Gå til innhold

Boligprisene faller for første gang på lenge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er nevnt før, men det antydes at styringsrenta vil gå litt opp neste gang (altså spekulasjoner). Men folk må da kjøpe bolig med tanke på å klare 6 % lånerente.

Norges Bank sine egne prognoser viser en foreløpig uendret rente frem til slutten av 2019. Vet ikke hvir du fant disse spekulasjonene.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er nevnt før, men det antydes at styringsrenta vil gå litt opp neste gang (altså spekulasjoner). Men folk må da kjøpe bolig med tanke på å klare 6 % lånerente.

Flott at man da kan binde renten på litt over 3% de neste 20 årene. Ja, man kan faktisk det.

Lenke til kommentar

Norges Bank sine egne prognoser viser en foreløpig uendret rente frem til slutten av 2019. Vet ikke hvir du fant disse spekulasjonene.

Vel!

http://www.nettavisen.no/na24/kronen-faller-til-sitt-laveste-pa-16-maneder/3423347356.html

Faller kronekursen mer så kan tenkes at Norges bank må sette opp renten ;)

Lenke til kommentar

Vel!

http://www.nettavisen.no/na24/kronen-faller-til-sitt-laveste-pa-16-maneder/3423347356.html

Faller kronekursen mer så kan tenkes at Norges bank må sette opp renten ;)

Sant, samtidig som man leser andre artikler om at stabiliseringen i Oslo kan utløse et rentekutt. Endret av Windoge
Lenke til kommentar

At "pris er viktig", er ikke det samme som "like viktig uavhengig av rentenivå", det er det som er "din tolkning". Du later som de to ringene betyr det samme.

AtW

Nå forstår jeg enda mindre av hva du sikter til. Kan du prøve igjen?

Originalargumentet var hele veien at pris var (og jeg siterer ordrett) "mindre viktig". Du sa det var feil(se sitat i min forrige post). Da er min påstand av hvis det skal være feil må det bety at pris enten er like viktig eller viktigere.

Hva er det jeg ikke skjønner her?

Lenke til kommentar

At "pris er viktig", er ikke det samme som "like viktig uavhengig av rentenivå", det er det som er "din tolkning". Du later som de to ringene betyr det samme.

AtW

Originalargumentet var hele veien at pris var (og jeg siterer ordrett) "mindre viktig". Du sa det var feil(se sitat i min forrige post). Da er min påstand av hvis det skal være feil må det bety at pris enten er like viktig eller viktigere.

Stemmer, pris er viktig, eller viktigst om du vil.Det er ikke det samme som at viktigheten av pris er konstant uavhengig av rentenivå.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Stemmer, pris er viktig, eller viktigst om du vil.Det er ikke det samme som at viktigheten av pris er konstant uavhengig av rentenivå.

AtW

Kan du svare på det jeg spør om så jeg forstår hva du mener? Jeg prøver igjen. Jeg siterer deg:

...nei, det er heller ikke riktig at prisen man betaler er mindre viktig...

Hvis ikke prisen er mindre viktig, hva er den da? For du har også gitt uttrykk for at du ikke mener at prisen er like viktig.
Lenke til kommentar

Nedgang er ofte krakk når det er snakk om boliger.

Villfareren: Alle som kjøper bolig i sentrum er misunnelig på de som har bolig i sentrum

men er det sånn at "Alle som kjøper porsche er misunnelig på de som har porsche" Villfareren - Nei overhodet ikke

men er det sånn at "Alle som kjøper bolig utenfor sentrum er misunnelig på de som har bolig utenfor sentrum" Villfareren - skjønner ikke hva du mener...

Poenget mitt burde være tydelig, det meningsløse misunnelspratet ditt henger ikke på greip, og du er helt inkonsistent.

AtW

For noe svada du kommer med ATW.

For det første legger du ord i munnen på meg, og for det andre så prøver du å vinkle ordet "misunnelse" som eg brukte over til noe helt annet enn hva eg mente.

Den generelle nordmannen vil ikkje være noe dårligere enn sin nabo. Dette er noe de aller fleste er opplyste om, også garantert deg.

Så hvorfor du prøver å vri ordet over til noe helt annet er for meg helt merkelig.

Når familiemedlemmet, kompisen, etc kjøper en dyr kåk i sentrum, så vil du det også om du har en interesse for å kjøpe i sentrum.

Men dette har de fleste ikkje råd til. Ergo, blir det "for dyrt"

Når familiemedlemmet, kompisen etc kjøper en billigere kåk på landet så godtar du også denne, ergo ikkje fullt så dyrt og du hadde råd til en bolig allikavel.

De aller fleste som har fast jobb får lån opp mot 3 mill alene. Det finnes på tusenvis av flotte boliger til den summen. Men ikkje i sentrum.

Å diskutere med en kverulant som deg er umulig.

Og hvorfor du i det hele tatt diskuterer med meg om alt annet enn setningen eg skrev innledningsvis beviser bare at du skal kverulere for å lage diskusjon.

Så la meg spørre deg igjen da.

Mener du oppriktig at det er bedre å la hundrevis, kanskje tusenvis av familier gå til dunders om boligkrakket kommer slik at 25 åringen får råd til å kjøpe seg bolig i sentrum ?

Og jo, om krakket kommer så er det jo allerede skjedd, folk har ikkje råd til å sitte med boligen sin

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Det er voldsomme sitatpyramider dere kommer med. Greier dere ikke å redigere bort det som ikke er vesentlig når dere svarer med sitat? Når man leser på mobilen så blir det så mange rammer inni hverandre at det blir ett ord på hver linje.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første legger du ord i munnen på meg, og for det andre så prøver du å vinkle ordet "misunnelse" som eg brukte over til noe helt annet enn hva eg mente.

Den generelle nordmannen vil ikkje være noe dårligere enn sin nabo. Dette er noe de aller fleste er opplyste om, også garantert deg.

Så hvorfor du prøver å vri ordet over til noe helt annet er for meg helt merkelig.

Når familiemedlemmet, kompisen, etc kjøper en dyr kåk i sentrum, så vil du det også om du har en interesse for å kjøpe i sentrum.

Når familiemedlemmet, kompisen etc kjøper en billigere kåk på landet så godtar du også denne, ergo ikkje fullt så dyrt og du hadde råd til en bolig allikavel.

De aller fleste som har fast jobb får lån opp mot 3 mill alene. Det finnes på tusenvis av flotte boliger til den summen. Men ikkje i sentrum.

Og hvorfor du i det hele tatt diskuterer med meg om alt annet enn setningen eg skrev innledningsvis beviser bare at du skal kverulere for å lage diskusjon.

Mener du oppriktig at det er bedre å la hundrevis, kanskje tusenvis av familier gå til dunders om boligkrakket kommer slik at 25 åringen får råd til å kjøpe seg bolig i sentrum ?

Og jo, om krakket kommer så er det jo allerede skjedd, folk har ikkje råd til å sitte med boligen sin

Nei, jeg gjengir direkte det du sier. At påstandene dine ikke henger på greit når man stiller de opp sammen får du ta ansvar for selv.

Det er en latterlig overforenkling og argumentasjon å late som det er misunnelse som er grunnen til at folk kjøper i sentrum. Har det falt deg inn at det er mange fordeler med å bo i sentrum, både for den enkelte og samfunnet?

På sikt vil færre gå "adundas" som boligprisene synker, så ja, det er bedre.

Om krakket allerede har skjedd, så burde ikke en større nedgang i prisene være noe problem da?

AtW

Lenke til kommentar

Artikkel som tar føre seg litt forskjellige faktorar i bustadmarknaden i Oslo: https://www.nrk.no/norge/xl/unge-sliter-med-a-fa-seg-bolig_-hevder-politikerne-1.13536059

Jan Tore Sanner sier at "det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet". Det er uomtvistelig at boligprisen har økt og at boutgifter tar en stadig større andel av husholdningsbudsjettet, særlig for unge. Det er også på det rene at flere unge bor lengre hos foreldre. Men samtidig viser Detektors undersøkelser at andelen unge som eier egen bolig har økt siden årtusenskiftet, noe som tyder på at det ikke er blitt vanskeligere å komme inn i markedet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Nei, jeg gjengir direkte det du sier. At påstandene dine ikke henger på greit når man stiller de opp sammen får du ta ansvar for selv.

Det er en latterlig overforenkling og argumentasjon å late som det er misunnelse som er grunnen til at folk kjøper i sentrum. Har det falt deg inn at det er mange fordeler med å bo i sentrum, både for den enkelte og samfunnet?

Om krakket allerede har skjedd, så burde ikke en større nedgang i prisene være noe problem da?

AtW

Morsom du ATW

-Første gang ordet misunnelse blei brukt var det i forbindelse med å tjene penger på bolig, ikkje om oslo, ikkje om unge, og ikkje om sentrum. 

Det er du som har vinklet dette over. Og i stedet for å prate om andre ting så har du i hver post hengt deg opp i misunnelse. 

-På sikt vil færre gå "adundas" ?? Hva er det for en ting å si. For øyeblikket er det det jo svært få som går adundas pga lav rente. Om denne skulle stige og og krakket komme, er det ikkje da bedre at boligprisene flater ut til lønnsnivået har hentet seg inn igjen ??

-Eg mistenker at du bor i sentrum i oslo. Det er svært få "sentrum" i Norge som har behov for at folk bor der. 

Ta bergen f.eks. Bergen kommer om få år til å bli ett sted en kun reiser inn til pga det er koselig en varm sommersdag. 

De store plassene rundt bergen er allerede i gang med å bygge ut servicetilbud som en for øyeblikket kun finner i bergen. 

Ingen MÅ bo i sentrum i oslo, og da blir det for dumt å hyle om hvor dyrt det er da det finnes meget flotte boliger en halvtime unna med toget.

Lenke til kommentar

AtW

Morsom du ATW

-Første gang ordet misunnelse blei brukt var det i forbindelse med å tjene penger på bolig, ikkje om oslo, ikkje om unge, og ikkje om sentrum. 

Det er du som har vinklet dette over. Og i stedet for å prate om andre ting så har du i hver post hengt deg opp i misunnelse. 

-På sikt vil færre gå "adundas" ?? Hva er det for en ting å si. For øyeblikket er det det jo svært få som går adundas pga lav rente. Om denne skulle stige og og krakket komme, er det ikkje da bedre at boligprisene flater ut til lønnsnivået har hentet seg inn igjen ??

-Eg mistenker at du bor i sentrum i oslo. Det er svært få "sentrum" i Norge som har behov for at folk bor der. 

Ta bergen f.eks. Bergen kommer om få år til å bli ett sted en kun reiser inn til pga det er koselig en varm sommersdag. 

De store plassene rundt bergen er allerede i gang med å bygge ut servicetilbud som en for øyeblikket kun finner i bergen. 

Ingen MÅ bo i sentrum i oslo, og da blir det for dumt å hyle om hvor dyrt det er da det finnes meget flotte boliger en halvtime unna med toget.

Nei, det er du selv som har "vinklet det over på dette"; med dine egne uttalelser, her er et direkte sitat fra deg: "Hvis det ikkje er misunnelse på at noen har kåk i sentrum, hvorfor kjøper de da ikkje kåk utenfor sentrum ? " , du snakker direkte om misunnelse på å bo i sentrum. Vennligst stå for det du sier.

Det er antakelig et urealistisk scenario, og ikke bedre for de som er unge i dag. Er ikke det beste en nedgang i boligprisene og liten endring i rente?

Du tar feil. Og ingen MÅ tjene penger på huset sitt heller, ingen MÅ slippe nedgang i boligverdien heller.

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det er du selv som har "vinklet det over på dette"; med dine egne uttalelser, her er et direkte sitat fra deg: "Hvis det ikkje er misunnelse på at noen har kåk i sentrum, hvorfor kjøper de da ikkje kåk utenfor sentrum ? " , du snakker direkte om misunnelse på å bo i sentrum. Vennligst stå for det du sier.

Det er antakelig et urealistisk scenario, og ikke bedre for de som er unge i dag. Er ikke det beste en nedgang i boligprisene og liten endring i rente?

Du tar feil. Og ingen MÅ tjene penger på huset sitt heller, ingen MÅ slippe nedgang i boligverdien heller.

AtW

Les igjennom postene da atw. Sitatet du kommer med er langt ut i diskusjonen. En diskusjon du har laget. 

Du har gjentatte ganger tatt opp ordet "misunnelse" . Og første gang eg brukte ordet "misunnelse" gjald det ikkje engang oslo. 

Innledningsvis sa eg at det å ønske andre ulykke for egen vinning er dårlig gjort, og en egoistisk tanke. 

Og de aller aller fleste idag med fast jobb har råd til bolig, bare gjerne ikkje akkurat i sentrum. 

Ferdig snakket, da du ikkje engang gidder å svare på ting. Ohh, bortsett fra at eg har brukt ordet "misunnelse" da

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Det er irrelevant hva du sa første gang, du har sagt det du har sagt, at du har sagt noe annet tidligere endrer ikke det faktumet, du må stå for det du sier.

Høye boligpriser er en ulykke for fattige og unge. Generelt er det verre for befolkningen, hvem er det egentlig som ønsker ulykke på andre for egen vinning?

Og det er jo forsåvidt påfallende at du siterer en post der det er svart på masse ting, og sier det kun er svart på misunnelse, hvem er det som fokuserer på det sier du?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er voldsomme sitatpyramider dere kommer med. Greier dere ikke å redigere bort det som ikke er vesentlig når dere svarer med sitat? Når man leser på mobilen så blir det så mange rammer inni hverandre at det blir ett ord på hver linje.

Kanskje fordi mobiler er så dårlige på internett fordi de er orientert feil vei? Blir nok bedre om du orienterer i landskapsmodus enn portrettmodus.

Lenke til kommentar

Det er irrelevant hva du sa første gang, du har sagt det du har sagt, at du har sagt noe annet tidligere endrer ikke det faktumet, du må stå for det du sier.

Høye boligpriser er en ulykke for fattige og unge. Generelt er det verre for befolkningen, hvem er det egentlig som ønsker ulykke på andre for egen vinning?

Og det er jo forsåvidt påfallende at du siterer en post der det er svart på masse ting, og sier det kun er svart på misunnelse, hvem er det som fokuserer på det sier du?

AtW

Du er en god kverulant du atw.

Les de første postene, og min første kommentar.

Selvfølgelig står eg for det eg sier, hvorfor i all verden skulle eg ikkje det?

Men du gidder jo ikkje jo svare meg på det eg innledningsvis lurte på.

Alle i dette landet her har råd til bolig, og det er INGEN som blir tvunget ut på gaten.

Men de med gjerne flytte på seg.

At det er noe menneskerett å eie en kåk til flere millioner i ung alder forstår vel du og at det ikke er

Og du kjefter enda angående boligprisene, og du har enda ikkje fått med deg at eg er enig med deg.

Dette blir nok mitt siste innlegg for dette er jo ikkje en diskusjon i det hele tatt. Du lager en diskusjon.

For å oppsummere:

Ja, eg synst det er råttent gjort å ønske ulykke for andre for egen vinning.

Da er det bedre det flater ut og at lønnsnivået får tid til å hente igjen prisstigningen.

Ja, eg synst det minner om misunnelse når folk ikkje kan være fornøyd med å kjøpe seg en kåk de har råd til en halv time med buss unna sentrum.

Og ja, eg synst det er altfor dyrt med bolig i Norge, men viber fortsatt ikkje i toppen i Skandinavia

Ja vi er heldig som kan "eie" vår egen bolig for det er langt fra normalen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...