Redaksjonen. Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Varmepumper, gass-lastebiler og energirenovering av bygninger er noen av løsningene.Her er 11 tiltak som skal redusere utslipp av klimagasser i Danmark Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Det er ikke alle som er klar over det, men Danmark har en olje (ca. 145 000 fat per dag) og gassindustri i Nordsjøen. Samtidig importerer de en del kull som de brenner et par millioner tonn av i året (hvor mye det er nøyaktig husker jeg ikke). Dette tilsvarer vel mesteparten av CO2 utslippene. Å brenne mindre kull er ikke så vanskelig, der kan man gå over til sol og vind. Men å gi opp en gullgruve som det oljeindustrien er, er derimot en større utfordring. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Skulle tro Danmark ville fortsette med det som har vist seg å være fremtidsrettet så langt. Danmark har satset på vindenergi og ved å være først har de også fått Vestas, som genererer like mye penger til Danmark som fiskeoppdrett gjør til Norge. Rart at ikke videre satsing på havvind er med, og produksjon av hydrogen for å utnytte store lavtrykk. Overgang til elektriske biler burde være like selvfølgelig i Danmark som i Norge. Bilparken i Norge bruker 40 TWh, men ved å gå over til elektriske biler blir dette redusert til 10 TWh, og noe lignende blir det i Danmark. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Danmark økte nylig avgiftene på elbiler og da stuper naturligvis salget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 1. Jeg skjønner ikke rangeringen av de to øverste. Energirenovering av bygg, etterisolering og tetting, koster fort en tierpotens mer enn en individuell varmepumpe men effekten er mindre (både i tabellen og i vanlige eksempler). Så hvorfor skal det lette omstillingen mot 2050 mer enn individuelle varmepumper? 2. Varmepumper må jo være genialt i Danmark siden temperaturen sjelden faller nevneverdig under null. Det er ved lav temperaturdifferanse mellom inne og ute at varmepumpene har høyest virkningsgrad (SCOP). Danmark bør dermed ha vesentlig høyere virkningsgrad enn Norge med alle våre folkerike områder med langt lavere temperaturer. 3. Hva er energipil? 4. Keiserens nye klær - jeg blir stadig irritert over hvor fjonge/villedende ord de pakker klimagassen metan inn i. "Biogass" "naturgass" Lenke til kommentar
Yngvar Monstad Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Jeg trodde varmepumpa var det smarteste klimatiltak jeg hadde investert i, helt til servicemannen fortalte at jeg manglet et par kilo gass som han gjerne kunne etterfylle. Ved nærmere ettersyn har denne gassen et GWP på 1500, altså har min varmepumpe lekket klimagass tilsvarende 3 tonn CO2. Kjenner også til at mange bare slipper ut resterende gass ved demontering og fjerning av utedelen, så her er trolig mørketallene enorme. Lenke til kommentar
USAAT39E Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Effektivaste lösningen, de kan bygga två - tre reaktorer som ger 1500MW vardera. Så kan de släcka kolkraftverken som går året runt. Dessutom fasa ut vindkraft. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Effektivaste lösningen, de kan bygga två - tre reaktorer som ger 1500MW vardera. Så kan de släcka kolkraftverken som går året runt. Dessutom fasa ut vindkraft. Danmark har berre eitt kolkraftverk, og det står for det meste stille i reserve. Resten er kombinerte fjernvarme-kraftverk som går på ein miks av brennstoff. Landbruksavfall, biogass, naturgass osb. Kol skal vere heilt utfasa som drivstoff i fjernvarmeverka i 2023. Sidan det er upraktisk og dyrt å frakte varmt vatn rundt heile landet, har kvar by sitt fjernvarmeverk. Eg trur ikkje det er praktisk å erstatte fjernvarmeverka med ein haug små reaktorar som skal produsere fjernvarme med sterkt varierande effekt. Produserer svenske kjernekraftverk fjernvarme, og går dei med varierande effekt? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Jeg trodde varmepumpa var det smarteste klimatiltak jeg hadde investert i, helt til servicemannen fortalte at jeg manglet et par kilo gass som han gjerne kunne etterfylle. Ved nærmere ettersyn har denne gassen et GWP på 1500, altså har min varmepumpe lekket klimagass tilsvarende 3 tonn CO2. Kjenner også til at mange bare slipper ut resterende gass ved demontering og fjerning av utedelen, så her er trolig mørketallene enorme. Da har du en veldig stor varmepumpe. Vanlige luft/luft varmepumper har ca 1 kg gass. Den vanligste gassen (R410A) det siste tiåret har en GWP på 2088. Tidligere gasser hadde ennå høyere GWP. De siste par årene har det kommet en del pumper med R32 som er en god del bedre med GWP på 675. Noen nyere industrivarmepumper finnes med CO2 som kjølemedie og dermed GWP=1. I framtida ser man for seg at CO2 blir å finne i varmepumper for private også. Ellers så er lekkasje det første året som regel et resultat av montørfeil. Dette skal være kraftig strammet inn på fra 2015 da det ble krav om F-gass sertifisering for montørene. Etter mange års drift skjer lekkasjer på grunn av dårlige komponenter/kvalitet. Det skyldes varmepumpeprodusenten. Ved service på noe som har med gassen å gjøre eller demontering er det krav om F-gass sertifikat. At noen ikke skjønner det eller tar saken i egne hender skyldes bare inkompetanse eller ignoranse. Gjør man ting skikkelig skal det ikke lekke et gram. Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 De beste tiltak Danmark kan gjøre er og gå over til elbiler og store batteribanker for og lagre vindkraft og solkraft. men der har danmark valgt og stenge for elbiler med og gjøre dem 200% dyrere enn resten av verden, og liggep å straffeskatt på privat produsert strøm. så enkelt forkalrt, får ingen private bidra til et bedre Danmark... Rart at de tenker sånn... Når hele Verden nå kopierer Norges måte og gjøre dette på, da det virker bra og er vinn vinn for både miljø og forbrukere. Lenke til kommentar
G Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Men Sankt Hans bål det får de fortsette med? http://brs.dk/forebyggelse/brand/kampagner/sankthans/Pages/sankthans.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå