Tsukeo Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Jeg holder på med HTML5 og Canvas for å lage en enkel Pong-klone, men jeg har problemer med at om ballen og den høyre staven har samme x- eller y-verdi, begynner ballen å vibrere noe voldsomt. Ballen spretter helt fint fra den venstre staven, men samme effekt skjer om ballen kommer bak den venstre staven. Jeg har en anelse om at det kan ha noe med at ballen er bak stavene å gjøre (om vi da sier at stavene vender mot høyre), men jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det. Her en CodePen til spillet: https://codepen.io/wostensen/pen/LLVxaL Det er i funksjonen isColliding. Brukte denne formelen: https://developer.mozilla.org/kab/docs/Games/Techniques/2D_collision_detection Lenke til kommentar
ahw_ Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Hvis jeg forstår problemet riktig at ballen vibrerer før den har kollidert med en «paddle», er det ganske enkelt fordi du sjekker obj2.width i stedet for obj2.x i isColliding. Du har et lignende problem når ballen kolliderer med toppen/bunnen av en «paddle» fordi ballen bare spretter én vei uansett hvor den kolliderer. Hvis du vil at ballen skal sprette, må du også ta høyde for at en «paddle» kan bevege seg mot ballen (ballen kan sitte fast inni). Et alternativ kan være å la ballen bevege seg rett gjennom hvis den ikke har kollidert med fronten til en «paddle». Endret 8. juni 2017 av ahw_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå