Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drar snart borettslaget til forliksrådet

kom_igjen

Anbefalte innlegg

Jeg og ei venninne kjøpte en leilighet i september 2016. Dette var et tvangssalg, og leiligheten vi overtok var rasert. Den hadde stått tom siden desember 2015.

Hopp til bunnen for kortversjonen.

Problemene våres med borettslaget begynte allerede første måned etter overtakelse. Da forrige huseier ble kastet ut, ble døren hans brutt opp. Derfor var lås byttet ut med en universallås, og døren hadde store skader.

Jeg snakket med daværende styreleder, og fikk beskjed om at ny dør var bestilt.

11 oktober fikk jeg sms om at denne skulle komme "neste uke".En måned senere viser det av sms at dørmannen fortsatt ikke var kommet på plass, og svarte ikke på noen tekstmeldinger. Styret forsøkte også å få tak i han uten hell, men de ga han sjanser fordi de stolte på han, og han ikke hadde hatt det så lett i det siste.

7 november skulle styreleder kontakte noen andre, men jeg ble ikke ringt opp igjen, og sa ifra om dette 12 november.

Det kom til slutt en håndverker i slutten av november for å ta mål av dør, de skulle og bestille inn ny dørsylinder.

2 desember fikk beskjed at døren hadde en leveringstid på 4 - 6 uker, og at ny sylinder ble bestilt. Denne skulle jeg få beskjed om når kunne hentes i sentrum.

5 januar begynner leiligheten å bli beboelig, og vi ønsket oss internett og canal digital, siden vi tross alt ble tvunget til å betale for internett og tv via felleskostnader. Dette fikk jeg beskjed at borettslaget tok seg av, og de skulle bestille montør til oss.

25 januar får jeg beskjed fra styret om at dørmann kommer 2-3 februar.

1 februar kommer elektrisk montør og utfører elektrisk arbeid. Jeg må skrive under på papirene da ingen andre er tilstede.

13 februar kommer døren endelig på plass, samtidig som jeg blir innlagt på sykehus. Mens jeg er innlagt får jeg regning fra montør. Da den sto i mitt navn, ville ikke venninnen min åpne den. Når jeg skrives ut noen uker senere blir jeg så opptatt av å ta igjen studier, at jeg glemmer å sende regningen til styreleder.

15 mars purrer jeg på dørsilynderen som enda ikke var kommet.

6 april får jeg telefon fra venninnen min, som har fått inkassovarsel fra Lindorff. Hun hadde nå fått tillatelse til å åpne all min post, da jeg selv ikke var tilgjengelig. Inkassovarselet gjaldt regningen fra strømselskapet, og det var ikke kommet noen ekstra kostnader eller gebyrer på den. Venninnen min sender kopi av regningen til styreleder, og jeg får svar om at siden den sto i mitt navn, måtte jeg ta kontakt med Lindorff, og be de sende kopi av original regning til meg, som jeg da skulle sende til styreleder. I sms fra styreleder står det: "For å kunne betale denne, må jeg ha den opprinnelige fakturaen fra montørene".

Jeg ringer så Lindorff og får ordnet kopi av original faktura, samt utsettelse på fakturaen til begynnelsen av mai.

Original faktura ble så sendt til styreleder innen 1 time etter at vi snakket med hverandre.

Like etterpå får jeg mail fra Lindorff om at saken var avsluttet.

19 mai får jeg ny inkassovarsel fra Lindorff, nå med gebyrer og salærer. Jeg sender sms til styreleder om at hun skal sjekke opp i det, og purrer på denne 24 mai.

25 mai svarer hun at faktura til montør var blitt betalt for mer enn en uke siden. Deretter blir jeg henvist videre til ny styreleder aka S(B)

1 juni ringer jeg Lindorff, som ikke kan se å ha mottatt betaling. Når de hører den er betalt, så blir vi enige om at jeg skal ta kontakt med styret, be de sende kvittering til meg, så skulle jeg videresende denne videre til Lindorff.

Jeg tar kontakt med S(B). Når han får høre hele saken sier han at alt kommer til å ordne seg, og han skal sende kvittering til Lindorff. Jeg skal ikke bekymre meg for noen ting.

2 juni sier S(B) at den ble betalt 22 mai, og det nå gjenstår kun salærer og gebyr, som han skulle ta seg av. Jeg måtte fortsatt ikke bekymre meg.

I går tar S(B) kontakt og sier det ikke var så lett som han trodde. Han hadde ringt Lindorff som sa at jeg hadde erkjent at det var min regning, og derfor måtte jeg betale den.

Det som er morsomt er at jeg har opptak fra denne samtalen, og jeg vet jeg sa det var min regning, men jeg husker mest det Lindorff og jeg ble enige om. Uasett sa S(B) at jeg MÅTTE betale regningen, selv om styreleder hadde sagt de skulle betale den. Deretter kunne det hende styret mente jeg kunne få pengene tilbake. Jeg svarte at jeg skulle ringe advokat i huseriernes landsforbund, og han sa det var en god idè (jeg må bare understreke at S(B) er veldig hyggelig, og forsøker å være vennlig).

I dag ringte jeg først huseiernes landsforbund, som sa at styret har gjort et avtalebrudd ved ikke å betale regningen etter 6 april, og før begynnelsen av mai. Pga deres somling har det oppstått renter og gebyrer, som nå dessverre står i mitt navn. De foreslår at jeg betaler denne, slik at jeg ikke får et krav på meg i Lindorff, og at jeg så gir styret en frist på en uke på å tilbakebetale pengene.

Deretter ringte jeg Lindorff som sa at hvem som helst kunne betale denne, og at dersom styret har sagt de skal betale, og ikke har gjort det, så er det dem som må ordne opp, men i bunn og grunn er dette en sak mellom meg og borettslaget, og derfor kunne de ikke si så mye.

Til slutt ringte jeg S(B). Han sa han hadde kalt inn til ekstraodinær forsamling med styret i morgen for å diskutere saken. Sannsynligvis kom de til å betale den, men hvis de var uenig måtte jeg betale den, og jeg kom da ikke til å få pengene tilbake.

Så, hvis du greide å lese alt dette er jeg veldig takknemlig, og enda mer takknemlig for kloke svar.

Hva hadde du gjort? Ville de latt det gå til forliksrådet feks?

Og hva ellers med den rotete driften av styret?

Kort versjon: Styret i borettslaget sa de skulle betale en regning som sto i mitt navn, på arbeid de hadde ansvar for. De betalte den ikke, og det er nå kommet gebyrer og salærer i mitt navn, som de kanskje ikke vil betale for.

Verdt å si at jeg er alenemamma til to barn, fulltidsstudent, og har overhodet ikke penger til å betale gebyrer og salærer, og iallfall ikke om jeg ikke får de tilbake igjen.

Verdt også å nevne at S(B) er en skikkelig hyggelig kar som ser ut til å være på min side, men må forholde seg til de andre styremedlemmene.

Dørsylinderen er heller ikke på plass...

Endret av kom_igjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøsses, kinkig situasjon. Jeg er ikke noen jussperson, men jeg hadde sagt klart ifra i en mail til styret om hva jeg mener om behandlingen av sakene du har blitt utsatt for. Det er jo ikke holdbart selv om styreleder har blitt byttet en gang.

Lenke til kommentar

Det følger av burettslagslova § 8-16 at styret og forretningsfører inngår bindende avtaler på vegne av borettslaget. Med mindre styreleder har (generell eller saksspesifikk) fullmakt forplikter ikke styreleders tilsagn borettslaget med mindre styret sier seg enig i etterkant.

Du må derfor få avklart hva styret rent faktisk har vedtatt, og hva vedtektene sier om styreleders adgang til å tegne firma/inneha signaturrett. Så må du skille dette fra hva styreleder har sagt/lovet. Det første kan gi grunnlag for sak mot borettslaget. Det siste gir bare grunnlag for sak mot styreleder.

Et alternativt (og bedre) grunnlag er burettslagslova § 5-18. Etter denne bestemmelsen er borettslaget ansvarlig for tap som følge av at laget ikke har oppfylt sin vedlikeholdsplikt. Følgekostnader (renter/gebyrer) skal dekkes av den som er ansvarlig for hovedkostnaden. Denne bestemmelsen er objektiv, den krever ikke at noen har lovet noe, kun en bedømmelse av om noe er borettslagets vedlikeholdsansvar eller beboers vedlikeholdsansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle svar. Etter at jeg fikk beskjed om at styret skulle diskutere om de skulle betale gebyrene eller ikke, så opplyste jeg dem om at de allerede hadde begått avtalebrudd ved å betale regningen forsent, og at dersom de ikke betaler så tar jeg saken til forliksrådet.

De har nå fattet vedtak om å betale det resterende beløpet.

Men nå må jeg skrive nytt innlegg om leiligheten jeg leier, fordi jeg aldri får fred....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...