Sturle S Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Såklart kan man lade hjemme, og man måtte evt ha gjort det også, for på de nærmeste tettstedene her er det tilsammen EN ladeplass... Med 3-4 mil til jobb og -30 grader på gradestokken så har man plutselig dårlig med strøm når ungene skal på hver sin aktivitet(som det selvfølgelig er noen mil imellom) rett etter middag - Hva gjør man da om elbilen er det eneste man har? Køyrer elbilen. Det er etter kvart mange modellar på marknaden som klarer dette heilt fint. Elbilen har òg den fordelen at han er varm og isfri når du set deg inn om morgonen, varma med straum frå nettet. Og ja, mange er avhengig av to biler da man gjerne er flere i en husstand som kjører og ikke nødvendigvis jobber på samme plassen. Endel kunne ha hatt EN fossilbil og EN elbil, men per nå finnes det ikke et helelektrisk alternativ som dekker behovet til mange, meg selv inkludert.Nettopp. Men mange vel likevel to eksosbilar. Er det pga mangel på incitament for å velje ein bil med lågast mogeleg utslepp? Då må vel incitamenta forsterkast, ikkje svekkast? Gjennomsnittsprisen på bilene i nabolaget mitt vil jeg tippe ligger på litt under 100k, ikke alle har råd/mulighet til å kjøpe ny bil... Finner du en elbil med minst 15 mil rekkevidde (på vinteren, med henger), mulighet til å dra henger som veier minst 2t (helst 3.5t), god plass til 2 voksne og ihvertfall 3 barn OG som ikke koster noe mer enn 100k(gjerne under 50k også) - først DA dekker elbilen de fleste behov... Då har vi funne ut kvar skoen trykkjer. Det har ikkje noko med å gjere om bilen er eigna eller ikkje. Rekning har visst falle ut av pensum på skulane der du bur. Ein eksosbil kostar mykje meir i drift enn ein elbil. Dersom du køyrer so mykje som du hevdar, kan du kan låne ganske mykje med dagens rentenivå for det du betaler i ekstra utgifter for ein eksosbil kvar månad. Ein eksosbil kostar vel ca 1 krone meir pr km i drift enn ein elbil, og det er utan bompengar, ferje, årsavgift osb. Med 30.000 km i året, kan du leggje til 150k spart over 5 år, og spart årsavgift held til å betale renter på lånet. Dvs at ein eksosbil til 100k i fem år i praksis kostar det same som ein elbil til 250k. I den prisklassen er det fleire alternativ, sjølv heilt nye bilar. Det der med 3,5-tonns hengar er nok eit spesialtilfelle, og har ingenting med distrikt å gjere. Dei færraste, sjølv i bakevja, har sertifikat til meir enn 3,5t totalvekt for bil og hengar. Ikkje er det ofte eg ser folk ture rundt med ein tung hengar midt på vinteren heller. Berre omlag halvparten av norske bilar har hengarfeste, og mange har aldri brukt det. I Sogn og Fjordane er det 0,54 registrerte hengarar pr personbil, som er rett over landsgjennomsnittet på 0,51. Mange av hengarane høver berre til traktorar og tyngre køyrety. Spesielt traktorar er det mange av i fylket, med ein traktor pr 4,5 bilar. Utvilsamt eit distriktsfylke. Frå det eg ser i nabolaget, tippar eg ein stor del av personbilhengarane står relativt permanent plassert i ein hage med ein båt oppå seg. Når den båten ein gong kan flyttast, er det mogeleg å leige bil eller låne traktoren til naboen. Det kostar sannsynlegvis mindre enn eit hengarfeste dei gongane dei treng det. 2 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Såklart kan man lade hjemme, og man måtte evt ha gjort det også, for på de nærmeste tettstedene her er det tilsammen EN ladeplass... Med 3-4 mil til jobb og -30 grader på gradestokken så har man plutselig dårlig med strøm når ungene skal på hver sin aktivitet(som det selvfølgelig er noen mil imellom) rett etter middag - Hva gjør man da om elbilen er det eneste man har? Køyrer elbilen. Det er etter kvart mange modellar på marknaden som klarer dette heilt fint. Elbilen har òg den fordelen at han er varm og isfri når du set deg inn om morgonen, varma med straum frå nettet. Og ja, mange er avhengig av to biler da man gjerne er flere i en husstand som kjører og ikke nødvendigvis jobber på samme plassen. Endel kunne ha hatt EN fossilbil og EN elbil, men per nå finnes det ikke et helelektrisk alternativ som dekker behovet til mange, meg selv inkludert.Nettopp. Men mange vel likevel to eksosbilar. Er det pga mangel på incitament for å velje ein bil med lågast mogeleg utslepp? Då må vel incitamenta forsterkast, ikkje svekkast? Gjennomsnittsprisen på bilene i nabolaget mitt vil jeg tippe ligger på litt under 100k, ikke alle har råd/mulighet til å kjøpe ny bil... Finner du en elbil med minst 15 mil rekkevidde (på vinteren, med henger), mulighet til å dra henger som veier minst 2t (helst 3.5t), god plass til 2 voksne og ihvertfall 3 barn OG som ikke koster noe mer enn 100k(gjerne under 50k også) - først DA dekker elbilen de fleste behov... Då har vi funne ut kvar skoen trykkjer. Det har ikkje noko med å gjere om bilen er eigna eller ikkje. Rekning har visst falle ut av pensum på skulane der du bur. Ein eksosbil kostar mykje meir i drift enn ein elbil. Dersom du køyrer so mykje som du hevdar, kan du kan låne ganske mykje med dagens rentenivå for det du betaler i ekstra utgifter for ein eksosbil kvar månad. Ein eksosbil kostar vel ca 1 krone meir pr km i drift enn ein elbil, og det er utan bompengar, ferje, årsavgift osb. Med 30.000 km i året, kan du leggje til 150k spart over 5 år, og spart årsavgift held til å betale renter på lånet. Dvs at ein eksosbil til 100k i fem år i praksis kostar det same som ein elbil til 250k. I den prisklassen er det fleire alternativ, sjølv heilt nye bilar. Det der med 3,5-tonns hengar er nok eit spesialtilfelle, og har ingenting med distrikt å gjere. Dei færraste, sjølv i bakevja, har sertifikat til meir enn 3,5t totalvekt for bil og hengar. Ikkje er det ofte eg ser folk ture rundt med ein tung hengar midt på vinteren heller. Berre omlag halvparten av norske bilar har hengarfeste, og mange har aldri brukt det. I Sogn og Fjordane er det 0,54 registrerte hengarar pr personbil, som er rett over landsgjennomsnittet på 0,51. Mange av hengarane høver berre til traktorar og tyngre køyrety. Spesielt traktorar er det mange av i fylket, med ein traktor pr 4,5 bilar. Utvilsamt eit distriktsfylke. Frå det eg ser i nabolaget, tippar eg ein stor del av personbilhengarane står relativt permanent plassert i ein hage med ein båt oppå seg. Når den båten ein gong kan flyttast, er det mogeleg å leige bil eller låne traktoren til naboen. Det kostar sannsynlegvis mindre enn eit hengarfeste dei gongane dei treng det. Hvilke modeller da? Ettersom jeg kan se så klarer feks ikke soul eller leaf 15 mil på vinterstid... Pris vs hva du får igjen er grunnen vil jeg tro, det kommer til å forandre seg etterhvert som prisene på bruktbiler faller (samt at modeller med bedre rekkevidde kommer). Kjører du 30k i året igjennom bomringer osv er det helt sikkert mye å spare, men til 250k så får du fortsatt ikke en elbil som oppfyller kriteriene mine i forrige post... Og det er slettes ikke alle som har mulighet til å få 250k i lån heller, disse som ikke har mulighet til det må vel fortsatt ha bil(de som bor i by trenger ikke nødvendigvis det)? Om man tar utgangspunkt i en mindre henger, si 750kg som er det du kan kjøre med "alle" fossilbiler - så er det ikke akkurat flust av elbiler som kan dra disse... Ei heller er det flust av biler med plass til 2 voksne og 3 barn, gjerne også bagasje... Jeg er på ingen måte imot elbiler, sannsynligvis blir også vår 2 bil en elbil om noen år, MEN de kan ikke erstatte fossilbiler for mange (da spesielt i distriktene som jeg har nevnt) per nå. Å da mener jeg det blir feil å sette opp prisene på drivstoff for å prøve å framprovosere noe som vil skje naturlig etterhvert hvis de fortsetter med momsfritak som i dag! Endret 8. juni 2017 av daruu Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 I følge elbildisiplene så er løsningen å flytte til byene og ta seg en ny jobb der. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Hvilke modeller da? Ettersom jeg kan se så klarer feks ikke soul eller leaf 15 mil på vinterstid...Renault Zoe med 40 kWh batteri (frå ca 230k ny), Hyundai IONIQ (frå ca 240k ny), Opel Ampera-E, alle Tesla-modellar. Sikkert fleire. Kjører du 30k i året igjennom bomringer osv er det helt sikkert mye å spare, men til 250k så får du fortsatt ikke en elbil som oppfyller kriteriene mine i forrige post...Det er fordi du la til tilfeldige kriteriar (hengar) som ikkje har noko som helst å gjere med kvar du bur i landet, men som du berre la til for at eg ikkje skulle finne ein eigna bil til rett pris. Eg går ikkje i slike feller. Dei fleste, sjølv utanfor byane, klarer seg lenge utan hengarfeste på fleire av bilane sine. Og det er slettes ikke alle som har mulighet til å få 250k i lån heller, disse som ikke har mulighet til det må vel fortsatt ha bil(de som bor i by trenger ikke nødvendigvis det)?Dersom du syner banken eit reknestykkje over bilbruk som syner at det er like lett å betale ned eit lån på 250k for ein ny elbil som på 100k for ein brukt eksosbil, er eg heilt sikker på at du får lån. Eg trur heller ikkje dette punktet er spesielt for folk som bur utanfor byane. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 I følge elbildisiplene så er løsningen å flytte til byene og ta seg en ny jobb der. Enkelt og greit. Du er den første elbildisiplen eg har sett skrive noko slikt, so eg er ikkje sikker på om du bør bruke fleirtal. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Dersom du syner banken eit reknestykkje over bilbruk som syner at det er like lett å betale ned eit lån på 250k for ein ny elbil som på 100k for ein brukt eksosbil, er eg heilt sikker på at du får lån. Eg trur heller ikkje dette punktet er spesielt for folk som bur utanfor byane. Hm, en klapp utregning med distriktsøyne: Neglisjerbare (0) bompenger, 13 kr/l, 7l/100km, 5 års nedbetaling annuitet 3% rente, da får jeg en årlig kjørelengde på ca 32000km før elbilen til 150000 mer lønner seg (Forutsatt gratis strøm) Regnestykket hensyntar ikke restverdi siden påstanden dreide seg om (må jeg anta) hvor lett lånet+kostnader er å betjene. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Med dagens marked så er det både enklere å få lån for EL-bil og å betale den ned Kjøres kampanjer hele tiden og noe som mange har funnet ut er at Hybrid er løsningen Da kan en kjøre på bensin i distriktet og på batteri i byen Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Dersom du syner banken eit reknestykkje over bilbruk som syner at det er like lett å betale ned eit lån på 250k for ein ny elbil som på 100k for ein brukt eksosbil, er eg heilt sikker på at du får lån. Eg trur heller ikkje dette punktet er spesielt for folk som bur utanfor byane.Hm, en klapp utregning med distriktsøyne: Neglisjerbare (0) bompenger, 13 kr/l, 7l/100km, 5 års nedbetaling annuitet 3% rente, da får jeg en årlig kjørelengde på ca 32000km før elbilen til 150000 mer lønner seg (Forutsatt gratis strøm) Regnestykket hensyntar ikke restverdi siden påstanden dreide seg om (må jeg anta) hvor lett lånet+kostnader er å betjene. 5 års nedbetaling... Det samme som staten bruker på veiutbygging for å få alt til å virke ulønnsomt...? Hva med 10 år...? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) 5 års nedbetaling... Det samme som staten bruker på veiutbygging for å få alt til å virke ulønnsomt...? Problemstillingen dreidde seg ikke om lønnsomhet men betalingsevne. (Ja jeg vet jeg skrev 'lønner seg' ovenfor. Jeg burde skrevet 'koster mindre') Hva med 10 år...? Da kommer du ned på ca 17000, fortsatt litt mer enn hva mange kjører, men sikkert nært nok for mange. 10 år er veldig lang nedbetalingstid på et billån. Det er vel omtrent absolutt maks av hva du kan få. Endret 9. juni 2017 av sverreb Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 "Det er også nye bensinbiler som overskrider grenseverdiene, og har et ekstremt partikkelutslipp. Ingen av de testede ladehybridene når opp i miljøtesten." For en overraskelse! 1 Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 11. juni 2017 Del Skrevet 11. juni 2017 Skremmende. Det at det finnes penger for å forske på "hvordan sparke inn åpne dører". NOx utslipp fra en dieselmotor er en funksjon av temperatur og trykk i motoren, "gassen i bånn; høye utslipp", "tomgang; null utslipp". Dette er karakteristikken av en dieselmotor og har vært kjent for årstider.. DET ER DERFOR INGEN NOX VERDI FOR EN MOTOR, KUN ETT GJENNOMSNITT AV EN DEFINERT KJØRETUR. En kan derfor få akkurat det resultatet en vil for en test når en beskriver hvordan "gasspedalen" skal manøvreres under testen. Det at resultatet så lett kan manipuleres gjør det er svært viktig at en har felles test prosedyre i Europa. Ett ubehagelig faktum, for noen, er at en stor SUV har ett NOx utslipp nær null i saktegående rushtrafikk da motoren omtrent går på tomgang. Dersom en vil se etter NOx kilder i byene så må en se etter kjøretøyer som går med "klampen i bånn" i morgentrafikken. Dette er busser, lastebiler, varebiler og drosjer. Økonomi diskusjonen om fossil bil vs. elbil er umulig da en ikke kjenner de politiske retningslinjene i framtida. Privat bil bruk er en enorm inntektskilde for staten, stort sett basert på skattlegging av forbruk av fossilt brensel. Dersom denne inntekten skulle forsvinne så må den erstattes av andre avgifter på bilbruk ,også av biler med el drift. En må også ta i betraktning at det faktum at Norge har verdens mest generøse el-bil fordeler kun er basert på våre oljeinntekter, noe som endel grupper ønsker redusert til null. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå