Gå til innhold

Farge og hjul blir eneste valgmuligheter for Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tar meg friheten til å understreke to punkter fra artikkelen før diskusjonen tar av i feil retning:

 

1: – Vi har holdt de første konfigurasjonene for Model 3 veldig enkle. Det er kritisk for å oppnå en rask opptrapping av produksjonen, sa Musk.

 

2: Model S var også imidlertid bare mulig å få i én konfigurasjon da den kom i salg, og Musk holder dette frem som idealet.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Som sjåfør er jeg veldig spent på hvordan trekkvogna til Tesla blir, og ikke minst produksjonen. Om den har en realistisk rekkevidde på 7-800 kilometer når totalvekta er 60 tonn tror jeg den kan bli en særdeles stor suksess over store deler av kloden. Og om de i tillegg lager en med lang ramme slik at man kan klaske et skap på den og daghytte så vil den nok bli den foretrukne distributions bilen i byer og større tettsteder.

Lenke til kommentar

 

Det er forhåndsbestilt over 400.000 Tesla Model 3. Bestiller du en bil i dag, må du regne med å vente lenge, forteller Musk.

 

 

– Om du betaler depositum på Model 3 nå, kommer det til å ta over et år. Slutten av neste år før du får den, eller noe sånt, sier Musk.

Er det ikke mest idiotiske å forhåndbestille? Teknologien utvides kanskje bilen i 2020 vil ha ryzen 9 cpu som gjør du kan game\ se 8k filmer i bilen og full selvkjøring på nivå 5 og kan kjøre på vannet uten å synke.

Usikker på prisen vil falle.

 

La oss si prisen blir 350 000 \400 000 kr.

Hvis da man må vente til 2018\2019 på bilen kan den falle mye i verdi.

Eller sørger tesla for den er up to date når bilen kommer minus 1-2 måneder?

 

Hadde man gjort samme på PC ville den vært utdatert før den kommer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Det er forhåndsbestilt over 400.000 Tesla Model 3. Bestiller du en bil i dag, må du regne med å vente lenge, forteller Musk.

 

– Om du betaler depositum på Model 3 nå, kommer det til å ta over et år. Slutten av neste år før du får den, eller noe sånt, sier Musk.

Er det ikke mest idiotiske å forhåndbestille? Teknologien utvides kanskje bilen i 2020 vil ha ryzen 9 cpu som gjør du kan game\ se 8k filmer i bilen og full selvkjøring på nivå 5 og kan kjøre på vannet uten å synke.

Usikker på prisen vil falle.

 

La oss si prisen blir 350 000 \400 000 kr.

Hvis da man må vente til 2018\2019 på bilen kan den falle mye i verdi.

Eller sørger tesla for den er up to date når bilen kommer minus 1-2 måneder?

 

Hadde man gjort samme på PC ville den vært utdatert før den kommer.

 

Tesla har kontinuerlig oppdatering av sine modeller, og forhåndsbestilte modeller vil være av "nyeste" modell når den produseres. Det er sånn sett ingen ulempe å forhåndsbestille. I tillegg oppdateres programvaren i etterkant for å gjøre forbedringer der.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Tesla har kontinuerlig oppdatering av sine modeller, og forhåndsbestilte modeller vil være av "nyeste" modell når den produseres. Det er sånn sett ingen ulempe å forhåndsbestille. I tillegg oppdateres programvaren i etterkant for å gjøre forbedringer der.

 

Ikke på maskinvare delen, blir jo som å kjøpe mobil\pc også oppgradere windows.

Nå har jeg ikke testet det fysisk men ganske sikkert i 2020 eller senere vil tesla model 3 føles veldig treg det er helt vanlig cpu krav og ram økes etter en del år.

 

Tesla bruker vel ikke lidar https://www.tu.no/artikler/slik-virker-selvkjorende-biler/358826

Mener eksperter også sa for en stund siden de ikke trodde tesla vil komme lengere en nivå 4.

På grunn det ikke brukes lidar da det er veldig dyrt?

 

Uansett i 2020 tror jeg folk vil vurdere Automotive Grade Linux på sikt, billigere, man slipper å betale 70 000 kr for programvaren og kan bruke bluetooth med å styre fra nettbrett\pc eller mobil.

Så på sikt tror jeg tesla må vurdere ligdene.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla bruker vel ikke lidar https://www.tu.no/artikler/slik-virker-selvkjorende-biler/358826

Mener eksperter også sa for en stund siden de ikke trodde tesla vil komme lengere en nivå 4.

På grunn det ikke brukes lidar da det er veldig dyrt?

Lidar er bare en av mange teknikker for å danne et bilde av omgivelsene. Når det er sagt så er det flere som har annonsert solid state lidar systemer for automotive, noe som vil dramatisk redusere kostnadene.

 

Uansett i 2020 tror jeg folk vil vurdere Automotive Grade Linux på sikt, billigere, man slipper å betale 70 000 kr for programvaren og kan bruke bluetooth med å styre fra nettbrett\pc eller mobil.

Så på sikt tror jeg tesla må vurdere ligdene.

Hvorfor tror du linux vil være noen vesentlig besparelse for automotive? Kostnadene er knyttet til å nå ASIL og ISO26262 krav, ikke til å få opp en OS kjerne. (D.v.s. i tilegg til å få selve funksjonaliteten på plass, som heller ikke er gratis)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det er flere bilmerker som vil bruke det  https://www.automotivelinux.org/

Antar maskinvaren er ganske lik, mellom bilene.

Så det betyr flere bilprodusenter som betaler for å utvikle programvare til den.

 

Men foreløpig er programvaren veldig uferdig, det finner men fort ut av å teste den i virtulbox.

I vmware player er den helt ubrukelig. Du får ikke en gang koblet deg på mobilen for å spille av musikk.

Lenke til kommentar

Er det ikke mest idiotiske å forhåndbestille? Teknologien utvides kanskje bilen i 2020 vil ha ryzen 9 cpu som gjør du kan game\ se 8k filmer i bilen og full selvkjøring på nivå 5 og kan kjøre på vannet uten å synke.

 

 

"Folk overvurderer ofte hva som vil skje på de neste to årene, og undervurderer hva som vil skje på de neste ti." - Bill Gates

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som sjåfør er jeg veldig spent på hvordan trekkvogna til Tesla blir, og ikke minst produksjonen. Om den har en realistisk rekkevidde på 7-800 kilometer når totalvekta er 60 tonn tror jeg den kan bli en særdeles stor suksess over store deler av kloden. Og om de i tillegg lager en med lang ramme slik at man kan klaske et skap på den og daghytte så vil den nok bli den foretrukne distributions bilen i byer og større tettsteder.

Vil den ikke ha en kjempeulempe i Europa mtp lengdebegrensninger? Trodde mindre plass til frakt og trange europeiske veier var årsaken til at vi ikke har snutebiler (i noen særlig grad) i Europa?

Lenke til kommentar

 

Tesla har kontinuerlig oppdatering av sine modeller, og forhåndsbestilte modeller vil være av "nyeste" modell når den produseres. Det er sånn sett ingen ulempe å forhåndsbestille. I tillegg oppdateres programvaren i etterkant for å gjøre forbedringer der.

Ikke på maskinvare delen, blir jo som å kjøpe mobil\pc også oppgradere windows.

Nå har jeg ikke testet det fysisk men ganske sikkert i 2020 eller senere vil tesla model 3 føles veldig treg det er helt vanlig cpu krav og ram økes etter en del år.

 

Hvis man kjøper en ny bil i dag må man regne med at maskinvaren blir utdatert etter hvert ja.

 

Men hvis Tesla bestemmer seg for å oppgradere CPU i model 3 og man har forhåndsbestilt og bilen ikke er levert enda, så får man den oppgraderte CPUen.

 

Bare se hva som skjedde da de byttet fra Autopilot 1 til Autopilot 2 i Tesla Model S. Alle forhåndsbestillinger ble automatisk flyttet over fra det ene systemet til det andre, gitt at bilen ikke allerede var under produksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men da risiker man også som på enkelte modeller, tesla dropper biler med ekstra rekkevidde.

Ergo man bestiller noe man ikke får, og blir likevel nødt å kanselere.

 

Så like greit å vente til de kommer på butikken så kanskje man kan prute med hengefeste eller helårsdekk inkludert i prisen.

Kanskje også 19" 4k skjerm?

 

Hvor mange GB er ledig på tesla sin maskin?

For er jo problemet hvis kun 32\64 GB ledig.

Syns det blir for lite for android 6 jeg.

Men litt usikker på man kan lage filmer\musikk på tesla bilen eller det lagres på mobilen eller minnekort.

 

Uansett snakkes det om det ikke blir lønnsomt å eie bil lengere.

I fremtiden blir det nok vanlig å leie bil, eneste de som eier er de som trenger bilen kontonuelig. Eller bedrifter som har råd.

Da man slipper å tegne forsikring og betale veiavgift. Da det er inkludert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Som sjåfør er jeg veldig spent på hvordan trekkvogna til Tesla blir, og ikke minst produksjonen. Om den har en realistisk rekkevidde på 7-800 kilometer når totalvekta er 60 tonn tror jeg den kan bli en særdeles stor suksess over store deler av kloden. Og om de i tillegg lager en med lang ramme slik at man kan klaske et skap på den og daghytte så vil den nok bli den foretrukne distributions bilen i byer og større tettsteder.

Vil den ikke ha en kjempeulempe i Europa mtp lengdebegrensninger? Trodde mindre plass til frakt og trange europeiske veier var årsaken til at vi ikke har snutebiler (i noen særlig grad) i Europa?

 

Av konseptbilde så ser trekkvogna mer ut slik som de gjør Europa og større deler av kloden, dvs man sitter oppe på motor og front aksel. Når det kommer til lengdebegrensning så er de amerikanske lovene ganske liberale mtp det ikke er noen overordnede organ som bestemmer lengde osv slik det er i Europa, man har statlig styre på statlige veier, og delstat styre på delstatsveier. Men fellesnevneren er at man gjerne trenger flere hengere for å få fraktet det man trenger en henger for her på kontintet.  Når det kommer til veibredde osv så er det like dårlig hele kloden over :p Det som regel slår negativt ut med snutebiler i Europa er den massive bodelen som vi i Europa ikke trenger, vi greier oss med en seng og litt plass til å strekke ut beina, ikke at vi veldig gjerne skulle hatt litt US luksus i hytta av og til :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...