Lord Britishface Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Jeg mottok boksen idag, og oppdaget til min skrekk at den ikke har noen trådløsfunksjonalitet. Da jeg ikke er spesielt lysten på trekke 20 meter med ethernetkabel gjennom leiligheten lurer jeg på hvordan det kan ordnes trådløst. Boksen har en USB-port, og et googlesøk avslører at Canal Digital tidligere har solgt en wifi-dongle, men da jeg tok kontakt på chat fikk jeg beskjed om at de ikke lenger tilbyr dette. Går det an å bruke et tredjepartsprodukt? Finnes det i det hele tatt? Hvilke andre muligheter har jeg? Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Du kan bruke hvilken som helst Wifi-repeater så lenge den også har port for vanlig ethernet. Da vil denne fungere som en "media bridge". Du kan normalt konfigurere slike repeatere på mange forskjellige måter. Jeg har en Asus RP-AC56 konfigurert som ren mediabridge. Da har den en Wifi forbindelse til min Wifi ruter og så har jeg koblet en liten switch til RP-AC56. Til switchen har jeg koblet AppleTV, Canal Digital sat-mottaker og en Marantz forsterker. Et alternativt til dette kan være å benytte Powerline (ethernet over strømnettet). Dette vil være litt avhengig av hvordan strømkablingen er hvor du bor. Har fått alt fra 1 til 100 mbps effektiv hastighet over denne løsningen. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 Skal boksen brukes for IPTV eller via koaks-kabel? Hvis koaks - har du fiber eller HFC? Hvis IPTV vil en trådløsforbindelse kunne gi problemer hvis du skal kjøre flere opptak samtidig gjennom en "wifi-til-ethernet"-bro. Hvis du har fiber med koaks-utgang på hjemmesentralen, er du avhengig av nettforbindelse for at tjenester ut over live-tv skal fungere. Men det trenger da ikke være så høy ytelse på denne forbindelsen. Hvis du du ellers har HFC (Docsis), så er det også et integrert modem i 5743 som gjør at den kommer på nett hvis den er koblet til multimedia-kontakt. Det er imidlertid noen ulemper med dette - du får ikke brukt T-We See eller multiroom-oppsett, samt at enkelte kanaler ikke vil fungere i T-We App. Øystein H. nevner powerline. Og ja, hastighetene her varierer veldig. Men hvis det først fungerer, er min erfaring at det fungerer stabilt. Hjemme her får jeg vel ca. 150 Mbps via de to punktene der jeg bruker powerline. Jeg vet imidlertid at de samme adapterene brukt andre steder i huset kan gi høyere hastighet - og noen steder lavere. Dette er med noen år gamle 500 Mbps-adaptere. Mer moderne adaptere ville trolig gitt enda høyere hastighet. Hvis det er IPTV du skal kjøre mot 5743-en, skulle 100 Mbps være mer enn godt nok. Om du imidlertid havner på f.eks. 40 Mbps, vil du kunne få problemer når det f.eks. er et par opptak i kombinasjon med live-tv eller enkelte andre tjenester. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 19. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2017 Koaks, og jeg mener det er HFC. Powerline virker som den greieste løsningen, om enn uelegant. Selgeren på Elkjøp anbefalte det samme, men klok av skade tok jeg ikke det for god fisk uten å sjekke her først. Jeg ser prisene varierer veldig, med 500 mbit-enheter fra to-tre hundre kroner til rundt tusenlappen. Hvor mye er det fornuftig å punge ut her? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Koaks, og jeg mener det er HFC. Powerline virker som den greieste løsningen, om enn uelegant. Selgeren på Elkjøp anbefalte det samme, men klok av skade tok jeg ikke det for god fisk uten å sjekke her først. Jeg ser prisene varierer veldig, med 500 mbit-enheter fra to-tre hundre kroner til rundt tusenlappen. Hvor mye er det fornuftig å punge ut her? Ville styrt unna de billigste. Selv om mange er spesifisert for samme hastighet, er det bl.a. forskjeller i støyfiltrene de bruker - det kan bety svært mye for det faktiske ytelsen. Har hatt testet litt forskjellige powerline-løsninger i årenes løp, og må vel si at jeg sitter igjen med det beste inntrykk av adaptere fra Devolo. Men de koster gjerne litt ekstra, og også de har billige modeller mer enkle filtre. Siden du har HFC, vil det jo være begrenset med data som skal gå via dette nettet - spesiel hvis du ikke har tenkt å kjøre multiroom mot en 2840. Da blir det vel OTT-streaming som f.eks. Netflix, Youtube og Tidal på 5743-en som vil kreve mest av nettet, men strengt tatt skulle da 10 Mbps per i dag være godt nok. Start-forfra, arkivene og filmleie vil gå via HFC-signalet og ikke spise av båndbredden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå