Patkaaa Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Da var VG3 ferdig for min del. Har ikke fått tilbake eksamenskarakterene i de skriftlige fagene, men klarte å slå fast en 6er på min muntlige i dag. Dette gjør at jeg kommer i grenseland på karaktersnittet for NHH, med 5.2/5.3 (avhengig av hva jeg får på skriftlig eksamen ). Jeg har realfagsbakrunn, men ønsker å studere økonomi. Planen min var, da jeg antok at jeg IKKE kunne komme inn på NHH ; Bachelor med utveksling på UiS --> En master på BI i Oslo Pros med å bli igjen ;- Bor i Stavanger, trenger ikke lån. - Nylig fått meg kjempefin jobb- Vennekretsen blir igjen - Kjæreste - Liker byen bedre enn Bergen UiS, slik jeg har forstått det, er ikke veldig anerkjent når det kommer til økonomi, noe NHH er. Cons hvis jeg velger UiS/BI framfor NHH ;-Dårligere skole®? - Dårligere kvalitet av undervisningen (?) - Mindre lønn i framtiden / vanskeligere å komme ut i jobb (?) Står veldig i tvil på om jeg skal "stokke om" på rekkefølgen på Samordna opptak, og sette NHH først. Gjør jeg det, og kommer inn på NHH, kan jeg da fortsatt takke "nei" og takke "Ja" til f.eks. UiS, dersom jeg ombestemmer meg? Patkaaa Lenke til kommentar
MKap Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Ser snittet på NHH i fjor var 52,9. https://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/16/poenggrenser2016_supplering_vs_hoved.html Viss du har gått realfag får du jo opptil 4 ekstrapoeng for fagval som trekk deg opp. Viss du ikkje har så lyst å flytta frå byen med ein gong kan du jo byrja med bacheloren på UiS, og søka deg vidare på master ved NHH etterpå (evt. BI men eg ser berre ulempar med BI vs. NHH: skolepengar, lågare status (i alle fall blant enkelte) og høgare levekostnader viss du tar det i Oslo). Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Ser snittet på NHH i fjor var 52,9. https://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/16/poenggrenser2016_supplering_vs_hoved.html Viss du har gått realfag får du jo opptil 4 ekstrapoeng for fagval som trekk deg opp. Viss du ikkje har så lyst å flytta frå byen med ein gong kan du jo byrja med bacheloren på UiS, og søka deg vidare på master ved NHH etterpå (evt. BI men eg ser berre ulempar med BI vs. NHH: skolepengar, lågare status (i alle fall blant enkelte) og høgare levekostnader viss du tar det i Oslo). Takker for svar. Får 5.3 etter tilleggspoeng, så ikke sikkert jeg kommer inn engang. Blir noenlunde lavere i år pga. søkertall. BI frister av en eller annen grunn veldig mye mer enn NHH i denne skrivende stund, men jeg endrer meninger hele tiden. Er det mulig å begynne en bachelor i Stavanger i ett eller to år, og så søke inn på NHH? Tipper nei, da fagene ikke er like, I guess. Ser arbeidsgiveren veldig på hvor du tok en bachelor HVIS du senere har tatt en master? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Ser snittet på NHH i fjor var 52,9. https://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/16/poenggrenser2016_supplering_vs_hoved.html Viss du har gått realfag får du jo opptil 4 ekstrapoeng for fagval som trekk deg opp. Viss du ikkje har så lyst å flytta frå byen med ein gong kan du jo byrja med bacheloren på UiS, og søka deg vidare på master ved NHH etterpå (evt. BI men eg ser berre ulempar med BI vs. NHH: skolepengar, lågare status (i alle fall blant enkelte) og høgare levekostnader viss du tar det i Oslo). Får 5.3 etter tilleggspoeng, så ikke sikkert jeg kommer inn engang. Blir noenlunde lavere i år pga. søkertall. Her misforstår du nok hvordan opptaket fungerer. Du kan på ingen måte slutte at grensen blir hverken høyere eller lavere ved å se på en marginal nedgang i søkertall. Det er poengsummen til den dårligste søkeren som får opptak som bestemmer grensen. Husker jeg rett, så tar NHH opp 300-400 studenter, dvs det er den 300/400. beste søkeren som bestemmer grensen. Siden NHH har mange flere søkere enn studieplasser, så er det irrelevant om det er 1900 eller 2000 som søker. Når det er sagt så har en bachelor i øk-ad lav verdi i seg selv idag, så hvor du avlegger den bør ikke få store konsekvenser. Viktigere med gode karakterer. BI er en minst like god skole som NHH på masternivå, faktisk rangerer BI over NHH på flere rangeringer. 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Her misforstår du nok hvordan opptaket fungerer. Du kan på ingen måte slutte at grensen blir hverken høyere eller lavere ved å se på en marginal nedgang i søkertall. Det er poengsummen til den dårligste søkeren som får opptak som bestemmer grensen. Husker jeg rett, så tar NHH opp 300-400 studenter, dvs det er den 300/400. beste søkeren som bestemmer grensen. Siden NHH har mange flere søkere enn studieplasser, så er det irrelevant om det er 1900 eller 2000 som søker. Nei. Lågare søkartal tyder som regel lågare grense. Det er så klart mogleg at grensa held seg stabil ved lågare søkartal dersom snittkarakterane blant søkarane er høgare enn tidligare, men mest sannsynleg vil karakterfordelinga vera omtrent som normalt, og då kjem ein lenger ned på lista før alle plassane er tekne. Endret 8. juni 2017 av MKap Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 UiS, slik jeg har forstått det, er ikke veldig anerkjent når det kommer til økonomi, noe NHH er. Cons hvis jeg velger UiS/BI framfor NHH ; -Dårligere skole®? BI går vel for å være noenlunde lik, men det gjelder i stor grad skolen i Oslo. Skal du gå i Stavanger vil fagutvalg, bedriftspresentasjon og andre sånne ting være begrenset. - Dårligere kvalitet av undervisningen (?) Det er vanskelig å si, men generelt sett scorer NHH bedre enn BI Stavanger og UiS på det meste på Studiebarometeret. - Mindre lønn i framtiden / vanskeligere å komme ut i jobb (?) Jo mer anerkjent skolen er, jo høyere lønn og jo høyere andel får jobb fort. MEN, du skal være veldig forsiktig med å konkludere mer at det har noe med skolen å gjøre. Det er flere ting som kan forklare dette. Blant annet at en anerkjent skole tiltrekker mer motiverte, ambisiøse og flinkere studenter? Det jeg synes er den viktigste grunnen for å velge NHH/BI er utvalget av valgfag. Jeg gikk på BI i Stavanger, men har tatt masteren ved NHH. Valgfagene du har ved NHH gjør at du får velge fag du synes er spennende og kan spesialisere deg tidlig. Jeg skulle ønske jeg gikk der fra Bachelornivå av. Internasjonale muligheter var en god grunn nummer to. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Her misforstår du nok hvordan opptaket fungerer. Du kan på ingen måte slutte at grensen blir hverken høyere eller lavere ved å se på en marginal nedgang i søkertall. Det er poengsummen til den dårligste søkeren som får opptak som bestemmer grensen. Husker jeg rett, så tar NHH opp 300-400 studenter, dvs det er den 300/400. beste søkeren som bestemmer grensen. Siden NHH har mange flere søkere enn studieplasser, så er det irrelevant om det er 1900 eller 2000 som søker. Nei. Lågare søkartal tyder som regel lågare grense. Det er så klart mogleg at grensa held seg stabil ved lågare søkartal dersom snittkarakterane blant søkarane er høgare enn tidligare, men mest sannsynleg vil karakterfordelinga vera omtrent som normalt, og då kjem ein lenger ned på lista før alle plassane er tekne. Tull og tøys. Ikke rart du ikke kommer inn på NHH om du ikke klarer å analysere deg frem til det her. Det eneste som teller er karaktersnittet til de som har en reell sjanse til å komme inn, altså de 300-400 beste søkerne. Du kan umulig vite noe som helst poengsummen til disse søkerne, basert på at andelen "håpefulle" er lavere enn tidligere år. I tillegg vil poengsummen til de "nest beste" søkerne, dvs nr 401, 402.... være såpass nære de foregående at det er kun andre, evt tredje desimal som skiller. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Tull og tøys. Ikke rart du ikke kommer inn på NHH om du ikke klarer å analysere deg frem til det her. Det eneste som teller er karaktersnittet til de som har en reell sjanse til å komme inn, altså de 300-400 beste søkerne. Du kan umulig vite noe som helst poengsummen til disse søkerne, basert på at andelen "håpefulle" er lavere enn tidligere år. I tillegg vil poengsummen til de "nest beste" søkerne, dvs nr 401, 402.... være såpass nære de foregående at det er kun andre, evt tredje desimal som skiller. Herre... For å ta det litt forenkla: anta at ein har 50 søkarar til 10 studieplassar. La oss vidare anta at karaktersnitta til søkarane på det aktuelle studiet er normalfordelte rundt 4: t.d. 6*6, 10*5 18*4, 10*3 og 6*2. Karaktersnittet vil då ligga på 5-talet (alle med 6 i snitt får plass + dei 4 beste med 5). Viss ein berre får 25 søkarar året etter, med same karakterfordeling vil ein ha 3*6, 5*5, 9*4 5*3 og 3*2. Snittet blir då på 4-talet (alle med 5 og 6 i snitt kjem inn, samt dei to beste med 4). Dømet er så klart ikkje representativt for NHH. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Du får gjerne tro hva du vil, men ingenting av det du skrev er riktig eller relevant for hvordan poenggrensen bestemmes. Poenggrensen til et studium angir poengsummen til den dårligste søkeren som fikk plass. Var poenggrensen 53 poeng og studiet hadde 400 plasser, så hadde den 400. beste søkeren 53 poeng, og alle over, dvs nr 399, 398...1 hadde 53 poeng eller mer. Den 401. beste søkeren vet vi ingenting om i teorien, men på et studium med høy konkurranse, dvs mange førstegangssøkere per studieplass, så er det sannsynlig at nr 401 var "uendelig" nærme nr 400. Dette blir siste fra meg. Lykke til. EDIT: tar vi utgangspunkt i eksempelet ditt over, så ville poenggrensen blitt i scenario 1: 5.0I scenario 2: 4.0. Her ser vi selvsagt bort fra tilleggspoeng. Feilen i tankegangen din er at du snakker om snittet av alle søkerne, noe som er helt irrelevant. I begge eksemplene ser du at de 15 nederste har ingen påvirkning på hva grensen blir, om disse hadde 2, 3 eller 4 ville ikke hatt noe å si for poenggrensen til slutt. Endret 8. juni 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Patkaaa Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Mange gode svar, men noen som også sporet av. Angående poenggrensen for NHH - nobody knows hva den blir. Skoler begynner vel med å ta inn søkere som har tilnærmet 6 i snitt, også trapper gradvis ned derifra helt til alle plassene er fullt opp. Dersom du har 400 "Einstein'er" som søker, kommer snittet til å bli 6.00, men en antar jo at hvis det er 400 "normale" søkere der det er 200 plasser, så er det mer konkurranse ( høyere snitt ), enn dersom samme utgangspunkt gjelder for 300 søkere på 200 plasser. Hvorfor? Fordi det er da 100 mindre mennesker som KAN ha høyere snitt enn deg. Men forstår godt logikken til begge to Anyways, en bachelor på BI i Stavanger er uaktuelt. Slik som noen skrev over så er ikke bacheloren "stor i seg selv", og da vil jeg helst slippe å ta opp lån for å gå på BI istedenfor UiS. Fun fact ; BI er 3 minutter vekke fra der jeg bor Ahh, tror jeg holder meg til UiS og Stavanger med mulig utveksling til Tyskland i et av semestrene, men kom gjerne med innspill til hvorfor/hvorfor ikke jeg burde bli værende eller flytte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå