Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny markise. Trenger anbefalinger, tips og råd i jungelen av leverandører.

Anbefalte innlegg

Bor i toppetasje i blokk og har for tiden ikke markise. Dette gjør at leiligheten blir ubehagelig varm på solrike dager, og har bestemt meg for å investere i en skikkelig markise. Prøver derfor å skaffe meg litt oversikt over hvilke leverandører som er gode og mindre gode. Hva slags stoff man bør ha på duk, og hva slags erfaringer andre kan ha med sine markiser.

Krav jeg har satt meg er:

- God kvalitet

- Motor m/fjernkontroll

- Under 20 000,-

- Gode garantier

Terrassen min er ikke store saken, og måler ca 4,5 x 1,5 m.

Det finnes en jungel av leverandører som alle påstår de har det beste. Gjerne med 30-50% rabatter Dette er vanskelig å kontrollere da ingen oppgir cirka priser, og vil først gi en pris etter å ha vært på befaring. Så om du får en reell rabatt, eller om det bare er lureri er ikke godt å si.

Derfor er jeg interessert i å høre andres erfaringer ved kjøp av markise. Noen leverandør/merke du vil anbefale og hvorfor. Eller motsatt at det er noen leverandører/merker jeg bør styre unna. Jeg holder til i Bærum, men leverandører på hele Østlandet er av interesse. Vil helst slippe å invitere en skokk av forskjellige på befaring, så tenkte å velge ut 5-6 firmaer jeg kontakter for å be om en befaring.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekka at det er lov med markise, både fra evt borettslag/sameie, og med kommunen(det finnes vel eksempler der kommunen har forbudt markiser i enkelte gater og strøk)?

Har du også vurdert motoriserte screens? :) (google "screens vindu")

Lenke til kommentar

Har du sjekka at det er lov med markise, både fra evt borettslag/sameie, og med kommunen(det finnes vel eksempler der kommunen har forbudt markiser i enkelte gater og strøk)?

Har du også vurdert motoriserte screens? :) (google "screens vindu")

Snakket med borettslaget og markise er helt ok å sette opp. De har noen stygge farger som var moderne på tidlig 70 tallet i dag, så har levert forslag til styret om at ny farge blir satt som krav på alle nye markiser som skal opp, og avventer bare svar på de om hva de kommer til. Styreleder var i hvert fall positiv til at det var på tide.

Jeg har i dag innvendig persienner, og screens er ikke ønsket av borettslaget slik jeg har forstått de. Vil også ha markise for å kunne sitte ute i lett regn uten å bli våt.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Markisemannen og Kjells Markiser ligger ganske høyt i pris, stort sett litt over nivået som de mindre når de har 30% salg. 

Stort sett samme utstyr ser det ut til. Tror de fleste har samme dukleverandør... 

Naboen min bestilte markise i vår fra Rex, de har ikke klaget på den. Jeg bestilte fra et lokalt firma i Ski eller noe sånt, den fungerer utmerket. Hadde besøk av 4-5 leverandører, og stort sett lå de på samme pris, bortsett fra Markisemannen og Kjell, som skulle ha rundt 5000 ekstra, selv om de hadde 30% rabatt. Tror de lever på navnet sitt. 

Ta en tur på en boligmesse, da får man møtt mange selskaper og sett produktene dems. De er ganske like alle sammen

Bør vurdere vindføler i tilfelle du planlegger å ha den ute mens du er på jobb. Blåser mye i høyden, og du risikerer at markisen er borte når du kommer hjem fra jobb... De kan ikke brukes når det blåser. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Markisemannen og Kjells Markiser ligger ganske høyt i pris, stort sett litt over nivået som de mindre når de har 30% salg. 

Stort sett samme utstyr ser det ut til. Tror de fleste har samme dukleverandør... 

Naboen min bestilte markise i vår fra Rex, de har ikke klaget på den. Jeg bestilte fra et lokalt firma i Ski eller noe sånt, den fungerer utmerket. Hadde besøk av 4-5 leverandører, og stort sett lå de på samme pris, bortsett fra Markisemannen og Kjell, som skulle ha rundt 5000 ekstra, selv om de hadde 30% rabatt. Tror de lever på navnet sitt. 

Ta en tur på en boligmesse, da får man møtt mange selskaper og sett produktene dems. De er ganske like alle sammen

Bør vurdere vindføler i tilfelle du planlegger å ha den ute mens du er på jobb. Blåser mye i høyden, og du risikerer at markisen er borte når du kommer hjem fra jobb... De kan ikke brukes når det blåser. 

Markisemannen har jeg blitt advart om fra bekjente, da de hadde mildt sagt dårlig erfaring med de og deres montør. Møtte ikke opp til avtalt tid. Lagt på ekstra utgifter fra opprinnelig tilbud for ting som skruer til å feste i veggen osv. Så de hadde jeg tenkt å styre unna. Høres ut som jeg gjør lurt i å styre unna Kjells Markiser også hva pris angår, så takk for tipset. Nå vil jeg helst ha markise på plass så fort det lar seg gjøre, så boligmesser hadde vært kjekt, men ingen slike jeg vet om i nærmeste fremtid.

Har vurdert værautomatikk også, men kommet frem til at for mitt bruk, og at jeg ikke vil ha markisen trukket ut mye når jeg ikke er hjemme ikke kan forsvare prisen. Det koster en del ekstra ut fra hva jeg har skjønt, og skal jeg komme under 20 000,- har jeg skjønt det blir vanskelig å få noe sånt. Skulle noen gi meg et tilbud som ikke koster skjorta vil jeg selvfølgelig vurdere det.

Lenke til kommentar

Jeg betalte 22k for en markise på 310x390cm, med fjernkontroll og montering. Synes det er absurd dyrt for to metallarmer og en duk, men tydelig at den bransjen har funnet ut at det går an å fakturere såpass så lenge alle gjør det samme

Ja prisene er absurde. De driver vel i et marked der folk blir nødt til å handle når varmen blir for plagsom, og dermed kan sette prisen der de ønsker, og bare vente til kunden er blitt kokt og desperat nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...