Gå til innhold

Kaster jeg bort tiden ved å lære meg webutvikling på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Hei.

7 måneder siden ble det slutt mellom meg og kjæresten. Var ganske langt nede i rundt 2 måneder før jeg kom meg opp igjen.

I løpet av den tiden fikk jeg tenkt nøye gjennom livet mitt og innså jeg ikke var fornøyd med det jeg holdte på med.

Jeg sa opp leiligheten, sluttet i jobben og flyttet hjem til foreldrene mine.

Jeg tok opp web utvikling og design som en hobby, og etter kort tid gikk store deler av dagen min på dette.

Hovedfokuset mitt har ligget på HTML, CSS, jQuery og JavaScript, samt design i form av blant annet Logo design i Photoshop.

Jeg har innsett at selve design delen ikke er helt min greie, så nå ligger fokuset mitt mest på JavaScript med et ønske om å bli flinkere på dette.

Jeg tenker å ta opp Angular.js, PHP og SQL når jeg føler JavaScript kunnskapen min er på et brukelig nivå.

Jeg har kjøpt inn flere bøker og har tatt i bruk online ressurser, samt betaler for nettkurs (treehouse).

Jeg stortrives med det jeg holder på med, men nå begynner pengene mine å ta slutt og realiteten har forsiktig sunket inn. Jeg sliter nå med å bruke for mye tid på dette i tilfelle det ikke gir meg noe framtid.

Jeg har snakket med og lest om mange amerikanere som har fått jobb med så lite kunnskap som 2-3 måneder med HTML og CSS erfaring. Jeg har også forstått at dette ikke skjer i Norge og at man sannsynligvis ikke vil få seg jobb uten relevant universitetsutdanning eller et veldig imponerende portfolie.

Hvordan er mulighetene mine? Kaster jeg helt bort tiden min her?

Utdanning er ikke et alternativ siden jeg ikke er interestert i 2-3 år på skolebenken før jeg kan begynne å lære mer om det jeg ønsker. Jeg har ingen videregående opplæring.

Jeg er veldig sikker på at det er dette jeg har lyst å drive med, men jeg har ikke selvtilliten eller drivkraften til å holde på med dette i årevis uten tilbakebetaling.

Er det steder jeg kan tilby meg å jobbe gratis for å opparbeide erfaring?

Jeg jobber litt freelance, men arbeid er dårlig betalt og langt i mellom.

Så langt er jeg dreven i HTML og CSS / Bootstrap, jeg er god på responsiv design og kan noen lunde bruke JavaScript / jQuery.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag mange programmer som du bruke for å kunne vise til eventuelle arbeidsgivere at du har kunnskap innenfor webutvikling, du kan gjerne lage en nettside hvor du har alt av programmer du har laget, legge ut på Facebook at du gjerne vil gjøre mindre oppdrag for privat personer og mindre bedrifter o.l. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lag mange programmer som du bruke for å kunne vise til eventuelle arbeidsgivere at du har kunnskap innenfor webutvikling, du kan gjerne lage en nettside hvor du har alt av programmer du har laget, legge ut på Facebook at du gjerne vil gjøre mindre oppdrag for privat personer og mindre bedrifter o.l. :)

Positivt svar! :)

Jeg har ikke kunnskap nok til å lage diverse programmer og applikasjoner. Jeg tenker å utvide mine horisonter enda mer etter jeg har satte meg nok inn i server-side programmering.

Jeg leser en god del om objekt orientert programmering med Python og Java, algoritmer og matematikk.

Jo mer jeg lærer, jo mer ønsker jeg å lære, men jo vanskeliere er det å holde motivasjonen oppe uten å ha en jobb å gå til.

Hvis jeg kan klare å skaffe meg en jobb innen webutvikling eller lignende har jeg en lang liste med ting jeg har lyst å sitte meg inn i.

Jeg har stor interesse og motivasjon for å lære om og evt. bli god på flere områder innen front end, back end og objektiv orientert programmering.

Det jeg er mest ute etter er om det er sannsynlig at jeg vil kunne finne meg en jobb innenfor dette etterhvert. Jeg vil ikke ligge 6-10 timer arbeid hver dag i dette hvis det er svært usannsynlig for meg å få en relevant jobb etter 6-18 måneder.

Jeg er ikke spesielt lettlært og det jeg holder på med nå er ikke noe som går kjapt å lære seg på egenhånd når man mangler så mye kunnskap som jeg gjør.

Jeg nærmer meg 23 år nå, og det begynner å bli litt gammelt for å sitte på rommet hos mor og far og kaste bort tiden på noe jeg kanskje ikke får bruk for.

Lenke til kommentar

Om du vil jobbe med webutvikling er det ikke dumt å studere det på egenhånd, og det er et mangfold med jobber innenfor feltet (du kan til og med jobbe hjemmefra med bedrifter i andre land!). Du kan prøve det på dette kurset som er helt gratis og fra Harvard: https://www.edx.org/course/introduction-computer-science-harvardx-cs50x

Jeg personlig liker å finne på egne prosjekt å lage de (holder på med en klone av Pong i JavaScript, nå!), så bare lag noe enkelt og fortsett å bygge på det til det er noe du føler du er stolt over! Backend programmering (Python, Java o.l) er også jobb å få i, det er hovedsaklig Java og C#.ASP det går i i Norge, da.

Lenke til kommentar

Om du vil jobbe med webutvikling er det ikke dumt å studere det på egenhånd, og det er et mangfold med jobber innenfor feltet (du kan til og med jobbe hjemmefra med bedrifter i andre land!). Du kan prøve det på dette kurset som er helt gratis og fra Harvard: https://www.edx.org/course/introduction-computer-science-harvardx-cs50x

Jeg personlig liker å finne på egne prosjekt å lage de (holder på med en klone av Pong i JavaScript, nå!), så bare lag noe enkelt og fortsett å bygge på det til det er noe du føler du er stolt over! Backend programmering (Python, Java o.l) er også jobb å få i, det er hovedsaklig Java og C#.ASP det går i i Norge, da.

Takk for svar!

Har du god oversikt over hva som er lurt å lære for å skaffe seg jobb i Norge? Å flytte innlands er ikke noe problem for meg hvis jeg blir tilbydt jobb.

Er vanskelig å helt vite hva man skal fokusere på når det står forskjellig på alle forum / blogger man leser på.

Tanken min var å ta HTML og CSS først siden dette er veldig enkelt å lære seg, for så bevege meg videre til JavaScript siden de tre går hånd i hånd. Etter dette tenker jeg det kan være lurt med server side siden mesteparten av funksjonen til mange hjemmesider fåregår der.

Java er enda et sted opp på stigen, iom jeg har en misstanke om at dette vil ta veldig lang tid å mestre. Jeg har noe erfaring med det fra før, men jeg regner med det vil ta 2-3 år å bli god nok til å gjøre noe fornuftig.

Pong høres artig ut! Har selv laget snake kopi uten å følge noe bruksanvisning. Det tok meg lengre tid enn jeg liker å innrømme, men det funket til slutt! (Y)

Lagde også et platformer med en ball som protagonist. Etter kort tid var det bare fantasien som tok slutt.

Endret av Laurentius
Lenke til kommentar

Om du søker på Karrieresenteret i din kommune, de tilbyr generell studiekompetanse for voksne, og noen har nettstudier du kan følge (mulig du må betale noe siden du ikke har voksenrett), men ta kontakt med de. :)

Etter det er det mange data utdanninger i Norge!

Lenke til kommentar

Om du søker på Karrieresenteret i din kommune, de tilbyr generell studiekompetanse for voksne, og noen har nettstudier du kan følge (mulig du må betale noe siden du ikke har voksenrett), men ta kontakt med de. :)

Etter det er det mange data utdanninger i Norge!

Dette har vært en ond sirkel for meg siden jeg mistet skoleretten.

Jeg har vært i kontakt med flere rådgivere angående dette og det eneste vi kommer fram til et å ta det som privatist.

Sist jeg sjekket koster det meg 79000 i året over 2 år for å fullføre videregående.

Jeg har store problemer med å lære stoff som jeg ikke ser praktiske bruksområder av. Algebra klarte jeg aldri å lære på grunn av dette. De fire regneartene, geometri, prosentregning, måleenheter osv. var jeg stort sett best i klassen på.

Diverse andre fag kommer jeg meg heller ikke igjennom på på egenhånd. Religion og Nynorsk blant annet.

Jeg er også redd for å hoppe ut av skolen igjen hvis jeg begynner, så å ta opp studielån for videregående tørr jeg ikke.

Edit: I og med at jeg falt ut av skolen så tidlog så er jeg fryktelig forvirret over mine muligheter.

Jeg har søkt i mange timer på nettet for å finne informasjon, men stort sett halvner jeg i en sirkel som sender meg mellom flere sider for så å havne tilbake der jeg begynte.

Ut i fra det jeg har lest så har jeg til dags dato ingen andre muligheter enn å betale dyrt for 2 årig videregående nettkurs.

Jeg har mistet skolerett og har ikke voksenrett.

Informasjonen tilgjengelig på nettet og fra rådgivere gjør meg rett og slett dårlig. Det er lite jeg ønsker mer enn å få i gang utdannelse.

Endret av Laurentius
Lenke til kommentar

Dersom du allerede har noe kunnskap om emnet, å det er dette du brenner for, så hvorfor ikke søke på jobber?

Min erfaring er at det finnes svært mange webutviklere som ikke aner hva de driver med, annet enn å slenge sammen noe Wordpress greier!

Med selv elementær kunnskap om HTML, CSS og JS, så ville jeg tro det var ganske greit å skaffe seg jobb, men du må jo ta initiativet selv.

Kontakt byråer rundt deg å hør om de har noe ledig, si at du er spesielt interessert, og at du ønsker å lære mer osv.

Jeg tror du vil oppleve at det er mange som faktisk ønsker noen som er interessert i webutvikling, ikke bare har gått noen år på skole for å få en jobb. Lokale byråer har ikke alltid så mye talent å velge blant, som de store selskapene, å tar gjerne inn noen med kunnskapsnivå omtrent rundt der det høres ut at du ligger.

Forsøk også å ikke gap over for mye. Alle de C-lignende språkene er forholdsvis like, men det er fortsatt mye å holde styr på når man skal forsøke å lese seg opp på Java, JavaScript, Python, PHP, C# og annet samtidig.

Hold deg for eksempel til JavaScript, se litt på Node.js dersom du ønsker å lære mer om serversiden, da kan du bruke det språket du kan, JavaScript, også på serversiden. Når du forstår hvordan forespørsler, XMLHttpRequest, headers, elementære databaser og den slags virker, så har du egentlig lært det viktigste om serveren for en webutvikler, å det er jo ting som er stort sett likt uansett språk.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Dersom du allerede har noe kunnskap om emnet, å det er dette du brenner for, så hvorfor ikke søke på jobber?

Min erfaring er at det finnes svært mange webutviklere som ikke aner hva de driver med, annet enn å slenge sammen noe Wordpress greier!

Med selv elementær kunnskap om HTML, CSS og JS, så ville jeg tro det var ganske greit å skaffe seg jobb, men du må jo ta initiativet selv.

Kontakt byråer rundt deg å hør om de har noe ledig, si at du er spesielt interessert, og at du ønsker å lære mer osv.

Jeg tror du vil oppleve at det er mange som faktisk ønsker noen som er interessert i webutvikling, ikke bare har gått noen år på skole for å få en jobb. Lokale byråer har ikke alltid så mye talent å velge blant, som de store selskapene, å tar gjerne inn noen med kunnskapsnivå omtrent rundt der det høres ut at du ligger.

Forsøk også å ikke gap over for mye. Alle de C-lignende språkene er forholdsvis like, men det er fortsatt mye å holde styr på når man skal forsøke å lese seg opp på Java, JavaScript, Python, PHP, C# og annet samtidig.

Hold deg for eksempel til JavaScript, se litt på Node.js dersom du ønsker å lære mer om serversiden, da kan du bruke det språket du kan, JavaScript, også på serversiden. Når du forstår hvordan forespørsler, XMLHttpRequest, headers, elementære databaser og den slags virker, så har du egentlig lært det viktigste om serveren for en webutvikler, å det er jo ting som er stort sett likt uansett språk.

Er det som er halve poenget med denne posten.

Ut i fra det jeg har forstått etter å ha søkt på nettet er at det er fryktelig vanskelig å få seg jobb i Norge innen dette område uten relevant utdannelse.

Jeg er villig til å ta hvilke som helst jobb så lenge jeg har muligheten til å bygge videre på det jeg ønsker å holde på med. Til og med ubetalt.

Når det gjelder å gape over for mye, så ser jeg hva du mener. Tanken min er at jeg ønsker å forstå hvordan alt henger sammen. Jeg vi ha en bred forståelse på hvordan knappen på en nettside fungerer, hva som skjer etter jeg trykker på knappen, hvordan nettsiden kommuniserer med serveren og datbasen. (Jeg har ikke helt oversikten enda, så det kan være jeg bruker begrepene feil her).

Jeg ønsker å fordype meg i det jeg ser mest nødvendig, men også kunne ha en forståelse for og muligheten til å gjøre alt som er nødvendig for å få det til å fungere. Design, struktur, server, applikasjoner, database osv.

JavaScript er hovedfokus nå, siden det tar lang tid å mestre. Jeg bruker ikke mye tid på andre oppgaver, annet enn HTML og CSS der det trengs.

Vil også lære C, Java eller Python, men dette er noe av det siste jeg kommer til å se på.

Node.js / Angular.js er vel bygget på JavaScript (?) så jeg ser på det som et logisk neste steg.

Jeg forstår det er viktig å holde seg på en ting til man helt ærlig kan si man virkelig har en god forståelse for det til å begynne med, men jeg er fryktelig nysgjerrig av natur.

Edit: Vet du hva jeg bør kunne før jeg søker jobb?

Jeg har enda en god del igjen å lære og forbedre meg på før noen i det hele tatt vil vurdere meg.

Jeg er ikke ikke helt stødig på blant annet versjonkontroll med f.eks GIT.

Endret av Laurentius
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en bachelor eller master i datateknikk eller informatikk hvis det er dette du vil drive med.

Igjen det at jeg må fullføre videregående for dette, og det har jeg litt problemer med.

Jeg falt ut av skolen såpass tidlig at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal gjøre det, og jeg tørr ikke ta noe studielån for å ta det som privatist i tilfelle jeg faller ut.

Hadde jeg fullført videregående med muligheten hadde jeg gjort det med en gang.

Edit: Høres kanskje veldig slapt ut, og som en dårlig unnskyldning iom alle med utdanning har vært igjennom VGS.

Dårlig hjelp av rådgivere og en usikker meg gjør at det blir sånn. Jeg burde tatt opp VGS for lenge siden. Kanskje det beste for meg er å gå privatist med fult studielån, men jeg er for usikker og pysete for å hoppe inn i det med det første.

Endret av Laurentius
Lenke til kommentar

Du kan også prøve Bento! Fant den nettsiden for en stund siden og den samler opp flere ressurser, og sier at den skal gjøre deg til en 'self-taught expert developer'. :)

Har brukt codeacademy, freecodecamp og nå treehouse.

Takk for tipset, skal sjekke ut bento i morgen!

Er på et stadie nå hvor jeg lager mine egne prosjekter og bruker mozilla web developer når jeg står fast. Sider som treehouse, bento etc. er fantastisk å bruke når man skal bli introdusert til noe nytt!

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en bachelor eller master i datateknikk eller informatikk hvis det er dette du vil drive med.

Igjen det at jeg må fullføre videregående for dette, og det har jeg litt problemer med.

Jeg falt ut av skolen såpass tidlig at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal gjøre det, og jeg tørr ikke ta noe studielån for å ta det som privatist i tilfelle jeg faller ut.

Edit: Høres kanskje veldig slapt ut, og som en dårlig unnskyldning iom alle med utdanning har vært igjennom VGS.

Dårlig hjelp av rådgivere og en usikker meg gjør at det blir sånn. Jeg burde tatt opp VGS for lenge siden. Kanskje det beste for meg er å gå privatist med fult studielån, men jeg er for usikker og pysete for å hoppe inn i det med det første.

Beklager, det så jeg ikke. Da har du kanskje størst sjans ved å lese stillingsannonser og lære deg det de ser etter, for så å søke når du er klar.

Som vanlig er bekjentskap gull verd, så sjekk det ut. Hvis noen kan gå god for deg så er det mye lettere å få jobb.

Lenke til kommentar

Beklager, det så jeg ikke. Da har du kanskje størst sjans ved å lese stillingsannonser og lære deg det de ser etter, for så å søke når du er klar.

Som vanlig er bekjentskap gull verd, så sjekk det ut. Hvis noen kan gå god for deg så er det mye lettere å få jobb.

Sitter stor pris på svar :)

Tror du det er noe sjangse for jobb som selvlært webutvikler da?

Veldig masse konfliktende svar både fra bekjente, på nettet og til og med i denne tråden.

Når jeg ser over utlyste stillinger så er kravene latterlig mye over mitt nivå og alltid et ønske om utdanning.

Første utlyste stillingen jeg fant som ser ut til å ha minst krav:

Kvalifikasjoner/Erfaring

Høyere utdanning

Helst 2-3 års erfaring front-end utvikling

Svært god kjennskap til HTML, CSS og Javascript

Kjennskap til noen av følgende er en fordel, men ikke krav:

Interaksjonsdesign, PHP, C#, ASP.NET(MVC), KnockoutJS

Tidsaktuelle rammeverk og løsninger (React, Typescript, Node osv)

Android og og iOs utvikling

Automatisert GUI-testing

Vet ikke hva halvparten betyr en gang, og jeg har i underkant 6 måneder erfaring med HTML, CSS og JavaScript.

Lenke til kommentar

Som flere andre har nevnt over, så anbefaler jeg å bare å sette i gang med å søke etter jobber med en gang. Dersom du bruker litt tid på å skrive en god søknad skal du ikke se vekk i fra at du får napp hos noen.

Jeg jobber selv som utvikler i et av de større IT-selskapene her i landet, og vi er jo alltid på jakt etter folk. Når det er sagt, så er det så vidt jeg vet ingen jeg jobber med som ikke har fullført videregående utdannelse her (eller bachelor, for så vidt), så jeg ville nok gått inn for å fullføre videregående som privatist først. 

Anbefaler ellers å bygge opp en profil på github. Det er en fin måte å få vist eventuelle arbeidsgivere at man har interesse og evne til å lage ting. Det er det som i bunn og grunn er nøkkelen til suksess:

Lag ting.

Teknologiene du benytter bør komme i andre rekke, men Node.js, Angular, React og .NET Core og noe databasegreier (f. eks. Firebase) bør være sikre kort pga. de mest sannsynlig er kommet for å bli.

Ikke noe poeng i å pine deg selv med Java på egenhånd om du ikke må :p

Ellers, religion og nynorsk burde vel ikke være noe stress? Bare tenk at det er historie og norsk. 

Lenke til kommentar

Webutviklere er ettertraktede i dagens arbeidsmarked, så det er håp. Skal du få jobb uten utdanning, er det i midlertid svært viktig at du bygger deg en portefølje. Noen essensielle steg:

• Start med å lage deg en GitHub-bruker. Hvert prosjekt du begynner får sitt eget repo (repository) her. På den måten får du noe konkret å lenke til når du søker jobber. Samtidig lærer du deg git, som brukes av "alle" selskaper i dag.
  • Ditt første prosjekt: Din egen hjemmeside. Kjøp www.dittnavn.no og bruk det du kan så langt til å lage noe fint. På nettsiden selger du deg selv som utvikler, ved å lenke til dine prosjekter.
  • Lag deg en LinkedIn-profil. LinkedIn brukes aktivt av rekrutterere i IT-bransjen. Her lister du opp alle teknologier du føler deg trygg på. Hver gang du lærer noe nytt, legger du det til på LinkedIn. Legg også inn alle freelance-oppdragene dine. Kontakt tidligere arbeidsgivere og spør pent om de vil skrive en anbefaling for deg.
  • Kvern ut prosjekter. Mange. Men fullfør alltid det du begynner på. Det trenger ikke nødvendigvis å være store prosjekter, så lenge de tjener en funksjon og demonstrerer kompetanse innen en bestemt teknologi. Hvilken teknologi? Saumfar stillingsannonser og se hva arbeidsgivere spør etter kompetanse innen for tida. I denne bransjen er det viktig (og ettertraktet) å kunne sette seg inn i nye ting.
  • Mens du holder på, søk nye jobber fortløpende. Til slutt får du napp (eller blir headhuntet via LinkedIn).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...