg nå møter mennesker som enda ikke har klart å ta dette innover seg, det er nok først og fremst de som bor i guttehula si hvor mamma lager mat i over etasjen og youtube er viktigste informasjonskanal.

Men selv her inne på den mørkeblå webben kommer MDG ut på fjerdeplass med like mange prosent som de fikk i Oslo ved forrige valg, noe som tilsier at ting begynner å synke inn hos de aller fleste.

Altså den diskusjonsmetoden din er helt på trynet av og til. Nesten like dårlig som min før eg fikk en smekk på fingen her inne. 

Selv om folk ikkje er enig med deg så er det ingen selvfølge at mennesket er komplett idiot. 

Hehe, artig angående observasjonen din angående MDG ( regner med det er de du sikter til),for her på kontoret er det rake motsetning . De fleste får fnatt bare Lan er på radioen. En såklart moderne hippie som tvang seg inn i stillingen, og som egentlig ikkje har peiling.

At folk rundt deg, eller at folk på nett indikerer at de heller til MDG betyr jo virkelig nada. Nettet kan fortelle meg at nazistene er på fremgang om eg sikter meg inn på de kanalene. Naboen forteller meg støtt og stadig hvor dum Lan Marie er. Betyr ikkje at det stemmer av den grunn. 

Men no mistenker jo eg at du også er en moderne hippie i tillegg da,  og da er det vel ikkje så rart at inntrykket ditt er at hele verden følger MDG.

MDG har fått 8 her inne. Noen av dere er jo allerede ganske aktive her inne :p

Ser ut til at partiet ditt fortsatt ligger rundt sperregrensen, vet ikkje hvem de fleste er eg da ??

https://www.nrk.no/norge/junimaling-stabilt-og-spennende-rundt-sperregrensen-1.13549894

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Han bløffer.

Han er en av de som lurer seg selv, og andre for å få stemmer. 

Lenke til kommentar

Han bløffer.

Joda, og gjerne med store ord, synsing og nedrakking av de som er uenige med på kjøpet.

Man skulle innført en svadaavgift for sosialister, så kunne både formuesskatt og dokumentavgift blitt byttet ut med bidraget fra en håndfull debattanter her inne :)

Lenke til kommentar

Han bløffer.

Joda, og gjerne med store ord, synsing og nedrakking av de som er uenige med på kjøpet.

Man skulle innført en svadaavgift for sosialister, så kunne både formuesskatt og dokumentavgift blitt byttet ut med bidraget fra en håndfull debattanter her inne :)

Ikke prøv deg med den sleipe liberalist-bløffen igjen. Det er sikkert som miniskjørt om våren dette, altså rette skytset mot budbringeren og alle andre for å unngå fokus på seg selv. Siden tar vi en titt der blant liberalister og enkelte konservative så viser det seg at de ikke er så veldig opptatt av hva som kommer etter deg, ei heller alle andre. For din egen del hadde det vært best på bare pøse på videre, du vil kunne ese ut helt til du dør av hjerte og kar du.

Men så var det alle oss andre da, vi som ikke har mage til å ignorere det hele, vi som har tatt til oss informasjonen som er gitt og innser alvoret, ihvertfall nok til å kunne godta tiltak for å begrense skadene av det hele. Fordi du i likhet med de fleste andre lese og skriveføre har vel snart fått med deg en forsknings rapport eller to? eller er det hele fortsatt en hoax for deg? Ender du som løgner eller bare ignorant?

Solidaritet både til mennesker, dyr og natur er helt tydelig noe dere gutta må jobbe med internt.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Det er ikke bare Oslo som har fått en full overhaling og med det kåret til verdens miljøhovedstad 2017, men også nasjonalt har de hatt effekt. De har kjempet igjennom flertall for lavere grenseverdier for svevestøv, de fikk oljefondet trukket ut av kullindustrien i sin helhet i 2015 og de fikk endelig vedtatt opprydning av atomavfallet som rustet vekk på Skedsmo, lista har etterhvert blitt lang av positiv politikk satt ut i praksis. De tar ansvar og kostnadene der de andre ikke gjør det, det burde berømmes og ikke nedsnakkes. You can`t stop progress, men allikevel framstår du som en bremsekloss.

Lenke til kommentar

Han bløffer.

Ikke prøv deg med den sleipe liberalist-bløffen igjen. Det er sikkert som miniskjørt om våren dette, altså rette skytset mot budbringeren og alle andre for å unngå fokus på seg selv. Siden tar vi en titt der blant liberalister og enkelte konservative så viser det seg at de ikke er så veldig opptatt av hva som kommer etter deg, ei heller alle andre. For din egen del hadde det vært best på bare pøse på videre, du vil kunne ese ut helt til du dør av hjerte og kar du.

Men så var det alle oss andre da, vi som ikke har mage til å ignorere det hele, vi som har tatt til oss informasjonen som er gitt og innser alvoret, ihvertfall nok til å kunne godta tiltak for å begrense skadene av det hele. Fordi du i likhet med de fleste andre lese og skriveføre har vel snart fått med deg en forsknings rapport eller to? eller er det hele fortsatt en hoax for deg? Ender du som løgner eller bare ignorant?

Solidaritet både til mennesker, dyr og natur er helt tydelig noe dere gutta må jobbe med internt.

Hva skal man med statlig tvang om så mange har "innsett alvoret"? Dere som ikke har mage til å ignorere det hele må da gjerne la være å ignorere det - men la det være deres sak, så kan jeg nyte biffen min i fred. Vi i den vestlige verden har tatt konsekvensen av økt forbruk ved å ha lav fødselsrate, og kan utmerket godt unne oss noen kilometer med bensindrevne kjøretøyer og en og annen CO2-bombe av en middag. Du må gjerne ha et annet syn på det hele, men la det være ditt syn. Ingen sier at vi må være enige, men den ene parten synes å tvinge den andre til å spille det samme spillet.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare Oslo som har fått en full overhaling og med det kåret til verdens miljøhovedstad 2017, men også nasjonalt har de hatt effekt. De har kjempet igjennom flertall for lavere grenseverdier for svevestøv, de fikk oljefondet trukket ut av kullindustrien i sin helhet i 2015 og de fikk endelig vedtatt opprydning av atomavfallet som rustet vekk på Skedsmo, lista har etterhvert blitt lang av positiv politikk satt ut i praksis. De tar ansvar og kostnadene der de andre ikke gjør det, det burde berømmes og ikke nedsnakkes. You can`t stop progress, men allikevel framstår du som en bremsekloss.

Ja, huttetu, hvilke omfattende tiltak de har fått gjennom. Disse "lavere grenseverdiene" har ingen merkbar effekt, da kravene alt er oppfylt. Her har man slått inn en åpen dør og kalt det "god miljøpolitikk": http://www.dagsavisen.no/oslo/svevestov-vil-fortsette-a-ta-liv-1.468301

Lenke til kommentar

Hva skal man med statlig tvang om så mange har "innsett alvoret"? Dere som ikke har mage til å ignorere det hele må da gjerne la være å ignorere det - men la det være deres sak, så kan jeg nyte biffen min i fred. Vi i den vestlige verden har tatt konsekvensen av økt forbruk ved å ha lav fødselsrate, og kan utmerket godt unne oss noen kilometer med bensindrevne kjøretøyer og en og annen CO2-bombe av en middag. Du må gjerne ha et annet syn på det hele, men la det være ditt syn. Ingen sier at vi må være enige, men den ene parten synes å tvinge den andre til å spille det samme spillet.

Ditt største problem er at dette nettopp ikke er mitt personlige syn, siden jeg er ingen bigot som deg som bare sitter å synser ut av ideologi. Deriomot er dette noe fagmenn og nyeste klimaforskning prøver å dytte inn i alle egosentriske tjukkskaller.

Det handler om å kunne tilegne seg kunnskap og gå for opplysning kontra fornektelse. Du står med begge beina oppi sistnevnte, og bare du kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Ditt største problem er at dette nettopp ikke er mitt personlige syn, siden jeg er ingen bigot som deg som bare sitter å synser ut av ideologi. Deriomot er dette noe fagmenn og nyeste klimaforskning prøver å dytte inn i alle egosentriske tjukkskaller.

Det handler om å kunne tilegne seg kunnskap og gå for opplysning kontra fornektelse. Du står med begge beina oppi sistnevnte, og bare du kan gjøre noe med det.

Siden "skatter, avgifter og reguleringer" er svaret ditt på omtrent alt som finnes av problemer (så også dette) synes det som du som har en religiøs tilnærming til det hele. Jeg motstrider ikke hele klimaendringene (selv om du, som vanlig, ikke greier lese det man faktisk skriver og innbiller deg at jeg gjør nettopp det), men føler ikke for å ty til statlig maktmisbruk for å oppnå lavere utslipp.

Skjønt, om du antar at alle er like trege i topplokket som det du selv er skjønner jeg til en viss grad at du føler tvang er nødvendig. Så ille står det ikke til med befolkningen.

Lær deg å lese bokmål før du leker ordsmed.

Lenke til kommentar

Siden "skatter, avgifter og reguleringer" er svaret ditt på omtrent alt som finnes av problemer (så også dette) synes det som du som har en religiøs tilnærming til det hele. Jeg motstrider ikke hele klimaendringene (selv om du, som vanlig, ikke greier lese det man faktisk skriver og innbiller deg at jeg gjør nettopp det), men føler ikke for å ty til statlig maktmisbruk for å oppnå lavere utslipp.

Skjønt, om du antar at alle er like trege i topplokket som det du selv er skjønner jeg til en viss grad at du føler tvang er nødvendig. Så ille står det ikke til med befolkningen.

Lær deg å lese bokmål før du leker ordsmed.

Ååå det bunner i slemme staten igjen ja, den gjør at du ikke kan ta miljø og klima på alvor her sånn i tilfelle det kan generere noen avgifter som skulle tilsi noen ekstra kroner inn i fellespotten.... Det er så dumt at jeg vet ikke om jeg skal le eller bare fortsette å hulke i vei her.

Dere liberalistkomikere er så limt fast inni den trange boblen at ikke engang verdens ve og vel biter på, for å ikke snakke om mennesker og deres sjebner. Siden å gi blanke faen i CO2 og klima har nemlig konsekvenser. Men folk får klare seg sjøl, alle mot alle er den enkle kynikers løsning på dette også. Meg, meg meg.

Igjen, solidaritet er ikke en negativ selv om hjernevaskeren din fortalte deg dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ååå det bunner i slemme staten igjen ja, den gjør at du ikke kan ta miljø og klima på alvor her sånn i tilfelle det kan generere noen avgifter som skulle tilsi noen ekstra kroner inn i fellespotten.... Det er så dumt at jeg vet ikke om jeg skal le eller bare fortsette å hulke i vei her.

Dere liberalistkomikere er så limt fast inni den trange boblen at ikke engang verdens ve og vel biter på, for å ikke snakke om mennesker og deres sjebner. Siden å gi blanke faen i CO2 og klima har nemlig konsekvenser. Men folk får klare seg sjøl, alle mot alle er den enkle kynikers løsning på dette også. Meg, meg meg.

Igjen, solidaritet er ikke en negativ selv om hjernevaskeren din fortalte deg dette.

Jeg er fullt kapabel tl å ta miljø på alvor. Det er nettopp greia: jeg trenger ikke betale 5 kr ekstra for en liter bensin for å ta det ansvaret, selv om du later til å tro at verden faller sammen om ikke staten styrer dette med jernhånd. Og når fellespotten er betalt av fellesskapet er nettogevinsten null. Tvert imot er den negativ, da det koster å administrere det hele. Så dette "fellesskappjattet" du kommer rekende med kan du legge igjen et annet sted, da det ikke har noe med saken å gjøre. Det samme gjelder solidaritet. Solidaritet har aldri vært noe som kan påtvinges. Om noe er du solidarsk med deg selv når du tvinger gjennom denne "fellessolidariteten" - men da er du jo bare en simpel egoist som legger andre i lenker for å støtte noe du er for.

Men igjen, du kan ikke lese norsk, så jeg vet ikke hvorfor jeg gidder debattere med deg. Du greier ikke skrive en eneste post uten en stråmann (jeg har aldri sagt at jeg er noen form for klimaendringfornekter, ei heller neglisjererer jeg CO2'ens påvirkning på klima).

Hva med å komme seg ut av egen boble først? Du gjentar usannheter i håp om at det en vakker dag skal bli en vedtatt sannhet. Verden blir ikke 6000 år gammel uansett hvor mange ganger kristenfundamentalistene påstår det, heller - de snakker, som det, mot bedre vitende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For Thoto79 er dette ganske enkelt.

Bryr du deg om miljøet?

Stemmer MDG, Svar: BRA!

Stemmer noe annet enn MDG, Svar: "hykler, fornekter, masse andre skjellsord"

Om du skriver at du støtter klimapolitikk og du vil bidra til lavere utslipp har det ingenting å si så lenge du sier du ikke stemmer MDG. Åpenbart har MDG monopol på å bry seg om klima i landet, og alle andre hører ikke på forskerne. Jeg lurer på når MDG folk kommer til å innse at dette er noe av grunnen til at folk aldri kommer til å stemme på dem. Det er så ekstremt. De fleste folk er ganske vanlige mennesker.... Og det å skjelle folk ut er sjeldent en god måte å overbevise dem på. 

Liberale kan fint ha klimapolitikk. Det er ingenting i veien for at private selv kan ta initiativ og ansvar for klimaet og redusere utslipp uten at staten gjør noe. Det er jo mange som gjør slike ting allerede i dag. Jeg er ikke enig i det liberale synet. Jeg tror mennesker av natur er for egoistiske og uvillige(sier det ikke som en negativt ting) til at endringer vil skje tilstrekkelig raskt nok. Jeg tror statlige avgifter, avgiftskutt og tvang er nødvendig for fellesskapets beste. Har derimot ingen grunn til å si at du ikke bryr deg om miljøet. Jeg tror ikke måten du tror på vil fungere. 

Men åpenbart aksepterer ikke MDG alternativ miljøpolitikk. Deres måte er eneste måte, og alle andre bryr seg egentlig ikke. Det er slitsomt hva jeg har blitt kalt osv fordi jeg støtter streng miljøpolitikk, men ikke MDG. Er både sosialist og for streng miljøpolitikk, men kommer aldri i livet å stemme MDG. Det føles som å gi opp at det finnes noen fremtid for Norge. Da kan jeg like godt bare flytte utenlands da. MDG vil bra ting, men så ekstreme, intolerante folk som i tillegg ikke vet hva de driver med når de faktisk skal styre. Pluss at de mangler ekstremt mye konkret politikk. Bare ideologi og snakk. Masse planer for å stenge all inntekt og gi vekk alle pengene, ingen plan for nye penger.

Men de kommer til å lykkes da, etter et par tiår med det er det nok ikke mye foruten naturalbønder som klarer å leve i landet. ...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg antok at du var enig i mye av MDG's politikk men også uenig med en god del Lunaris.. og sånn tror jeg det må være for mange sånn politikk krigen mellom partiene er lagt opp her til lands, hvordan alle partier må prøve å appellere til så store og brede grupper som mulig for å smiske til seg flest mulig stemmer for å komme seg inn i regjering, uansett hvor selvmotsigende eller irrasjonell den politiske meningen måtte være. 

Lenke til kommentar

Det jeg er mest uenig med MDG i er deres fokus på å kutte. Alt skal bare kuttes. Hvor er planene for erstatningen? Jeg vil ha mer enn en vag setning om fornybar energi og teknologi. Jeg vil ha et parti som først og fremst har klare planer for å omstille Norge fra oljeeksportør til et land som kan leve av miljøvennlig teknologi, industri, energi noe lignende Tyskland i dag. Selvfølgelig bare mer miljøvennlig da. Og tyskerne gjør faktisk mye slike ting, selv om de og har irrasjonelle punkter (kutte atomkraftverk, som ikke forurenser, istedenfor å kutte kull)

MDG sin plan er liksom kutte for å nå målene, og etterpå lure på hva vi skal nå finne på å gjøre. Slik teknologi, kunnskap bygges ikke opp på en dag. Heller ikke 15 år. Sannheten er at om man kutter olje om 15 år, har vi absolutt ingenting å erstatte den med. Jeg skjønner at det må kuttes, og det vil bli vanskelig. Det er derimot forskjell på vanskelige tider og Venezuela. Jeg kommer aldri i mitt liv til å stemme for å krasje norges økonomi. Og Statoil kommer til å fly folk over til Oslo for å gjøre statskupp før noen lar MDG stenge alle kranene. 

Det er og slik at mye miljøvennlig kommer av forskning og industri. Hvor hadde solcellepanelene vært i dag uten kinesisk masseproduksjon? Kappløpet vi nå har fått for batterier og lignende er supert. Vi har mye kunnskap i Norge, vi har god utdanning, og jeg tror nordmenn er flinke og konkurransedyktige. Jeg tror vi kan gjøre mye for hele verden om vi virkelig satser på å fase ut olje med nye bransjer som igjen vil være til fordel for hele verden. 

Stikkordet her er fase ut, og ikke kutte alt for så å tenke på hva en skal gjøre etterpå. Så det er mitt store problem. Det er min viktigste sak, men jeg føler egentlig ingen partier har en god nok plan her. Partier som AP og H har planer, men de er langt ifra aggressive nok og det vil skje for sent. Vi må inn i klimakappløpet nå! Gjøre som kineserne. Alle går rundt for tiden og sier kineserne kommer til å bli rike på klima/miljø-vennlige produkter, men få er faktisk villige til å utfordre dem. MDG på den andre siden vil gjøre det, de bare har ingen planer for hva de i praksis faktisk vil gjøre, fordi de er så opptatt av å kutte og fortelle om ideologien sin. Jeg bryr meg ikke. Jeg liker jorden og. Jeg vil ha konkret handlingsplan.

I Kina trenger de ikke engang stemme for å ha smart regjering som tenker på miljøvennlig industri for fremtiden. I Norge så kan jeg ikke engang stemme på et slik parti. 

Bare sånn litt på siden. En annen ting med MDG er jo økologisk mat. Økologisk mat = mindre matproduksjon og mer matavfall siden det holder seg dårligere. Samtidig er det mange steder i verden som mangler mat. Er det ikke litt egoistisk å spise økologisk for egen samvittighet og aktivt minske mengden mat i verden når så mange sulter?

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri i mitt liv til å stemme for å krasje norges økonomi. 

Et radikalt parti som MDG kommer aldri til å få 51% ved et stortingsvalg, så det vil alltid være et mer rutinert parti i en koalisjon som modererer politikken deres. 

Det fine dog med denne typen miljøparti i et parlamentaristisk system er at de trekker politikken i en mer miljøvennlig retning. Så når feks. et parti sier: "Hei, skal vi bruke milliarder på å krige i et fremmed land?" så kan MDG si: "Hva om vi heller bruker pengene på å investere i miljøvennlig teknologi?" 

Eller: "Skal vi la dette gruveselskapet dumpe masse gift i denne fjorden?" kan MDG sette ned foten og si: "Ikke en god idé."

Så slapp av med denne MDG-noiaen, de kommer aldri til å få nok innflytelse til å kjøre Staten Norge i grøfta. Det blir kanskje litt dyrere å kjøre bil og være forbruker, men det er jo uansett ikke der lykken ligger. 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Yes, da er du som jeg antok enig i målet til MDG og en del av politikken deres. Jeg er også imot økologisk mat og jeg er imot småbønder som ikke er bærekraftig i et voldsomt terreng som i Norge, det er en ren utgiftspost som tar en del av budsjettet, som går til å betale ut for så å dumpe og brenne overflødig kjøtt og fordyrende grønnfor.

Vi trenger store effektive bønder, for det meste i det flate Sørlandet og Østlandet.. samt noe i Midtnorge. Jeg er også for GMO.

Kullkraft og olje er noe dritt, kjernekraft, vinn, vann, bølge og solkraft bør det satses hardt på.

Ferjer og logistikk over sjøen er noe dritt med dagens båter og deres råolje bruk, men like så helt nødvendig. Østblokk lastebiler er et rent helvete. Men her må vi prøve å påvirke våre handels partnere og finne løsninger både via land og vann så vi kan sette i bruk tiltak i takt med disse for å gå over til renere alternativer. 

Siviltrafikk bør bli helt borte i byene, dette bør bli så å si helt kollektivt, bedrifter og den tilhørende logistikken deres i byene bør bli el-basert. 

Men orker ikke politikk, det er så mye som irriterer meg over dagens system.. at man er gitt en håndfull med valg (6-7 desperate stemmekåte partier) der man er dømt til å like noe og hate noe hos dem alle, men så klart i variert grad uavhengig av hvilket parti du legger din støtte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...