Gå til innhold

Burde roboter ta over ansettelser i staten?

Anbefalte innlegg

Oppfordringen din var at folk skulle lese noen lovparagrafer, det er ikke et argument mot at det er forskjell mellom teori og praksis.

Du kan få lov til å påpeke en forskjell mellom teori og praksis når du har kunnskap om det ene eller det andre. Har du det? Eller er alt du har å komme med innholdsløst pjatt?

Greit nok at dette er Oppslagstavlen, men et minimum av bidragsevne til temaet synes jeg det er lov å forvente. Selv fra forumets gamle travere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få lov til å påpeke en forskjell mellom teori og praksis når du har kunnskap om det ene eller det andre. Har du det? Eller er alt du har å komme med innholdsløst pjatt?

Greit nok at dette er Oppslagstavlen, men et minimum av bidragsevne til temaet synes jeg det er lov å forvente. Selv fra forumets gamle travere. 

Og hvem skal bestemme hvem som har nok kunnskap til å skrive i denne tråden, du? Om du mener noen skriver noe som er feil, så er det mye lurere å påpeke hva som er feil, istedenfor å kalle dem et troll.

Trolling er forresten imot retningslinjene, hvis det du skrev ikke var barnslig drittkasting, hvorfor rapporterte du ikke innlegget mitt istedenfor?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Poenget mitt var om teknologi kan bidra til bedre og mer rettferdige/transparente ansettelser i det offentlige (f.eks. staten). Spørsmålet angår om det er *rom* for forbedringer her. Dersom praksisen med ansettelser er nesten optimal nå (uten bruk av mye teknologi), så er det kanskje lite å hente ved å bruker mer teknologi. 

Ved Elkjøp hadde teknologi vesentlig virkning på hvem de ansatte - statistikken endret seg. De påstår at praksisen ble bedre. Jeg har en misstanke om at tilsvarende ville gjelde for det offentlige. Det er jo i praksis nesten ingen etterprøving av ansettelser i det offentlige. Og det er forsket lite på temaet. Noen har laget "fake søknader" og sett på hvordan navn påvirker innkallelse til interju - men ut over dette, så er det visst forsket lite på ansettelser i det offentlige. Nye og bedre regler for ansettelser behøver ikke å ha noen virkning i praksis. Kanskje kan bare bedre bruk av teknologi bety forbedring.

Edit i ettertid: smart teknologi kan også brukes for å spotte/identifisere korrupsjon og former for gråsone "korrupt adferd" innen det offentlige ut fra å analysere store data-mengder. F.eks. former for bruk av graf-teori og identifikasjon av hvem som er involvert i hvilke beslutninger/relasjoner, kan brukes til å kartlegge korrupt adferd. Risikoen for å få "svarte prikker" eller "negativt skore", vil kunne påvirke moralen og adferden på sikt. Kanskje mye mer effektivt enn flikking på lovverket.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...