Gå til innhold

Vil gjøre det enklere og billigere å legge fiberkabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det blir fiber på meg snart også da.. :p

 

Men går det ikke mye i luftstrekk der det er mulig (eksisterende luftstrekk for strøm/tele-kabler)? Vil tro at det er langt billigere enn å grave. Og der som jeg bor ville dette la seg gjøre mener jeg. Jeg tror nok at de som hadde hatt mest utbytte av fiberkabel får det sist, da vi er for få og langt ute i distriktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det blir fiber på meg snart også da.. :p

 

Men går det ikke mye i luftstrekk der det er mulig (eksisterende luftstrekk for strøm/tele-kabler)? Vil tro at det er langt billigere enn å grave. Og der som jeg bor ville dette la seg gjøre mener jeg. Jeg tror nok at de som hadde hatt mest utbytte av fiberkabel får det sist, da vi er for få og langt ute i distriktene.

 

Har fiber via luftstrekk her. Om det er ditt lokale kraftselskap (eller dei som eiger selskapet som bygger ut) er det stor sjangse for at fibern kjem luftvegen.

Skjønner ikkje at Telenor kan gjere det samme, det går jo telefon (kobber) ledning til så og sei alle hus, i allefall ikkje langt unda. Det gjorde i allefall det før i tiden.

Lenke til kommentar

Jepp. Som sagt, for de som bor i distriktene og har mest nytte av ny fiberkabel, så tror jeg ikke det er så mye vanskeligheten og prisen per lagte meter kabel det står på. Det lønner seg mer å tilfredstille de store kundemassene i byene, selv om de sikkert har/hadde mer en god nok kobberlinje. Der jeg bor får jeg bare 10/0,5 omtrent, og det er alt jeg kan få ifølge leverandør og eieren av linja (Telenor).

 

Men tross alt, jeg forstår jo den holdningen også. Det koster mye i forhold til hvor mange som får nytte av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du misforstår. Poenget er å gjøre det enklere og billigere. Ikke komplisere veiutbyggingen så mye at det knapt hadde blitt bygd en meter med vei igjen.

Å legge ned et metersrør ved siden av større veianlegg, og mindre rør ved mindre veier, ville ikke være en uoverkommelig komplisering (selv om en eller annen blåruss ville hevdet det motsatte fordi det er jo penger ut). Det trenger ikke å være mannhøye tunneller, bare nok til å få en trent ilder med trekkesnor gjennom ville i de fleste tilfeller holde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trekker ikke andre ledninger i samme rør som eksisterende, man kunne bare gravd ned kanaler med mange hull i, eller som de gjør nå, legger ned 40mm rør og de kunne man lagt ned mange av på nyere prosjekter, for det blir 1 ledning per hull, ikke 2 eller 3.

Har vært med å langt mange kilometer med nevnte 40mm rør i og rundt Oslo området og vi gravde bare maks 50cm ned, men var ett sted mellom 40-50cm, nå gravde ikke vi langs veier som E6/E18 osv, vi jobbet etter 50cm overdekning.

De blåser jo fibern over lengre og kortere strekk.

 

Og jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan peise på med utbygging, ja det koster, men i det lange løp vil de ha igjen for det, men alle slike folk tenker så ekstremt kortsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs jo hva som menes med utdatert det da, snakker vi som selve ledningen så kan jo den lett byttes ut om noen år når den eventuelle kapasiteten er sprengt, dra ut, blås igjennom ny.

 

Det som også hadde gjort dette billigere, enklere og raskere er hvis selskapene seg i mellom hadde samarbeidet og det skal de jo strengt tatt også gjøre, når jeg holdt på med dette så ble alle grøfter utlyst til konkurrentene også slik at de kunne melde seg på og så lenge de andre stod for sine egne rør så kunne ett og samme gravefirma legge de ned i samme grøfta, men det skjedde jo så og si aldri og hva skjedde uka etter at ny asfalt hva på plass?

Jo, da kom ett konkurrerende selskap å gravde opp igjen asfalt som var maks 1 uke gammel på NØYAKTIG samme sted, ikke rart det tar tid å blir dyrt når man kunne gjort alt samtidig også delt litt på regninga og folk irriterer seg også over at graving aldri tar slutt, men det er jo en gjeng med retards som bestemmer så da blir det slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Kanskje det blir fiber på meg snart også da.. :p

 

Men går det ikke mye i luftstrekk der det er mulig (eksisterende luftstrekk for strøm/tele-kabler)? Vil tro at det er langt billigere enn å grave. Og der som jeg bor ville dette la seg gjøre mener jeg. Jeg tror nok at de som hadde hatt mest utbytte av fiberkabel får det sist, da vi er for få og langt ute i distriktene.

 

Har fiber via luftstrekk her. Om det er ditt lokale kraftselskap (eller dei som eiger selskapet som bygger ut) er det stor sjangse for at fibern kjem luftvegen.

Skjønner ikkje at Telenor kan gjere det samme, det går jo telefon (kobber) ledning til så og sei alle hus, i allefall ikkje langt unda. Det gjorde i allefall det før i tiden.

Skal jeg tippe på hvorfor telenor ikke gjør det, så er det fordi de må enten leie plass på strømstolpen eller ha sine egne stolper. Begge disse alternativene medfører en ekstra kostnad for de

Lenke til kommentar

 

Jepp. Som sagt, for de som bor i distriktene og har mest nytte av ny fiberkabel, et.

Korleis har folk i distriktene meire nytte av fiberkabel enn folk i befolka områder?

 

Fordi de som regel bor langt unna kobbersentralene og derfor får de 56k-hastigheter fra bredbåndet sitt...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje det blir fiber på meg snart også da.. :p

 

Men går det ikke mye i luftstrekk der det er mulig (eksisterende luftstrekk for strøm/tele-kabler)? Vil tro at det er langt billigere enn å grave. Og der som jeg bor ville dette la seg gjøre mener jeg. Jeg tror nok at de som hadde hatt mest utbytte av fiberkabel får det sist, da vi er for få og langt ute i distriktene.

Har fiber via luftstrekk her. Om det er ditt lokale kraftselskap (eller dei som eiger selskapet som bygger ut) er det stor sjangse for at fibern kjem luftvegen.

Skjønner ikkje at Telenor kan gjere det samme, det går jo telefon (kobber) ledning til så og sei alle hus, i allefall ikkje langt unda. Det gjorde i allefall det før i tiden.

Skal jeg tippe på hvorfor telenor ikke gjør det, så er det fordi de må enten leie plass på strømstolpen eller ha sine egne stolper. Begge disse alternativene medfører en ekstra kostnad for de

 

 

Ja altså. Vi har hatt fast telefon her. Stoplene står der, telefon ledninga henger der. 

Det er vel Telenor sine stolper og linje, om dei da henger opp ei fiber linje i samme stoplene skulle vel ikkje være noke problem. 

 

Kraftlaget ville ikkje borti deiras stolper når dei la opp fiber her, så dei brukte stolpene som straumen til huset går i. 

 

No har jo det lokale kraftlagt bygget ut fiber i  området. Alle kan få 1 gbit som dei vil, men fleste gjekk nok for 100 mbit pga pris, men det er smal sak å endre etterpå. 

 

Det er ingen vits for Telenor eller andre tilbydere og komme med fiber i dette området no i allefall. Og alle dei som var på dsl linjer er nok borte vekk. Dei mista altså dsl kunder, og markedet for å selje fiber er borte vekk.

Lenke til kommentar

Har gravd ned både telenor sin hybridkabel og et ekstra trekkrør for fiber inn til mitt hus jeg (til nærmeste stolpe, ca 200m grøfting) .. Men ingen utbyggere satser i området .. Håper snart det satses mer på dette. Vi har jo i snitt en ganske lav hastighet i dette landet. Målet må jo være å strekke seg etter den beste, Sør-Korea regner jeg med ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har gravd ned både telenor sin hybridkabel og et ekstra trekkrør for fiber inn til mitt hus jeg (til nærmeste stolpe, ca 200m grøfting) .. Men ingen utbyggere satser i området .. Håper snart det satses mer på dette. Vi har jo i snitt en ganske lav hastighet i dette landet. Målet må jo være å strekke seg etter den beste, Sør-Korea regner jeg med ..

Telenor venter nok til 7G slik at de slipper de å bygge noe som helst av fiber til sluttbruker .p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...