Gå til innhold

Hvorfor er det så få som pruter i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Det er vel common knowledge at man ikke pruter på dagligvaren. Det gjør man jo heller ikke i "pruteland". Men at man pruter på bruktbilen, eller spør om en bedre pris når man kjøper tre elgpølser i stedet for en hos slakteren på "markedet" er jo helt normalt, også i Norge.

Flageborg skriver som sant er: pruting er kultur, men ikke i Norge..

Merk ordet "kultur", uten "u" foran.

Lenke til kommentar

Wow, dette virker så gøy og produktivt.

Jeg tror du glemmer det faktum at i "pruteland" så har de oftest markeder og slik, og du i høyeste grad pruter på alt du kjøper. Du pruter dagen lang på alt. Se til USA, Amazon går i 0. Selv om du ikke kan prute der så tjener de altså ikke penger. Fordi de selger ting billig i utgangspunktet. Og du slipper å prute i 2 minutter på hver. eneste. ting. du. kjøper.

Har du lyst å prute på playstation spillet, eller har du lyst til å, jeg vet ikke, spille det?

Pruting er ukultur fordi det finnes gode måter til å regulere pris som ikke inneholder pruting. Og gjett hva? For deg som kunde betyr det at du får samme pris, bare uten prutingen. Hvor tror du det er billigst å handle i Kina? Det er jo på nettet, hvor du ikke har pruting. Så du får lavere pris, slipper pruting, og får det levert hjem. Så når du da har butikker med nettpris, hvem fant da ut at pruting var så bra? Pruting er bare et svar på at folk prøver å lure deg. Kan jeg og minne på at butikker som Coop Øst (Oslo-området) f.eks går i minus til tross for økning i salg? Så de er populære og folk kommer dit, men de har ikke høye nok priser til at de går i pluss. Garantert ingen pruting der. Likevel vil noen altså ha marked stil der en går rundt og pruter på alle varer. Og forventer altså at de skal få bedre pris. Kan love at det eneste du hadde fått er mindre fritid. Virkelig det eneste. Og det er derfor nordmenn ikke liker pruting. De vil ha fritid. Om andre folk vil bruke flere timer per uke på pruting og tro de sparer et par øre så får de lov til det. Problemet er at etter du kjøpte den vannflasken f.eks så har du mye prutetid å ta igjen.

Det å si noe koster mindre et annet sted. Få en bedre pris fordi du kjøper mye, eller en pakke et sted osv er annerledes. 

Lenke til kommentar

Fordi staten vil at folk flest skal være lette å lede. Vi skal ikke bli spekulanter. Noen blir det uansett, men hovedsaklig er vi alle som sauer. På én måte er det bra, det blir trygt og fint, men ingen ser egentlig hvor mye penger som generéres av at så mange holder seg på matta konstant. Og dét tjener spekulantene svært godt på.

Derfor er jeg enig, økonomi burde være fag i barne- og ungdomsskolene.

Innlegget ditt gir ingen mening for meg. Spekulanter? Staten? 

Anonymous poster hash: 659df...ab2

Vet du ikke hva spekuléring er? Vet du ikke hva lærdom er? Hva var vanskelig å forstå med det jeg skrev??

Spekulanter gjør alt de kan for å tjene mest mulig selv. Konforme mennesker aksepterer alt i den tro at selger har gjort forarbeidet og funnet ut den beste prisen for begge. Vi lærer ikke en dritt om å forhandle i skolen, derfor blir de fleste mennesker konforme mennesker, med tanke på økonomi.

Var dét lettere?

Lenke til kommentar

Har jobbet som selger i større el-kjede i noen år. Det hendte at folk pruta, men det var sjeldent - og som oftest folk fra midtøsten. Husker det var et par mennesker som "truet" med å forlate butikken om de ikke fikk varen til foreslått pris, og da lot jeg dem like gjerne gå (dette skjedde også på annonserte varer, som er tapsvarer i utgangspunktet). 

På Finn opplever jeg folk pruter selv om jeg priser varen godt under tilsvarende varer. De gidder jeg ikke å svare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pruting er likestilt med tips (i mine øyne), begge er en uting da varen skal koste det samme for alle og servitøren skal ikke være avhengig av tips for å overleve

Pruter du ikke i land hvor det er prutekultur så blir du scammet

Tipser du ikke i land hvor de har tipsekultur så blir du lynsjet

Lenke til kommentar

Jeg pruter alltid, unntaket er dagligvare sjapper siden de som sitter i kassen ikke mulighet til å gi rabatt.

Siste handel jeg gjorde sparte jeg foreldrene mine 1000.- på en tv som var utstillingmodell som allerede var nedsatt 800.- under laveste pris på prisjakt/prisguide, det tok meg 10 minutter men det er bra times betaling.

Lenke til kommentar

1: De ansatte kan veldig ofte ikke gi deg bedre priser, fordi det kan eller vil koste dem jobben.

2: Du kan prute på:

Lån:
-Forbrukslån: Det finnes alltid bedre rentebetingelser
-Huslån: Bankene kan gi lavere rente enn det de gir dem som ikke ber om bedre rente
-Billån: Du kan bare true med å bytte bank

Forsikring:
-Bare ring dem og be om en bedre avtale, eller true med å bytte

Abonnementer;
-Mobil: Bytt leverandør fra Telenor eller NetCom via internett, og telefonselskapet vil ringe deg for ta deg med på en pruterunde
-Internett: Bytt leverandør via internett, og internettselskapet vil ringe deg for å ta deg med på en pruterunde
-Strøm: Undersøk hvilke avtaler som finnes hos andre selskaper, og ring kundestøtte

Forretninger som selger elektro:
-Elektrosjappene er håpløse når det kommer til pruting: Du kan raskt spare mange tusenlapper på kjøp til 5000 til 10 000 kroner, om du kaster bort nok av selgerene sin tid en travel dag, eller du stiller nok spørsmål om pris og billigere alternativer

Generelle forretninger:
-Daglig leder ved matvareforretninger kan gi deg avtaler på gårsdagens brød og bakst;
De sparer penger på å ikke fylle opp bosspann med brød;
Bakst alene krever et par ekstra tømminger i måneden, hvis ikke gårsdagens bakst blir gitt bort.
Gårsdagens oppvarmede mat kan kjøles ned, og dersom de kaster den kan de gi den bort, eller de kan selge den til halv pris, kald, dersom de ikke ønsker å gi den bort kald dagen etter.

Bruktforretninger:
-HAH.

...

Klesforretninger:
-Du har en sjanse om du snakker med daglig leder.
...jeg byttet en gang en bukse til 700 kroner inn i klær for 1500 kroner, fordi daglig leder synes at jeg var kjekk.
*Sukk*
*Mimre*

---

For dem som ikke forstår poenget med at enkelte selgere gir bedre priser:
Selgere med stillingstittel "selger", har ikke som jobb å drive dank fram til kunder stiller spørsmål:
Jobben deres er å overfalle potensielle kunder før deres konkurrenter -- de andre selgerene -- kan få klørne i dem, og selge noe innen neste verdifulle (pent antrukne, tydelig oppegående og tilsynelatende autoritære/snobbete) kunde ankommer, for å rakke opp høyest mulig fortjeneste:
Innpris inkludert frakt: 7000 kroner.
Utpris inkludert bamsemums: 11000 kroner.
Hvis de klarer å tape varen fast til deg og sparke deg ut bakdøren til 9500 kroner i løpet av 5 minutter, så griper de anledningen på en travel dag, fordi de kan komme seg videre til en ukritisk person som kjøper samme vare til 11 000 kroner raskere;
Fortjeneste er fortjeneste, og de beste selgerene dumper prisene når de må, og prakker på deg en returnert vare i som ble returnert etter 29 dager i stedet for å gi deg en helt ny vare som straff for at du ikke kjøpte varen till full pris, meeeeeeen.

Situasjonen er vinn-vinn.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Abonnementer;

-Mobil: Bytt leverandør fra Telenor eller NetCom via internett, og telefonselskapet vil ringe deg for ta deg med på en pruterunde

-Internett: Bytt leverandør via internett, og internettselskapet vil ringe deg for å ta deg med på en pruterunde

-Strøm: Undersøk hvilke avtaler som finnes hos andre selskaper, og ring kundestøtte

Forretninger som selger elektro:

-Elektrosjappene er håpløse når det kommer til pruting: Du kan raskt spare mange tusenlapper på kjøp til 5000 til 10 000 kroner, om du kaster bort nok av selgerene sin tid en travel dag, eller du stiller nok spørsmål om pris og billigere alternativer

Det blir vel snart (viss det ikkje er tredd i kraft allereie?) forbode  for bedrifter å ringa for å vinna tilbake kunder som byttar abonnement til ein annan leverandør.

Eg kan stadfesta at telefonseljarar ofte kan gi betre tilbod enn dei offisielle prisane. Har til dømes opplevt at Telenor har ringt og tilbydd gratis modem og det eine og det andre for å bli kunde hos dei. Eit selskap der ein kompis jobba hadde visst litt problem med seljarar som gav "altfor gode" tilbod.

Ein kan ofte pruta i (fysiske) elektrobutikkar, men ein får vel litt av den same effekten av å sjekka prisar og handla der det er billigst.

Lenke til kommentar

Se på Red Frostraven sitt eksempel. Det finnes butikker som han nevner der. Der de har selgere som kan gi slik. Nå tenk i forhold til hans eksempel. Det bygger jo på å selge billig til en og annen sånn at selger kan komme videre til neste fultbetalende kunde. Nå, tror folk virkelig at om alle prutet på prisen, så vil alle bare kunne betale mindre? Når du da vet at den kunden som betaler 11.000 aldri kommer. Da vil nødvendigvis ingen kunne få den for 9500 kr, for da måtte han solgt alt til 9500 kr. 

Så folk som liker å prute: Det at nesten ingen gjør det er fordel for dere. Fordi når en som faktisk gjør kommer, så kan dere gjerne få det litt lavere likevel. Hvis alle gjør det kommer det retningslinjer osv.

Lenke til kommentar

Noen butikker særlig rettet mot næring er gjerne listeprisen ren fantasi, kjøper man uten god avtale blir det latterlig, kjøper nå og da noe koblingsbokser, listepris ca 500, jeg betaler 120.... Handle uten pruting? Tror ikke det..

Lenke til kommentar

Slik vi har det er mer effektivt og mer rettferdig. De innadvendte og konfliktsky får omtrent samme priser som brautende mestermanipulatorer. Vi kaster ikke bort tiden, samtidig stenger vi ikke helt for pruting i situasjoner der det kan være hensiktsmessig, som ved storhandel og bruktkjøp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...