Gå til innhold

Porto/frakt værstingene


Anbefalte innlegg

Ekspedisjonsgebyr sier mange er en uting. Vel, jeg kan strekke meg til det hvis man (alltid) skal ha noe ubetydelig småtteri (en hundrelapp eller tre) Men det er faktisk bedre at en butikk tar noen kroner for en ordre, uansett størrelse, i stedet for at det skal bakes inn i prisen på varene. Da må det nemmelig bakes inn i prisen på ALLE varene, og da ender kunder som skal ha en ny PC eller lignede og betale flere hundre kroner ekstra, i stedet for og slippe unna med 10-20 kroner.

 

På den annen side så burde alle større webbutikker ha nok fortjeneste til å finasiere noen ruller tape og pappesker - og samtidig ha lave priser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På den annen side så burde alle større webbutikker ha nok fortjeneste til å finasiere noen ruller tape og pappesker - og samtidig ha lave priser.

Det har de ikke, mange har en avanse på 15% eller mindre, og av det skal de betale lønn, sosiale utgifte og husleie etc.

Dette går greit siden mange er så opptatt av data at de nesten betaler for å få jobbe i en databutikk,

det er forresten også mye av grunnen til at det er så som så med kunskapen i butikkene, siden de med kunskaper heller skaffer seg en bedre betalt jobb i en annen bransje.

Lenke til kommentar
Microplex er de dyreste jeg kjenner til. porto+oppkrav+pakkegebyr!!

suger at en butikk med så mye gøy skal ha så mye for å frakte det til meg :wallbash:

Hvorfor ikke bestille sammen med kompis(er) ? dele på portoen er genialt, koster jo det samme uansett om du skal ha en vare elle mange flere på microplex. Er litt i det meste laget å betale 140 kr i porto for en vifte til 100kr :thumbdown:

 

men som sagt er den sjappa stappa med gosaker :love:

Lenke til kommentar
Ekspedisjonsgebyr sier mange er en uting. Vel, jeg kan strekke meg til det hvis man (alltid) skal ha noe ubetydelig småtteri (en hundrelapp eller tre) Men det er faktisk bedre at en butikk tar noen kroner for en ordre, uansett størrelse, i stedet for at det skal bakes inn i prisen på varene. Da må det nemmelig bakes inn i prisen på ALLE varene, og da ender kunder som skal ha en ny PC eller lignede og betale flere hundre kroner ekstra, i stedet for og slippe unna med 10-20 kroner.

Hvilken butikk tror du får flest kunder, butikk A som tar 1000 kroner for varene og 150 for frakta eller butikk B som tar 1030 kroner for varene og 50 for frakta? (ikke at det gjelder i tilfellet microplex som er dyrest på både frakt og varer men tar det igjen på utvalg hvor de knuser hovedkonkurrenten 3dfxcool)

 

Jeg vil påstå at dersom eksp.gebyret fjernes så vil ikke dette føre til en høyere pris på varene, men det vil føre til mindre fortjeneste for butikken og kanskje vil de også sette krefter inn på å bli mer effektive. Dette skyldes rett og slett at konkurransen på varene er større enn på frakta. Folk regner på hva varene vil koste uten å ta med frakta og når varene først ligger i vogna så fullfører du handelen selv om totalbeløpet plutselig ble litt småhøyt. Selvsagt gjør ikke alle dette, men det er nok folk som gjør det. Psykisk har det nok også endel og se, la oss si at du skal kjøpe et skjermkort og går gjennom prislistene til butikk A og B. Hvilken får du inntrykk av at er dyrest? Joda det er den som totalt sett vil være dyrest for deg. Når folk opplyser om billigste pris til en fyr som skal ha et skjermkort her, igjen henviser han til A eller B?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bestille sammen med kompis(er) ?

Fordi jeg skulle ha litt stæsj i juli og kompisen min fant ut at han skulle ha noe i oktober ;) Pleier ofte å spørre venner om de skal ha noe når jeg bestiller, men det er jo som regel slik at folk skal ha varen på forskjellig tidspunkt og du gidder ikke vente i en måned for å spare 50 spenn.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

@ Anders

 

Butikken som totalt sett er rimeligst med best service får, eller burde få flest kunder. (i allefall meg) Så enkelt er det, og heldigvis er det en lett sak å finne ut av. Desverre er det slik du ofte sier. Mange ser seg helt blind på pris. Og for de bruker jeg altid ordtaket: "Det er dyrt å være fattig" Forøvrig finner jeg argumentasjonen din noe overraskende. Jeg mener å huske du har forsvart nevnte microplex sitt ekpedisjonsgebyr, med akkurat samme grunn som jeg. Mulig jeg husker feil... Ekspedisjonsgebyr belønner nemmelig de store kundene. Og det er faktisk normalt og belønne store kunder. Det er ikke for ingenting man ofte for kvantumsrabatt og lignende i butikker på "landjorda"

 

Jeg vil påstå at dersom eksp.gebyret fjernes så vil ikke dette føre til en høyere pris på varene, men det vil føre til mindre fortjeneste for butikken og kanskje vil de også sette krefter inn på å bli mer effektive.

 

Drøy påstand. Det som derimot all fornuft tilsier, er at man betaler for god service. Mindre ansatte med dårligere lønn, og mye å gjøre er i allefall ikke oppskriften på god service. Og uten god service lever man ikke lenge i bransjen. For ordens skyld, jeg sammenligner ikke ekspedisjonsgebyret med god eller dårlig service! Det er ganske enkelt butikken med størst fortjeneste som burde og ofte har best service. Hvordan de får den "store" fortjenesten kan du spørre butikken om ;)

Lenke til kommentar

Arctic, jeg har delvis skiftet mening om eksp.gebyr, men jeg har også ved flere anledninger videreformidlet Microplex sin forklaring på gebyret det tar når noen har spurt (da har jeg forøvrig også påpekt at det ikke nødvendigvis var min mening om gebyret).

 

Angående "belønning". Jeg vil heller si at et eksp.gebyr straffer de som handler for mindre summer(dette har jo selvsagt med at du tror eksp.gebyr fører til lavere priser, mens jeg tror det fører til mer penger i kassa til butikken). Forøvrig så kan to kunder kjøpe for like mye, men den ene vil bli straffet fordi han har delt opp kjøpene i flere små ;)

 

Når det gjelder service så skal jeg si meg sånn halvveis enig. Du betaler ofte for god service, men det betyr ikke at prisene kan presses uten at det går ut over service. Det handler om at eierne må godta mindre fortjeneste eller de må rett og slett drive butikken smartere(les effektivisere driften). Dårlig betalte arbeidere er ikke bra sier du, men en overbetalt slask er ikke nødvendigvis bedre enn en dårlig betalt arbeidsmaur. Kanskje kan rutinene for pakking forbedres, logistikk kan forbedres, butikken kan få bedre oppetid så kunder faktisk kan handle der, og man kan kjøpe image&shapetek kabinettene direkte fra I&S. Eller mener du kanskje at Microplex sin service blir dårligere som følge av at Microplex satt ned prisen på I&S kabinettene med ca 500 kroner? ;)

 

Et annet eksempel er jo PS Data, kjent for ypperlig service og er blandt de billigste butikkene.

 

Står fortsatt på at Microplex ikke ville satt opp prisene dersom de kutta ut eksp.gebyret, men det er bare meg :)

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...