Gå til innhold

Innkjøp av MiniDisc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge nå ønsket å gå til innkjøp av en bærbar MiniDisc spiller, og har sjekket ut diverse tilbud, modeller og priser den siste uken, og prøvd å lære meg litt av MD lingoen. Jeg håper noen her i dette forumet kan gi meg noen råd. Jeg har satt opp noen kriterier til hva jeg ønsker å få ut av en bærbar MiniDisc spiller:

~ Jeg ønsker en MiniDisc spiller som -- selvfølgelig -- kan ta opp musikk fra PC og stereo systemer, gjerne også kasettspillere, vinyl, TV, osv. Den må kunne ta opp MP3 filer også, både de som er privat rippet og (ahem) noen spor som er lastet ned fra Kazaa og andre kanaler, og gjerne andre filformater (RealMedia/Audio, WMA, WAV, OGG, osv.). Jeg bruker PCen som CD spiller så det er essensielt at den kan kopiere en CD fra en PC, og ikke bare fra en selvstendig CD spiller.

~ Selvløgelig må sangene som blir tatt opp også deles inn i spor som det er mulig å hoppe imellom, gjerne også med tittel/artist/album som er synlig på en LCD skjerm. Dersom man tar opp fra kasett regner jeg med at man må definere sporene selv.

~ Det må også være mulig å ta opp "live" via en mikrofon, med gode resultater. Jeg har hørt at det ikke er mulig å kopiere innholdet fra en MiniDisc digitalt over på en PC, men dette hadde helt klart vært en fordel, istede for analogt.

~ God lykvalitetet er selvfølgelig også nødvendig!

~ Å kunne ta opp flere timer med musikk på en disc hadde også vært nyttig, for å f.eks. få plass til et dobbelt album på en enkel disc, eller flere B-sider eller EP'er, men jeg er usikker på om dette vil forvrenge lyden på noen måte.

~ Selvfølgelig må den heller ikke "skippe" i sangene dersom man skulle "gå litt kraftig," eller f.eks. løpe for å rekke bussen.

~ Innebygd radio kunne også vært nyttig, men er ikke essensielt.

Så langt virker Sony MZ-NF810 og MZ-N710 som de to beste alternativene, selv om jeg hadde håpet å kunne holde meg til under 2,000 NOK -- men dette virker vanskelig dersom man ønsker inngang til mikrofon.

Er det noen stor forskjell mellom MZ-NF810 og NZ-N710, med det unntaket at MZ-NF810 har innebygd radio? Er disse to modellene ellers prikk like?

Kom gjerne med forslag til andre modeller! Kom også gjerne med forslag til butikker eller nettsteder som har rimelige MD priser. Amazon.com og Amazon.co.uk har jo gode priser, men jeg tror både UK og USA har mer/mindre volt enn hva vi har på strømmen her i Norge, for ikke å nevne momsen og frakt.

Uansett så setter jeg stor pris på all hjelp! =)

- Eivind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff... MiniDisc er egentlig ikke et bra medium i det hele tatt! Gå heller for en MP3 spiller, da du har mye større fleksibilitet med en slik.. Lydkvaliteten er ofte bedre også.

Det kan IKKE lagres MP3er på en minidisc.. disse må konverteres til et eget format.

Det tar lang tid å kopiere mp3 musikk til en minidisc... ja selv med de nye net MD'ne

Bruker du max komprimering på en minidisc får du 320min med søppelkvalitet.

Alt du nevner over kan gjøres med en pc og en mp3spiller

en mp3 spiller kan ha en lagringsplass på over 100gb dersom du kjøper riktig modell (det er mange discer det)

Jeg har selv kjøpt minidisc og angrer for at jeg ikke kjøpte ipod istedet.. Minidisc er egentlig kun for de som absolutt vil ha det, men en god mp3 spiller kan gi deg så mye, mye mer..

Lenke til kommentar
Uff... MiniDisc er egentlig ikke et bra medium i det hele tatt! Gå heller for en MP3 spiller, da du har mye større fleksibilitet med en slik.. Lydkvaliteten er ofte bedre også.

MiniDisk er et veldig bra medium. Du har billige utbyttbare disker og kan derfor ta med deg mye mer musikk enn for samme pris med en MP3 spiller. Det er vanlig med mikrofon-inngang på MiniDisker og noen av oss (som meg) ønsker det.

Dette kan skape diskusjon, men komprimeringsteknikken til MiniDisk (Atrac) er bedre enn MP3 spillere. Når det kommer MP3 spillere som spiller AAC (eller MP3 Pro) så skal jeg kjøpe meg MP3 spiller.

Lenke til kommentar
Gå til MiniDisc T-Board der finner du nok svar på det du lurer på.

Takk! Snubblet nettopp over dette forumet i går kveld selv, og får se om noen der kan gi meg litt hjelp.

Jeg har også vurdert en MP3 spiller, men jeg må si at en MiniDisc spiller frister mer. For det første fordi man kan ta opp fra mikrofon, for det andre fordi jeg har hørt at MiniDisc skal ha den beste lydkvaliteten, og for det tredje fordi jeg liker å kunne bytte discer istede for å måtte bytte minne på en MP3 spiller.

Med 40 GB får man riktignok plass til en del album... men jeg synes nå det er bedre å kunne f.eks. frate musikken fysisk også, uavhengig av spilleren. Hvis de kunne kombinert MP3 (eller WAV eller OGG eller hvilketsomhelst filformat) med MiniDisc, ville dette blitt ypperlig, hvor man kan lagre og fritt overføre musikk fra og til harddisk og discer.

Men mikrofon er viktig, ja.

- Eivind

Lenke til kommentar

mulig du fortsatt er gira på minidisc, men det er jo en del mp3spillere som har linje og mic-innganger. Og man MÅ jo ikke kjøre mp3 filer fra en mp3 spiller. for jo plass til en del wav filer også hvis du har god nok plass på den (tenker på lydkvalitet).

Lenke til kommentar
Tror og det kommer en test på neste tv2 hjelper deg

Ville ikke stolt for mye på disse testene. De har en tendens til å ta med et veldig begrenset antall produkter, og setter ofte karakter på andre grunnlag enn hva du selv mener er viktig. :roll:

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...