Gå til innhold

Ny rapport: NOx-utslippet fra dieselbiler er langt over grenseverdiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi vet at diesel-kjøretøy forurenser langt mer enn bensindrevne kjøretøy. Spesielt ille for lokalbefolkning, grunnet NOx-utslippene.

 

Hvorfor gjenspeiles ikke dette i større grad på utsalgspris? Det burde vært betydelige miljøavgifter på diesel! I Norge er situasjonen dessverre omvendt; det er langt billigere å kjøre med diesel på tanken. Og som vi alle vet; det er lommeboka som til syvende og sist avgjør.

 

Senk prisen noe på bensin, øk den mye på diesel, og vent. Plutselig er andel diesel-biler langt lavere! Transportnæringen og yrkessjåfører vil kanskje rynke på nesa over mitt forslag, men så lenge de velger å forbrenne diesel, med de ulemper det medfører, må vi sette i gang tiltak!

 

(Myndighetene har forøvrig mulighet til å justere moms og avgifter ved kjøp av bilen i tillegg. Tungtransport som kan bevise at deres Euro6-utstyr faktisk fungerer etter hensikten, burde kanskje blitt belønnet med litt lavere utgifter?)

 

Midler til å gi avgiftslette kan gjerne taes direkte fra pumpeprisen: Ved å øke diesel pr liter med f.eks. 5,- pr liter, burde det blir mer enn nok penger totalt til å kunne fjerne avgifter for de som «handler riktig». Det er slettes ikke urettferdig at de som bidrar til at tusenvis av nordmenn dør for tidlig, må betale mer! (Forskning viser at det bare i Oslo hvert eneste år forsvinner til sammen 1753 friske leveår, som direkte følge av forurensning!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ganske sjokkerende tall, men dessverre ikke særlig overraskende. Testsyklusen i laboratoriet gir jo ingen mening i forhold til reelle forhold med varierende gasspådrag, start/stopp og ikke minst lave utetemperaturer. Dette misforholdet er antagelig enda et par hakk verre her i Norge, med enda lavere temperaturer.

 

Kan ikke se annet enn at eneste løsning på dette er å forsere elektrifiseringen av kjøretøyparken. Det blir praktisk talt umulig for produsentene innenfor et rimelig kostnadsbilde å balansere kravene til lavt forbruk (lavt CO2-utslipp) og lave helseskadelige utslipp (partikler og NOx). Omfattende rensing etter forbrenning er et gammeldags "end-of-pipe"-prinsipp, dyrt og går på bekostning av energieffektiviteten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forurensning i den skalene en privatbil utgjør kun for å dekke en persons latskap, gjerrighet eller manglende vilje til å tilpasse seg burde ikke vært tillatt.

 

Bransjen har nå vist, over lang tid, at de ikke er interessert i/i stand til å levere fossile biler som er gode nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg antar at de som frontet dieselbilen som ett bedre miljøalternativ for en del år siden i dag ser seg ansvaret bevisst og kjøper ut disse skrekkelige bilene og hjelper folk økonomisk. Det må da være bedre anvendte penger å gjøre det enn å sponse de som allerede kjører miljøfint (som er i mindretall så det holder).... Ikke det nei? Straffe først og fremst, sa de? Akkurat, ja..

 

Ser det er en trend å snakke nedsettende om folk fordi de kjører diesel bil. Det brukes begreper som "de som bidrar til at folk dør for tidlig" og så videre. Muligens det gir en ekstra godfølelse å si slikt om andre. Spørst alikavel om de samme menneskene hadde støttet forslag som for eksempel gikk ut på å kjøpe ut dieselbiler slik at pengene gikk de som har dieselbil i dag mot at de kjøper elbil, og ikke slik som det er i dag der elbilistene snylter på velferden. Du skal for eksempel kjøre langt med en elbil før regnskapet balanserer.

 

Men det er mulig det er korrekt å være hyklersk i miljøsaker. Hvorfor gir det for eksempel folk som "kjører elbil eller går" ett kick å peke langefinger i beste besserwizzer stil til de som kjører fossilt? Fossilbilene blir jo skiftet ut litt etter litt uansett slik det er nå, og bra er det, men ikke alle kan anskaffe en slik en over natten. Ikke bare er det ett problem med etterspørselen, flere må vente langt over ett år før de får elbilen de har bestillt allerede. Hva skal de gjøre i mellomtiden? Krype? Men elbilen kan heller ikke dekke alle behov som folk har for ett privat kjøretøy, selv om dekningsgraden blir bare bedre med tiden. Vet jo at det er en del av de som ikke har "et spesifikt behov", som for andre kun en fossilbil kan dekke pr. i dag, mener at slike behov ikke finnes for noen som helst. Muligens de vet best på dette området og, eller kanskje ikke.

 

Missforstå meg rett, jeg ønsker en fullstendig utskifting av fossil parken velkommen, på sikt. Men med en bilpark som favner flere millioner biler bare for lille Norge og hvor kun en liten andel pr. i dag er erstattet av elbiler, og hvor man allerede ser at det er lange køer for å få en nøkkelklar elbil utlevert, da blir det tullete å straffe folk for noe de ikke kan gjøre noe med på flere år enda allikevel om det så ville.

 

Det handler ikke om miljø lenger da, men om selvgodhet og hykleri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hvilke biler gjorde det bra?

Det hadde vært greit å vite hvilke som gjorde det bra, og også hva som er karakteristikken på disse?

(Jeg mistenker at biler med ordentlig AdBlue-prosess fungerer ganske bra, da tyngre kjøretøyer med denne prosessen faktisk slipper ut mindre inn de tar inn...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilfabrikantene har visst om dette i mange år, men det er først når de blir tatt med buksa nede at de innrømmer at diesel ikke er fremtiden.

Plutselig har fremtidens bil blitt elektrisk. Bilfabrikantene viser i dag noen prototyper, og lover at de skal komme på markedet innen to-tre år...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi vet at diesel-kjøretøy forurenser langt mer enn bensindrevne kjøretøy. Spesielt ille for lokalbefolkning, grunnet NOx-utslippene.

 

Hvorfor gjenspeiles ikke dette i større grad på utsalgspris? Det burde vært betydelige miljøavgifter på diesel! I Norge er situasjonen dessverre omvendt; det er langt billigere å kjøre med diesel på tanken. Og som vi alle vet; det er lommeboka som til syvende og sist avgjør.

 

Senk prisen noe på bensin, øk den mye på diesel, og vent. Plutselig er andel diesel-biler langt lavere! Transportnæringen og yrkessjåfører vil kanskje rynke på nesa over mitt forslag, men så lenge de velger å forbrenne diesel, med de ulemper det medfører, må vi sette i gang tiltak!

 

(Myndighetene har forøvrig mulighet til å justere moms og avgifter ved kjøp av bilen i tillegg. Tungtransport som kan bevise at deres Euro6-utstyr faktisk fungerer etter hensikten, burde kanskje blitt belønnet med litt lavere utgifter?)

 

Midler til å gi avgiftslette kan gjerne taes direkte fra pumpeprisen: Ved å øke diesel pr liter med f.eks. 5,- pr liter, burde det blir mer enn nok penger totalt til å kunne fjerne avgifter for de som «handler riktig». Det er slettes ikke urettferdig at de som bidrar til at tusenvis av nordmenn dør for tidlig, må betale mer! (Forskning viser at det bare i Oslo hvert eneste år forsvinner til sammen 1753 friske leveår, som direkte følge av forurensning!)

 

Enig med alt, men da burde de som eier dieselbiler i dag også økonomisk kompanseres for at bilene gjøres verdiløse som følge av politiske vedtak.

Selv har jeg en Golf dieselbil som var kjøpt mens det var politisk vedtatt at diesel var det som skulle redde verden. Om jeg skal selge den i dag kunne jeg fått ~70.000 for den, muligens litt mer da den nylig var på 120K service og fikk byttet clutch, regreim m.m.

Om Diesel går opp 5kr/L er det ingen som vil ha denne bilen. Jeg hadde kanskje fått 15-20.000 for den på finn.no. Jeg har ikke økonomi til å miste 50.000kr som er bundet opp i bilen min pga politiske krefter, men om staten ønsker å redde verden så burde ikke middelklassen ta regningen for dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg antar at de som frontet dieselbilen som ett bedre miljøalternativ for en del år siden i dag ser seg ansvaret bevisst og kjøper ut disse skrekkelige bilene og hjelper folk økonomisk. Det må da være bedre anvendte penger å gjøre det enn å sponse de som allerede kjører miljøfint (som er i mindretall så det holder).... Ikke det nei? Straffe først og fremst, sa de? Akkurat, ja..

 

 

 

Endel er vel stikkordet, hvor lenge siden er det nå? 14 år?

 

Og hva skal man kompenseres for? At man betalte kunstig lite avgifter når man kjøpte bilen på det tidspunktet? 

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Vi vet at diesel-kjøretøy forurenser langt mer enn bensindrevne kjøretøy. Spesielt ille for lokalbefolkning, grunnet NOx-utslippene.

 

Hvorfor gjenspeiles ikke dette i større grad på utsalgspris? Det burde vært betydelige miljøavgifter på diesel! I Norge er situasjonen dessverre omvendt; det er langt billigere å kjøre med diesel på tanken. Og som vi alle vet; det er lommeboka som til syvende og sist avgjør.

 

Senk prisen noe på bensin, øk den mye på diesel, og vent. Plutselig er andel diesel-biler langt lavere! Transportnæringen og yrkessjåfører vil kanskje rynke på nesa over mitt forslag, men så lenge de velger å forbrenne diesel, med de ulemper det medfører, må vi sette i gang tiltak!

 

(Myndighetene har forøvrig mulighet til å justere moms og avgifter ved kjøp av bilen i tillegg. Tungtransport som kan bevise at deres Euro6-utstyr faktisk fungerer etter hensikten, burde kanskje blitt belønnet med litt lavere utgifter?)

 

Midler til å gi avgiftslette kan gjerne taes direkte fra pumpeprisen: Ved å øke diesel pr liter med f.eks. 5,- pr liter, burde det blir mer enn nok penger totalt til å kunne fjerne avgifter for de som «handler riktig». Det er slettes ikke urettferdig at de som bidrar til at tusenvis av nordmenn dør for tidlig, må betale mer! (Forskning viser at det bare i Oslo hvert eneste år forsvinner til sammen 1753 friske leveår, som direkte følge av forurensning!)

 

Enig med alt, men da burde de som eier dieselbiler i dag også økonomisk kompanseres for at bilene gjøres verdiløse som følge av politiske vedtak.

Selv har jeg en Golf dieselbil som var kjøpt mens det var politisk vedtatt at diesel var det som skulle redde verden. Om jeg skal selge den i dag kunne jeg fått ~70.000 for den, muligens litt mer da den nylig var på 120K service og fikk byttet clutch, regreim m.m.

Om Diesel går opp 5kr/L er det ingen som vil ha denne bilen. Jeg hadde kanskje fått 15-20.000 for den på finn.no. Jeg har ikke økonomi til å miste 50.000kr som er bundet opp i bilen min pga politiske krefter, men om staten ønsker å redde verden så burde ikke middelklassen ta regningen for dette.

 

 

Hva synes du om at staten hadde for lave avgifter på diesel når du kjøpte bilen? Skylder du staten penger for det? Burde ikke staten økonomisk kompenseres for din feilaktig rabatt når du kjøpte?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilfabrikantene har visst om dette i mange år, men det er først når de blir tatt med buksa nede at de innrømmer at diesel ikke er fremtiden.

...

Selvfølgelig har bilfabrikantene visst om dette, det er nå tross alt de som har pushet diesel som miljøvennlig hele tiden. I den grad du kan beskylde politikerne for noe som helst er det å ha latt seg lure av bilbransjen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endel er vel stikkordet, hvor lenge siden er det nå? 14 år?

 

Og hva skal man kompenseres for? At man betalte kunstig lite avgifter når man kjøpte bilen på det tidspunktet?

Enig. Her mener faktisk noen at man skal få kompensasjon fra staten dersom man får normale avgifter på diesel, fordi man har mottatt tildels svært høy kompensasjon fra staten i opptil 14 år allerede? Snakk om å ha mistet bakkekontakt totalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Endel er vel stikkordet, hvor lenge siden er det nå? 14 år?

 

Og hva skal man kompenseres for? At man betalte kunstig lite avgifter når man kjøpte bilen på det tidspunktet?

Enig. Her mener faktisk noen at man skal få kompensasjon fra staten dersom man får normale avgifter på diesel, fordi man har mottatt tildels svært høy kompensasjon fra staten i opptil 14 år allerede? Snakk om å ha mistet bakkekontakt totalt.

 

Her menes ikke, her settes ting på spissen for å fremme ett poeng. Men man leser som kjent det man ønsker. For noen uker siden var det bensin-bilen som var mye verre enn alt annet her i verden, om dere minnes TUs skriverier. Skal de/dere ikke snart bestemme dere?

 

Og når det gjelder bakkekontakt så er det snart på tide å stikke fingeren i jorden og erkjenne at elbiler har ett stykke å gå, vel rent teknisk sett så kjøres de, før miljøregnskapet går i pluss. Og pluss er ikke nødvendigvis ett så altfor stort tall det heller.

 

Som sakt så er det riktig vei å gå (kjøre) å bytte til elektrisk fremdrift, og jeg ønsker det velkommen. Og jeg skal gladelig ta kostnaden med å skifte ut alle mine djevelske fossile kjøretøy når det høver seg. Mitt poeng var nå imidlertid dette at denne lysten som enkelte har til straffe og legge på avgifter som rammer andre enn seg selv, samt denne mildt sakt lite tiltalende hangen til å legge skylden på alle andre for alt mulig av plager som finnes her i verden og kalle folk for mordere (som noen gjør), kanskje skulle få enkelte til å gå litt i seg selv.

 

Rett nok vil en reduksjon av fossilbiler kunne gi positive effekter lokalt, men for å sitere BBC - "Everything has emissions, but sometimes they are just further away from the user.". De refererer da til at elbilen har sitt utslipp de også på lik linje med andre biler, men at det kanskje skjer mer sentrert. Men for all del, alt som ikke plager "meg" er jo bra det.. eller? Jeg finner det derfor hyklersk når de som kjører fossilt skal "ansvarliggjøres" på denne nedlatende måten som man ser visse tendenser til blant enkelte folk og enkelte politiske partier når det alternativet de selv fremmer kun, (foreløpig, for all del,) har forholdsvis marginale fordeler fremfor det fossile alternativet. Og spesielt med tanke på at ventelisten for enkelte kjøretøy er heller lang, og etterspørselen world over kommer ikke til å avta med det første, den heller.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet har alltid vært HK avgiften

Skal en ha en bil som kan trekke så må en gå for diesel da det blir alt for dyrt å kjøpe en bensinbil

En bensinbil med f.eks V6 yter like bra og kanskje bedre enn en "V4" diesel, men blir dobbelt så dyr i innkjøp

 

De som vil øke diesel prisen straffer seg selv ved at prisene på alt øker

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forurensning i den skalene en privatbil utgjør kun for å dekke en persons latskap, gjerrighet eller manglende vilje til å tilpasse seg burde ikke vært tillatt.

 

Hva er det du prøver å si her? At alle som kjører bil er dumme og late?

 

Dette reflekterer i så fall ekstremt sterkt tilbnake på deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet har alltid vært HK avgiften

Skal en ha en bil som kan trekke så må en gå for diesel da det blir alt for dyrt å kjøpe en bensinbil

En bensinbil med f.eks V6 yter like bra og kanskje bedre enn en "V4" diesel, men blir dobbelt så dyr i innkjøp

 

De som vil øke diesel prisen straffer seg selv ved at prisene på alt øker

 

Effektavgiften er fjernet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...