AnonymDiskusjon Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Hei! Hvor lenge vil et menneske klare seg uten mat og vann? Har tidligere klart meg 6 døgn uten noe inntak av mat eller væske. Fikk ikke symptomer på dehydrering. Kan man klare seg 1-2 uker uten mat og vann? Var på legevakta etter 6 døgn men ble sendt hjem. Anonymous poster hash: 23aa4...82e Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 The maximum time an individual can go without water seems to be a week — an estimate that would certainly be shorter in difficult conditions, like boiling heat. The week limit is based on observations of people at the end of their lives, when food and water intake has been stopped, Randall K. Packer, a professor of biology at George Washington University told Maggie Fox of NBC News last year. However, one week is a generous estimate. Three to four days would be more typical. "You can go 100 hours without drinking at an average temperature outdoors," Claude Piantadosi of Duke University told Fox. "If it’s cooler, you can go a little longer. If you are exposed to direct sunlight, it’s less." 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Dette testes daglig på kreftpasienter. De lever lengre enn du tror, men fy faen for en måte å dø på. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Mat er irrelevant da man lever lengre hvis man ikke spiser noe etter man går tom for vann. Mat med lavt vanninnhold selvfølgelig, f.eks. et stykke kjøtt eller brød. Lenke til kommentar
Sophiexdx Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Dette testes daglig på kreftpasienter. De lever lengre enn du tror, men fy faen for en måte å dø på. Hva er gjennomsnittlig levetid? Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Hei! Hvor lenge vil et menneske klare seg uten mat og vann? Har tidligere klart meg 6 døgn uten noe inntak av mat eller væske. Fikk ikke symptomer på dehydrering. Kan man klare seg 1-2 uker uten mat og vann? Var på legevakta etter 6 døgn men ble sendt hjem. Anonymous poster hash: 23aa4...82e Har du "Josef Fritzl"-planer eller noe? Hvorfor lurer du på dette? 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Dette testes daglig på kreftpasienter. De lever lengre enn du tror, men fy faen for en måte å dø på. Hva er gjennomsnittlig levetid? Med eller uten behandling? Lenke til kommentar
Sophiexdx Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Hei! Hvor lenge vil et menneske klare seg uten mat og vann? Har tidligere klart meg 6 døgn uten noe inntak av mat eller væske. Fikk ikke symptomer på dehydrering. Kan man klare seg 1-2 uker uten mat og vann? Var på legevakta etter 6 døgn men ble sendt hjem. Anonymous poster hash: 23aa4...82e Har du "Josef Fritzl"-planer eller noe? Hvorfor lurer du på dette? Hmm. Eksperiment Lenke til kommentar
Sophiexdx Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Dette testes daglig på kreftpasienter. De lever lengre enn du tror, men fy faen for en måte å dø på. Hva er gjennomsnittlig levetid? Med eller uten behandling? Uten behandling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 På et visst tidspunkt stopper de all behandling og lar pasienten ligge der og visne bort. Fullstendig umenneskelig, men helt etter boka. De får morfin, men ikke nok til å drepe dem. Lenke til kommentar
Sophiexdx Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 På et visst tidspunkt stopper de all behandling og lar pasienten ligge der og visne bort. Fullstendig umenneskelig, men helt etter boka. De får morfin, men ikke nok til å drepe dem. Men et menneske som ikke har kreft, hva ligger levetiden på da ca? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Jeg har ikke noen stor statistikk, men jeg har sett folk ligge 3-4 dager, og da snakker vi om mennesker som var svært syke da behandlingen ble avsluttet. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) På et visst tidspunkt stopper de all behandling og lar pasienten ligge der og visne bort. Fullstendig umenneskelig, men helt etter boka. De får morfin, men ikke nok til å drepe dem. De stopped å gi min far mat fordi det bare førte til flere plager for han. Han fikk flytende føde til å begynne med, men etterhvert klarte han ikke å ta til seg føde, som igjen bare førte til mere smerter for han. Kreft er jævlig og umennesklig, men den pleien han fikk på sitt siste var fantastisk. Feil bruk av ord, men folk skjønner nok hva jeg mener. Endret 8. juni 2017 av TheKims 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Det finst ikkje noke fasitsvar, det kjem ann på omstendigheitene. Typiske ting som påvirker er som nevt temperatur i omgivelsene, grad av fysisk aktivitet og om ein sluttar å ete eller ikkje. Graden av hydrering før ein mister tilgangen til drikke vil selvsagt også være av betydning. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Det finst ikkje noke fasitsvar, det kjem ann på omstendigheitene. Typiske ting som påvirker er som nevt temperatur i omgivelsene, grad av fysisk aktivitet og om ein sluttar å ete eller ikkje. Graden av hydrering før ein mister tilgangen til drikke vil selvsagt også være av betydning. Men om en snur på flisa, så trodde jeg det stillet seg slik at dersom man har tilgang på jevnlig drikke, så kan en strekke strikken ekstra langt uten føde. Da begynner kroppen på en rekke selvbergelsesrutiner. Den eter deg til slutt sakte opp, for å ta vare på hjernen best mulig. Uten hjerne = game over. Det er kun hjernen som kan komme opp med en brilliant sluttidé på hva en kan finne på for å berge livet. I slike tilfeller vil nok det å få oppsøkt en eller annen oppmerksomhet i fra folk som kan tilkalle bergnings- og legemannskap det det er nytte i. Om du må åle deg noen kilometer i håp om å bli spist av en flokk ulv eller komme i synet til mennesker nær sivilisasjon, så er det en bevisst handling som hjernen må sørge for at du tar. Husker jeg så en TV-dokumentar om en eller annen fyr som knakk et eller annet og ble liggende i et kjølig grottesystem. Tiden det tok før redningsmannskap lette ham opp og fikk berget han husker jeg ikke i farten. Men trodde det var mye lenger enn kun 1 uke en snakker om. Husker ikke alle forutsetningene som var tilstede der. Endret 9. juni 2017 av G Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Men om en snur på flisa, så trodde jeg det stillet seg slik at dersom man har tilgang på jevnlig drikke, så kan en strekke strikken ekstra langt uten føde. Da begynner kroppen på en rekke selvbergelsesrutiner. Den eter deg til slutt sakte opp, for å ta vare på hjernen best mulig. Uten hjerne = game over. [...] Husker jeg så en TV-dokumentar om en eller annen fyr som knakk et eller annet og ble liggende i et kjølig grottesystem. Tiden det tok før redningsmannskap lette ham opp og fikk berget han husker jeg ikke i farten. Men trodde det var mye lenger enn kun 1 uke en snakker om. Husker ikke alle forutsetningene som var tilstede der. Det stemmer nok godt det. Ved sult vil kroppen ha muligheit for å gå inn i sparemodus og kan klare seg svært lenge, særlig dersom ein held seg hydrert. Typisk så seier ein at ein kan overleve tre veker utan mat så lenge ein har tilgang på vatn, antageligvis lenger om ein klarer å spare energi. Og enda lenger igjen dersom ein får til å ta i seg noke næring. I eit grottesystem vil det f.eks. kanskje være mulig å finne litt planter og insekt som ein kan få i seg litt næring frå. Ein typisk tommelfingerregel for mennesklige overlevelsesevner er 3-gangen. Altså at eit menneske kan overleve: 3 minutt utan luft, som ved drukning. 3 timar utan varme, alternativt skjul for ekstremvær. 3 dager utan vatn. 3 veker utan mat, men med vatn. Det finnes også ein utvida regel som seier at ein kan overleve 3 sekund utan blodomløp som ved halshøgging, og 3 månedar utan mennesklig kontakt før ein blir gal, men dette er ikkje allment aksepterte sanheiter). Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) 3 mnd. uten menneskelig kontakt før man blir gal (minner om Tom Hanks sin rolle i Cast Away det) Er det lett å bli frisk i fra en slik sinnstilstand igjen? Endret 9. juni 2017 av G Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Har ingen anelse, regner med at det er svært personavhengig også. Finnes flere eksempler på folk som har blitt isolert i lang tid og som har klart seg helt fint etterpå. Ein anna ting er at ofte er det nok seinskadene av at det er traumatisk å f.eks. bli stranda på ei øde øy som er det folk slikter med i ettertid, ikkje nødvendigvis kun ensomheita. Vi har eksempler som den japanske soldaten Hiroo Onoda som fortsatte å krige i andre verdenskrig heilt fram til 18 desember 1974 https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroo_Onoda Han hadde riktignok ikkje vært åleine heile tida, men siste personen frå troppens hans døde i oktober 1972, noke som betyr at Onoda var åleine i 2 år og 2 månedar. Han klarte seg vistnok heilt fint i åra etterpå fram til han døde i 2014. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Svar 2-12 dager, avhengig av omstendighetene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå