Gå til innhold

Venstresiden i Norge ønsker å straffe Facebook likes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke bedre å lage en tråd om argumenter mot straffelovens paragraf 185 FrihetensRegn?
 
§ 185. Hatefulle ytringer
Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres:

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.

 

En "like" vil vel regnes som symbolsk støtte til gitt ytring, om ytringen går under paragrafen så er det straffbart. Som et hakekors hos en nazist gruppe støtter deres sak, eller IS flagget til en islamistisk gruppe støtter deres sak.

 

Men regner ikke med at TS vil åpne for at andre skal kunne bedrive hatprat mot hans egne, kun den andre veien - og da ender man opp med en falsk overskrift i en argumentløs tråd som dette.

 

Feil. Antirasistisk Senter og Sosialistisk Ungdom vil straffelegge enkelte likes på hatefulle ytringer. Lag en mindre tabloid-overskrift og prøv igjen. 

 

Da ser jo alle TS er en klovn før de går inn på tråden. Det går jo ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt mulig det.

 

Jeg ønsker iallefall ikke å ha "ISIS 95.5" som radiokanal og annen propaganda og lignende talsmenn uansett ekstreme retning - florerende rundt om oss i offentligheten. 

Tror ikke det vil føre til at vi har et friere eller tryggere samfunn enn vi har med dagens ordning. Men ja, hvor setter man grensen.

Lenke til kommentar

 

Godt mulig det.

 

Jeg ønsker iallefall ikke å ha "ISIS 95.5" som radiokanal og annen propaganda og lignende talsmenn uansett ekstreme retning - florerende rundt om oss i offentligheten.

Som NRK?

 

Tror ikke det vil føre til at vi har et friere eller tryggere samfunn enn vi har med dagens ordning. Men ja, hvor setter man grensen.

Tja, men mener du at mer sensur fører til et friere samfunn?
Lenke til kommentar

Godt mulig det.

 

Jeg ønsker iallefall ikke å ha "ISIS 95.5" som radiokanal og annen propaganda og lignende talsmenn uansett ekstreme retning - florerende rundt om oss i offentligheten.

Tror ikke det vil føre til at vi har et friere eller tryggere samfunn enn vi har med dagens ordning. Men ja, hvor setter man grensen.

Ingen tvinger deg til å høre på IS propaganda, hverken på radio eller Internett. Men du vil vel sensurere og strafge all ytring som du ikke liker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Godt mulig det.

 

Jeg ønsker iallefall ikke å ha "ISIS 95.5" som radiokanal og annen propaganda og lignende talsmenn uansett ekstreme retning - florerende rundt om oss i offentligheten.

Tror ikke det vil føre til at vi har et friere eller tryggere samfunn enn vi har med dagens ordning. Men ja, hvor setter man grensen.

Ingen tvinger deg til å høre på IS propaganda, hverken på radio eller Internett. Men du vil vel sensurere og strafge all ytring som du ikke liker?

 

 

What? Prøv igjen er du grei. Du bommer på alt i hele setningen din.

 

Jeg ville ikke oppsøkt offentlige hatprat kanaler, det er irrelevant - men gatepredikanter eller biler med roperter er det vanskelig å ikke legge merke til.

Dessuten så er det ikke for min del, men innflytelsen offentlig oppfordring til terror og undertrykkelse fører til, det er ikke noe godt.. Eller ønsker du det bare slik av prinsipielle årsaker? Om ikke kom i så fall med argumenter for hvorfor man bør oppheve loven - eller i det minste omdefiner loven om du ønsker å endre på hvor grensen skal gå.

 

Nei jeg vil ikke sensurere og straffe alle ytringer jeg ikke liker.. Jeg presiserte for faen med en spesifikk lov så drar du frem en stråmann som du mener er min mening - dette er ikke vanskelig.

 

Kan du prøve å være ærlig? Kan du prøve å argumentere som en person? Hva feiler det deg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...