olsmor Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Skal gå over fra en p-ata disk til en s-ata disk. S-ata disken kommer opp i win XP Pro, og er initalisert. Har tatt Ghost av p-ata disken og lagt denne inn på s-ata disken. Problemet er at når jeg prøver å boote på s-ata disken (har trukket ut strømmen på p-ata disken), så vil den ikke boote. Er det mulig å gjøre det på denne måten, eller må jeg installere win på nytt på s-ata disken? Hva må jeg gjøre? Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Er sata "enablet" i Bios? Lenke til kommentar
olsmor Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Eh, kan ikke si at jeg finner sata'en i bios. Når jeg skal velge boot devices kommer ikke sata opp som en av valgene. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Bruk SCSI som "first boot device". Lenke til kommentar
olsmor Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Har prøvd det nå, da stopper maskinen opp etter Verifying DMI Pool Data.................. Disk boot failure, insert system disk blablabla. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Ja, du må jo sette opp disken som system disk hvis du skal boote fra den. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 på mitt nf7-s må s-ata enables under integrated peripherals/onboard pci device. Den skal boote fra hd0 -zg Lenke til kommentar
kosh Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) en sata'n device? Endret 5. desember 2003 av kosh Lenke til kommentar
UAM Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hvis disken dukker opp i XP har han enablet SATA, det er nok operativsystemoverføringen som har sviktet. Lenke til kommentar
olsmor Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det. I BIOS kommer ikke s-ata opp noe sted. Etter Full Screen LOGOen forsvinner kommer SATA raid bios opp. Har prøvd å gå inn her, men finner ingenting som hjelper. Hvordan kan jeg sette den opp som systemdisk når den ikke kommer opp i BIOS. Er det vanlig at s-ata disken kommer opp i bios på dette hk? Lenke til kommentar
UAM Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Nix, den kommer ikke opp i BIOS, men i en kontroller meny etter POST. Har samme hovedkort som deg og bruker SATA. Pkt 1 SATA enable jumper må stå i "enable". Pkt2 SCSI er SATA. Hvis du ikke har klart å overføre operativsystemet, dytt inn Xp CDen og installer derfra med SCSI som second. Lenke til kommentar
Star Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 fikk det ikke til på mitt nf7 s- v.2.0 kort.. prøver det som zeitgeist sa Lenke til kommentar
UAM Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Er forresten riktige drivere installert i det ghostede operativsystemet. Endret 5. desember 2003 av UAM Lenke til kommentar
olsmor Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Takk for raske svar Har sjekket jumperen, den er enablet (ellers hadde vel ikke disken funka i det hele tatt? Er så lei av å legge inn alt på nytt, har mye forskjellig installert. Finnes det ingen andre forslag? Det er jo rart at disken dukker opp i win, men at ikke maskinen ikke klarer å boote på denne. Har sjekket innholdet på den. Kan det ha noe med partisjoneringen å gjøre? Den er delt opp i to partisjoner, og windows er lagt på første partisjon. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 har du gått inn i biosen _på sata kontrolleren_ og satt disken som boot-disk ? Lenke til kommentar
UAM Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 (endret) Siden maskinen ikke anerkjenner den nye disken som bootdevice, fungerte tydeligvis ikke ghostingen din. Men har du enablet SATA og satt SCSI som bootdevice skal det fungere når du har en aktiv systempartisjon på den. SÅ enten får du prøve på nytt eller bite i det sure eplet og reinstallere. Endret 5. desember 2003 av UAM Lenke til kommentar
CFD Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Dette blir vell samme problemstillingen når man skal legge inn noe på et Raid array dette. Når jeg gikk over ifra og ha en 40gig OS disk på servern til og kjøre det ifra Raid_0_toppen (har 3arrays og dermed heter de nede ,midten,toppen) så måtte jeg legge inn alt på nytt.. Eller jeg tviler på at dette var nødvendig siden det er bare et par filer som windows trenger og lese når han booter.. Desverre husker jeg ikke navnet på de filene.. Lenke til kommentar
olsmor Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 I biosen på sata kontrolleren får jeg bare disse valgene -create raid set-delete raid set-rebuild mirrored set-resolve conflicts-low level format Det står ingenting om bootdisk. Men UAM kan ha et poeng, får ta en helt ny ghost av p-ata disken og flytte over. Tror dere partisjoneringen kan ha noe å si? Lenke til kommentar
plextor Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 med sata kort må du instalere drivere under instalasjon av XP det gjøres ved å trykke F6 under instalasjonen du vil se i bunn av skjermen at det står trykk F6 for å installere andre drivere etter en stund vil du få beskjed om å sette i floppyen med driverene for sata kort instaler de og XP vil virke Lenke til kommentar
UAM Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Forslår at du instalerer disse driverne før du ghoster på nytt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå