Uferdig Setnin Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Dersom den er registrert på A2 og med 125hk så kjøper du plombering som du har klar ved behov. Om du tar ut dB killeren, så ha den alltid med når du kjører, blir du stoppet så sier du att den fallt ut nå og att du er på vei hjem for å sette den inn igjen. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Jepp, det og at forsikringen ikke vil dekke noen av skadene du har påført deg eller andre (hvis de finner ut av at du har kjørt sykkel med ulovlig høy effekt) Endret 8. juni 2017 av Nlklas Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 Men hva gjør du hvis du er i en ulykke der du blir kjørt vekk i ambulanse og politiet konfiskerer sykkelen? Vell, du får vell en god bot regner jeg med om det skjer Og hvis noen blir alvorlig skadd eller dør kan du belage deg på å være millionær med negativt fortegn resten av livet.. Lenke til kommentar
Dizixo Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 Dersom den er registrert på A2 og med 125hk så kjøper du plombering som du har klar ved behov. Om du tar ut dB killeren, så ha den alltid med når du kjører, blir du stoppet så sier du att den fallt ut nå og att du er på vei hjem for å sette den inn igjen. Jeg vet desverre ikke hvordan jeg setter i et plomberings sett, og heller ikke hvor jeg kan få tak i et som passer sykkelen. Men om du har tips så lytter jeg med store ører Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Dette har jeg til og med snakket med vegvesenet om, så jo. Det er mulig. Jeg har også snakket med vegvesenet om dette. Om dette skjedde før de nye reglene, så jo da kan de være sperret med mer enn 50% av den orginale effekten. Du har fremdeles ikke førerett på den motorsykkelen. Det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Dette er førers ansvar å påse. Du er herved advart mot å kjøre 25kW motorsykkel som før nedtrimming hadde effekt på mer enn 50kW. Du har allerede fått informasjon om hvilke konsekvenser det kan få tidligere i tråden. Endret 9. juni 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Du har fremdeles ikke førerett på den motorsykkelen. Det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Dette er førers ansvar å påse. Du er herved advart mot å kjøre 25kW motorsykkel som før nedtrimming hadde effekt på mer enn 50kW. Du har allerede fått informasjon om hvilke konsekvenser det kan få tidligere i tråden. Så det du mener er at en sykkel som fullt lovlig etter eldre regelverk den gang ble nedplombert og godkjent med mellomtung kode i vognkortet ikke lenger lovlig kan kjøres dersom den ikke oppfyller de nye reglene? Siden det ikke fremkommer i diskusjonen kan det være greit å nevne at man nå kan kjøre opp til 35 kw, altså cirka 48 hk. Jeg anbefaler å finne en sykkel med denne effekten i de to årene før man kan få A, og deretter kjøpe seg den sykkelen man vil ha. Det er lite R sykler i denne kategorien, og prisen er stiv. Men det finnes mye touring og naked sykler til gode priser. Nå husker jeg ikke leverandøren, men er et firma som har nedplomberingssett til svært mange sykler, som også er godkjente. Problemet oppstår gjerne ved at det anbefales at verksted sørger for plombering, og det er stadig færre verksteder som ønsker å gjøre dette. I tillegg må den vises frem, og generelt kan det oppstå problemer i denne prosessen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. juni 2017 Del Skrevet 10. juni 2017 Så det du mener er at en sykkel som fullt lovlig etter eldre regelverk den gang ble nedplombert og godkjent med mellomtung kode i vognkortet ikke lenger lovlig kan kjøres dersom den ikke oppfyller de nye reglene? Det er en konsekvens av formuleringen av føreretten at det finnes mellomtunge motorsykler som ikke kan kjøres lovlig med førerkort i klasse A2. Dette gjelder motorsykler som hadde mer enn dobbelt effekt før nedtrimmingen. Lenke til kommentar
Dizixo Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Da vil jeg bare spørre hvorfor de fortsatt er godkjent? Har da vært og snakket med vegvesenet. Og fikk høre: Er det godkjent og registrert før de nye reglene kom, så JA da er det lovlige og kjøre på den klassen som står i vognkortet. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Har da vært og snakket med vegvesenet. Du møtte opp på trafikkstasjonen? Lenke til kommentar
Dizixo Skrevet 13. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2017 Jeg har vært med statens vegvesen ja, og gitt de forskjellige skiltnummer og spørt hvordan det var. Og er lovlig. 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 Som vi egentlig var enig om Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juni 2017 Del Skrevet 13. juni 2017 gitt de forskjellige skiltnummer Kan du sende meg de skiltnummerne på pm? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. juli 2017 Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) Dette tok sin tid. Her er spørsmålet jeg sendte: Hei. Jeg forsøkte å ringe deg i 10-tiden. Grunnen til at jeg ønsket å snakke med deg er at du i september i 2013 svarte noen andre på et spørsmål om førekort klasse A2 og 25kW versjon av Suzuki GSXR 600 registrert og godkjent som mellomtung motorsykkel etter gamle regler. Ditt svar var følgende: "Suzuki GSXR 600 registrert før 2012 kan ikke kjøres med førerkort klasse A2 ervervet etter 19. januar 2013. Dette fordi motoreffekten før ombygging var 86kw ifølge typegodkjenningen. Den kan ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt, altså 50kw. Dette er hjemlet i førerkortforskriften §3-3." Gjelder ditt svar fremdeles? Har det evt.kommet noen avklaring fra f.eks vegdirektoratet eller rettsvesenet om at det er tillatt å kjøre en slik motorsykkel med førerkort klasse A2? Hilsen Svar: Hei! Vi skal prøve å svare så fort vi kan. Med hilsen Hei igjen. Det er ingen endringer her. Både førerkortforskriften og kjøretøyforskriften er uendret siden 2013 når det gjelder mellomtung motorsykkel. Med hilsen Spørsmål: Takk. Med førerkort klasse A2 så er det altså ikke nok at motorsykkelen allerede er klassifisert som mellomtung motorsykkel i vognkortet for at man skal ha lov til å kjøre den? Man må sjekke originaleffekt? Eks. 40kW dersom motorsykkelen har 20kW nå? Hvordan er det med motorsykkelen med registreringsnummer xxxxxx? Denne er typegodkjent med 25kW (ble levert fra fabrikken med denne effekten). Har man lov til å kjøre denne motorsykkelen med førerkort klasse A2? Hilsen Svar: Hei! Har videresendt til en på kjøretøyteknisk. Håper han finner ut av det. Med hilsen Her kommer svaret. xxxxxx kan kjøres på A2. >Denne kan han kjøre. >>Takk. Men kommer xxxxxx inn under denne definisjonen? Han lurer på om han kan kjøre denne på A2. >>>Hei, her er kravene for mellomtung. >>>Sitat fra kjøretøyforskriften fjernet Spørsmål: Hei, takk for svar. Siden Suzuki GSX-R 600 (registrert som mellomtung) nedtrimmet fra 86kW ikke kan kjøres på førerkort A2, Suzuki GSX-R 600 (registrert som mellomtung, xxxxxx) typegodkjent med 25kW kan kjøres med førerkort A2, kan xxxxxx Suzuki GSX-F 600 (registrert som mellomtung) kjøres med førerkort A2? Det er skrevet i vognkortet at den er ombygd fra 63kW til 25kW.Og hva med xxxxxx HONDA VT750C registrert som tung motorsykkel typegodkjent med 33kW? Er det nødvendig å få den omklassifisert i vognkortet til mellomtung motorsykkel for at det skal være lov til å kjøre den med førerkort A2? Hilsen Svar: Hei igjen. Kan du lage en formell henvendelse om disse sakene til [email protected]? Da blir de behandlet av saksbehandlere som har god oversikt. Vi har lite kapasitet her til å behandle alle spørsmål for tiden. Med hilsen Jeg sendte ikke noe til firmapost. Endret 13. juli 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 (endret) Det er ingenting som heter "godkjent som A2". Det heter mellomtung motorsykkel. Med førerkort A2 har du ikke førerrett for motorsykkel med 34 hk som har hatt tidligere effekt mer enn 68 hk. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Tidligere var det andre regler for mellomtunge sykler. De syklene som da ble registrert som mellomtung kan fortsatt kjøres som mellomtung, selv om ikke går under dagens regler. Men dersom du NÅ skal godkjenne en sykkel kan du ikke strupe sykkelen mer enn 50%. Når det er sagt så er vel grensen 47,8 HK, ikke 34HK. 34HK var den tidligere grensen. Edit: Ser nå at jeg ikke var førstemann som kom med dette Men ser ikke ut som noen andre har nevnt at HK grensen er endret også. Endret 20. juli 2017 av simen929 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Dette er en sannhet med modifikasjoner. Tidligere var det andre regler for mellomtunge sykler. De syklene som da ble registrert som mellomtung kan fortsatt kjøres som mellomtung, selv om ikke går under dagens regler. Men dersom du NÅ skal godkjenne en sykkel kan du ikke strupe sykkelen mer enn 50%. Når det er sagt så er vel grensen 47,8 HK, ikke 34HK. 34HK var den tidligere grensen. Edit: Ser nå at jeg ikke var førstemann som kom med dette Men ser ikke ut som noen andre har nevnt at HK grensen er endret også. Heisann. Føreretten i klasse A2 er ikke for "Motorvogn som er registrert som mellomtung motorsykkel i henhold til kjøretøyforskriften eller tidligere forskrifter om kjøretøy". Det er ikke lenger nødvendig at det står mellomtung motorsykkel i vognkortet. Motorsykkelen må oppfylle betingelsene i førerkortforskriften pgf 3-3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå