Gå til innhold

NRKs Valgomat for 2017

104 stemmer

1. 1. Hvilket parti fikk du?

• RV
      5
    • SV
      2
    • AP
      19
    • SP
      8
    • MDG
      13
    • KRF
      2
    • V
      7
    • H
      19
    • FRP
      29

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

H - 71 %
FrP - 70 %
AP 65 %

"Staten bør kreve inn mer i skatter og avgifter for å ha nok til offentlige oppgaver."

Om staten krever inn for lite skatter og avgifter i forhold til hva man har definert som offentlige oppgaver, sier det seg selv at man må øke skattene. 

Ken i KRLE er et ikke-punkt for min del, det betyr ingenting for hva jeg stemmer. At det i det hele tatt er en sak i en "valgomat", forundrer meg. Om K'en vinner stemmer for KRF, har man det jaggu for godt i dette landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

70% enig med Venstre? Aldri i livet. 75% med H og 74% med FrP er også hinsides den enigheten jeg selv opplever jeg har med disse partiene generelt. Men sånne statistiske finurligheter kan vel dukke opp når en bare tar utgangspunkt i et svært begrenset antall spørsmål.

Hvilke spørsmål savner du?

Fikk selv

79% H

70% V

66% AP

Kommer nok mest sannsynlig til å stemme en av de.

Ken i KRLE er et ikke-punkt for min del, det betyr ingenting for hva jeg stemmer. At det i det hele tatt er en sak i en "valgomat", forundrer meg. Om K'en vinner stemmer for KRF, har man det jaggu for godt i dette landet.

Tror nok ikke K-en i seg selv vinner stemmer, men KrF vinner nok en del stemmer på at de generelt har flere såkalte kristne verdier. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hva som vektlegges i valgomaten, men om valgomaten vektlegger K-en like høyt som alle andre svar man ikke peker ut som kjernesaker, er det merkelig å ha spørsmålet med. Hele debatten rundt K eller ikke K er en kuriositet.

Lenke til kommentar

Problemet med undersøkelsen er at den naturlig nok konsentrerer seg om forskjellene mellom partiene, hvilket er problematisk for de av oss som er uenige med (endel av) de 99% av tingene som partiene er skjønt enige om.

Mener du at det gjør valgomaten dårlig? Skal det lages en valgomat som skal tilpasses et ekstremt mindretall av befolkningen, og da på bekostning av 99+% av befolkningen?

Jeg tror virkelig at dere som er i en av de "ekstreme"(ikke tolk det negativt) ytterkantene politisk sett vet det godt nok selv og klarer dere fint uten dette.

Nå har ikke jeg lest hva som vektlegges i valgomaten, men om valgomaten vektlegger K-en like høyt som alle andre svar man ikke peker ut som kjernesaker, er det merkelig å ha spørsmålet med. Hele debatten rundt K eller ikke K er en kuriositet.

Da velger du at du ikke bryr deg? Så blir det ikke en sak som har noen innvirkning på ditt resultat i det hele tatt? Endret av Nimrad
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med undersøkelsen er at den naturlig nok konsentrerer seg om forskjellene mellom partiene, hvilket er problematisk for de av oss som er uenige med (endel av) de 99% av tingene som partiene er skjønt enige om.

Mener du at det gjør valgomaten dårlig? Skal det lages en valgomat som skal tilpasses et ekstremt mindretall av befolkningen, og da på bekostning av 99+% av befolkningen?

Jeg tror virkelig at dere som er i en av de "ekstreme"(ikke tolk det negativt) ytterkantene politisk sett vet det godt nok selv og klarer dere fint uten dette.

Da velger du at du ikke bryr deg? Så blir det ikke en sak som har noen innvirkning på ditt resultat i det hele tatt?

Han har da vitterlig rett i at en valgomat som utelukkende fokuserer på forskjellene mellom de nåværende stortingspartiene ikke gir et godt bilde av den reelle enigheten man har med den politikken som ønskes ført av det enkelte parti. Sett man hadde statements av typen "velferdsstaten kan med fordel avvikles", "privat eiendomsrett bør forbys", hvordan ser da bildet ut? Det er ikke noen vits å late som at sosialdemokrat X er rykende uenig med sosialdemokratisk parti Y når man velger sakene slik at det skal oppstå steile fronter. Bottom line er at en sosialdemokrat er enig i 90+% av både pengebruk og filosofi til samtlige av partiene, men at man her galant hopper over disse spørsmålene hvor det er liten spredning mellom partiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

H - 71 %

FrP - 70 %

AP 65 %

"Staten bør kreve inn mer i skatter og avgifter for å ha nok til offentlige oppgaver."

Om staten krever inn for lite skatter og avgifter i forhold til hva man har definert som offentlige oppgaver, sier det seg selv at man må øke skattene. 

Hmmmmm, å fjerne denne religiøse indoktrineringen av barna våre i offentlig regi var ett av de desidert viktigste punkt for min del... så tydelig at vi alle er forskjellige, og godt er sikkert det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne testen, og hvilket parti får dere?

Fikk FrP etterfulgt av Høyre og KrF, i grunn som jeg regnet med.

Synes generelt slike valgomater er for enkle med få spørsmål og uten noen skikkelig rangering av hjertesaker. Skulle også gjerne sett spørsmål om syn på ekteskap, abort og slike verdispørsmål samt syn på velferdsstaten og kutt i offentlig sektor som vil bli mer og mer viktig fremover.

Endret av TheChubbyOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har da vitterlig rett i at en valgomat som utelukkende fokuserer på forskjellene mellom de nåværende stortingspartiene ikke gir et godt bilde av den reelle enigheten man har med den politikken som ønskes ført av det enkelte parti. Sett man hadde statements av typen "velferdsstaten kan med fordel avvikles", "privat eiendomsrett bør forbys", hvordan ser da bildet ut? Det er ikke noen vits å late som at sosialdemokrat X er rykende uenig med sosialdemokratisk parti Y når man velger sakene slik at det skal oppstå steile fronter. Bottom line er at en sosialdemokrat er enig i 90+% av både pengebruk og filosofi til samtlige av partiene, men at man her galant hopper over disse spørsmålene hvor det er liten spredning mellom partiene.

Er dette ett forsøk på å ro seg stille vekk ifra det nedslående resultat man fikk i fanget som vitner om at man er en FRP`er?

Ser den ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...