Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tanker rundt abonnementsvilkår for Eidsiva bredbånd AS

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har nylig byttet til Eidsiva bredbånd supre fiber linje. Her får jeg super hastighet til en grei pris. Eidsiva er også veldig gode på kundebehandling (det jeg har opplevd). Samtidig er jeg glad i både nettverkutstyr og servere. Noe jeg har huset fult av. Jeg har i det siste som et lite prosjekt jobbet med å sette opp en MS Exchange server. Noe som har vært veldig interessant. Når jeg fikk det til å fungere internt ønsket jeg å utvide til det store Internett. Det krevde at jeg åpner noen porter og sendte ut trafikk på port 25 (SMTP). Jeg fikk da mottatt e-post fra eksterne e-post adresser, men ikke sendt ut til de eksterne. Så jeg tok kontakt med Eidsiva bredbånd support, og fikk beskjed om at port 25 var forbeholdt mot deres SNMP-server (snmp.bbnet.no). Greit nok tenkte jeg. Spurte deretter om jeg kunne sette opp en SNMP-relay mot snmp.bbnet.no, og om det krevde autentisering ved e-post konto gjennom dem. 

Fikk følgende svar:

"Ja du trenger en epost konto fra oss for å bruke smtp.bbnett.no. Dette er kostnadsfritt om du har et internett abonnement fra oss.
Jeg kunne ikke finne ditt abonnement med informasjonen du oppga. Om du ønsker det så kan vi  opprette en epost konto.
Vi trenger da kunde nummer, telefonnummer som er registrert som kontakt nummer. eller adresser.

Jeg vil også gjøre deg oppmerksom på våre Generelle vilkår punkt 5.

5. Særlige begrensninger i Kundens bruk
Tjenesten skal kun benyttes av Kunden privat, inkludert dennes familie/husstand. Begrepet husstand omfatter således ikke næringsvirksomhet/kommersielle aktiviteter. Det er ikke tillatt å sette opp egen server. Kunden kan kun etablere nettverk innenfor egen husstand. 

Om en epost konto fra oss brukes i forbindelse med en bedrift som sender store mengder epost til mange mottagere så er det også en god sjanse for at denne blir blokkert pga mistanke om spam.

Om du ønsker å sette opp og bruke en privat epost konto mens du er tilkoblet vårt nett så er dette fult mulig. Selve epost serveren kan ikke være på vårt nett.
De aller fleste epost leverandører støtter autentisert smtp. Gjerne med SSL/TSL. Om dette er tilfellet så kan du ta kontakt med din epost leverandør for oppsett av epost.".

Hadde ikke dette problemet med forrige ISP. Men det jeg er kanskje mest overrasket over at man ikke kan sette opp egen server.. wut m8! Er dette innafor eller kan man klage litt på det?

Endret av Multicast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Multicast!

Det er en rekke årsaker til hvorfor vi ikke ønsker privat serveraktivitet i våre nett - hvis du kontakter meg via vårt sentralbord (tlf: 03370) kan jeg gjerne forklare deg disse mer inngående :-)

Mvh.

Kristian Ulen

Produktsjef

Eidsiva bredbånd

Lenke til kommentar

Hei Multicast!

Det er en rekke årsaker til hvorfor vi ikke ønsker privat serveraktivitet i våre nett - hvis du kontakter meg via vårt sentralbord (tlf: 03370) kan jeg gjerne forklare deg disse mer inngående :-)

Mvh.

Kristian Ulen

Produktsjef

Eidsiva bredbånd

Godt og se bedrifter som kommer til Diskusjon for å gi svar!

Men, svar som gis direkte til forumbrukere er litt hemmende for alle oss andre som bruker forumet og det er av alles interesse at svar gis i tråden.

Når denne posten blir et resultat av et søk i fremtiden så er det veldig dumt at svaret ikke finnes i her og man må kontakte TS eller deg direkte for informasjon. Kanskje ingen av dere lengre er aktive når en leser ser tråden.

For å holde meg til topic, det var voldsomt strengt fra Eidsiva sin side å nekte deg å koble alle former for servere til bredbåndet ditt. En server kan være så mangt, og her syntes jeg Eidsiva bruker et litt vidt begrep, men de har fult lov til å utforme sine vilkår som de ønsker.

Strengt tatt er alle tjenester som lytter på en port for innkommende pakker en server.

De fleste aktører har begrensninger for kommersiel bruk, den er lettere å svelge.

Tror også mange aktører skriver at servere ikke er lov, men de tar ikke affære før serveraktiviteten blir veldig stor. Dette gjelder antagelig også Eidsiva.

Lenke til kommentar

Hei Multicast!

Mvh.

Kristian Ulen

Produktsjef

Eidsiva bredbånd

Hei Kristian.

Hovedformålet med innlegget var for å diskutere om retningslinjene er for firkantet. Jeg mener at vilkåret "Det er ikke tillatt å sette opp egen server" (hentet fra Eidsiva.net) blir helt feil. Dere kan ikke nekte privatpersoner å sette opp en egen server i hjemmenettverket sitt. Det er flere ISP-er som er langt mer fleksible til servertjenester fra privatkunder ut mot Internett. Hvorfor nekter dere privatkunder å sette opp egen server?

Lignende vilkår hentet fra andre bredbånd aktører.

Altibox: "10.6 Kunden har med foran stående begrensninger rett til å installere servere til privat bruk, dersom de tekniske forutsetninger for dette er tilstede."

Canal Digital: "Internettjenesten skal ikke benyttes til å drive egne eller kommersielle servertjenester. CD forbeholder seg rett til å overvåke tjenesten for å forebygge og avdekke eventuell misbruk."

Endret av Multicast
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg godt fornøyd med eltele.no. Der er privat server lov, og du kan til og med betale for fast ip.

Vilkår: 4. Forutsetninger og begrensninger

Kunde må ha fiber installert fra Varanger Bynett.

Det er ikke tillatt for Kunde å videreselge tjenesten. Servere kan kun settes opp for privat bruk. Kunde kan kun etablere nettverk innenfor egen husstand. E-postkontoer som inngår i kontrakten begrenses til 1 GB lagringskapasitet.

ET kan stenge Kundes tilknytning uten forvarsel dersom kunden misbruker tjenesten til sjikane, utsendelse av spam og virus, forårsaket av virusinfisert datamaskin, eller benytter tjenesten til å formidle eller gjøre tilgjengelig innhold som er i strid med norsk lovgivning.

Lenke til kommentar

Hei Multicast!

Mvh.

Kristian Ulen

Produktsjef

Eidsiva bredbånd

Kan ikke se for meg at en ISP har lov til å begrense en privatkunde til å sette opp en privatserver så lenge personen ikke tjener penger på dette. Vil anbefale dere å omformulere deres begrep til noe som er litt mer brukervennlig. Du ser ikke HP frabe sine kunder om å sette opp en server på sin laptop fordi de har servere som en annen produktportefølje.. 

Om noen ønsker å sette opp en server, og er kunde av eidsiva, så kan jeg fint kapasitetsteste mot server i en god stund, for å teste linjen som Eidsiva selv leverer og må kunne godta at kunden tester. (Neida, joda)

Edit: Anbefaler at en som er kunde av Eidsiva klager de inn for brukerklagernemda, link: https://www.brukerklagenemnda.no/ Da jeg ikke er kunde selv, så kan jeg ikke føre frem en klage på rett grunnlag. 

Endret av ExcuseMyMandarin
Lenke til kommentar

Hei!

Veldig fint at dere har innspill til hvordan dere mener vi bør endre vårt produkttilbud - dette er viktige input for oss i vår videre produktutvikling.

Jeg er av andre årsaker forhindret fra å delta aktivt i debatten denne uken, men skal forsøke å følge opp alle innspill i løpet av neste uke. Fyll på med enda flere innspill til hva vi kan gjøre bedre - og gjerne også hvilke produkter dere gjerne skulle sett tilbudt av oss - så kommer jeg snart tilbake til dere!

Mvh.

Kristian Ulen

Produktsjef

Eidsiva bredbånd

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...