Jakoozie Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Hei. Jeg eier en oppusset leilighet i et gammelt bygg. Jeg er plaget med at det bråker veldig fra vannrør når naboen over bruker vasken (rett over rommet mitt). Jeg har været i dialog med tidligere eier, som også er entreprenøren som pusset opp hele huset. Det viser seg at det ikke er noen enkel måte å fikse dette på i leiligheten over, så entreprenøren har tilbudt seg å legge et ekstra lag med gips på vegger og tak i min leilighet for å isolere litt av lyden. Ifølge disse vil takhøyden fortsatt være godkjent. Tror dere dette vil ha noen effekt? Den trenger ikke forsvinne, men nå er den såpass høy og skarp at jeg våkner av den. Lyden er ikke selve sildringen, men muligens en konsekvens av underdimensjonerte (gamle) rør eller dårlig batteri i vasken. Eventuelt ser dere for dere noe annet som kan gjøres i min leilighet for å bedre lyden? Endret 7. juni 2017 av Jakoozie Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Det vil hjelpe med ekstra lag gips, men det vil ikke hjelpe mye hvis det bare skrus i eksisterende himling. Hvordan er takhøyden? Et lag gips bygger ikke mye (13mm), men alternativ løsning blir å himle ned med lydbøyler eller tilsvarende, dette bygger vesentlig mer. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Hvordan er takhøyden? Et lag gips bygger ikke mye (13mm), men alternativ løsning blir å himle ned med lydbøyler eller tilsvarende, dette bygger vesentlig mer. Det siste alternativet er nok det som gir effekt nok til at TS blir fornøyd. Et ekstra lag gips på en konstruksjon med direkte kontakt (som ikke er usannsynlig) vil gi litt, men det er usikkert om det er målbart. Er det en ny leilighet (dvs nylig seksjonert) eller er en gammel leilighet som er blitt pusset opp? Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 7. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Takk for svar begge to! Bygge ned takhøyden er vel ikke så aktuelt tror jeg. Er helt standard takhøyde nå, om ikke litt lav, så har nok ikke så mye å gå på. Det er et gammelt bygg, og huset ble nylig reseksjonert til 3 leiligheter. Firmaet jeg kjøpte av har pusset opp og solgt alle leilighetene. (Den under meg er ikke klar enda) Endret 7. juni 2017 av Jakoozie Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 det vil nok gi et bedre resultat å bytte røra til lydisolerte rør. 1 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 7. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) det vil nok gi et bedre resultat å bytte røra til lydisolerte rør. Men krever ikke det mye jobb, og riving av både gulv og vegger i leiligheten min og over? Rommet over er jo et bad, så da er det fliser som eventuelt må rives opp. Om firmaet i det hele tatt sier ja til å gjøre noe sånt så krever det jo også samtykke fra de over. Endret 7. juni 2017 av Jakoozie Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Vet fint lite om slikt, men er det takhøyde nok til at huseier kan legge inn isolasjonsmateriale i taket(glava eller annet) og SÅ gipse igjen? Da snakker vi vel fort 20-30 cm Endret 7. juni 2017 av Drogin Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Problemet er dersom problemet skyldes slag i røret i forbindelse med åpning og stenging av det trykksatte ferskvatnet, så er dette en lyd som forplantar seg i konstruksjonen, og då hjelp det lite med å legge plater direkte mot konstruksjonen. Så fyrst og fremst bør du identifisere årsaken til lydane. Kanskje problemet kan løysast ved å redusere vanntrykket eller ved å be naboen unngå å åpne og stenge kranen med brå bevegelser? 3 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Problemet er dersom problemet skyldes slag i røret i forbindelse med åpning og stenging av det trykksatte ferskvatnet, så er dette en lyd som forplantar seg i konstruksjonen, og då hjelp det lite med å legge plater direkte mot konstruksjonen. Så fyrst og fremst bør du identifisere årsaken til lydane. Kanskje problemet kan løysast ved å redusere vanntrykket eller ved å be naboen unngå å åpne og stenge kranen med brå bevegelser? Veldig godt tips! I den forbindelse googlet jeg noe å bygge videre på, som burde være av interesse for trådstarter, og som kan løses ganske lett! (om man sammenlikner å bytte ut eller legge om husets rørsystem) SITAT: Hyppige trykkbelastninger reduserer vannrørenes levetid vesentlig. Trykkstøt oppstår inne i vannførende rør når stengekranen skrus igjen. Det høres tydelig som et lite slag i røret, og det høres som regel tydeligere av naboen enn av deg selv. Til flere armaturer leveres trykkreduserende innsatser. Om du har planer om å totalrenovere boligen bør du samtidig skifte ut gamle armaturer med nye trykkreduserende. SITAT: For å løse dette problemet må man installere tappearmatur som ikke er hurtigstengende, slik de fleste ettgrep er og termostater/trykkstyrte armaturer med keramisk tetning. Det finnes i dag armaturer på markede som har lang lokningstid, slik at de er klassifisert som mykstengende, dette er anbefalt Endret 7. juni 2017 av Drogin Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 7. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2017 Takk for tips alle! Drogin, vet du om hele armaturet må byttes ut ved slik løsninger eller er dette noe som kan festes utenpå? Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Det er uansett en rørlegger jobb, etter hva jeg forstod. Husker ikke linken nå, men det jeg leste om dette var at det aller beste var å bytte armaturer til noe som er trykkreduserende eller har lang lokningstid. Men dersom man synes krana og armaturen man har(eller naboen har, i ditt tilfelle) er superduper fin og ikke vil bytte den, så var det mulig å sette inn noe duppeditter også, men antar det også er en rørleggerjobb. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Jeg vil tro at ett par lag gips i taket demper ganske effektivt. Også uten lydbøyler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå