AnonymDiskusjon Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Hei. En kamerat havnet i en ulykke i en 50 sone. kom over i motgående kjørefelt og kom borti en annen bil. Ble ikke fratatt sertifikatet på stedet. Nå 1-2 måneder senere får han brev om uaktsom kjøring og får 10.000 i bot + 3mnd uten førerkort. Han bor langt ute i "gokk", så er begrenset med kollektivt transport i området. overkant av 3mil til jobb, så kan jo fort bli litt problemer fra\til jobb. Er det noen sjans for at han kan få 1) redusert tiden, eller 2) slippe miste førerkortet i det heletatt, men akseptere boten? Var en helt 'vanlig' ulykke, ingen rus, snakke i tlf ol. Hvordan skal man isåfall gå frem? Bare krysse av for at man ikke godtar det så la det gå sin gang eller legge med et skriv som forklarer situasjonen? Anonymous poster hash: d5160...2ac Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Hvis han har vært uten førerkort i 2mnd allerde får han det tilbake om 1mnd. Om jeg ikke har misforstått teller det fra den dagen politi beslaglegger førerkortet. Jeg har ikke hørt om noen som får tilbake førerkort pga jobb, de er relativt strenge på det. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Hvis han har vært uten førerkort i 2mnd allerde får han det tilbake om 1mnd. Om jeg ikke har misforstått teller det fra den dagen politi beslaglegger førerkortet. Jeg har ikke hørt om noen som får tilbake førerkort pga jobb, de er relativt strenge på det. Ble ikke fratatt sertifikatet på stedet. Anonymous poster hash: d5160...2ac Endret 6. juni 2017 av Dragen Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Kan jo også gjøre som min kollega, kjøre til og fra jobb uten førerkort i ett år. Han hadde et par epilepsianfall på jobb og mista førerkortet i ett år. Han kjørte rundt uten å bli stoppet helt til han fikk lappen tilbake igjen. 7 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2017 Ja, men da mister man fort føreretten i minst 12mnd + en enda heftigere bot dersom man skulle bli stoppet igjen - selvom sannsynligheten er svært liten. Beste alternativet er jo at man kan komme rundt problemet på en lovlig måte. Anonymous poster hash: d5160...2ac Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) La oss se litt på regnestykket: Bil kostnad per år = Ca 50 000. Drivstoff, reparasjoner/vedlikehold, veiavgift, forsikring. Arbeidsdager i året 100% jobb = 230 = 460 kjøreturer til og fra jobb i året. Hvis du skulle ansatt noen til å kjøre deg til og fra jobb i ett år, svart, så kunne du tatt deg råd til å betale dem 50 000 / 460 = 108kr per tur. Så spørs det på avstand, tid og drivstofforbruk, da. Men så er det jo ikke snakk om ett år, men toppen tre måneder. Så du trenger max å leie inn noen til å kjøre for deg i 3 måneder, eller i 1 måned om det er som én poster her skriver, at du får det igjen om én måned. Dét blir ikke mange tusen kronene. Regner jo ikke méd private kjøreturer heller, her. Mister jo personlig frihet. Men kan jo be den privatsjåføren om å handle litt for deg, før hn henter deg på jobb, betale 50kr ekstra. Det er sikkert mange som har ordnet seg det på den måten. Har lest om eldre folk som har blitt stoppet over 50 ganger av politiet i forskjellige biler, -etter- å ha mistet førerkortet. De bryr seg rett og slett ikke, og betaler ikke bøter. Det har stått at de har fått bilen beslaglagt, men de finner alltid en måte å kjøre en ny (brukt) bil på. Når man kjører en gammel skrothaug til 3-5000 kr som er like før den detter fra hverandre, så er det vel like greit om politiet destruerer den. Endret 6. juni 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Hvis du skulle ansatt noen til å kjøre deg til og fra jobb i ett år, Dette fins tilgjengelig, og kalles drosje. En tur på drøyt 3 mil kommer på ca. 1100. Arbeidskjøring i 3 måneder kommer dermed på 1100x2x5x13 = 143 000 kr. I drøyeste laget for de fleste. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Man kan søke om reduksjon. En erklæring fra arbeidsgiver kan hjelpe dersom arbeidsforholdet krever at man kan kjøre. Men jeg tror det skal mye til for å få det godkjent. Jeg har hørt, men vet ikke, at det skal være mulig å søke dispensasjon for kjøring i jobbsammenheng. Her må sikkert noen som har peiling bekrefte eller avkrefte om dette er tilfelle. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Jeg har hørt, men vet ikke, at det skal være mulig å søke dispensasjon for kjøring i jobbsammenheng. Her må sikkert noen som har peiling bekrefte eller avkrefte om dette er tilfelle. Enten har man førerkort, eller så har man ikke førerkort. Det finnes selvsagt ingen "mellomting" der man bare kan kjøre i arbeidstiden. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Han bor langt ute i "gokk", så er begrenset med kollektivt transport i området. overkant av 3mil til jobb, så kan jo fort bli litt problemer fra\til jobb. Anonymous poster hash: d5160...2ac Litt på siden av trådens tema, men et alternativ kan jo være å kjøpe seg en elsykkel når man har havnet i en slik situasjon, hvis det er helt umulig å finne noe passende kollektivtransport eller en kollega å sitte på med. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Jeg har hørt, men vet ikke, at det skal være mulig å søke dispensasjon for kjøring i jobbsammenheng. Det kan jeg aldri tro. Uansett er det ikke snakk om kjøring i jobbsammenheng i dette tilfellet, at han altså mister jobben. Han er hverken den første eller den siste som må bo på hybel i uka og kan dra hjem på besøk i helgene.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 (endret) Muligheten for innskrenket tapstid er der for å beskytte uskyldige tredjeparter som er avhengig av kjøringen, for eksempel handikappede barn. At livet blir vanskeligere for den det gjelder uten førerkort er liksom litt av vitsen. At man "trenger lappen i jobben" er ingen formildende omstendighet, særlig ikke hvis det egentlig bare er snakk om at vedkommende vil måtte stå opp en time tidligere. Tre måneder er uansett minste tapstid. Endret 7. juni 2017 av Isbilen 5 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Man kan søke om reduksjon. En erklæring fra arbeidsgiver kan hjelpe dersom arbeidsforholdet krever at man kan kjøre. Men jeg tror det skal mye til for å få det godkjent. Jeg har hørt, men vet ikke, at det skal være mulig å søke dispensasjon for kjøring i jobbsammenheng. Her må sikkert noen som har peiling bekrefte eller avkrefte om dette er tilfelle. Med Norsk saksgang så har han nok lappen tilbake før søkanden er vurdert vil jeg tro. Personlig mener jeg at det ikke børe være noe forskjell om man er avhengig eller ikke av å ha lappen i jobb. Har man vært uheldig å miste den så får en skylde seg selv. Er man helt avhengig av å ha billappen i dagliglivet, så kjører man deretter. Her er jo en lignende sak fra ikke så lenge siden: https://www.nrk.no/mr/sp-politiker-mener-forerkortbeslag-rammer-hardere-i-distriktet-1.13479318 Slik trådstarter refererer til hendelsen, så høres det ut som kompisen enten har drevet med ting utenom mens han kjørte, og vært uheldig å komme over i motsatt kjørefelt, eller sovnet bak rattet. Når man da forårsaker en ulykke, så er det nok greit med en såpass mild reaksjon. Husk det er ett gode å kunne kjøre bil, ikke en menneskerett. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Det skader ikke å søke om redusert tapstid. Dette er det lokal politimester som behandler. Føringen er at det skal være restriktivt med å gi tapsredusering, og at ein fyrst og fremst kan gi redusert tapstid dersom førarkortbeslaget fører til ulempe for tredjeperson. At kompisen ikkje kjem seg på jobb kan være ein slik ulempe som rammer uskyldig tredjepart som i dette tilfellet er arbeidsgiver. Det er ikkje sannsynlig at du vinner fram, men det skader ikkje å søke. Den andre muligheita er å ikkje aksepterte straffa og dermed ta dette til retten. Risikoen då er at det kan slå begge vegar, enten frifinning eller strengare straff. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Hvis du skulle ansatt noen til å kjøre deg til og fra jobb i ett år, Dette fins tilgjengelig, og kalles drosje. En tur på drøyt 3 mil kommer på ca. 1100. Arbeidskjøring i 3 måneder kommer dermed på 1100x2x5x13 = 143 000 kr. I drøyeste laget for de fleste. Get off my back ^^ Jeg mente -svart-. Selvfølgelig har ingen råd til å bruke taxi til og fra jobb hver dag, hvitt. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. juni 2017 Del Skrevet 8. juni 2017 (endret) Jeg mente -svart-. Selvfølgelig har ingen råd til å bruke taxi til og fra jobb hver dag, hvitt. Det er ingen stor forskjell på prisen som piratdrosjene og de lovlydige tar. Ja, de sparer personskatt, men på den andre sida må de kriminelle betale moms på bilutgiftene. 143 000 minus noen ynkelige prosenter blir fremdeles alt for dyrt for tre måneders skyss. Tre måneders hybel pluss (el)sykkel fra hybel til jobb er det realistiske alternativet. Endret 8. juni 2017 av Vox_populi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå