Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag på søknad om dagpenger - hva nå?

Anbefalte innlegg

Er hvertfall øyeblikk ferdig med en bachelor innen informatikk. Før jeg startet på studiene jobbet jeg 100%, men da jeg begynte på Universitetet trappet jeg ned til 70 timer pr mnd. Halvveis uti studiet fant jeg ut at det ville bli vanskelig med såpass mye jobb. Samtidig fikk jeg tilbud fra arbeidsgiver om å trappe ned kontrakten til 48t pr mnd, noe jeg gladlig takket ja til.

For en ukes tid siden var jeg nede på NAV for å søke dagpenger. Jeg har ligget på 300.000 kroner i snitt i lønn gjennom studiene (har jobbet i alt av ferier i tillegg til de faste vaktene), så jeg følte meg ganske sikker på å ha krav på dagpenger mens jeg søker relevant jobb (OG jobber de 48t pr mnd - annenhver lørdag og søndag).

I dag kom svaret fra NAV. Jeg har ikke krav på dagpenger fordi jeg ikke har fått redusert stillingen min med minst 50%...

Jeg har samboer, tre barn, boliglån og alt som hører til, men nå får jeg altså ikke hjelp til å forsørge dem. Ut i fra hva jeg leser er det ikke noe poeng for meg i å søke sosialstønad heller, siden jeg jobber...

Arbeidsgiver har ikke behov for at jeg jobber mer enn jeg gjør, så jeg føler det er en ganske fortvilt situasjon.

Er det noe jeg ikke ser her? I ytterste konsekvens vil det jo lønne seg for meg at arbeidsgiver reduserer kontrakten min med 50% slik at jeg har krav på dagpenger... det føles uærlig ut, men økonomisk vil det være gunstigere for meg og familien. Jeg synes det er helt sinnssvakt at jeg ikke skal ha rett på noe...

Anonymous poster hash: ba446...e69

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner ikke noe om å søke på ny jobb? Dette må jo være første bud.

Se andre avsnitt.

Selvsagt søker jeg jobb! :)Anonymous poster hash: ba446...e69

Det så jeg ikke i farten nei, hva med videreutdanning? Det kan ialllefall gi noen kroner inn som før i det minste?

Lenke til kommentar

Det er kun arbeidstidsreduksjoner innen de siste tolv måneder de tar hensyn til. Så for å få dagpenger ville du måttet gå fra 48 timer til <=24 timer per måned. Kompensasjonsgraden ville vært 62,4 % av timelønn*268. Det er et tapsprosjekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det betyr at jeg like gjerne kan si opp jobben i sommer. Jeg vil tjene på det økonomisk. Uansett vil jeg ha mindre penger enn jeg trenger, men jeg vil få utbetalt mer som arbeidssøker enn arbeidstaker i denne situasjonen.

Synes det er meget spesielt.

Lenke til kommentar

Det betyr at jeg like gjerne kan si opp jobben i sommer. Jeg vil tjene på det økonomisk. Uansett vil jeg ha mindre penger enn jeg trenger, men jeg vil få utbetalt mer som arbeidssøker enn arbeidstaker i denne situasjonen.

Er det du som sier opp så får du ikke dagpenger fra NAV første 8 ukene (karantene).

Og når du søker dagpenger må du oppfylle disse kravene som reell arbeidssøker:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/hva-vil-det-si-å-være-reell-arbeidssøker

Edit: Legger ved følgende diskusjon rundt egen oppsigelse da det er mye nyttig lesestoff: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1757547

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Er det du som sier opp så får du ikke dagpenger fra NAV første 8 ukene (karantene).

Og når du søker dagpenger må du oppfylle disse kravene som reell arbeidssøker:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/hva-vil-det-si-å-være-reell-arbeidssøker

Edit: Legger ved følgende diskusjon rundt egen oppsigelse da det er mye nyttig lesestoff: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1757547

Det er 12 uker.

Lenke til kommentar

Det er kun arbeidstidsreduksjoner innen de siste tolv måneder de tar hensyn til. Så for å få dagpenger ville du måttet gå fra 48 timer til <=24 timer per måned. Kompensasjonsgraden ville vært 62,4 % av timelønn*268. Det er et tapsprosjekt.

Dersom jeg hadde kontrakt på 72t pr mnd men fikk den redusert ned til 48t fra 1. desember - og igjen får den redusert ned til 35t fra 1. juli, da vil arbeidstiden være redusert med 50% innenfor de siste 12 mnd og kravet er gyldig?

Lenke til kommentar

I så fall regnes vanlig arbeidstid som et gjennomsnitt, jf. dagpengeforskriften § 11-2. Hvis du har hatt 72 timer per måned fra juli til desember og 48 timer fra desember til juni vil din gjennomsnittlige arbeidstid være 58 timer per måned på tidspunktet for arbeidstidsreduksjonen. En arbeidstidsreduksjon ned til 35 timer vil da innebære et tap på 40 %, som er mindre enn 50 %.

Dette forutsetter variabel arbeidstid, noe som vanligvis legges til grunn for timekontrakter. Har du hatt fast arbeidstid regnes kun de siste seks måneder med.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager beregnes ikke dette ut i fra lønnsslipper? Med ett max antall timer såklart. Det er jo mange som går på håpløse kontrakter(5% og andre latterlige ting) men jobber 100% og vell så det ut i fra timeantall. Ser ikke hvorfor en skal lønnes etter kontrakt, en bør vell lønnes etter innsats en har gjort, og igjen skattet for.. 

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med NAV-kontoret lokalt. De kunne ikke gi et svar på noen ting, og henviste videre til NAV Forvaltning.

Fikk opplyst at en reduksjon på minst 50% innen de siste 12 mnd ville være "nok", men at hvis jeg la ved antall timer jeg har jobbet hver eneste mnd. gjennom de siste 12 mnd. ville de kunne bruke skjønn... Det tar jeg ikke sjansen på.

Takk for god hjelp alle sammen, spesielt krikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...