Gå til innhold

Ny rapport: NOx-utslippet fra dieselbiler er langt over grenseverdiene


Anbefalte innlegg

 

 

Endel er vel stikkordet, hvor lenge siden er det nå? 14 år?

 

Og hva skal man kompenseres for? At man betalte kunstig lite avgifter når man kjøpte bilen på det tidspunktet?

Enig. Her mener faktisk noen at man skal få kompensasjon fra staten dersom man får normale avgifter på diesel, fordi man har mottatt tildels svært høy kompensasjon fra staten i opptil 14 år allerede? Snakk om å ha mistet bakkekontakt totalt.

 

Her menes ikke, her settes ting på spissen for å fremme ett poeng. Men man leser som kjent det man ønsker. For noen uker siden var det bensin-bilen som var mye verre enn alt annet her i verden, om dere minnes TUs skriverier. Skal de/dere ikke snart bestemme dere?

 

Og når det gjelder bakkekontakt så er det snart på tide å stikke fingeren i jorden og erkjenne at elbiler har ett stykke å gå, vel rent teknisk sett så kjøres de, før miljøregnskapet går i pluss. Og pluss er ikke nødvendigvis ett så altfor stort tall det heller.

 

Som sakt så er det riktig vei å gå (kjøre) å bytte til elektrisk fremdrift, og jeg ønsker det velkommen. Og jeg skal gladelig ta kostnaden med å skifte ut alle mine djevelske fossile kjøretøy når det høver seg. Mitt poeng var nå imidlertid dette at denne lysten som enkelte har til straffe og legge på avgifter som rammer andre enn seg selv, samt denne mildt sakt lite tiltalende hangen til å legge skylden på alle andre for alt mulig av plager som finnes her i verden og kalle folk for mordere (som noen gjør), kanskje skulle få enkelte til å gå litt i seg selv.

 

Rett nok vil en reduksjon av fossilbiler kunne gi positive effekter lokalt, men for å sitere BBC - "Everything has emissions, but sometimes they are just further away from the user.". De refererer da til at elbilen har sitt utslipp de også på lik linje med andre biler, men at det kanskje skjer mer sentrert. Men for all del, alt som ikke plager "meg" er jo bra det.. eller? Jeg finner det derfor hyklersk når de som kjører fossilt skal "ansvarliggjøres" på denne nedlatende måten som man ser visse tendenser til blant enkelte folk og enkelte politiske partier når det alternativet de selv fremmer kun, (foreløpig, for all del,) har forholdsvis marginale fordeler fremfor det fossile alternativet. Og spesielt med tanke på at ventelisten for enkelte kjøretøy er heller lang, og etterspørselen world over kommer ikke til å avta med det første, den heller.

 

 

Kan du sitere der TU skrev at bensin er mye verre enn diesel for noen uker siden?

 

Blir man straffet når man får avgifter for å kompensere for skadene man påfører andre?

 

For endel utslipp er det høyst relevant hvor utslippene skjer, da biler ofte er der det er andre mennesker.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Forurensning i den skalene en privatbil utgjør kun for å dekke en persons latskap, gjerrighet eller manglende vilje til å tilpasse seg burde ikke vært tillatt.

Hva er det du prøver å si her? At alle som kjører bil er dumme og late?

 

Dette reflekterer i så fall ekstremt sterkt tilbnake på deg selv.

 

Du orket ikke lese den lille linjen jeg skrev? Da lager jeg et lite referat til deg: "..kun for å dekke en persons latskap, gjerrighet eller manglende vilje til å tilpasse seg.." altså nevner jeg tre forskjellige årsaker.

 

Latskap er en del av bildet. Innen privatbilismen kjøres det ekstremt mye unødvendig. Mange kjører korte turer og bruker bil fordi man ikke orker å gå/sykle/busse++. Endel synes også at det er slitsomt(latskap) å måtte lade el-bilen sin hyppig.

 

Prioritering av egne penger/gjerrighet er en del av bildet. De som må kjøre, og kjører fossilt, gjør det delvis av egne økonomiske hensyn. El-biler er dyrere enn fossilbiler dersom man skal ha lang rekkevidde/ god plass/ hengerfeste++, og de vil ikke bruke sine egne penger på å unngå forurensning.

 

 

Manglende vilje til å tilpasse seg er en del av bildet. De aller fleste ville kunne samkjøre, busse, sykle, gå eller en kombinasjon av disse. Noen hver dag, noen innimellom. Svært mange orker ikke/gidder ikke/ evner ikke å tilpasse seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her menes ikke, her settes ting på spissen for å fremme ett poeng. *snip*

Min kommentar var til folk som skriver i klartekst at man bør kompenseres av staten fordi man etterhvert har funnet ut at diesel forurenser mer enn bensin, noe som er en forrykt mening. Ellers tar jeg selvsagt avstand fra demonisering innenfor debatten.

Lenke til kommentar

 

Problemet har alltid vært HK avgiften

Skal en ha en bil som kan trekke så må en gå for diesel da det blir alt for dyrt å kjøpe en bensinbil

En bensinbil med f.eks V6 yter like bra og kanskje bedre enn en "V4" diesel, men blir dobbelt så dyr i innkjøp

 

De som vil øke diesel prisen straffer seg selv ved at prisene på alt øker

 

Effektavgiften er fjernet.

 

AtW

 

Ikke så lenge siden de fjernet den, men de økte andre avgifter så en havner på omtrent det samme nivået

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet har alltid vært HK avgiften

Skal en ha en bil som kan trekke så må en gå for diesel da det blir alt for dyrt å kjøpe en bensinbil

En bensinbil med f.eks V6 yter like bra og kanskje bedre enn en "V4" diesel, men blir dobbelt så dyr i innkjøp

 

De som vil øke diesel prisen straffer seg selv ved at prisene på alt øker

 

Effektavgiften er fjernet.

 

AtW

 

Ikke så lenge siden de fjernet den, men de økte andre avgifter så en havner på omtrent det samme nivået

 

 

Så problemet har mao ikke alltid vært effektavgiften?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi vet at diesel-kjøretøy forurenser langt mer enn bensindrevne kjøretøy. Spesielt ille for lokalbefolkning, grunnet NOx-utslippene.

 

Det er ikkje heilt svart/kvitt. Partikkelutslepp er minst like ille lokalt, og der kan nye bensinbilar vere verre enn det meste: https://www.tu.no/artikler/bensinbiler-har-langt-hoyere-partikkelutslipp-enn-dieselbiler/387834

 

Hvorfor gjenspeiles ikke dette i større grad på utsalgspris?

Fordi alle saman juksar. Hadde dei oppgjeve faktiske utslepp i normal trafikk i norske temperaturar, hadde det vore strengt forbode å køyre dei fleste eksosbilar i handelen i dag.

 

Elektriske bilar har ingen lokale utslepp. Dei er det heldigvis ingen horrible avgifter på heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes fortsatt at det er dårlig av alle "dere" som bor slik til at elbil/kollektivt er et fullgodt(om ikke bedre) alternativ til fossilbil mener det er slik over hele landet.

I distriktene blir man på en måte dobbelt straffet, da det ikke finnes reelle alternativer OG den lokale forurensningen ikke er noe problem der.

Hvorfor skal folk i distriktene da måtte i stor grad "ta regninga" for utslippsproblemer som i hovedsak er et "byproblem"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes fortsatt at det er dårlig av alle "dere" som bor slik til at elbil/kollektivt er et fullgodt(om ikke bedre) alternativ til fossilbil mener det er slik over hele landet.

I distriktene blir man på en måte dobbelt straffet, da det ikke finnes reelle alternativer OG den lokale forurensningen ikke er noe problem der.

Hvorfor skal folk i distriktene da måtte i stor grad "ta regninga" for utslippsproblemer som i hovedsak er et "byproblem"?

Det er vel dette som forsøkes løst/bedret med differensierte bompenger basert på drivstoff? I distriktene kommer man vel ikke til å måtte betale ekstra for å kjøre diesel i bommene, sånn som Oslo-boerne må (korriger meg om jeg tar feil). Jeg innser at det ikke hjelper de som bor på landet, men i det minste blir man hardere "straffet" for lokal forurensning i de mer utsatte strøkene, så man blir ikke "dobbelt straffet" i distriktet i forhold til i byen.

Lenke til kommentar

Jeg syntes fortsatt at det er dårlig av alle "dere" som bor slik til at elbil/kollektivt er et fullgodt(om ikke bedre) alternativ til fossilbil mener det er slik over hele landet.

I distriktene blir man på en måte dobbelt straffet, da det ikke finnes reelle alternativer OG den lokale forurensningen ikke er noe problem der.

Hvorfor skal folk i distriktene da måtte i stor grad "ta regninga" for utslippsproblemer som i hovedsak er et "byproblem"?

 

Jeg hadde vært forsiktig med å snakke om "straff" som bilkjører i distriktene, du ønsker antakelig neppe at sjåførene i distriktene betaler kostnadene for deres veibruk direkte.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syntes fortsatt at det er dårlig av alle "dere" som bor slik til at elbil/kollektivt er et fullgodt(om ikke bedre) alternativ til fossilbil mener det er slik over hele landet.

 

I distriktene blir man på en måte dobbelt straffet, da det ikke finnes reelle alternativer OG den lokale forurensningen ikke er noe problem der.

Hvorfor skal folk i distriktene da måtte i stor grad "ta regninga" for utslippsproblemer som i hovedsak er et "byproblem"?

 

Kvifor i alle verda skal ikkje folk i distrikta kunne køyre elbil? Eg har køyrt elbil i tre år, og har ikkje hatt nokon problem med det. Kva er spesielt med ditt distrikt som gjer at ingen der du bur kan køyre elbil? Har de ikkje fått innlagt straum endå?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg syntes fortsatt at det er dårlig av alle "dere" som bor slik til at elbil/kollektivt er et fullgodt(om ikke bedre) alternativ til fossilbil mener det er slik over hele landet.

Dersom du er på telttur i skogen og det ikke finnes noe masse søppelkasser der, slik det gjør i byen. Er det da fritt frem å kaste søppel i naturen, siden staten ikke har gitt deg et sted å kaste det eller må du ta ansvar for din egen søppel?

Hvorfor skal forurensning fra transport være annerledes? Du har selv valgt hvor du bor og hvordan du ferdes rundt. Da må du ta ansvar for din forsøpling/forurensning også. Dersom du ikke får kjørt like mye bil, eller at du må stoppe å hurtiglade innimellom, så er det konsekvensen av ditt valg. Ikke noe å sutre over.

Lenke til kommentar

Det er ikke kun bompenger som er diskutert her, og andre steder - Også drivstoffpriser som noen foreslår å øke endel. Dette vil slå negativt ut for distriktene som ikke har andre reelle alternativ mens man på stedene der det er et problem (feks Oslo) bare kan hoppe over på et av de andre alternativene.
Som jeg også har skrevet før,drivstoffprisene er lavest i Oslo, det stedet i landet man sannsynligvis er minst avhengig av bil (sånn rent generelt sett)

 

Også utenfor byene må man betale bompenger for å kjøre på nesten alle store nye veier som blir bygd - Resten av veinettet holder heller dårlig standard jevnt over. Tror ikke du får "mye mer for penga" vs i en by...

 

Man KAN kjøre elbil også utenfor byene, men med få(om noen) lademuligheter, lengre avstander, eldre bilpark (dårligere råd blant "folk flest"), større behov for tilhenger og lastekapasitet etc så er det ikke et alternativ engang for de fleste. Bor man i en by så er det jo (ofte) motsatt!

 

I stedet for å (bare) true med pisken burde man fortsette å lokke med gulrota - så de nye bilene som blir solgt er mest mulig miljøvennlige. I praksis vil jeg si at man må akseptere at ikke elbil dekker behovet til alle i hele landet per nå, selv om det nok kommer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke kun bompenger som er diskutert her, og andre steder - Også drivstoffpriser som noen foreslår å øke endel. Dette vil slå negativt ut for distriktene som ikke har andre reelle alternativ mens man på stedene der det er et problem (feks Oslo) bare kan hoppe over på et av de andre alternativene.

Som jeg også har skrevet før,drivstoffprisene er lavest i Oslo, det stedet i landet man sannsynligvis er minst avhengig av bil (sånn rent generelt sett)

 

Også utenfor byene må man betale bompenger for å kjøre på nesten alle store nye veier som blir bygd - Resten av veinettet holder heller dårlig standard jevnt over. Tror ikke du får "mye mer for penga" vs i en by...

 

Man KAN kjøre elbil også utenfor byene, men med få(om noen) lademuligheter, lengre avstander, eldre bilpark (dårligere råd blant "folk flest"), større behov for tilhenger og lastekapasitet etc så er det ikke et alternativ engang for de fleste. Bor man i en by så er det jo (ofte) motsatt!

 

I stedet for å (bare) true med pisken burde man fortsette å lokke med gulrota - så de nye bilene som blir solgt er mest mulig miljøvennlige. I praksis vil jeg si at man må akseptere at ikke elbil dekker behovet til alle i hele landet per nå, selv om det nok kommer...

 

Det må du gjerne ikke tro, fakta sier noe annet, man får "mye for pengene" i distriktene (i betydningen det brukes mye penger på vei per nytteverdi)

 

Man truer ikke bare med pisken.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man KAN kjøre elbil også utenfor byene, men med få(om noen) lademuligheter, lengre avstander, eldre bilpark (dårligere råd blant "folk flest"), større behov for tilhenger og lastekapasitet etc så er det ikke et alternativ engang for de fleste. Bor man i en by så er det jo (ofte) motsatt!

Då lurer eg på kva slags bakevje du bur i? Her i Sogn og Fjordane er det plenty ladestasjonar. Dei er kjekke å ha for turistane, for dei som bur her har straum heime. Den vanlegaste buformen er einebustad, og dei fleste har garasje. Lading er difor eit mindre problem i distrikta enn i byane.

 

Avstandane her i Sogn og Fjordane er heilt vanlege, og neppe veldig relevante. Det er faktisk ingen samanheng mellom talet på elbilar i eit fylke og gjennomsnittleg køyrelengde pr bil. Austfold er eit av fylka der kvar bil køyrer lengst pr år, og i Austfold er det mange elbilar. Nordland er eit av fylka der kvar bil køyrer minst, mykje mindre enn bilar registrert i Oslo, og i Nordland er det få elbilar. Folk i distrikta har ikkje lagt ut millionar av kroner for eit skåp å bu i, og har som regel råd til gode bilar. Bilar i fleirtal, fordi kvar husstand i distrikta som regel har minst to bilar. Det er kanskje det punktet som skil distrikta mest frå det avsidesliggjande Oslo-området, og forklarer dei kortare årlege køyrelengdene: Fleire bilar pr husstand.

 

I stedet for å (bare) true med pisken burde man fortsette å lokke med gulrota - så de nye bilene som blir solgt er mest mulig miljøvennlige. I praksis vil jeg si at man må akseptere at ikke elbil dekker behovet til alle i hele landet per nå, selv om det nok kommer...

Som sagt: Er det ikkje innlagt straum i den bakevja du bur i? Eller har du berre bestemt deg for at elbil ikkje dekkjer behovet til nokon av bilane du og alle naboane dine eig, og slik er det? Det er mange gode incitament for å kjøpe elbil. Miljøvennlege eksosbilar finst ikkje.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Det må du gjerne ikke tro, fakta sier noe annet, man får "mye for pengene" i distriktene (i betydningen det brukes mye penger på vei per nytteverdi)

 

Man truer ikke bare med pisken.

 

AtW

 

Om man regner hvor mange km vei for hvor mange kroner så ja, ellers så kan det vel diskuteres.

 

 

Man KAN kjøre elbil også utenfor byene, men med få(om noen) lademuligheter, lengre avstander, eldre bilpark (dårligere råd blant "folk flest"), større behov for tilhenger og lastekapasitet etc så er det ikke et alternativ engang for de fleste. Bor man i en by så er det jo (ofte) motsatt!

Då lurer eg på kva slags bakevje du bur i? Her i Sogn og Fjordane er det plenty ladestasjonar. Dei er kjekke å ha for turistane, for dei som bur her har straum heime. Den vanlegaste buformen er einebustad, og dei fleste har garasje. Lading er difor eit mindre problem i distrikta enn i byane.

 

Avstandane her i Sogn og Fjordane er heilt vanlege, og neppe veldig relevante. Det er faktisk ingen samanheng mellom talet på elbilar i eit fylke og gjennomsnittleg køyrelengde pr bil. Austfold er eit av fylka der kvar bil køyrer lengst pr år, og i Austfold er det mange elbilar. Nordland er eit av fylka der kvar bil køyrer minst, mykje mindre enn bilar registrert i Oslo, og i Nordland er det få elbilar. Folk i distrikta har ikkje lagt ut millionar av kroner for eit skåp å bu i, og har som regel råd til gode bilar. Bilar i fleirtal, fordi kvar husstand i distrikta som regel har minst to bilar. Det er kanskje det punktet som skil distrikta mest frå det avsidesliggjande Oslo-området, og forklarer dei kortare årlege køyrelengdene: Fleire bilar pr husstand.

 

I stedet for å (bare) true med pisken burde man fortsette å lokke med gulrota - så de nye bilene som blir solgt er mest mulig miljøvennlige. I praksis vil jeg si at man må akseptere at ikke elbil dekker behovet til alle i hele landet per nå, selv om det nok kommer...

Som sagt: Er det ikkje innlagt straum i den bakevja du bur i? Eller har du berre bestemt deg for at elbil ikkje dekkjer behovet til nokon av bilane du og alle naboane dine eig, og slik er det? Det er mange gode incitament for å kjøpe elbil. Miljøvennlege eksosbilar finst ikkje.

 

Såklart kan man lade hjemme, og man måtte evt ha gjort det også, for på de nærmeste tettstedene her er det tilsammen EN ladeplass...

Med 3-4 mil til jobb og -30 grader på gradestokken så har man plutselig dårlig med strøm når ungene skal på hver sin aktivitet(som det selvfølgelig er noen mil imellom) rett etter middag - Hva gjør man da om elbilen er det eneste man har?

 

Og ja, mange er avhengig av to biler da man gjerne er flere i en husstand som kjører og ikke nødvendigvis jobber på samme plassen. Endel kunne ha hatt EN fossilbil og EN elbil, men per nå finnes det ikke et helelektrisk alternativ som dekker behovet til mange, meg selv inkludert.

 

Gjennomsnittsprisen på bilene i nabolaget mitt vil jeg tippe ligger på litt under 100k, ikke alle har råd/mulighet til å kjøpe ny bil...

 

Finner du en elbil med minst 15 mil rekkevidde (på vinteren, med henger), mulighet til å dra henger som veier minst 2t (helst 3.5t), god plass til 2 voksne og ihvertfall 3 barn OG som ikke koster noe mer enn 100k(gjerne under 50k også) - først DA dekker elbilen de fleste behov...

Lenke til kommentar

Får vel masse tyn nå... men så lenge det finne kulkraft så går alle elbiler i teorien på det :)

 

Nytter ikke så mye å snakke om lokal forurensning da det er ganske mye i tilleg til Nox som ødelegger lufta lufta. 

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Får vel masse tyn nå... men så lenge det finne kulkraft så går alle elbiler i teorien på det :)

 

Nytter ikke så mye å snakke om lokal forurensning da det er ganske mye i tilleg til Nox som ødelegger lufta lufta.

Javisst, vi lader begge våre elbiler med kullkraft fra solcellene på taket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får vel masse tyn nå... men så lenge det finne kulkraft så går alle elbiler i teorien på det :)

 

Nytter ikke så mye å snakke om lokal forurensning da det er ganske mye i tilleg til Nox som ødelegger lufta lufta.

Du VET at en fossilbil bruker like mye strøm, altså kullkraft i din fantasiverden, som en elbil pr mil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...