Redaksjonen. Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 «Skal vi fortsette å kaste bort ressurser, eller kommer regjeringen til å legge til rette for mulighetene som finnes i det rustne gu… Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Siden det hele tiden er så fokus på at det er store verdier i dette avfallet så lurer jeg på når vi kan begynne å få betalt for avfallet vårt? - Det kan da umulig være lenge til nå ... 5 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 ..."Avfallsmeldingen må glemme faktiske krav til hvordan avfallet må håndteres, men heller presisere at det må håndteres riktig. Så får vi som tjener penger på avfallet jobbe for å få mest mulig utbytte ut av avfallet, og myndighetene være kontrollorgan. I ettertid. På egen regning." Sånn leses dette. 2 Lenke til kommentar
Forcedtowrith Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Siden det hele tiden er så fokus på at det er store verdier i dette avfallet så lurer jeg på når vi kan begynne å få betalt for avfallet vårt? - Det kan da umulig være lenge til nå ... Det mest tragiske med verden etter 2000, er hvor høy status dumhet har fått. Å være anti-PK, snakke fra levera, og å være folkelig har blitt de blankeste medaljene av alle. Kunnskap er hjernevaska og korrupt, for hvis ikke konklusjonen kommer i sofaen hjemme, etter et ubestemt antall år i livet harde skole, så kommer den fra politiske institusjoner med frihetsberøvelse som eneste agenda, gjennom spillet for galleriene kalt forskning. Men nei, i steden for å tenke 2 minutter lenger, og innse at det er bedre at disse bergene med søppel kommer til nytte, enn at vi fyller de med enda mer av fortidens innkjøp, så kaster man seg på tastaturet med korttenkt retorikk. Du vet vel at svaret på spørsmålet ditt er et par googlesøk unna? Og at en utbredt holdning som din kanskje er grunnen til at søppel mangler verdien du sutrer etter. Det er åpenbare grunner til at marginer på søppel er små. Kompleks sammensetting, med omfattende trinn for å skille materiell fra hverandre. Varierende forsortering, avhengig av renovasjonsselskapenes regler, og kundenes vilje til å følge dem. Og til slutt oppsamling og transport av de forskjellige materialtypene til hver sin foredler, som trenger en gjevn strøm av rett mengde søppel for å drive prossessen optimalt nok til i være konkurransedyktig i forhold til de som får råstoffene sine fra andre kilder. 3 Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Siden det hele tiden er så fokus på at det er store verdier i dette avfallet så lurer jeg på når vi kan begynne å få betalt for avfallet vårt? - Det kan da umulig være lenge til nå ... Det mest tragiske med verden etter 2000, er hvor høy status dumhet har fått. Å være anti-PK, snakke fra levera, og å være folkelig har blitt de blankeste medaljene av alle. Kunnskap er hjernevaska og korrupt, for hvis ikke konklusjonen kommer i sofaen hjemme, etter et ubestemt antall år i livet harde skole, så kommer den fra politiske institusjoner med frihetsberøvelse som eneste agenda, gjennom spillet for galleriene kalt forskning. Men nei, i steden for å tenke 2 minutter lenger, og innse at det er bedre at disse bergene med søppel kommer til nytte, enn at vi fyller de med enda mer av fortidens innkjøp, så kaster man seg på tastaturet med korttenkt retorikk. Du vet vel at svaret på spørsmålet ditt er et par googlesøk unna? Og at en utbredt holdning som din kanskje er grunnen til at søppel mangler verdien du sutrer etter. Det er åpenbare grunner til at marginer på søppel er små. Kompleks sammensetting, med omfattende trinn for å skille materiell fra hverandre. Varierende forsortering, avhengig av renovasjonsselskapenes regler, og kundenes vilje til å følge dem. Og til slutt oppsamling og transport av de forskjellige materialtypene til hver sin foredler, som trenger en gjevn strøm av rett mengde søppel for å drive prossessen optimalt nok til i være konkurransedyktig i forhold til de som får råstoffene sine fra andre kilder. Og hva var konklusjonen din? At søppel egentlig ikke er verdt stort, fordi det er for sammensatt og vanskelig å bruke? Regner man på hvor mye tid og ressurser som i dag brukes av hver enkelt og samfunnet på sortering og håndtering av søppel, lurer jeg på om det er verdt å bruke ENDA mer på dette? Det beste for miljøet er kanskje bare å brenne alt, og heller ha gode rensemekanismer? 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Siden det hele tiden er så fokus på at det er store verdier i dette avfallet så lurer jeg på når vi kan begynne å få betalt for avfallet vårt? - Det kan da umulig være lenge til nå ... Det er ikke noe problem å få betalt for avfallet sitt. Jeg har dog regnet grovt på det og det vil koste mer tid og plass enn det er verdt. Mye enklere å betale for å ha en søppeldunk nede ved veien Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Men nei, i steden for å tenke 2 minutter lenger, og innse at det er bedre at disse bergene med søppel kommer til nytte, enn at vi fyller de med enda mer av fortidens innkjøp, så kaster man seg på tastaturet med korttenkt retorikk. Du vet vel at svaret på spørsmålet ditt er et par googlesøk unna? Og at en utbredt holdning som din kanskje er grunnen til at søppel mangler verdien du sutrer etter. Jeg ser ikke helt hvor svaret ditt er relevant til spørsmålet mitt? - Men du hadde kanskje bare behov for å komme med noen raljerende hjertesukk? Et par enkle google-søk sier meg at det ikke finnes søppel mer, at sirkulærøkonomien er de nye gullgruvene og at det å gjenvinne avfall er en av de mest lønnsomme bransjene. - Da synes jeg det er betimelig å stille spørsmålet. - Vi har tross alt betalt for avfallet i butikken, før vi betaler masse penger for å få det hentet - og deretter tjener noen masse penger på det. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Siden det hele tiden er så fokus på at det er store verdier i dette avfallet så lurer jeg på når vi kan begynne å få betalt for avfallet vårt? - Det kan da umulig være lenge til nå ... Hehe, flott sarkasme. Her hos meg har avfallselskapet gjort store investeringer for å kunne utnytte "det skitne gullet" bedre - og jammen må det lønne seg for renovasjonsavgiften er mer enn doblet, samt at de nå pusher dyr varmeenergi (~3 ganger høyere enn for el brukt i varmepumpe) med tvang (tilknytningsplikt) til stadig flere. Må jo være genialt å drive en bedrift som kan tvinge til seg nye kunder og tvinge på dem økt pris uten å risikere konkurranse. 4 Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Siden det hele tiden er så fokus på at det er store verdier i dette avfallet så lurer jeg på når vi kan begynne å få betalt for avfallet vårt? - Det kan da umulig være lenge til nå ... Hehe, flott sarkasme. Her hos meg har avfallselskapet gjort store investeringer for å kunne utnytte "det skitne gullet" bedre - og jammen må det lønne seg for renovasjonsavgiften er mer enn doblet, samt at de nå pusher dyr varmeenergi (~3 ganger høyere enn for el brukt i varmepumpe) med tvang (tilknytningsplikt) til stadig flere. Må jo være genialt å drive en bedrift som kan tvinge til seg nye kunder og tvinge på dem økt pris uten å risikere konkurranse. Jepp. Det er vel derfor "Det grønne skiftet" skal gjøre at vi får så mange nye arbeidsplasser. De nye "grønne" måtene å gjøre det på er mye dyrere og kompliserte enn de gamle, og vil kreve mange flere arbeidsplasser og ressurser. (Og skattebetalernes lommer er jo tydeligvis utømmelige, så det er bare å kjøre på....) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå