Gå til innhold

Hvilken garanti har enn på PC en bygger selv ?

Anbefalte innlegg

Hei, har bygd opp 2 PC-er, delene er kjøpt på komplett(i butikken, ikke via nett).

Kjøpte et Gf2 ti450 kort der for noen uker siden, det oppførte seg merkelig, byttet det inn. Men før jeg gjorde det, prøvde jeg det på begge Pcene...noe jeg ikke skulle ha gjort...nå er begge hovedkortene defekte.

Har hatt et firma til å gå over begge Pcene, og de klarer ikke å finne ut hva som kan være galt.

De har også en sterk følelse av at det er skjermkortet som har gjort dette.

Hvordan skal jeg gå frem ovenfor Komplett ? Hvilken garanti har jeg ? Hovekortene er 5 mnd. og 14 mnd. gamle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

erot71 skrev (2002-02-28 19:50):

Hei, har bygd opp 2 pcer, delene er kjøpt på komplett(i butikken, ikke via nett).

Kjøpte et Gf2 ti450 kort der for noen uker siden, det oppførte seg merkelig, byttet det inn. Men før jeg gjorde det, prøvde jeg det på begge Pcene...noe jeg ikke skulle ha gjort...nå er begge hovedkortene defekte.

Har hatt et firma til å gå over begge Pcene, og de klarer ikke å finne ut hva som kan være galt.

De har også en sterk følelse av at det er skjermkortet som har gjort dette.

Hvordan skal jeg gå frem ovenfor Komplett ? Hvilken garanti har jeg ? Hovekortene er 5 mnd. og 14 mnd. gamle.

Normalt sett så skal du ha 1 års garanti på nesten alle Hardware-deler og pc'er du kjøper. Bare ta kontakt med Komplett.no og forklar ditt problem.

Anbefaler deg å se på denne siden oxo:

http://www.hardware.no/guider/juss/index.html

Lenke til kommentar

willys ordbok: garanti: det tidsområdet etter et kjøp hvor produsenten er minst behjelpelig

i flg norsk lov: min. 2 år.

på pc (i flg tv2 hjelper deg): en pc er beregnet til å vare i vesentlig mer enn 2 år, og har derfor 5 års garanti

(en regner ikke med at en pc er ødelagt etter to år!!!)

Lenke til kommentar

Quote:

sjanten skrev (2002-02-28 21:11):

willys ordbok: garanti: det tidsområdet etter et kjøp hvor produsenten er minst behjelpelig

på pc (i flg tv2 hjelper deg): en pc er beregnet til å vare i vesentlig mer enn 2 år, og har derfor 5 års garanti

(en regner ikke med at en pc er ødelagt etter to år!!!)

Men enkelte deler har bare 1 års garanti f.eks Plextorbrennere. Noe som er verd seg å merke.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 21:11, sjanten skrev:

Det du snakker om her er reklamasjonsrett og ikke garanti.

Hvis man skal benytte reklamasjonsretten så er det kunden selv som skal bevise at det er en produksjonsfeil eller en klar svakhet med produktet. Mao så er det ikke så veldig lett å bruke reklamasjonsretten.

Garanti gis av produsent, distributør eller forhandler. Hvor lang garanti tid det er på produktet kan derfor variere ganske mye.

Siden denne personen har kjøpt delene løst så gjelder garantien på de forskjellige produktene og ikke PC-en generelt.

Lenke til kommentar

Garanti er noe forhandler kan sette på varene sine.

Garanti er ikke noe du som kunde har krav på.

Det du har krav på iflg. kjøpsloven er reklamasjonsrett. Det må legges til vekt på at dette ikke må mixses sammen. Jeg som forhandler trenger ikke å stille noen garanti på varene, men jeg må forholde meg til reklamasjonsretten.

Kontakt Komplett så ordner det seg sikkert. Det som kan være et lite problem er hvordan dette er bygget.

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Det er riktig at kunden får bevisbyrden ved reklamasjon. Men det kreves bare sannsynlighetsovervekt, dvs minst 51% sjanse for at problemet skyldes feil/svakhet ved produktet. Men hvordan man regner denne sannsynligheten er jo en annen sak...

Man kan også merke seg at garanti er noe som skal gi en fordel for kunden _ut over_ det kjøpsloven gir (reklamasjonsrett i 2 eller 5 år avhengig av antatt levetid på produktet etc..), f.eks. at kunden ikke har bevisbyrden hvis han/hun ønsker å bytte pga feil. Det nytter ikke for butikken å si at "nei vi har bare garanti i ett år på dette produktet", reklamasjonsretten gjelder uansett.

Hvis du står på hardt og tar med kopi av kjøpsloven til butikken tror jeg du stiller sterkere :smile: De fleste som jobber i butikk har ikke peiling på kjøpsloven.

Quote:

On 2002-03-01 08:21, MistaPi skrev:

Det du snakker om her er reklamasjonsrett og ikke garanti.

Hvis man skal benytte reklamasjonsretten så er det kunden selv som skal bevise at det er en produksjonsfeil eller en klar svakhet med produktet. Mao så er det ikke så veldig lett å bruke reklamasjonsretten.

Garanti gis av produsent, distributør eller forhandler. Hvor lang garanti tid det er på produktet kan derfor variere ganske mye.

Siden denne personen har kjøpt delene løst så gjelder garantien på de forskjellige produktene og ikke PC-en generelt.

Lenke til kommentar

Ok, en fin diskusjon ! Men når det gjelder saken min,

hvordan skal jeg gå best mulig frem ? Etter min mening må feilen skyldes skjermkortet, men hvordan skal jeg bevise det ? Det aktuelle skjermkortet leverte jeg tilbake for 2-3 uker siden, og fikk et nytt. Det var da jeg oppdaget feilen. Så hvor det "gamle" skjermkortet er nå hos komplett vet jeg ikke. Sikkert solgt videre...

Lenke til kommentar

Hvis du skal si det slik som det skjedde har du en dårlig sak. Ikke det at du skal lyve asså.

Forhandler vil si at du selv har vært skyld i at begge hovedkortene har gått til, det er ikke produsenten sin skyld at du satte i ett defekt skjermkort. Du skal nemlig ikke gjøre det, du gjør det på eget ansvar.

Jeg vil si at saken din er svak, men det er lov og prøve. Har forhandler god service så kanskje de hjelper deg.

Lenke til kommentar

Jeg er vet ikke om jeg er enig om at han har en dårlig sak om han snakker sant. Det er jo ganske standard prosedyre å prøve hardware i flere maskiner for å se om det er kompatibilitetsproblemer som er årsaken. Det er vanskelig å vite på forhånd at skjermkortet man har kjøpt ikke bare er defekt, men også griller hovedkortet det står i. Det fungerte jo også sånn halvveis en periode i det ene hovedkortet. Jeg kan vanskelig se at man kan laste en kunde for å ha gjort en slik test.

I det minste bør han få byttet det første hovedkortet han prøvde skjermkortet i.

Det bør også gjøre saken enklere at hovedkortene og skjermkortet er kjøpt i samme butikk.

Quote:

On 2002-03-01 13:15, SirHartge skrev:

Hvis du skal si det slik som det skjedde har du en dårlig sak. Ikke det at du skal lyve asså.

Forhandler vil si at du selv har vært skyld i at begge hovedkortene har gått til, det er ikke produsenten sin skyld at du satte i ett defekt skjermkort. Du skal nemlig ikke gjøre det, du gjør det på eget ansvar.

Jeg vil si at saken din er svak, men det er lov og prøve. Har forhandler god service så kanskje de hjelper deg.

Lenke til kommentar

utrolig i grunn hvis jeg har en svak sak...jeg kjøper

et skjermkort på Komplett, kortet er defekt, ødelegger hovedkortet, det kan jo ikke være min skyld. Jeg klarer ikke se om et skjermkort er defekt før jeg setter det inn.

Sendte denne mailen(har ikke fått svar enda):

"Hei,

dere testet maskinen min den 25.2.02 for å se hvordan Siluro GF3 ti200 skjermkortet mitt fungerte(kjøpt 9.2.02) Dere konkluderte med dette: "Når enn beveger seg horisontalt blir det lagging på ting som er vertikalt plassert. Prøvd med siste drivere osv. Observert av KER og KEA" Kortet ble sendt i retur, til testing et annet sted.

Jeg har nå satt mitt gamle kort inn igjen gainward GF2 200MX, det samme problemet er her også. (noe det ikke var før den 2.2.02). Jeg har sendt hele maskinen til testing hos HOSA i Horten. Det de mener forløping er at Siluro kortet må ha ødelagt et eller annet på hovedkortet(de har sjekket alt i BIOS, målt vifte, virus alle hardware etc etc.)

Min teori er dette:

Jeg kjøpt først et GF2 TI 450 hos dere ca 2.2.02 dette kortet oppførte seg merkelig. Her følger en beskrivelse etter testing med forskjellige drivere:

Med Expert Tools,

21.83 en del prog. fungerer ikke f.eks Acrobat Reader(kommer feil i exe. i oppstart samme skjer i spill. Meldinger som kommer "No Valid Video Mode Found" "Cannot Creat 3 Device"

23.11 blå og rosa skjerm rett før jeg kommer inn på Win-skrivebordet. Henger seg.

Uten expert tools,

23.11 blå rosa skjerm, henger seg

22.50 blå rosa skjerm, henger seg

21.83 flere prog. fungerer ikke(feil i exe.)

14.10 kortet blir definert som GF GTS, ellers likt som 21.83

12.41 Likt som 14.10/21.83

Byttet hos dere kortet inn i Siluro GF3 ti200, da begynte laggingen.

Så har vel mest tro på at det GF2 ti450 som har ødelagt hovedkort på en eller annen måte.

Har to maskiner, hovedkort; abit kt7-raid kjøpt 4.1.01 og kt7a kjøpt 18.10.01 GF2 ti 450 er prøvd på begge pcene, dermed har jeg nå samme problemet på begge maskinen(defekt hovedkort)

En komplisert sak, håper du ser tråden.

Dette må gå på garantien, da det er et kortet som er kjøpt hos dere som har gjort skaden. Jeg vet som skrevet ikke hvilket av de to kortene det er, men har som nevt mest tro på at det er GF2 ti450 kortet.

Håper at dette kan ordnes så raskt som mulig. "

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 19:50, erot71 skrev:

Hei

Jeg har hatt positiv erfaring når det gjelder komplett, hovedkortet mitt ble defekt etter 1.5 år, sende det inn til komplett som sende meg nytt etter 1 uke, de gadd ikke engang å teste det.

Bare ring inn å hør eller send E-post (anbefaler E-post)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...