AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 En kamerat sier han flere ganger har klart å prute ned prisen på alt fra TV-er til vaskemaskiner. Hvorfor er det så få som pruter i Norge? Vet vi rett og slett ikke at det er mulig, eller er vi bare redde for å bli oppfattet som frekke hvis vi ikke godtar prisen på lappen? Anonymous poster hash: 659df...ab2 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 fordi kulturen her ivertfall tradisjonelt har vært en ærlig, protestantisk kristen kultur, og da er det man sier man vil ha for en vare, den prisen man er villig til å selge for. ærlig handel uten noe lureri. og det er jo en av de fine tingene ved norge, at man slipper det der. 8 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 fordi kulturen her ivertfall tradisjonelt har vært en ærlig, protestantisk kristen kultur, og da er det man sier man vil ha for en vare, den prisen man er villig til å selge for. ærlig handel uten noe lureri. og det er jo en av de fine tingene ved norge, at man slipper det der. Det er da ikke uærlig å prute! Det er da ingen selvfølge at vi skal la butikkene styre showet bare fordi vi er et kristent land! Anonymous poster hash: 659df...ab2 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 fordi kulturen her ivertfall tradisjonelt har vært en ærlig, protestantisk kristen kultur, og da er det man sier man vil ha for en vare, den prisen man er villig til å selge for. ærlig handel uten noe lureri. og det er jo en av de fine tingene ved norge, at man slipper det der. Det er da ikke uærlig å prute! Det er da ingen selvfølge at vi skal la butikkene styre showet bare fordi vi er et kristent land! Anonymous poster hash: 659df...ab2 det er smålig, for hvis jeg legger en vare ut til salg, så er den "ferdig pruta", dvs den som kjøper, gjør et godt kjøp til en pris jeg synes er høy nok til at jeg vil selge det. kommer det da en og pruter, så blir jeg småirritert. prutekultur bunner i uærlighet hos begge sider, enten hos en som prøver å flå folk med alt for høye priser, eller en kjøper som ser etter en som er desperat nok etter noe lommerusk til å gi ham en ting nesten gratis. 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Vil den økte influksen av mennesker fra prutekulturer føre til at pruting blir mer vanlig i Norge i fremtiden? Anonymous poster hash: 659df...ab2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Det jeg misliker med prutekultur er at man må bruke veldig lang tid på å prute. Tid man kunne brukt på andre ting. Men jeg er god til å prute, så jeg får ofte bedre pris enn folk flest. Sånn sett tjener jeg på det. Anonymous poster hash: 659df...ab2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Fordi staten vil at folk flest skal være lette å lede. Vi skal ikke bli spekulanter. Noen blir det uansett, men hovedsaklig er vi alle som sauer. På én måte er det bra, det blir trygt og fint, men ingen ser egentlig hvor mye penger som generéres av at så mange holder seg på matta konstant. Og dét tjener spekulantene svært godt på. Derfor er jeg enig, økonomi burde være fag i barne- og ungdomsskolene. Innlegget ditt gir ingen mening for meg. Spekulanter? Staten? Anonymous poster hash: 659df...ab2 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 det er smålig, for hvis jeg legger en vare ut til salg, så er den "ferdig pruta", dvs den som kjøper, gjør et godt kjøp til en pris jeg synes er høy nok til at jeg vil selge det. kommer det da en og pruter, så blir jeg småirritert. prutekultur bunner i uærlighet hos begge sider, enten hos en som prøver å flå folk med alt for høye priser, eller en kjøper som ser etter en som er desperat nok etter noe lommerusk til å gi ham en ting nesten gratis. Du har tydeligvis ikke vært så mye på Finn. Du er vel kanskje også av typen som taper hundretusener av kroner fordi du er "tro og ærlig" mot banken din? Både banken og butikken driter i deg, så hvorfor skal du være tro mot dem? jeg kan ikke huske jeg har prutet noen gang - somregel har jeg en viss orientering om hva et produkt BØR koste, dvs koster hos andre - og da drar jeg heller til han som selger det billigere og kjøper der - uten å prute. Det du nevner der er jo indirekte pruting. Skal vi snakke smålig så er det mer smålig å la en butikk gå konkurs fordi man lar vær å handle der fordi prisene er for høye fordi man ikke pruter. Jeg har prutet med argumentet om at prisen er lavere hos konkurrenten, men jeg vil gjerne støtte dere så hvis dere kan gi meg samme pris så vil jeg heller kjøpe her. Det er langt fra smålig å prute, men det er smålig å forvente at andre skal være villige til å gjøre alt man spør om. Verden ville vært et dårligere sted om ingen prutet, pruting er et tegn på et fritt samfunn der man aksepterer hverandre og gir hverandre en sjanse. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Har butikkansatte i Norge fullmakt til å gi etter for prutekunder? Anonymous poster hash: 659df...ab2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Det jeg misliker med prutekultur er at man må bruke veldig lang tid på å prute. Tid man kunne brukt på andre ting. Men jeg er god til å prute, så jeg får ofte bedre pris enn folk flest. Sånn sett tjener jeg på det. Anonymous poster hash: 659df...ab2 Tid har man nok av. Penger derimot må voktes vel for ellers er de borte før man aner det. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Har butikkansatte i Norge fullmakt til å gi etter for prutekunder? Ja og nei. En sjef kan gi ansatte tillatelse til å godta pruting, men det er ikke en spesiellt vanlig praksis i Norge. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Har prutet noen ganger, men da argumenter jeg med ting som er til fordel for begge parter. Skulle kjøpe en kontroll til en Nintendo Wii engang, spurte om de kunne pakke den inn siden det var en gave. Da jeg ble henvist til en selvbetjent pakkebenk så sa jeg bare at jeg syns jeg kan få en bedre pris siden jeg må ordne det selv (underforstått at i den andre butikken koster kontrollen det samme OG de pakker inn for deg). Da fikk jeg 10% avslag. Du kjøper aldri en utstillingsmodell av elektroprodukter eller møbler i en butikk uten at du får avslag. Men her bruker butikken vanligvis å gi uten å at du må spørre. Prøver du ikke å forhandle pris på en bruktbil så ender du opp med å betale mer enn du må. Men her er det faktisk lettere å få gjennomslag for å få med nye dekk til en verdi av f.eks. 4000 enn å få 4000 i avslag på bilkjøpet fordi dekkene koster selger mindre enn 4000, men for deg er dem verdt 4000. I byggevareforretninger kan du enkelt forhandle pris hvis du skal handle litt. Har du tenkt å pusse opp for 200 000, så sier du det. Da kan de lettere gi deg "rett" pris utifra hvor mye du blir å bruke. Generelt så kommer du langt hvis du kan tilby en gulrot av noe slag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Pruting er nok ikke så vanlig på butikker i norge. Men når det kommer til bilkjøp, campingvogn, salg av brukte eiendeler osv. er det nok my pruting. Pruting er hverken smålig eller uerlig. Når jeg skal selge en vare vil jeg jo såklart ha så mye som mulig for den. Dersom kjøper ikke er interessert i å betale gitt pris kan han prute og vi kan kanskje bli enig om pris. Så pruting har ingenting med å lure til seg en ekstra hundrelapp, men å komme fram til en pris som kan gjennomføres både av kjøper og selger. The market is the market. Sånn er det og sånn har det alltid vært. Endret 8. juni 2017 av Slettet-YQ8U8xbZ Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Når butikker opererer med faste priser så er det ikke fordi de er "ærlige", men fordi de har funnet ut at det er mer lønnsomt. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Pruting er nok ikke så vanlig på butikker i norge. Men når det kommer til bilkjøp, campingvogn, salg av brukte eiendeler osv. er det nok my pruting. Pruting er hverken smålig eller uerlig. Når jeg skal selge en vare vil jeg jo såklart ha så mye som mulig for den. Dersom kjøper ikke er interessert i å betale gitt pris kan han prute og vi kan kanskje bli enig om pris. Så pruting har ingenting med å lure til seg en ekstra hundrelapp, men å komme fram til en pris som kan gjennomføres både av kjøper og selger. The market is the market. Sånn er det og sånn har det alltid vært. da har du en annen definisjon av pruting enn meg.. prutekulturer finner du særlig i fattige land ... dra til afrika.. svart mann hopper inn i en drosje og skal til flyplassen.. "yessir that will be 5 rand" ..... hvit mann med europeisk aksent hopper inn i samme drosjen og skal til samme flyplassen 2 timer senere .. "yessir that will be 30 rand" da er du i prute-land .... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Pruting er nok ikke så vanlig på butikker i norge. Men når det kommer til bilkjøp, campingvogn, salg av brukte eiendeler osv. er det nok my pruting. Pruting er hverken smålig eller uerlig. Når jeg skal selge en vare vil jeg jo såklart ha så mye som mulig for den. Dersom kjøper ikke er interessert i å betale gitt pris kan han prute og vi kan kanskje bli enig om pris. Så pruting har ingenting med å lure til seg en ekstra hundrelapp, men å komme fram til en pris som kan gjennomføres både av kjøper og selger. The market is the market. Sånn er det og sånn har det alltid vært. da har du en annen definisjon av pruting enn meg.. prutekulturer finner du særlig i fattige land ... dra til afrika.. svart mann hopper inn i en drosje og skal til flyplassen.. "yessir that will be 5 rand" ..... hvit mann med europeisk aksent hopper inn i samme drosjen og skal til samme flyplassen 2 timer senere .. "yessir that will be 30 rand" da er du i prute-land .... Nei det du nevner her er ikke pruting, det er uerlig prising eller svindel. Se definisjon Endret 8. juni 2017 av Slettet-YQ8U8xbZ Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Det er jo i land der man har uærlige priser og vil svindle folk at folk må prute mye. Det at vi slipper å prute i Norge er jo et stort pluss. Akkurat som tip på resturanter. Et stort ork med å finne ut hvor mye man burde betale, selv om man egentlig bare syns det var ok eller ikke så bra. Det med bank er ikke pruting. Det er å finne billigste alternativ. Det er slik markedet fungerer. Du finner billigste alternativ og kjøper det. Det fungerer og veldig fint til å få ned prisene. Vi trenger ikke pruting. Det er bare ekstra slitsomt og noe en må ty til om prisene overalt er uærlige. Du kan få bedre pris om du har en grunn til det i Norge, men jeg kan love om at alle skulle dra på elkjøp og prute på alle butikkpriser så hadde de sagt nei. Og lykke til med å gå på Kiwi å be om 1 kr avslag på bananene f.eks. I andre land gjør de det. Du må prute for å få den egentlige prisen. I Norge har de den egentlige prisen i utgangspunktet. Fordi vi gidder ikke å bruke 1 time på å prute når vi skal på fredagshandel. Liksom, folk har bedre ting å gjøre på. Muslimer betaler ikke rente, fordi det er imot religionen deres. Det har ingenting med at de er gode å prute........ Og dess mer du kan prute, dess mer uærlige og dess mer prøver fyren som selger å svindle deg. 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Når du pruter mener du at prisen på en vare ikke er verd pengene FOR DEG. Selger vil jo alltid prøve å få den prisen han mener er rett for sitt produkt, og på samme måte vil kjøper prute for å få det til prisen han mener produktet er verdt. Men som jeg skrev tidligere: The market is the market. ...som for en grådig selger altid er høyest mulig - den typen som hvis han kunne ta samme hektopris for en sekk poteter som en tilsvarende sekk med heroin går for på gata så ville han gjort det - fordi du er desperat nok etter de potetene til å betale den prisen, og da utnytter selgeren kjøperes desperasjon.. og derfor må kjøper prute. det ligger i seg selv at det er en ukultur. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Det er prutekulturtankegang. I kulturer uten pruting regner du med at de setter en pris som er bra for dem selv. Og det at i land med pruting så selges ting lavere har jeg omtrent 0.0001% tro på. De bare starter høyere, og så prutes det til de er på samme nivå uansett. Finnes alltid noen som selger dyrere enn andre i landet. Og da kan du si "X selger til den prisen" og da kan du få det. Ofte må du derimot bare kjøpe hos den andre. Så at det skal bli så billigere om alle går over pruting når mange ikke matcher hverandre engang er vel heller høyst tvilsomt. Det eneste du oppnår er at alle skriver høyere priser enn de tar, og så må du bruke tid hver gang du handler på å prute....Kalles innefektivitet her i nord. Andre liker gjerne å jobbe ekstra lenge, men gjøre samme mengde jobb. Folk her i nord derimot foretrekker at det skal være kjapt å bare dra å kjøpe noe, ikke bruke unødvendig tid på ting. Og hvordan fungerer pruting med nettbutikker? Håpløst konsept i en moderne effektiv verden. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Jeg tror om du tar en undersøkelse ville de aller fleste nordmenn si at pruting er et negativt ladd ord. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå