Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge varer en EU-kontroll?

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Skal se på en bil i dag som ikke er EU-godkjent. Den var inne høsten 2015 og fikk 3-4 feil. Disse skulle vært utbedret innen 31.12.15 i følge lappen. Hvordan er det med den nå da? Er det bare å utbedre feilene, vise den nå også er den godkjent i to år til? Eller må jeg ha ny kontroll nå siden det har gått så lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Ja, okei. Så da får jeg bare noen måneder med godkjenning før jeg uansett må inn igjen, da.

Lenke til kommentar

Man kan kan ta EU kontrollen intill 4 måneder før fristen. Venter du til 31.08.2017 med å godkjenne så vil den være godkjent helt til 2019.

Men da må man vel ta ny kontroll? Denne kontrollen er jo snart 2 år gammel?

Ja da må du ta en helt ny kontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mer enn to måneder over opprinnelig frist er den automatisk begjært avskiltet, så man risikerer å bli fotgjenger når som helst.

Om EU-kontrollen er representativ for selgers bilhold forøvrig så kan det muligens være grunn til å være skeptisk her...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Siden fristen var 11/2015 og at etterkontroll nå gir meg godkjenning til 11/2017; kan jeg i teorien da vise bilen fire måneder før, nå i juli og få ny kontroll? Eller må jeg på etterkontroll først?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta etterkontroll dersom du er over i ny kontrollperiode, men du kan heller ikke ta ny full kontroll dersom du ikke er i ny kontrollperiode slik jeg har forstått det (Litt usikker på om det bare gjelder dersom den ble godkjent eller ikke).

Forskriften sier som følger;

Vil man kunne gjennomføre etterkontroll av en kontrollseddel når kjøretøyet er kommet
over i en ny kontrollperiode?

Nei, det er ikke mulig. Det må da gjennomføres en ny og fullstendig PKK. Ny kontrollperiode
begynner fire måneder forut for kontrollmåneden. Eks. kjøretøy med sluttsiffer 10 og kontrollfrist
31.10.2015 er over i ny kontrollperiode 1. juni 2015.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Aha, okei. Da venter jeg med EU til juli så tar jeg ny kontroll på bilen da, enn å etterkontrollere nå også dra tilbake etter noen få måneder. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Hvis EU-fristen var 31.11.2015 og ny periode starter 4 måneder før 31.11.2017, altså 31. juli; må jeg da vente til 31. eller kan jeg ta kontroll 1. juli? Går det på måneden eller dagen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...