Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig Eksamen i religion VG3 hjelp


Anbefalte innlegg

Var så heldig og kom opp i religion, og fikk følgende problemstilling : 

"Ta utgangspunkt i den etiske tenkingen i kristendommen, islam og livssynshumanismen. Drøft hvordan disse vil stille seg til noen konkrete etiske problemstillinger. " 

Jeg har valgt å fordele presentasjonen min som følgende ; 

Etikk ( Forklare og begrense selve begrepet ) 
Abort ( Hvilket syn de har på saken, samt hvorfor det i det hele tatt er forskjeller ) 
Aktiv Dødshjelp ( Skrevet en oppgave om det før, mye bra innhold her ) 
..
Også vil jeg gjerne ha med et punkt til, men kan ikke være så langt ( Har 8-9 minutter til rådighet ). 
Tenker seksualitet, men sliter med å finne noe bra der. Kjønnsroller gjerne? 

Kom gjerne med innspill som kan være til hjelp for meg imorgen! :) 

Takker, 

Patkaaa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et forslag kan være hvordan kristendommen, islam og det humanetiske forholder seg til samleie før vielse og eventuelt for ulik legning. 

Dette varierer så klart etter kulturen i regionen og gitt avgrening av trossetningen - men hva de har til felles er hvor det etiske grunnlaget for gitt syn på saken er hentet fra. 

 

Altså hva er, og hvordan har synet på samleie før ekteskap, og eventuelt homofile ekteskap endret seg i kristendommen, islam og livssynshumanismen? Hva er den etiske begrunnelsen for gitt syn og hvorfor har utviklingen blitt slik den har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et forslag kan være hvordan kristendommen, islam og det humanetiske forholder seg til samleie før vielse og eventuelt for ulik legning. 

Dette varierer så klart etter kulturen i regionen og gitt avgrening av trossetningen - men hva de har til felles er hvor det etiske grunnlaget for gitt syn på saken er hentet fra. 

 

Altså hva er, og hvordan har synet på samleie før ekteskap, og eventuelt homofile ekteskap endret seg i kristendommen, islam og livssynshumanismen? Hva er den etiske begrunnelsen for gitt syn og hvorfor har utviklingen blitt slik den har. 

Takker for svarene, men tror dessverre jeg kutter ut mitt siste punkt, så da sitter jeg igjen med abort og aktiv dødshjelp, noe jeg har ganske roen på (hva og hvordan de forholder seg til dette). 

 

Kan noen hjelpe meg med å formulere en grei tittel til presentasjonen, utifra oppgaven? Til nå har jeg "Etiske problemstillinger tilknyttet ulike religioner og livssyn ", men vet ikke om det er presist nok / altfor langt(?). 

 

Angående etikk..

Har en "Slide" på PPT om "Etikk". Her har jeg ikke tenkt å forklare begrepet, men heller forklare hvordan etiske verdier og normer kan variere fra ulike samfunn. Tenker blant annet å si : "Ettersom mann ikke kan løsrive religion fra kultur, og kultur fra etikk, spiller religion en rolle for de fleste samfunnene i dag. Det som menes med dette, er at religion har, i en rekke land og lange tider, vært en form for veileder for hva som er rett og hva som er galt. I kristendommen har mann blant annet de ti bud som står sentralt i den etiske dimensjonen til Ninian Smart, men er likevel ikke like tydelige på "hva som er rett og hva som er galt", som Islam. I islam finnes det i utgangspunktet 5 nivåer for hva som er tillatt og ikke. Tre av de vanligste er Halal - Påbudt, Haram- Forbudt, og Makrooh - Nøytralt/frarådet. .." 

 

Spørsmål ; Har etiske verdier for humanister endret seg de siste årene? Mtp. legning, rasisme osv.. ? 

 

 

Lenke til kommentar

"Hvordan påvirker etikken til visse religioner samfunnet?" Kan være passe litt mer iforhold til punktene du har valgt? Problemstillinger er best når de er ganske korte, og det går heller ann å forklare litt rundt problemstillingen, enn å lage en lang en.

Lykke til med oppgava, og fremføring!

Noted!

 

Skrev det om til " Samfunnets påvirkning på etikken"  på sliden som før var "Etikk", men har fortsatt åpnings-sliden som skal være beskrivende for resten av oppgaven. Sliter virkelig med å bryte ned oppgaveformuleringen til et par ord som jeg kan bruke som "tittel". Beklager missforståelsen og takker for bra innspill! Er mottakelig for mer hjelp dersom du har tid til det :) 

Lenke til kommentar

"Samfunnets påvirkning på etikken". Er det kun samfunnet som påvirker etikken? Påvirker etikken samfunnet, eller kan begge påvirke hverandre?

Er det selve tittelen på oppgava du lurer på?

 

Du kan også vinne mye på å stille kritiske spørsmål sammen med faktaen du legger fram, så man fremstår som tenkende også, og ikke bare kan faktaen på rams:)

Lenke til kommentar

"Samfunnets påvirkning på etikken". Er det kun samfunnet som påvirker etikken? Påvirker etikken samfunnet, eller kan begge påvirke hverandre?

Er det selve tittelen på oppgava du lurer på?

 

Du kan også vinne mye på å stille kritiske spørsmål sammen med faktaen du legger fram, så man fremstår som tenkende også, og ikke bare kan faktaen på rams:)

Now you have my mind twisted. 

 

Så stille etiske spørsmål underveis i presentasjonen? Når jeg snakker om abort tenker jeg å dra fram : Hvis kvinnen og mannen har hatt "uflaks" og blir gravide, og ingen ønsker barn i utgangspunktet. Mannen er pro-abort og kvinnen er mot abort siden hun mener at det å ta abort er det samme som å ta et liv, burde da mannens mening ha noe å si, da de begge i utgangspunktet var klare på at graviditet var noe de prøvde å unngå? Noe i den duren.. 

 

Jeg tenker på selve tittelen på oppgaven ja, "xxxxx" .. Laget av .. før jeg går videre til innholdsfortegnelsen :)

Endret av Patkaaa
Lenke til kommentar

Tenker på det at samfunnet retter seg etter hva som er rett og galt, og det er etikken. Men etikken kan stamme fra veldig mye, blant annet religion. Og om det da er religionen, med sin etikk som påvirker og strukturerer(retningslinjer) samfunnet.

 

Ja, siden man skal drøfte, så er det en viktig faktor. Det kan også gjøre en stor forskjell i karakter, og vise at man forstår hva man snakker om, derav å stille spørsmål.

 

Selv pleier jeg å vente med og skrive overskrift til etter jeg har skrevet ferdig teksten, slik at jeg bedre har oversikt om hva teksten min handler om, og lettere å finne noe passende da.

Lenke til kommentar

Tenker på det at samfunnet retter seg etter hva som er rett og galt, og det er etikken. Men etikken kan stamme fra veldig mye, blant annet religion. Og om det da er religionen, med sin etikk som påvirker og strukturerer(retningslinjer) samfunnet.

 

Ja, siden man skal drøfte, så er det en viktig faktor. Det kan også gjøre en stor forskjell i karakter, og vise at man forstår hva man snakker om, derav å stille spørsmål.

 

Selv pleier jeg å vente med og skrive overskrift til etter jeg har skrevet ferdig teksten, slik at jeg bedre har oversikt om hva teksten min handler om, og lettere å finne noe passende da.

Beklager sent svar, men takker for tilbakemeldingene dine! Skal ta det med meg inn imorgen ( har time rundt 13.00, så dersom du er pålogga før på diskusjon.no, så hadde jeg takket kjappe tilbakemeldinger på eventuelle spørsmål ) :) 

 

Skal si ifra hvordan det går - kun hvis det går bra ! ;) 

Lenke til kommentar

Bare hyggelig:) Skal være så behjelpelig som jeg kan, om jeg er på. Om ikke, lykke til! :)

Da var det gjort! Som eneste i klassen, fikk jeg 6er. Kjekt det, men åpner opp for et nytt problem ; nå kan det være at jeg får et bra nok snitt for å komme inn på NHH, men usikker på om jeg burde gjøre det. Har du noe kjennskap til NHH / UiS når det kommer til økonomistudier? 

Lenke til kommentar

Så herlig, gratulerer! Går selv på NTNU, og en helt annen retning enn det, så kan ikke hjelpe der dessverre.

Den er grei! Da får jeg bare takke for at du tok deg tid til å hjelpe meg! 

 

Lykke til videre med dine studier, så snakkes vi nok i en annen sammenheng en senere gang i livet! ;) 

Lenke til kommentar

Var så heldig og kom opp i religion, og fikk følgende problemstilling : 

 

"Ta utgangspunkt i den etiske tenkingen i kristendommen, islam og livssynshumanismen. Drøft hvordan disse vil stille seg til noen konkrete etiske problemstillinger. " 

 

Jeg har valgt å fordele presentasjonen min som følgende ; 

 

Etikk ( Forklare og begrense selve begrepet ) 

Abort ( Hvilket syn de har på saken, samt hvorfor det i det hele tatt er forskjeller ) 

Aktiv Dødshjelp ( Skrevet en oppgave om det før, mye bra innhold her ) 

..

Også vil jeg gjerne ha med et punkt til, men kan ikke være så langt ( Har 8-9 minutter til rådighet ). 

Tenker seksualitet, men sliter med å finne noe bra der. Kjønnsroller gjerne? 

 

Kom gjerne med innspill som kan være til hjelp for meg imorgen! :) 

 

Takker, 

 

Patkaaa

 

Hvorfor skal du lære om Islam ? Ser du ingen ting ut i verden i dag . Galskap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...