Drogin Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Et boligmarked uten leiemuligheter er ikke ønskelig. Av og til er det praktisk å leie, som i studietiden, når man blir samboer eller når man flytter til et nytt sted ifm bytte av jobb osv. Å kjøpe leiligheter hele tiden er kostbart, man betaler fort over 100'000 i dokumentavgift, og nye 100'000 til megler ved salg. Bare de kostnadene sikrer "gratis" leie i etpar år.Skal man øke skattene kraftig for utleieboliger vil det medføre kraftig hopp i leieprisene. Ikke ønskelig det heller, for de fleste driver ikke med veldedighet. Og det finnes ikke nok studenthybler for å dekke markedet. Er det en ønskelig situasjon? Leie må man ha, privatutleie er unødvendig. Hvis utleie er så lite attraktivt at bare profesjonelle som tjener på grunn av volum gjør det vil det være bedre for samfunnet. Jeg setter nå ihvertfall veldig pris på at det er mulig å leie ut. Jeg har nemlig nylig fått samboer, og vi skal prøve å bo hos hverandre i et år. Istedenfor å la leiligheten min stå tom i et år(mens jeg betaler kostnadene), eller istedenfor å selge den med en gang, og stå uten et sted å bo dersom samboerforsøket vårt ikke fungerer, så har jeg leid den ut i 1 år. Så skal den selges etter ett år, når vi vet forholdet fungerer. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Jeg setter nå ihvertfall veldig pris på at det er mulig å leie ut. Jeg har nemlig nylig fått samboer, og vi skal prøve å bo hos hverandre i et år. Istedenfor å la leiligheten min stå tom i et år(mens jeg betaler kostnadene), eller istedenfor å selge den med en gang, og stå uten et sted å bo dersom samboerforsøket vårt ikke fungerer, så har jeg leid den ut i 1 år. Så skal den selges etter ett år, når vi vet forholdet fungerer. Sa ikke at man skulle gjøre det ulovlig, bare at man skulle gjøre det lite attraktivt. Så du kan fortsatt leie ut men i alt går det i minus isteden for pluss. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Jeg setter nå ihvertfall veldig pris på at det er mulig å leie ut. Jeg har nemlig nylig fått samboer, og vi skal prøve å bo hos hverandre i et år. Istedenfor å la leiligheten min stå tom i et år(mens jeg betaler kostnadene), eller istedenfor å selge den med en gang, og stå uten et sted å bo dersom samboerforsøket vårt ikke fungerer, så har jeg leid den ut i 1 år. Så skal den selges etter ett år, når vi vet forholdet fungerer. Sa ikke at man skulle gjøre det ulovlig, bare at man skulle gjøre det lite attraktivt. Så du kan fortsatt leie ut men i alt går det i minus isteden for pluss.Nå er jeg definitivt nysgjerrig; hva jobber du med? Hva slags menneske er man når man kommer til konklusjonen om at private personer skal yte økonomisk støtte og finansiell hjelp til andre mennesker? Moxnes og Lysbakken er sikkert koselige mennesker privat, men sosialisme i den grad du beskriver er jo bare galskap. Hva blir det neste? Variable matvarepriser avhengig av årslønn og formue? Likelønn; uavhengig av yrke, utdanning og ferdigheter? Endret 8. juni 2017 av newman221 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Interessant nok var det motsatte et grep lovgiver gjorde i Storbritannia i 1389 - lønningene ble fastsatt ved lov til å utgjøre en viss andel av matvareprisene... Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Newman; hæ? Tror du han snakker om at samme produkt skal ha forskjellig pris for forskjellige personer? Han (og jeg) uttaler oss på bakgrunn av at boligpriser blir holdt kunstig høye og dette i praksis blir å vanskeliggjøre boligkjøp for de med dårlig råd, men som allikevel definitivt har betjeningsevne iom at de ofte betaler høyere leiekostnader enn eiekostnadene er. Det blir altså et kunstig marked som beriker de med kapital på bekostning av de som ikke har. Jeg er enig i det andre har sagt tidligere - et hjem er noe alle burde ha råd til å eie uten å leie. Vi har flust med tomteplasser så det burde være billig i Norge å eie sitt eget hjem. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Det er sånn spekulanter holder på, vet du. Lærer seg kunsten. Følger med på reguleringsplaner jevnlig, følger med på nyheter, bybildet, hva skal bygges hvor, hva er fremtidsplaner her og der. Så kjøper de land og rønner der det skal bygges i fremtiden, og "flipper" det når tiden er inne. Problemet er at ALLE skulle hatt denne kunnskapen, sånn at INGEN ble lurt trill rundt av spekulanter. Vi kan aldri stoppe spekuléring, men vi kan løfte kunnskapsnivået til alle på denne måten, sånn at alle kan spille spillet med like gode kort på hånda. Det er så urettferdig at noen sitter med alle essa. Det er med på å undergrave tilliten til samfunnet. Endret 8. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Urettferdig, muligens. Uflaks, definitivt. Som flere har skrevet. Bolig burde vært noe for alle og ikke et investeringsobjekt. Synes det var morsomt å se en dokumentar om boliger i Japan. Der sank boliger i verdi etterhvert som de ble eldre og slitt. Etter en periode på rundt var tomta mere verd enn huset og det var normalt at man da rev det eksisterende huset for å bygge et nytt. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Newman; hæ? Tror du han snakker om at samme produkt skal ha forskjellig pris for forskjellige personer? Han (og jeg) uttaler oss på bakgrunn av at boligpriser blir holdt kunstig høye og dette i praksis blir å vanskeliggjøre boligkjøp for de med dårlig råd, men som allikevel definitivt har betjeningsevne iom at de ofte betaler høyere leiekostnader enn eiekostnadene er. Det blir altså et kunstig marked som beriker de med kapital på bekostning av de som ikke har. Jeg er enig i det andre har sagt tidligere - et hjem er noe alle burde ha råd til å eie uten å leie. Vi har flust med tomteplasser så det burde være billig i Norge å eie sitt eget hjem. Igjen; boliger er verdt det markedet verdsetter boliger til, og har man dårlig råd har man ikke finansiell kapasitet til å kjøpe bolig. Å komme med drømnescenarier der utleier skal leie ut til under kostpris for å tilfredsstille en bisarr sosialistfetisj er jo bare absurd. Og jeg ble litt nysgjerrig på yrke på personen som kom med forslaget, derav kommentaren Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Igjen; boliger er verdt det markedet verdsetter boliger til, og har man dårlig råd har man ikke finansiell kapasitet til å kjøpe bolig.Å komme med drømnescenarier der utleier skal leie ut til under kostpris for å tilfredsstille en bisarr sosialistfetisj er jo bare absurd. Og jeg ble litt nysgjerrig på yrke på personen som kom med forslaget, derav kommentaren Igjen, verdiene skal vi ikke røre, man skattlegger bare inntektene fra utlån hardere. Når man ikke tjener penger på utleie har man noen muligheter, sette opp prisen, leie ut med underskudd eller avslutte utleie og selge. Alternativ 1 vil sannsynligvis skje i mange tilfeller på kort sikt, det er ett nødvendig onde for at det skal normaliseres over tid. Alternativ 2 vil være der for personer som den her tidligere i tråden som skal leie ut for å unngå å selge. Alternativ 3 er det man nok vil se over lengre tid, og flere boliger på markedet vil kjøle ned prisen som gjør det mulig for flere å kjøp. Men det er jo ikke slik at man skal fjerne utleie som du får det til å høres ut som, markedet skal være der men det skal være et marked som ikke utvikler seg til en boble. Og siden du mener du har nytte av det er min offisielle tittel IKT konsulent, men jeg jobber ganske eksklusivt med informasjonssikkerhet. Begge ting som har ingenting med boliger eller utlån å gjøre. Skal man trekke noen paralleller så er det vel at jeg bare tillater at applikasjoner leier ett sted å bo(serverkapasitet) fra profesjonelle utleiere, ikke noen privatutleie. Og når applikasjonene blir tunge nok kjøper "de" egne hjem(servere). Hadde det blitt leid kapasitet fra private hadde nok kosten for å få sin egen server blitt langt høyere og det hadde gått utover sikkerheten 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 (endret) Igjen; boliger er verdt det markedet verdsetter boliger til, og har man dårlig råd har man ikke finansiell kapasitet til å kjøpe bolig.Å komme med drømnescenarier der utleier skal leie ut til under kostpris for å tilfredsstille en bisarr sosialistfetisj er jo bare absurd. Og jeg ble litt nysgjerrig på yrke på personen som kom med forslaget, derav kommentaren Igjen, verdiene skal vi ikke røre, man skattlegger bare inntektene fra utlån hardere. Når man ikke tjener penger på utleie har man noen muligheter, sette opp prisen, leie ut med underskudd eller avslutte utleie og selge. Alternativ 1 vil sannsynligvis skje i mange tilfeller på kort sikt, det er ett nødvendig onde for at det skal normaliseres over tid. Alternativ 2 vil være der for personer som den her tidligere i tråden som skal leie ut for å unngå å selge. Alternativ 3 er det man nok vil se over lengre tid, og flere boliger på markedet vil kjøle ned prisen som gjør det mulig for flere å kjøp. Men det er jo ikke slik at man skal fjerne utleie som du får det til å høres ut som, markedet skal være der men det skal være et marked som ikke utvikler seg til en boble. Og siden du mener du har nytte av det er min offisielle tittel IKT konsulent, men jeg jobber ganske eksklusivt med informasjonssikkerhet. Begge ting som har ingenting med boliger eller utlån å gjøre. Skal man trekke noen paralleller så er det vel at jeg bare tillater at applikasjoner leier ett sted å bo(serverkapasitet) fra profesjonelle utleiere, ikke noen privatutleie. Og når applikasjonene blir tunge nok kjøper "de" egne hjem(servere). Hadde det blitt leid kapasitet fra private hadde nok kosten for å få sin egen server blitt langt høyere og det hadde gått utover sikkerheten Om du vil forhindre spekulasjon, ville jeg heller hatt på plass: - Skatt på inntekt fra boligsalg øker til 85% eller mer (dersom man ikke selv har bodd der etter nåværende regler) - Nåværende regler på botid og eietid for skattefritt salg, men max ett skattefritt salg pr 4 år - En forsiktig økning i skatt på utleie (men det bør fortsatt være mulig å gå i pluss) Da ville uteleiehaiene tenke seg om en gang eller to til, før de kjøper eiendom Endret 13. juni 2017 av Drogin Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Problemet her er at en del mennesker ikke ser på bolig som en ett hjem men som ett investeringsobjekt. La oss håpe at snart markedet over tid går nedover så folk igjen ser på en bolig som ett hjem. Hadde det vært flere tommel opp-knapper, så hadde jeg trykket på alle sammen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå